Officiella GO PRO-tråden

OVesterlund

Ny medlem
JBaudin sa:
Jag kan bara tala för mig själv men "vardagsfilmning" med gopron (hero2) gör jag med 1080 30fps för då får jag högsta kvaliteten/upplösningenl. Det är så enkelt. Jag kör själv NTSC för att få högsta fps'n då jag troligt aldrig kommer koppla min gopro till tv'n och det är då det spelar roll vilken standard du valt (NTSC = USA, PAL = Europa vilket är standarder för tv-sändningar eller dylikt). För slow motion filma 720p vid 60 fps @ NTSC. För annan filmning 1080p 30 fps @ NTSC eller PAL beroende på hur du vill ha det, 25 vs 30 fps. Men det ska ju ärligt sägas att du kan göra väldigt mycket vid redigeringstillfället. Du får ju självklart mindre filer om du filmar 720p vid 30 fps än 1080p vid 30 fps då kameran fångar mindre pixlar men samtidigt får du en högre upplösning vid 1080p och det är lättare att skala ner än att skala upp. Dunno om det här inlägget ger någonting alls, precis kommit hem från personalfest..Ber om ursäkt för diverse fel och whatever. Trevligt helg.

Ps. oggevesterlund: för att välja mellan NTSC och PAL gå in på inställningar och välj sedan MORE och hitta där valet mellan NTSC och PAL. När du ändrar dem så kan du välja olika i videoinställningarna.
Tack då kanske jag fattar lite i alla fall!:) Hur man ställer in det vet jag, jag har kört på NTSC och tror nog att det blir bäst så.

Om jag har uppfattat det rätt, så är det då 25 fps istället för 30 fps (och 50 fps istället för 60) beroende på om man väljer NTSC eller PAL.
Och sen så spelar det bara roll för TV om det är PAL eller NTSC.

Xos

Ny medlem
Funderar på att skaffa mig en U-shot till min gopro, är det någon som har beställt från sportamore och vet om man får med en sån här? Hur skaffar man en sådan annars? Blir jobbigt med en massa fraktkostnader osv från GoPro's hemsida..

OVesterlund

Ny medlem
Xos sa:
Funderar på att skaffa mig en U-shot till min gopro, är det någon som har beställt från sportamore och vet om man får med en sån här? Hur skaffar man en sådan annars? Blir jobbigt med en massa fraktkostnader osv från GoPro's hemsida..
Nej, du får inte med en sån om det inte står att det följer med. Man måste inte köpa dom från GoPro's hemsida, finns flera som säljer dom.
Här fanns det
Här fanns det
Här fanns det
Här fanns det
Här fanns det (klicka dig till GoPro tillbehör och sen klickar du på fästen)

Ja, som du ser finns det en hel del ställen det går att köpa från.

Senast ändrad:

frebaman

Ny medlem
tja! rekommenderar ni en GoPro HD Helmet HERO Action? har tänkt köpa en sån eller önska till julklapp.

OVesterlund

Ny medlem
frebaman sa:
tja! rekommenderar ni en GoPro HD Helmet HERO Action? har tänkt köpa en sån eller önska till julklapp.
Skulle jag varit du skulle jag ha köpt en GoPgo HD Hero2. Klart att den du nämde skulle funka bra, men jag tror nog det är värt att lägga ner lite mer pengar och ta en HD Hero2.

Önskar du i julklapp så ska du lätt önska HD Hero2 för då är det ändå inte du som måste betala! ;)

maxcortes

Ny medlem
en riktigt bra jämförelse på dom båda kamerorna, 2an har bättre vitbalans, exponering, skärpa, bättre kvalitet i mörker osv.
med så liten ekonomisk skillnad så är 2an överlägset bättre

frebaman

Ny medlem
njaa det är ganska stor prisskillnad därifrån jag hade tänkt köpa, hero kostar 240 medan hero 2 kostar 350 :D

lech28

Ny medlem
Hej
Behöver en och annan tips mot vatten droppar.
Har varit igår på en paddeltur med min GoPro Hero 2. Allt skulle vara fantastiskt om inte de två vatten droppar som fastnade framför linsen på det yttre huset som gjorde att det är omöjligt att titta på filmen.
Finns det något som jag bör göra eller inte göra. Finns det något universalt medel som gör att vatten droppar rinner av vid låg hastighet???

John_Te

Ny medlem

@lech28
Vatten med lite diskmedel i på kamerahuset. Läste om det på ett annat forum. Testade det när jag vindsurfade. Tyckte att det blev lite mindre irriterande vattendroppar. Men har bara testat en gång. Visserligen så går det kanske fortare än om man paddlar. Men annars säljer bland annat camflow.se ett speciellt medel. Kan tänka mig att medel från exempelvis Biltema som man har på rutorna för bättre vattenavrinning kan funka.

A-Pow

Ny medlem
Jag slänger in en fråga här!!

Jag ska införskaffa mig en GoPro HD Hero2, men vilken "edition" ska jag välja?

Förut fanns det Helmet och det känns ju ganska givet men på den nya 2an så har de endast:
-Surf
-motorsport
-Outdoor

Så vilken edition ska man skaffa för att passa bäst vid filmning av skidåkning? eller kommer det att komma ut en helmet edition senare?

Xos

Ny medlem
Det är väl bara de olika fästena som skiljer de olika alternativen åt? Outdoor passar nog bäst till skidåkning..

josh

Ny medlem
Har nu skaffat mig en GoPro 2. Monterade ett curved fäste pa toppen av hjälmen men det sag ut som det har blivit lite snettnär jag gick runt med den i lyan och filmade(taklinjen var inte helt ok...) Fram med frugans hartork vilket slutade i epic failure da 3M substansen flöt runt och deformerades. Sa nu har jag tva val: Pröva ytterligare ett fäste eller köra med headstrap. Vad använder ni erfarna GoPro användare?

frebaman

Ny medlem
tja, har någon här köpt från gopros hemsida en gopro? det är gryyymt billit där... men man vet ju aldri när det kommer från usa med tullen osv...?

OVesterlund

Ny medlem
josh sa:
Har nu skaffat mig en GoPro 2. Monterade ett curved fäste pa toppen av hjälmen men det sag ut som det har blivit lite snettnär jag gick runt med den i lyan och filmade(taklinjen var inte helt ok...) Fram med frugans hartork vilket slutade i epic failure da 3M substansen flöt runt och deformerades. Sa nu har jag tva val: Pröva ytterligare ett fäste eller köra med headstrap. Vad använder ni erfarna GoPro användare?
Headstrap. Ett fäste lossnade när jag skulle ta liften och bygeln råkade slå mot GoPron. Med headstrap har det aldrig lossnat för mig och det har funkat bra annars också!

blomman67

Ny medlem
oggevesterlund sa:
josh sa:
Headstrap. Ett fäste lossnade när jag skulle ta liften och bygeln råkade slå mot GoPron. Med headstrap har det aldrig lossnat för mig och det har funkat bra annars också!
Fixa en stark fiskelina( typ fireline eller annan spunnen fiskelina ) mellan kamerafästet och hjälmen så kan du fästa den med ett Hubbabubba om du vill.

JtoB

Medlem
Fick en lcd skärm till min go pro i julklapp. Sjukt stooked men det har uppstått en liten situation. Jag fattar verkligen noll av hur jag ska installera den?? Har suttit i säkert 3 timmar men har inte förstått ett jota.
Det är hd hero 1080 så den ska ju heltklart kunna klara av skärmen. Jag tankar ner en fireware på gopros hemsida.
Lägger den brevid misc och Dcim mapparna. (Kan tillägga att jag bara har kamerans kortläsare i datorn,alltså ej usb)
Efter att jag lagt in uppdateringen tar jag ut koret och sätter in det i kameran. Fäster på lcd skärmen men inget händer.
När jag kollar på inställningarna hittar jag heller inte lco/lcf symbolerna som man ska ha för att det ska fungera.

Kan också tillägga att den fil som jag tankar ner från gopro går att öppna med vlc vilket känns helt fel?

Så är det någon som känner sig kababel till att hjälpa en freeridare i nöd så skulle jag bli otroligt glad!

Tack på förhand!

/jb

OVesterlund

Ny medlem
JtoB sa:
Fick en lcd skärm till min go pro i julklapp. Sjukt stooked men det har uppstått en liten situation. Jag fattar verkligen noll av hur jag ska installera den?? Har suttit i säkert 3 timmar men har inte förstått ett jota.
Det är hd hero 1080 så den ska ju heltklart kunna klara av skärmen. Jag tankar ner en fireware på gopros hemsida.
Lägger den brevid misc och Dcim mapparna. (Kan tillägga att jag bara har kamerans kortläsare i datorn,alltså ej usb)
Efter att jag lagt in uppdateringen tar jag ut koret och sätter in det i kameran. Fäster på lcd skärmen men inget händer.
När jag kollar på inställningarna hittar jag heller inte lco/lcf symbolerna som man ska ha för att det ska fungera.

Kan också tillägga att den fil som jag tankar ner från gopro går att öppna med vlc vilket känns helt fel?

Så är det någon som känner sig kababel till att hjälpa en freeridare i nöd så skulle jag bli otroligt glad!

Tack på förhand!

/jb
Jag har själv inte lcd skärmen, men när jag uppdaterade nån firmware till min gopro så har jag för mig att jag var tvungen att hålla ned en av knapparna när jag sen startade gopro'n för att det skulle installeras korrekt och så det skulle funka.

Jag ska se om jag hittar videon vars instruktioner jag följde!

eRocklow

Ny medlem
frebaman sa:
tja, har någon här köpt från gopros hemsida en gopro? det är gryyymt billit där... men man vet ju aldri när det kommer från usa med tullen osv...?
Jag har köpt en Hero 2 Motorsport från deras hemsida, tror det blev 2700-2800 kr med frakt, då slängde jag med ett stativfäste också, blev ingen tull :)

frebaman

Ny medlem
tja! jag har en fråga... när jag skall filma med gopron, så trycker jag på shutter knappen, sedan blinkar ljuset tre gånger och det händer inget annat :S vad skall jag göra?

frebaman

Ny medlem
frebaman sa:
tja! jag har en fråga... när jag skall filma med gopron, så trycker jag på shutter knappen, sedan blinkar ljuset tre gånger och det händer inget annat :S vad skall jag göra?
jag löste det! gopron hade inte fått kontakt med minneskortet.

Chickenbone

Ny medlem
frebaman sa:
Läs instruktions bladet som hänger med, och gör som det står där. Då ska de nog fungera :)

MarkusNordvall

Ny medlem
Tjena! Undrar bara om det är bättre att HELA TIDEN ha på spt mode än cnt mode. Altlså exposure settingarna? Vad brukar ni använda er av, för alla mina filmer blir så jädra mörka när jag har cnt mode? :p

maxcortes

Ny medlem
JtoB sa:

Tack på förhand!

/jb
följ instruktionerna här bara :

OVesterlund

Ny medlem
Makkelio sa:
Tjena! Undrar bara om det är bättre att HELA TIDEN ha på spt mode än cnt mode. Altlså exposure settingarna? Vad brukar ni använda er av, för alla mina filmer blir så jädra mörka när jag har cnt mode? :p
Jag brukar köra på cnt, att det blir mörkt beror förmodligen på att du filmar på ett för mörkt ställe. Filmade för nån månad sen utomhus då jag tyckte att det verkade hyfsat ljust, men sen då jag såg filmerna var det värdelöst.

Trulle95

Ny medlem
Tjena!
Fick en HD Hero 2 i julklapp och är grymt nöjd. Det jag undrar är lite kring överföring av film till dator(mac) och redigering av film. Jag har en mac book pro sen någon månad tillbaka och jag inte riktigt van med den än (har alltid haft PC tidigare). När jag ska föra överfilerna till mac ska jag dra dem från minneskortet (mappen) till lämplig mapp på datorn eller ska jag spara på iphoto?

Laddade även ner Go Pro Cineformstudio och hoppades att man kunde redigera lite där men det verkar endast som att man kan konvertera filer och skapa 3D filmer.
Skulle vilja ha något program till macen som man kan redigera enkelt. vill kunna göra lite korta filmer med musik, kunna köra lite slowmotion i klippen o.s.v. Jag känner inte riktigt för att lägga ner massvis med pengar på program som jag kanske aldrig använder heller. Några tips?

Chickenbone

Ny medlem
Trulle95 sa:
Tjena!
Fick en HD Hero 2 i julklapp och är grymt nöjd. Det jag undrar är lite kring överföring av film till dator(mac) och redigering av film. Jag har en mac book pro sen någon månad tillbaka och jag inte riktigt van med den än (har alltid haft PC tidigare). När jag ska föra överfilerna till mac ska jag dra dem från minneskortet (mappen) till lämplig mapp på datorn eller ska jag spara på iphoto?

Laddade även ner Go Pro Cineformstudio och hoppades att man kunde redigera lite där men det verkar endast som att man kan konvertera filer och skapa 3D filmer.
Skulle vilja ha något program till macen som man kan redigera enkelt. vill kunna göra lite korta filmer med musik, kunna köra lite slowmotion i klippen o.s.v. Jag känner inte riktigt för att lägga ner massvis med pengar på program som jag kanske aldrig använder heller. Några tips?
Imovie använder min kompis och han kan inget inom redigering men han kan klippa ihop göra titles och lägga in musik osv. De var på hans mac när han fick den, de andra frågorna kan jag ej svara på för jag använder pc :) Hoppas de hjälpte lite iallafall.

Mickeee

Ny medlem
Någon som har beställt till Kanada från gopro.com och vet hur det fungerar med eventuella extra kostnader?

MarkusNordvall

Ny medlem
En snabb fråga.. För att få den cleana bilden/utsikten som i den här videon
ska man då rikta Gopron mycket nedåt eller bara ha den rakt? Och ja, jag vet att man iaf ska ha den på fästet som ser ut som en rak pinne.
Nu menar jag så att man ser skidorna samt framåt och inte bara skidorna.

Jakobd

Ny medlem
Makkelio sa:
En snabb fråga.. För att få den cleana bilden/utsikten som i den här videon
ska man då rikta Gopron mycket nedåt eller bara ha den rakt? Och ja, jag vet att man iaf ska ha den på fästet som ser ut som en rak pinne.
Nu menar jag så att man ser skidorna samt framåt och inte bara skidorna.
Det är svårt att säga eftersom vi inte vet var på hjälmen du monterat fästet och hur du håller huvudet när du åker.

Har du inte tid att prova dig fram så ber du någon kolla hur den är vinklad när kameran är på hjälmen och du har kropp & huvud i åk-position.

Tromma

Ny medlem
Hallå alla Gopro kunniga! Jag köpte en Gopro HD helmet hero nu för några veckor sen. Kan man på något vis se i fall kameran har den senaste firmwaren?

M

maxpeers

Guest
Jag köpte en gopro 2 igår och har provat filma lite hemma. Även om jag filmar i 1080p så tycker jag kvaliteten är något dålig, speciellt inomhus.
här är det jag har filmat (glömt inte att kolla i 1080p)

Men jämför man det med
så tycker jag att detta ser mycket bättre ut, mycket bättre färger och så.

Är det en redigeringsfråga eller helt enkelt att det är bättre ljus på deras filmer i och med att det var lite halvdunklet ljus när jag filmade?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp