Officiella GO PRO-tråden

PontusJohnsson

Ny medlem
"Anonym: Hur mycket kommer den kosta i webshoppen inkl. frakt?"
"One Off: ‎3499 kronor! Sen i vår så kommer det komma fjärrkontroll och andra tillbehör som går att köpa till"

ganska smooth

linder

Ny medlem
victorvictor sa:
Man hör mycket snack om att mac klarar redigering mycket bättre än pc, men..

Jämför dessa två datorer till exempel:
http://www.inet.se/artikel/1971013/apple-macbook-pro-mc700s-a
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=N53SN-SZ190V#prodinfo

PCn kommer med bättre processor, dubbelt ram-minne (dessutom uppgraderbart till 16 gb, macbooken max 8 gb), större och snabbare hårddisk osv.

Dessutom lite annat smått och gott som större skärm med bättre upplösning, hdmi-utgång och usb 3.0.

PCn är även 2,5 k (!) billigare är macbooken. Hur kan detta inte vara ett bättre köp? Som man säger i staterna, please enlighten me.
Eftersom du bara letar siffror så förstår jag varför du inte fattar att Macbooken är ett bättre köp.

Mac'ens mjukvara är utvecklad för en mindre bredd med hårdvara vilket gör att den är stabilare medans windows är utvecklad för att det ska fungera med vad fan som hellst. Detta innebär att mac har mindre säkerhetsluckor och alltså knappt några virus. Bättre mjukvara kräver mindre prestanda och en mac kommer inte som en windowsdator börja säcka efter ett år i prestanda.

Mac'en har andrahandsvärde något som PClaptops helt och hållet saknar.

Mac'en har batteritid, Asus datorn säger att den har upp till 5h men efter ett halvår dör den garanterat efter en film...
Polarens macbook klarade av att överföra en film/surfa 2h sen kolla på 2h lång 720p film genom hdmi på tv'n sen när vi va klara med det hade vi 4h batteritid kvar och då märkte vi att den inte laddade...

Har du victorvictor suttit vid någon mac någon gång?

-----------------------------------------------------------------
Ang. HD Hero2

Albin Ekbäck ‎3499:- Kommer de ligga på och priset på de äldre kommer att justeras till samma. Ska försöka få med minneskort i den gamla också.
för 17 timmar sedan · Gilla · 1 person

Victor Mårtensson När får ni in dom tror du?
för 17 timmar sedan · Gilla

Albin Ekbäck Förhoppningsvis på Torsdag.
för 17 timmar sedan · Gilla

alltså på www.lifeonaboard.se :)

victorvictor

Ny medlem
ja det har jag, har dock inte sysslat med några tunga arbetsuppgifter så jag vet inte hur mycket dom klarar. allt jag har att gå på här är siffrorna..

Sen är jag inte alls särskilt förtjust i apple överhuvudtaget, det är så stängt/begränsat. Jag väljer t.ex. en androidtelefon framför iphone 8 dagar i veckan.

Den enda applepryl jag omedelbart fallit för var min gamla ipod classic :D

SnowMobil4s

Ny medlem
Jag köpte som sagt min HERO2 på blocket, inte via raidopower. Nån 'Kalle som bor i USA och kan skicka i princip direkt. 3250:- inklusive frakten därifrån! Visst har man otur åker man på tullen, men han skulle skriva att det var en julklapp så då är det antagligen lungt. :p Satte in pengarna på konto och han har redan skickat. :D

Jag upplever "vanliga" Hero som seg och med ny bildprocessor lär det funka bättre. 120 fps lockar också. Samt ny optik. Tror den kommer bli riktigt fin att filma med.

linder

Ny medlem
SnowMobil4s sa:
Jag köpte som sagt min HERO2 på blocket, inte via raidopower. Nån 'Kalle som bor i USA och kan skicka i princip direkt. 3250:- inklusive frakten därifrån! Visst har man otur åker man på tullen, men han skulle skriva att det var en julklapp så då är det antagligen lungt. :p Satte in pengarna på konto och han har redan skickat. :D

Jag upplever "vanliga" Hero som seg och med ny bildprocessor lär det funka bättre. 120 fps lockar också. Samt ny optik. Tror den kommer bli riktigt fin att filma med.
vad ska du göra med 120fps i skitkvalite? :D

SnowMobil4s

Ny medlem
Det var inte främst därför jag köpte den.
Snarare bättre optik, snabbare bilproc, bättre bild i dåligt ljus och kommande wifi-kontroll. :D

willefinn

Ny medlem
Hallo där!
Köpte en GoPro Hero kamera för ca 1 månad sen, fipplade då och tryckte på lite knappar och ställde in någonting så att när jag slog på kameran började den filma och när jag slog av den slutade den. Och det jobbiga är att jag inte kan gå in och ställa om det, eller är det bara jag som är jävligt oteknisk? skulle bli sjukt glad om nån kunde hjälpa mig!!!!!!:)

ands

Ny medlem
Du har bara kommit åt One button mode, så de e helt lugnt, här står det hur man gör;)
To turn “One Button Mode" ‘ON':
1. Press the SHUTTER button to toggle between SET MENU choices and stop when onO
(One Button Mode On) is showing on the screen.
2. Press the POWER/MODE button to save whichever setting is showing on the screen and continue to the
next feature option.
3. Turn your camera off and then on again and the camera will begin recording in whatever
the default power on setting and resolution is set to.
4. Press and hold the power button for 3 seconds to stop recording and turn the camera off .
To turn “One Button Mode" ‘OFF':
1. Turn the camera on.
2. While the camera is on (and recording), press and hold the shutter button for 3 seconds. Let go.
3. The camera's SET menu will appear.
4. Press the shutter button to enter the SET menu.
5. When onO (One Button Mode On) appears, press the shutter button to toggle the setting
to onF (One Button Mode Off ).
6. Turn the camera off .
7. When you turn the camera on again the One Button Mode feature will be turned off .

S_Geust

Ny medlem
jag har haft lite problem med min gopro kamera, det är denna gopro kameran!
köpte den igår så helt ny men när jag starta den så blika det till en röd lampa, om jag tryckte snabbt, blika den en gång. om jag hålde in den blinka den två gånger eller tvärtom.
ska det göra det?

fråga nummer 2:
ni vet väll den där lilla skärmen brevid linsen, om ni vet den så den lyser ingen ting alls!
är det meningen?
dock när jag kopplat den till datorn så lyser den och funkar normalt!
vet ni vad jag ska göra och vad såm då gått fel?
behöver hjälp snabbt!

S_Geust

Ny medlem
S_Geust sa:
köpte den igår så helt ny men när jag starta den så blika det till en röd lampa, om jag tryckte snabbt, blika den en gång. om jag hålde in den blinka den två gånger eller tvärtom.
ska det göra det?

fråga nummer 2:
ni vet väll den där lilla skärmen brevid linsen, om ni vet den så den lyser ingen ting alls!
är det meningen?
behöver hjälp snabbt!
ingen som vet?

Felixus

Ny medlem
S_Geust sa:
S_Geust sa:
ska det göra det?

fråga nummer 2:
är det meningen?
behöver hjälp snabbt!
ingen som vet?
Är kameran fulladdad?

S_Geust

Ny medlem
Felixus sa:
S_Geust sa:
S_Geust sa:
ska det göra det?

fråga nummer 2:
är det meningen?
behöver hjälp snabbt!
ingen som vet?
Är kameran fulladdad?
ööh... FAN! inte vet jag! den körs med batterin, två AAA betterin så hur fan vet jag?!?

John_Te

Ny medlem
Dagens GoPro köptips. Addnature säljer GoPro HD med helmetkit för 2500kr fram till fars dag. Ordinarie pris är en bit över 3000 kr.

smnandersson

Ny medlem
för de som vill spara lite cash. beställ direkt ifrån gopros hemsida. fick kameran (gopro hero2) med x2 16GB minneskort, ett extra batteri, lcd skärm och frakt för 3400 dvs. priset för bara kameran här i sverige.

S_Geust

Ny medlem
fnacke sa:
för de som vill spara lite cash. beställ direkt ifrån gopros hemsida. fick kameran (gopro hero2) med x2 16GB minneskort, ett extra batteri, lcd skärm och frakt för 3400 dvs. priset för bara kameran här i sverige.
jag betalade 1000kr för min gopro wide!!!! =P

Greger

Ny medlem
En sån stolpe att hänga upp kameran bakom åkaren, måste man smida en sådan själv eller finns dom att köpa och isåfall vart?

mattedaman

Ny medlem
fnacke sa:
Jävlar! hur vet man om de tullar skiten då? vad går de isåfall på? om i sverige har vi väl lag på 2 års garanti, "eller inte garnti utan fabriksfel eller vad det nu heter" . Och usa har ju bara 1 år! och jävligt bökigt att skicka tillbaka en till usa om den gr sönder?

mattedaman sa:
fnacke sa:
Jävlar! hur vet man om de tullar skiten då? vad går de isåfall på? om i sverige har vi väl lag på 2 års garanti, "eller inte garnti utan fabriksfel eller vad det nu heter" . Och usa har ju bara 1 år! och jävligt bökigt att skicka tillbaka en till usa om den gr sönder?
rätt oklart hur det där är då min polare tappade min gopro på en grusuppfart så linsen repades. han fick då köpa en ny för halva priset.

hallihalla

Ny medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon stor skillnad mellan GoPro 1 och GoPro 2? Jag har själv tittat och såg ingen större skillnad. Är det värt att spara lite pengar och köpa den gamla eller ska man köpa den nya?

/Alex

hallihalla

Ny medlem
AlexGren sa:
Hej!

Jag undrar om det är någon stor skillnad mellan GoPro 1 och GoPro 2? Jag har själv tittat och såg ingen större skillnad. Är det värt att spara lite pengar och köpa den gamla eller ska man köpa den nya?

/Alex
Nu hittade jag en jämförelse grej här:http://gopro.com/product-comparison-hd-hero2-hd-hero-cameras/

Chickenbone

Ny medlem
Om man köper en gopro i tex. USA funkar allt här i sverige då? Tänkte på tex. om man köpen ett spel i USA så funkar de inte i sverige.. Är de lika med kameran eller funkar den överallt? :)

Reine

Medlem
linder sa:
SnowMobil4s sa:
Jag köpte som sagt min HERO2 på blocket, inte via raidopower. Nån \\\'Kalle som bor i USA och kan skicka i princip direkt. 3250:- inklusive frakten därifrån! Visst har man otur åker man på tullen, men han skulle skriva att det var en julklapp så då är det antagligen lungt. :p Satte in pengarna på konto och han har redan skickat. :D

Jag upplever \\\"vanliga\\\" Hero som seg och med ny bildprocessor lär det funka bättre. 120 fps lockar också. Samt ny optik. Tror den kommer bli riktigt fin att filma med.
GUEZCxBcM78[/MEDIA] FPS
Tycker inte att det ser skit ut jag

PNyberg

Ny medlem
Reine sa:
linder sa:
SnowMobil4s sa:
Jag köpte som sagt min HERO2 på blocket, inte via raidopower. Nån \\\'Kalle som bor i USA och kan skicka i princip direkt. 3250:- inklusive frakten därifrån! Visst har man otur åker man på tullen, men han skulle skriva att det var en julklapp så då är det antagligen lungt. :p Satte in pengarna på konto och han har redan skickat. :D

Jag upplever \\\"vanliga\\\" Hero som seg och med ny bildprocessor lär det funka bättre. 120 fps lockar också. Samt ny optik. Tror den kommer bli riktigt fin att filma med.
GUEZCxBcM78[/MEDIA] FPS
Tycker inte att det ser skit ut jag
Fast de scenerna som är i slowmo där är nog inte filmade i 120fps läget, kollade några andra klipp där folk har testat 120fps läget....not so good.

lech28

Ny medlem
Behöver hjälp!!!
Precis har jag fått hem min första Gopro Hero2. Så började jag ställa in inställning. Dvs valde jag ska ta foto med 30s intervall med 3 bilder sen ville jag ändra på det och då började problem. Jag kunde inte hitta denna funktion. Under knappande ändrade jag OSD funktion från off till on. Då fick jag riktiga problem. Då låste sig allt , dvs att den räknar 30s intervall och ta bilderna och jag kan inte växla tillbaka till inställningar för att ändra detta.
Det går att stänga den och så fort den startar så börjar den räkna intervallen och jag kan bara stänga den.
Hur gör jag får kunna återställa inställningar. På vissa maskiner/program finns det funktion som återställer fabriks inställningar.

CookieMonster

Aktiv medlem
lech28 sa:
Behöver hjälp!!!
Precis har jag fått hem min första Gopro Hero2. Så började jag ställa in inställning. Dvs valde jag ska ta foto med 30s intervall med 3 bilder sen ville jag ändra på det och då började problem. Jag kunde inte hitta denna funktion. Under knappande ändrade jag OSD funktion från off till on. Då fick jag riktiga problem. Då låste sig allt , dvs att den räknar 30s intervall och ta bilderna och jag kan inte växla tillbaka till inställningar för att ändra detta.
Det går att stänga den och så fort den startar så börjar den räkna intervallen och jag kan bara stänga den.
Hur gör jag får kunna återställa inställningar. På vissa maskiner/program finns det funktion som återställer fabriks inställningar.
släng skiten i backen och kräv en ny!

Jakobd

Ny medlem
Lech28! Jag tror detta hjälper dig.

ands sa:
Du har bara kommit åt One button mode, så de e helt lugnt, här står det hur man gör;)
To turn “One Button Mode" ‘ON':
1. Press the SHUTTER button to toggle between SET MENU choices and stop when onO
(One Button Mode On) is showing on the screen.
2. Press the POWER/MODE button to save whichever setting is showing on the screen and continue to the
next feature option.
3. Turn your camera off and then on again and the camera will begin recording in whatever
the default power on setting and resolution is set to.
4. Press and hold the power button for 3 seconds to stop recording and turn the camera off .
To turn “One Button Mode" ‘OFF':
1. Turn the camera on.
2. While the camera is on (and recording), press and hold the shutter button for 3 seconds. Let go.
3. The camera's SET menu will appear.
4. Press the shutter button to enter the SET menu.
5. When onO (One Button Mode On) appears, press the shutter button to toggle the setting
to onF (One Button Mode Off ).
6. Turn the camera off .
7. When you turn the camera on again the One Button Mode feature will be turned off .

OVesterlund

Ny medlem
En liten sak jag undrar bara!

Spelar det någon roll om man väljer PAL eller NTSC? Är det någon skillnad på kvalité, ljus, färger eller nåt sånt?

Vet att NTSC är ett format man använder i bland annat USA och PAL är det som används i Europa, men gäller det bara för TV eller är det någon skillnad på datorer också?

Bara en liten sak jag undrade! :)

/Oskar

Chickenbone

Ny medlem
oggevesterlund sa:
En liten sak jag undrar bara!

Spelar det någon roll om man väljer PAL eller NTSC? Är det någon skillnad på kvalité, ljus, färger eller nåt sånt?

Vet att NTSC är ett format man använder i bland annat USA och PAL är det som används i Europa, men gäller det bara för TV eller är det någon skillnad på datorer också?

Bara en liten sak jag undrade! :)

/Oskar
Undrar samma sak.. :)

OVesterlund

Ny medlem
Sen är det väl så att PAL ska vara 25 fps eller 50 fps och NTSC ska vara 30 eller 60 fps, right? Men på gopron går de ju bara välja 30 och 60 fps! Någon som kan förklara? :s

Rhermansson

Ny medlem
Vilket format är bäst att filma i men okså inte blir så stort när man redigerar 720-60 e det bra eller ska jag köra full kvalete? Ps jag har 2 an fall det gör mån skillnad!! Tacksam för svar

linder

Ny medlem
Alltså det finns inget "bäst", när det gäller en kompromiss. Det får du ju själv avgöra ;)

Det bästa är ju dock att inte filma bättre än vad som behövs, några generella saker är ju att ska du bara redigera ihop det till en 720p film så filma inte i 1080p. Ska du inte köra slowmo så filma i 30fps

Sen äger jag ingen gopro själv men har testat andras dock står jag inte för redigeringen så vet inte hur tex rörelseskärpan blir om man filmar i 30fps kontra 60fps

jbaudin

Ny medlem
Jag kan bara tala för mig själv men "vardagsfilmning" med gopron (hero2) gör jag med 1080 30fps för då får jag högsta kvaliteten/upplösningenl. Det är så enkelt. Jag kör själv NTSC för att få högsta fps'n då jag troligt aldrig kommer koppla min gopro till tv'n och det är då det spelar roll vilken standard du valt (NTSC = USA, PAL = Europa vilket är standarder för tv-sändningar eller dylikt). För slow motion filma 720p vid 60 fps @ NTSC. För annan filmning 1080p 30 fps @ NTSC eller PAL beroende på hur du vill ha det, 25 vs 30 fps. Men det ska ju ärligt sägas att du kan göra väldigt mycket vid redigeringstillfället. Du får ju självklart mindre filer om du filmar 720p vid 30 fps än 1080p vid 30 fps då kameran fångar mindre pixlar men samtidigt får du en högre upplösning vid 1080p och det är lättare att skala ner än att skala upp. Dunno om det här inlägget ger någonting alls, precis kommit hem från personalfest..Ber om ursäkt för diverse fel och whatever. Trevligt helg.

Ps. oggevesterlund: för att välja mellan NTSC och PAL gå in på inställningar och välj sedan MORE och hitta där valet mellan NTSC och PAL. När du ändrar dem så kan du välja olika i videoinställningarna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp