Officiella GO PRO-tråden

froxi

Ny medlem
Hej!
Jag har nu köpt en Hero2 och tänkte updatera firmware versionen genom Cineform. Programmet hittar kameran och jag kan ladda ner firmwaren, och sen säger den att jag ska koppla ur kameran och sen sätta på den för att den ska uppdateras. När jag sen kopplar in den till cineform igen står det fortfarande att samma uppdatering är tillgänglig. Hur gör jag för att kameran ska köra uppdateringen?

dkar

Ny medlem
froxi sa:
Hej!
Jag har nu köpt en Hero2 och tänkte updatera firmware versionen genom Cineform. Programmet hittar kameran och jag kan ladda ner firmwaren, och sen säger den att jag ska koppla ur kameran och sen sätta på den för att den ska uppdateras. När jag sen kopplar in den till cineform igen står det fortfarande att samma uppdatering är tillgänglig. Hur gör jag för att kameran ska köra uppdateringen?
Froxi, Kör du mac? Jag gör det och då skall du hålla in shutter/select knappen samtidigt som du sätter på kameran. Därefter när den är på håller du fortsatt in shutter/select knappen samtidigt som du trycker tre gånger på on/off knappen. Då kommer den till update firmware läget och kommer blinka i ca 10 sek för att sedan stänga av sig. Vips nu är den uppdaterad. Länkar video till Go pro's video, du kan kolla från ca 2 min.

http://gopro.com/support/article/?21646901

J-Rydje

Ny medlem
Hej.
Jag har en Hero2 som jag skulle uppdatera firmware i häromkvällen.
Satte igång uppdatering på kameran och den tickade på.
Lämnade den och när jag kom tillbaka var kameran släckt.

Dock så kan jag inte starta kameran längre.

Finns där något sätt att återställa hela kameran så man kan få igång den igen?
Kopplar jag in den till datorn så kommer den inte ens upp där.

Hjälp mottages gärna.

turfnturf

Ny medlem

bilden är från gopro reklamen som säkert alla har sett.
men har ni sett att han som hoppar här har 3 st skidor under sig. bra jobb med photoshop på gopro kontoret.

CalleQ

Ny medlem
Någon som har nåt tips på redigeringsprogram till nya GoPro 3 Black? Testade AVS 6.1 men hackade när jag skulle kolla igenom hur det såg ut??? o_O

Delarium

Ny medlem
Weenerstedt sa:
Någon som har nåt tips på redigeringsprogram till nya GoPro 3 Black? Testade AVS 6.1 men hackade när jag skulle kolla igenom hur det såg ut??? o_O
Det beror nog inte på programmet, utan på din dator. Renderingen är VÄLDIGT datorintensiv, framför allt om du renderar i HD (eller högre)-kvalitet.
Du kan använda Sony Vegas, Adobe Premiere osv.

Delarium

Ny medlem
Hur långt är ett snöre?

Ska du rendera material i HD-kvalitet krävs det ganska mycket, framför allt av ditt grafikkort. För att vända på frågeställningen; vad har du för dator? Processor, RAM och grafikkort är vitala delar.

axelf

Ny medlem
vet någon av er nån sida som sæljer billiga "fake" tillbehør till gopro? det vill sæga tillbehør som inte ær gopros egna. har hørt om en sida från kina men har googlat med inte hittat någon..

tacksam før svar

mvh

Joye

Medlem
axelf sa:
vet någon av er nån sida som sæljer billiga "fake" tillbehør till gopro? det vill sæga tillbehør som inte ær gopros egna. har hørt om en sida från kina men har googlat med inte hittat någon..

tacksam før svar

mvh
Clas Ohlson har en del tillbehör till en aktion-kamera som åtminstone liknar Go Pro, tillbehören, en liten varning dock att de inte stämmer helt utan kräver lite filning för att passa...

http://www.clasohlson.com/se/Tillbehör-till-Actionkamera-38-4967-och-38-4968/Pr384979000

lillishard

Medlem
God Jul alla! Har köpt en GoPro Black och filmade lite idag och blev grymt förbannad när jag kom hem och kollade på vad jag filmat, det hackade hur mycket som helst. Jag tror dock att det är kortet det beror på. Köpte ett SanDisk
32 GB Micro SD HC 1, någon som har någon erfarenhet och ett bra kort att rekommendera?

OVesterlund

Ny medlem
lillishard sa:
God Jul alla! Har köpt en GoPro Black och filmade lite idag och blev grymt förbannad när jag kom hem och kollade på vad jag filmat, det hackade hur mycket som helst. Jag tror dock att det är kortet det beror på. Köpte ett SanDisk
32 GB Micro SD HC 1, någon som har någon erfarenhet och ett bra kort att rekommendera?
Du ska ha ett minneskort som är klass tio. Tror det är 30mb/sekund på dem. Sen beror det också på vad du har för inställningar! Fick själv också en GoPro Black, men mina parentesare hade glömt köpa minneskort. Hittade ett micro sd 4gb och vad jag tror var klass 1. Funkade fint att filma med 1080p 30fps i alla fall, hann inte testa något annat!

Så ett klass 10 minneskort får du då ta och köpa nu under mellandagsrean!

Ha en god jul!

Senast ändrad:

Sinclairwilde

Ny medlem

@lillishard
Jag tror inte att problemet ligger hos kortet eller kamera, det ligger nog snarere hos din dator. Jag vet inte vad du har spelat in med för inställningar men om vi utgår från 30 bilder per sekund 1080 så redan där behöver du en dator med gott med kräm i. Har du dessutom spelat in med Protune påslaget så behöver du ännu mer kräm.

Jag tycker du ska prova att konvertera dina hackiga videofiler i CineForm Studio och sen efter konverteringe och export se om de hackar. Min MacBook Pro är från 2010 och pallar inte av att spela upp 1080/25fps direkt från GoPron utan att först konvertera.

Senast ändrad:

lillishard

Medlem
Okej, det kanske är som du säger. Har en MacBook Pro som är ett år gammal. Inspelningen är gjord i 1440-48.

EAarup

Ny medlem
Är det någon som kan tipsa om ett bra minneskort till en gopro hd Hero 3 black edition som funkar till att filma relativt mycket en hel dag i backen?

Sinclairwilde

Ny medlem

@Eaarup

Jag körde på två SanDisk Ultra 32GB Class 10 kort. Tveksamt om jag behöver det andra. Medföljande batteriet räcker inte för att fylla 32GB data på en laddning i 1080 på någon av fps inställningarna. Och i minusgrade kan man ju räkna bort ännu mer batterikraft tyvärr.

OVesterlund

Ny medlem
Sinclairwilde sa:
@lillishard
Jag tror inte att problemet ligger hos kortet eller kamera, det ligger nog snarere hos din dator. Jag vet inte vad du har spelat in med för inställningar men om vi utgår från 30 bilder per sekund 1080 så redan där behöver du en dator med gott med kräm i. Har du dessutom spelat in med Protune påslaget så behöver du ännu mer kräm.

Jag tycker du ska prova att konvertera dina hackiga videofiler i CineForm Studio och sen efter konverteringe och export se om de hackar. Min MacBook Pro är från 2010 och pallar inte av att spela upp 1080/25fps direkt från GoPron utan att först konvertera.
Märkte att det var så för mig också! Det hackade som satan när jag spelade upp i VLC. Men jag testade då att sätta så att den spelar upp i slowmotion och då hann datorn med och man såg att det inte var något fel på filmen.

Sinclairwilde

Ny medlem
EAarup sa:
Hur lång tid räckte batteriet?, nu börjar jag fundera på ett extra batteri..
Jag har testat följande efter några i och urladdningar av batteriet (i rumstemperatur ca. 21 grader celsius):

1080/24fps: 106 min ??,??GB
1080/48fps: 74 min, 25,29GB
1080/25fps: 103 min, 27GB
1080/50fps: 76 min, 26, GB

EAarup

Ny medlem
Sinclairwilde sa:
EAarup sa:
Hur lång tid räckte batteriet?, nu börjar jag fundera på ett extra batteri..
Jag har testat följande efter några i och urladdningar av batteriet (i rumstemperatur ca. 21 grader celsius):

1080/24fps: 106 min ??,??GB
1080/48fps: 74 min, 25,29GB
1080/25fps: 103 min, 27GB
1080/50fps: 76 min, 26, GB
Det räcker, behöver man en touch skärm då?

Senast ändrad:

OVesterlund

Ny medlem
Efter en dag i backen då jag har filmat 720p 60fps så kunde jag inte ladda över alla klippen till datorn. När jag testade spela upp dem direkt från minneskortet gick det bra fram tills omkring en minut in i vissa av videoklippen. Då laggade det bara fast, även om man såg att hela videoklippet inte hade spelats upp. Och man kunde alltså inte ladda över dem till datorn!

Kan det ha att göra med att jag har ett klass 6 kort med upp till 30MB/s? Problemet uppstod med ungefär hälften av klippen. Har för övrigt också testat filma i 4k och 2.7k tidigare, dock bara några sekunders klipp, och det funkade bra.

EDIT: Testade nu att filma 4kcin med ett klass 2 minneskort i lite mer än tre minuter. Gick hur bra som helst! Fattar verkligen inte varför problemet jag fick idag uppstår...

EDIT: Skaffade klass 10 kort. Funkar hur bra som helst.

Senast ändrad:

korren

Ny medlem
Nu är det såhär att jag har läst lite här och klickat på dem länkar som postats här ang video converter, men ingen fungerar riktigt, blir lite halv galen och skulle bli extremt tacksam om någon kunde länka en "färsk" fungerande konverterare..

För visst är det så att gopros egna kodning är tung att arbeta med, om man då kodar om materialet, blir det även mindre och tar mindre plats på datan?

Fråga två: Söker ett redigerings program men dom jag hittat har inte fungerat, dvs, sony vegas men då har det strulat med cracken, gopros egna funkar inte på min dator. Så om någon kunde länka ytterligare en bra länk ni använde er av till ett redigeringsprogram skulle vara guld.

Tack på förhand!

nealsson

Ny medlem
Hej!
Finns det något fäste man kan sätta på staven och sätta kameran där? Eller det bör finnas eftersom jag har sett att folk har det. Känns så omständigt att släpa med sig en http://www.outnorth.se/gopro/big-u-shot.php ut i backen och släpa på den. Mycket smidigare att fästa den direkt på staven.

Jag har kikat på den här http://www.outnorth.se/gopro/ride-hero-mount.php Men 1,9cm som minsta diameter - det är ju alldeles för stort. Det står dock på diverse sidor som säljer just det fästet att det passar just skidstavar, men vilka stavar är 1,9cm? Är jag dum, eller hur gör ni?

Svar uppskattas! :)

Senast ändrad:

nealsson

Ny medlem
korren sa:
Nu är det såhär att jag har läst lite här och klickat på dem länkar som postats här ang video converter, men ingen fungerar riktigt, blir lite halv galen och skulle bli extremt tacksam om någon kunde länka en "färsk" fungerande konverterare..

För visst är det så att gopros egna kodning är tung att arbeta med, om man då kodar om materialet, blir det även mindre och tar mindre plats på datan?

Fråga två: Söker ett redigerings program men dom jag hittat har inte fungerat, dvs, sony vegas men då har det strulat med cracken, gopros egna funkar inte på min dator. Så om någon kunde länka ytterligare en bra länk ni använde er av till ett redigeringsprogram skulle vara guld.

Tack på förhand!
Jag kör Adobe Premiere cs5. Fungerar jättebra. Du behöver inte konvertera klippen eller något. Bara tuta och köra! :)

korren

Ny medlem
nealsson sa:
korren sa:

Tack på förhand!
Jag kör Adobe Premiere cs5. Fungerar jättebra. Du behöver inte konvertera klippen eller något. Bara tuta och köra! :)
Tackar, men har du köpt det eller tankat..?

Senast ändrad:

lillishard

Medlem

@nealsson

Har precis köpt ett sådant fäste och det du får göra är att du får montera det precis under handtaget på staven där den är som fetast och hålla den i andra änden.

calkar

Ny medlem
med vilken inställning, 1080/24fps, 1080/48fps osv blir det bäst resultat vid skidåkning? drar till kanada på fredag! har inte testat min än, har en hero2.

Eriko99

Ny medlem
Hej! jag undrar om man kan stream'a från gopro 3 black edition till en iphone om man är under vatten! behöver svar så fort som möjligt. Mvh, Erik.

malmryd

Ny medlem
Hej,
Är det någon som vet vart man kan få tag i ett billigt chest mount till go pro? Kanske någon har något till övers som de vill bli av med för en liten peng? ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp