Nya bindningar till friåkning.

tobake

Ny medlem
Jag ska köpa nya bindningar i år. Jag är less på mina gamla Marker Free 12 som följde med när jag köpte skidorna(Fischer Watea 94) hos Conrad förra året.

Trots att jag i stort sett dragit dem i botten tjyvlöser de ut. Det är inte så kul när det har snöat 70cm i Serre Chevalier och man får stå och sondera efter skidan i typ en timme. Eller när skidan löser ut i andra svängen i en fin och brant ränna och skidan åker i fallriktningen ända ner till botten av åket :-)

Jag vill ha en pålitlig bindning för diverse friåkningsaktiviteter. Hoppar inga klippor osv. Utan tyngdpunkten ligger på stora svängar och fart!

Vore tacksam om jag kunde få lite förslag.

Tack!

Salomon STH16 eller Jestern.
Hittar du en gammal Look PX18, med vridbar häldel så är den nog bäst.

Salomon sth16, sth14 driver (om du inte känner att 14+ är nödvändigt), 916/920.
Rossignol/Look P/FKS 15/18 (den gamla bindningen med vridbar häl hette P för look och FKS för ross), PX 15/18
Tyrolia mojo 15, freeflex pro-serien
Marker Jester, duke (om du vill gå på tur)

Alla ovanstående är erkänt bra bindningar, välj och vraka.

EDIT:
Tänk dock på att det är stor skillnad mellan en räjsbindning ställd på 10 och en vanlig bindning ställd på 10 pga elasticiteten.

Senast ändrad:
Jag har ett par salomon s914 och ett par s912. Båda funkar perfekt utan några tjuvlösningar. Relativt lätta bindningar med med mycket olika inställningsmöjligheter för perfekt passform runt pjäxan. Riktigt bra bindningar helt enkelt. Har just beställt ett par sth16 och hoppas på samma prestanda som de andra salomonbindningarna!

Senast ändrad:
Grymt prisvärt och bra är Salomon STH14. STH16 är snäppet fetare om du tycker dig behöva det. Kör STH16 sj och är nöjd men bindningen är näst in till overkill om du som jag väger runda 70kilo. Körde den på 10,5 i vintras och den lösta _aldrig_ ut, skruvade ner den till 9 vilket är det lägsta den går till och då börjar den lösa i hårdare krasher..
Annars är jag väldigt förtjust i Rossi Axial 14. Solid och bra bindning som man aldrig behöver tänka på.

Japaner sa:
Jag har ett par salomon s914 och ett par s912. Båda funkar perfekt utan några tjuvlösningar. Relativt lätta bindningar med med mycket olika inställningsmöjligheter för perfekt passform runt pjäxan. Riktigt bra bindningar helt enkelt. Har just beställt ett par sth16 och hoppas på samma prestanda som de andra salomonbindningarna!
Funktionen är bra, men det som skiljer dem åt mot de dyrare kvalitetsbindningarna (916, 920, STH16 och STH14 Driver) är att de inte presterar lika bra i längden. Antingen kommer de gå sönder, eller så kommer de börja glappa. STH-bindningarna är inte odödliga, det finns folk som har pajat sådana, men för gemene man så är den viktbesparingen mer värd än hållbarheten i längden.

Som nämnt i tidigare trådar:
Det är stor skillnad på STH14 och STH14 Driver. STH14 har den sämre tådelen medan Driver'n har STH16-tådelen. Ni förstår nog vilken man skall försöka leta reda på!

I övrigt är det som Jarle skrev de gyllene bindningsbudorden. I stort sett är övriga bindningar utöver de han nämnde dömda att gå sönder. Antingen kommer de implodera vid visuell inspektion eller så kommer de börja glappa efter 1,5 säsong. Så är det bara...

Sen har man mer eller mindre personliga preferenser, några gillar inte de vridbara hälarna hos P/FKS, några tycker Tyrolia har sketchy känsla, personligen tycker jag de nya PX15/18 väger på tok för mycket och att Jester är för dyr. STH16 är bland de vettigaste valen enligt mig. Lätt att få tag på, bra pris, bra justeringsmöjlighet, bra hållbarhet, låg vikt och mkt bra funktion. Enda nackdelen är att man måste väga lite mer eller hålla ett högre tempo i backen... Att göra som Eric ovan och köra på lägsta är aldrig att rekommendera, inte heller på högsta. Då är det vettigare att lägga pengar på nya bindningar än att riskera en olycka.

Senast ändrad:
Det carled sa + Att Salomon har överlägset bäst snökänslighet, särskilt 916/920 men också STH16 och STH14 Driver. Trekkers, om du nu kör salomon och vill gå på kortare turer, är dessutom gjorda efter salomons bindningar. Look har lite bättre elasticitet än salomon som har näst bäst i ovan nämnda grupp... Ja, jag föredrar salomon ;)

Grymt bra svar, tack. Jag väger runt 80kg så jag tror att en 14-bindning räcker gott och väl. Ska kolla upp Salomon. Verkar vara bra val!

men herregud, otroligt att folk som uppenbarligen bara hört om vissa bindningar ryktesvägen håller på och rekommenderar andra...
för det första, droppar du inget behöver du garanterat inte en bindning med fjäder starkare än 14. förutsatt att du inte bränner i 200 knyck och lägger mcConkey turns nerför alaskaväggar! :)
sth16 och jester låter som ren lyx, de kostar bara onödiga pengar. satsa i så fall på salomon sth14, eller möjligen sth14 driver. look px 14, t.ex, är lite klumpig tycker jag, men pallar du med det så är det en bra bindning också.

Senast ändrad:
Många som är entusiastiska över racebindningar såson S916, P15/18, PX18 etc etc.

Det är viktigt att känna till att de här bindningarna fungerar helt annorlunda än vanliga bindningar. Främst har de en högre elasticitet, när du belastar så mycket så bindningen löser ut, har pjäxan en längre sträcka att färdas innan den släpper och du är fri. Jättebra om man droppar högt eller åker riktigt fort, för då vill man knappast att skidan ska falla av.
Nackdelen med sådana här bindningar är långsamma, vridande fall. Kanske på en transportsträcka, när du håller på att stanna eller skogsåkning. Oavsett hur lätt du ställer bindningen kommer elasticiteten fortfarande vara hög, och det ska ganska mycket kraft för att du ska åka ur.

För alla åkare innebär den här bindningstypen en ökad risk att slita av sina ledband/korsband. Så länge du står på utan bara f*n är det lugnt, tokkraschar du så kommer skidorna sannolikt flyg av, precis som de ska. men småvurpar du kommer de sitta kvar, och då är det bara att be till gudarna att du håller ihop skidorna i fallet och inte vrider dig...

Vad som heller inte tagits upp i tråden är, hur är dina bindningar inställda? VEM har gjort det? Är förspänningen rätt? Har du fel förspänning spelar det ingen roll hur hårt du skruvar upp skalan, de trillar av hela tiden ändå...
(Är ganska vanligt att folk bytar pjäxor, man ställer om skidorna hemma för det kan ju inte vara så jäkla svårt, och helt plötsligt trillar skidorna av hela plötsligt...)

Marker free 12 är inget man jublar över dock (Var glad att du inte har ett par M.1100) Förmodligen vettiga alternativ enligt min mening är, som tidigare nämnts, STH 16, STH14 Driver, PX14, Jester. De är lätta att få tag på, så kolla runt vart du får bra pris på något av alternativen.
Tips: Butiker kan vara dyrare än internet, men de bjuder kanske på monteringen om man frågar snällt?

Nojlas sa:
För alla åkare innebär den här bindningstypen en ökad risk att slita av sina ledband/korsband. Så länge du står på utan bara f*n är det lugnt, tokkraschar du så kommer skidorna sannolikt flyg av, precis som de ska. men småvurpar du kommer de sitta kvar, och då är det bara att be till gudarna att du håller ihop skidorna i fallet och inte vrider dig...
bra att du tar upp det, för det är det inte alla som fattar. slet själv sönder inre ledbandet i knät i början av förra säsongen. ingen rolig historia, och faktiskt ganska lätt hänt.

Lee-nus sa:
men herregud, otroligt att folk som uppenbarligen bara hört om vissa bindningar ryktesvägen håller på och rekommenderar andra...
för det första, droppar du inget behöver du garanterat inte en bindning med fjäder starkare än 14. förutsatt att du inte bränner i 200 knyck och lägger mcConkey turns nerför alaskaväggar! :)
sth16 och jester låter som ren lyx, de kostar bara onödiga pengar.
håller absolut med

Senast ändrad:
Hur stor skillnad är det egentligen på marker jester och marker griffon för utom DIN?

Senast ändrad:
Japaner sa:
LeoWaldner sa:
Hur stor skillnad är det egentligen på marker jester och marker griffon för utom DIN?
Griffon är väl "plastversionen" utav Jester? Mindre vikt men sämre hållbarhet?
Tror väl inte att den är mindre hållbar direkt, däremot blir plasten sliten ganska snabbt och ser ful ut, i jämförelse med jestern.

okej.
undrade för att jag såg på skidbutiken.com att dom sålde JJ med griffon för 6995:- men med Jestern kosta den 7795:-

Jag tror att du klarar dig bra på griffon 12. Såvida du inte tänkte köra jättehårt osv...

Bör väl dock nämnas att jag själv aldrig provat någon av bindningarna.

LeoWaldner sa:
okej.
undrade för att jag såg på skidbutiken.com att dom sålde JJ med griffon för 6995:- men med Jestern kosta den 7795:-
Jestern är dyrare för den är kraftigare konstruerad och därmed också mer hållbar. Men behöver man inte ställa bindningarn på 11 och uppåt ser jag ingen anledning till att köpa en bindning till 16, du kommer ändå inte ta sönder den "klenare varianten". Helst av allt ska man ligga mitt på skalan, eller iaf inte ligga för nära botten/toppen av skalan då bindningar i regel fungerar sämre där. Se t.ex. STH16, som pratats om tidigare, den har en DIN-skala från 9-16, ett spann på 7 DIN, det optimala vore alltså att ställa den på 12,5... Nu märker jag ingen skillnad på hur just den bindningen löser ut vare sig jag har den på 11,12,13 eller 14 men jag skulle inte använda den om jag hade för avsikt att ställa den på 9,10,15 eller 16.

Senast ändrad:
Okej, jag kommer ligga runt 7 på skalan så det lär bli rätt bra med griffon då, den bärjar ju på 4 och slutar på 12.

jag väger mellan 60-65kg kör rätt så hårt.
Men jag sa 7 för att jag har 7 på mina andra skidor som är ett par armada ARV med ett par ross scratch 140. Dom har aldrig tjvulöst eller köst ut över huvudtaget.
Men det kanske varierar från bindning till binding hur man ska ställa dom?

Senast ändrad:
men som det låter nu så kommer du ju inte att behöva ställa den hårdare än 9, och då räcker det ju med en griffon.

LeoWaldner sa:
jag väger mellan 60-65kg kör rätt så hårt.
Men jag sa 7 för att jag har 7 på mina andra skidor som är ett par armada ARV med ett par ross scratch 140. Dom har aldrig tjvulöst eller köst ut över huvudtaget.
Men det kanske varierar från bindning till binding hur man ska ställa dom?
Om du är nöjd så som du kör så ska du nog fortsätta så. Jag tyckte det lät lite bara, jag kör mina på 8-12 beroende på ändamål för skidan och jag väger runt 70 kg. Men om du har kört på 7 innan är det nog bäst att fortsätta så. Skalan betyder samma sak på alla bindningar, däremot kan elasticiteten skilja sig från bindning till bindning(står i ett tidigare inlägg). Men vad jag vet så har inte griffon extremt hög elasticitet:)

Men det går ju att pröva sig fram :P jag börjar på 7 sen om ja märker att den löser för lätt höjer jag bara =)

Jarle sa:
Ett bra mått är ju att man ska klara av att vrida loss foten från bindningen med benkraft och likaså klicka ur häldelen med densamma. Hårdare än så är inte att rekommendera...
Och du lever givetvis som du lär med dina 920? Du kan vrida ur pjäxorna? ;-)

Nu skall inte jag säga att detta inte är bra, men om man hoppar mycket i parken tror inte jag man kommer stå upp så länge i landningarna om man vid stillastående kan få häldelen att släppa genom att luta sig framåt. Jag personligen hade blivit tok-nervig om jag med egen kraft kliva ur den...

Carled sa:
Jarle sa:
Ett bra mått är ju att man ska klara av att vrida loss foten från bindningen med benkraft och likaså klicka ur häldelen med densamma. Hårdare än så är inte att rekommendera...
Och du lever givetvis som du lär med dina 920? Du kan vrida ur pjäxorna? ;-)

Nu skall inte jag säga att detta inte är bra, men om man hoppar mycket i parken tror inte jag man kommer stå upp så länge i landningarna om man vid stillastående kan få häldelen att släppa genom att luta sig framåt. Jag personligen hade blivit tok-nervig om jag med egen kraft kliva ur den...
Nja, plockade ju faktiskt ur extrafjädrarna... Väldigt sällan jag ställer bindningarna högre än jag orkar vri ur tådelen iaf.. Då är det tävling eller annat då skidorna ska sitta kvar. Mina STH16 står vanligtvis på ca 12 och när jag är pigg och fräsch i benen så går tådelen att lösa ut med en del vilja, vid tvåtiden på dagen skulle jag nog inte klara det. Poängen är ju iaf att man inte ska påfresta knäna mer än vad de tål att bli påfrestade?

Jarle sa:
Poängen är ju iaf att man inte ska påfresta knäna mer än vad de tål att bli påfrestade?
När du vurpar med lite fart lägger du till en momentan impulsbelastning på bindningen och därför flyger skidan av "lättare" och du tappar skidan. Även fast bindningen är inställd så att du inte riktigt klarar av att vrida ur pjäxan med egen kraft. Inte helt ologiskt.

Därför är det viktigt att som Nojlas säger vara medveten om hur man har sina bindningar inställda. För är de inställda på att bara lösa ut vid en ordentlig impulsbelastning kommer du skada dig vid ett långsamt fall om benet vrids.

FF sa:
Jarle sa:
Poängen är ju iaf att man inte ska påfresta knäna mer än vad de tål att bli påfrestade?
När du vurpar med lite fart lägger du till en momentan impulsbelastning på bindningen och därför flyger skidan av "lättare" och du tappar skidan. Även fast bindningen är inställd så att du inte riktigt klarar av att vrida ur pjäxan med egen kraft. Inte helt ologiskt.

Därför är det viktigt att som Nojlas säger vara medveten om hur man har sina bindningar inställda. För är de inställda på att bara lösa ut vid en ordentlig impulsbelastning kommer du skada dig vid ett långsamt fall om benet vrids.
Ja, det är ju klart att den löser lättare när den utsätts för stora krafter under en kort tid och att det man ska vara medveten om vad man har gjort med sina bindningar och hur de kommer reagera. Men jag skulle ju knappast rekommendera detta till någon jag aldrig åkt med då skaderisken är rätt hög och med knän känner jag att det faktiskt är better safe then sorry i de flesta fall.

Tillbaka
Topp