Nya lagg

Stavmixern

Medlem
Nya lagg
Tjena Forumet!

Eftersom freeride innehar så många kloka skidfantaster söker jag lite vägledning och tips.
Kört slut på mina Blizzard Peacemaker och behöver införskaffa något nytt i liknande stil.
Tar tacksamt emot lite tips.

Som så många andra vill man ha en mångsidig skida utan att tumma på något (omöjligt). Men det jag verkligen gillade med peacemakern var just mångsidigheten. Bra flyt utanför pist och fantastiska egenskaper i en verkligen total uppkörd pist. Helt ok grepp i packad pist.

Vad säger forumet? :)

Nya lagg
Jag hade nog gått upp närmare en 100mm midja om man verkligen vill ha mångsidighet och kikat på typ Extrem Project 100 och Armada Invictus 99Ti, älskar båda skidorna, tycker dom gör sig bäst i pisten, speciellt när de e uppkört o så, men i och med midjan så funkar dom klockrent utanför pisten också! :D

Nya lagg
Tottek sa:
Jag hade nog gått upp närmare en 100mm midja om man verkligen vill ha mångsidighet och kikat på typ Extrem Project 100 och Armada Invictus 99Ti, älskar båda skidorna, tycker dom gör sig bäst i pisten, speciellt när de e uppkört o så, men i och med midjan så funkar dom klockrent utanför pisten också! :D
Jag håller inte alls med dig, tycker inte att en skida kring 100 i midjan funkar "klockrent" i pudersnö. Skulle jag bara haft ett par skidor skulle jag tänkt en extra gång innan jag gick under 110mm.
Mina gamla BC Anima är styv under foten med mjukare tip och tail, därmed väldigt följsam. Den har okej flyt i lössnö och jag kan ha sjukt kul med den i pisten också. Enligt mig en mångsidig skida som tåls att tryckas på med.

Har det däremot dumpat 50cm plockar jag hellre fram mina Hellbent och ska jag åka portar så kör jag mina SL lagg.

Men, ska det vara ett par skidor så skulle jag åtminstone kikat på något 108+ i midja, förmodligen lite bredare än så.

Senast ändrad:
Nya lagg

@edelovekillerr Ja absolut ska du ut i djupare puder så skulle jag säga från 106mm och uppåt, men håller man sig någorlunda nära liftsystemet är det sällan orört och 50cm+ djupt, då tycker jag absolut att 100mm gör jobbet! :)
Går då t.o.m med 90mm egentligen men man måste va så himla baktung då ?

Snödjup

Tillbaka
Topp