Mina tips är förstås jämtland och härjedalen.
Men det borde finnas seriösa alternativ i Dalarna och då tänker jag förstås på idre, kan även finnas fler.
Jag ska ge några tips här och ta med de toppar som ligger närbeläget, ni skrev att ni kom från STHM. Även alla mina förslag här är mer eller mindra utan anmarsch, dock bör ni kolla ut dessa åk på respektive karta. Fallhöjden varierar från 400-800m.
Sonfjället i Härjedalen inte långt från Vemdalen.
Ovikfjällen som ligger i princip i inlandet i södra jämtland, Där finns de bästa alternativen med starter i Arådalen (om ni kommer från sthm sväng av i Svenstavik och sen skytat Glen och Arådalen.
Grätfåvallen med mål på Östfjällets topp. Avfart Svenstavik sedan Myrviken.
Starta i Bydalen med Västfjället som mål eller det mycket mer dramatiska Drommen (där finns rännor upp till 47greders lutning).
Även start i Mårdsundsbodarna med mål i svackan mellan Västfjället och Sällsjöfjället och åk ner i den markanta ravinen där. Kan även gå upp till Västfjällets topp och åka där det ligger bäst med snö och sedan ner i ravinen. Avfart på dessa åk är Svenstavik och sedan Hallen.
Glöm inte bort att anförskaffa kartor över dessa områden och titta ut ordentligt. Dessa tips är okej som nybörjarturer som inte är allt för långt bort. Fördel på alla dessa turer är att det inte är nån folkmängd att tala om så jag hoppas ni blir ensamma därute och får en naturupplevelse utöver det vanliga. Storulvån är ett jätte bra nybörjarområde att tura i men som ligger 20mil till från Oviksfjällen och det kryllar normalt med turister.