OVesterlund
Medlem
Officiella GO PRO-tråden
Tack då kanske jag fattar lite i alla fall!JBaudin sa:Jag kan bara tala för mig själv men "vardagsfilmning" med gopron (hero2) gör jag med 1080 30fps för då får jag högsta kvaliteten/upplösningenl. Det är så enkelt. Jag kör själv NTSC för att få högsta fps'n då jag troligt aldrig kommer koppla min gopro till tv'n och det är då det spelar roll vilken standard du valt (NTSC = USA, PAL = Europa vilket är standarder för tv-sändningar eller dylikt). För slow motion filma 720p vid 60 fps @ NTSC. För annan filmning 1080p 30 fps @ NTSC eller PAL beroende på hur du vill ha det, 25 vs 30 fps. Men det ska ju ärligt sägas att du kan göra väldigt mycket vid redigeringstillfället. Du får ju självklart mindre filer om du filmar 720p vid 30 fps än 1080p vid 30 fps då kameran fångar mindre pixlar men samtidigt får du en högre upplösning vid 1080p och det är lättare att skala ner än att skala upp. Dunno om det här inlägget ger någonting alls, precis kommit hem från personalfest..Ber om ursäkt för diverse fel och whatever. Trevligt helg.
Ps. oggevesterlund: för att välja mellan NTSC och PAL gå in på inställningar och välj sedan MORE och hitta där valet mellan NTSC och PAL. När du ändrar dem så kan du välja olika i videoinställningarna.
Om jag har uppfattat det rätt, så är det då 25 fps istället för 30 fps (och 50 fps istället för 60) beroende på om man väljer NTSC eller PAL.
Och sen så spelar det bara roll för TV om det är PAL eller NTSC.