dnleriksson
Aktiv medlem
Officiella GO PRO-tråden
Ojdå, skrev från mobilen och det blev visst m.youtube
Ska rättas till!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken inställning använder du, alternativ 4 har mest vidvinkel men inte den skarpaste upplösningen, 720 p.Dr_Snow sa:Jag har svårigheter att få till en vettig vinkel på kameran.
För att få någon slags kontext när jag åker på öppna fält (utan träd) så vill jag gärna att man ska ana skidspetsarna i nedre kanten av bilden, samtidigt som jag får med sluttning och lite horisont. GoPron (HD) är ju begåvad med mycket vidvinkel så jag tycker inte att det borde vara ett problem att få till.
Problemen är dock flera;
a) Det är svårt att ställa in rätt vinkel utan förhandsgranskning. Hur hittar ni rätt? Markeringar på fästet efter att ha provat er fram?
b) Jag har kameran ovanpå hjälmen i framkant (fästet sluttar nedåt). Det känns som att vinkeln jag får då antingen blir för mycket uppåt, dvs man ser himmel och snöfält framför, men man tappar \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"åkkänslan\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\". Eller så får jag med för mycket skidor och ingen horisont vilket betyder att man inte ser vart jag är på väg i åket.
Jag ska nog prova att sätta kameran med vinkelfästet på sidan av hjälmen för att få ner den närmare skidorna (blir ungefär 1 dm skillnad tror jag).
c) Vinkeln som jag vill ha är såklart något olika beroende på om åket är flackt eller brant. Hur löser ni en sån justering ute på berget?

Jag bifogar en bild från glaciäråk, dvs kameran har varit i direkt solljus ett bra tag och borde kompenserat tycker man.Dr_Snow sa:Jag kan inte säga att jag känner igen problemet så väl. Jag tycker att kameran klarar av att kompensera relativt snabbt inom nån sekund från skugga till sol. Kan du ladda upp ett exempel?Nidhugg sa:Hej
Jag undrar bara om någon har något tips på att hantera överexponeringen som jag alltid får i strålande solsken. De bästa bilderna jag får med min GoPro HD Hero är när det är i solsken men jag åker i skugga. När jag kommer ut i solen ovanför trädgränsen (allt är vitt) blir det ofta så att materialet blir oanvändbart.
Jag inser att överexponering ligger i sakens natur när man filmar i snö och sol men jag undrar om det finns någon inställning man kan göra för att minska överexponeringen, kan man göra någon efterbehandling i datorn eller är det bara att välja bort filmning i direkt solljus om man inte har mycket klippor eller träd?
Tack på förhand!

Ja det funkar primaLinusOlofsson sa:Fungerar detta minneskort för kameran?
http://www.sweburn.com/product.php?productid=1027&cat=70&page=1
Var letar du? Jag tror att det är en codec som levereras med Final Cut Pro?CHjalmeby sa:Tja! Jag försöker komprimera mina klipp men hittar inte "Apple ProRes 422 HQ" vart finns den?
// CHjalmeby
Jag letar i det här programmet som finns ovan.. kan inte redigera go pro klippen som de är nu för datorn laggar typ sönder!Dr_Snow sa:Var letar du? Jag tror att det är en codec som levereras med Final Cut Pro?CHjalmeby sa:Tja! Jag försöker komprimera mina klipp men hittar inte "Apple ProRes 422 HQ" vart finns den?
// CHjalmeby
Det funkar tyvärr inte.OscarFS sa:Tja kan man koppla en gopro hd helmet till mobilen via bluetooth?
Och om man kan hyr kopplar man den till en iphone om det går
du går in på settings (SET) och går till film(F) och sen går du fram tills det står UPd och så ändrar du det så att det står UP istället så ska det vara fixat!E-rik sa:hej har precis köpt en gopro hd hero med skärm som jag har provfilmat lite med idag men sen skulle jag prova att byta lite inställningar och då måste jag ha gjort nått fel eftersom den började visa allt uppochned när man kollar på skärmen nån som vet hur man ändrar till baka till vanligt film mode ? snabba svar tack![]()
Hallå!Dr_Snow sa:Jag har svårigheter att få till en vettig vinkel på kameran.
För att få någon slags kontext när jag åker på öppna fält (utan träd) så vill jag gärna att man ska ana skidspetsarna i nedre kanten av bilden, samtidigt som jag får med sluttning och lite horisont. GoPron (HD) är ju begåvad med mycket vidvinkel så jag tycker inte att det borde vara ett problem att få till.
Problemen är dock flera;
a) Det är svårt att ställa in rätt vinkel utan förhandsgranskning. Hur hittar ni rätt? Markeringar på fästet efter att ha provat er fram?
b) Jag har kameran ovanpå hjälmen i framkant (fästet sluttar nedåt). Det känns som att vinkeln jag får då antingen blir för mycket uppåt, dvs man ser himmel och snöfält framför, men man tappar \\\"åkkänslan\\\". Eller så får jag med för mycket skidor och ingen horisont vilket betyder att man inte ser vart jag är på väg i åket.
Jag ska nog prova att sätta kameran med vinkelfästet på sidan av hjälmen för att få ner den närmare skidorna (blir ungefär 1 dm skillnad tror jag).
c) Vinkeln som jag vill ha är såklart något olika beroende på om åket är flackt eller brant. Hur löser ni en sån justering ute på berget?
Ett bonusproblem:
d) Det känns som att fästet glappar något. Kameran vickar lite i fästet vilket genererar ett irriterande klickljud och lite skakningar i filmerna. Något som känns igen?
Jag ska försöka ladda upp ett exempel på problemen.
var kreativ.....NsP_snowfiend sa:Tja!
Jag har en fråga, hur kan man fästa kameran till en stav eller liknande??
http://www.sportscam.se/se/art/gopro-ride-hero.phpNsP_snowfiend sa:Tja!
Jag har en fråga, hur kan man fästa kameran till en stav eller liknande??
sony vegas 10 fungerar bra för mig, men de beror också på hur bra din dator ärerik_axback sa:tjenare! jag undrar om ni vet nå bra redigerings program för gopro filmer!? jag har testa med vegas pro 8 och premiere pro CS5. men det bara hackar när jag ska kolla på dom i redigerings programmet! och då har jag konverterat dom till AVI i MPEG streamclip!
tack på förhand :P
Med dina inställningar som du filmar med skulle jag använda mig av någon av din redigerings 720p och 60p inställningar. Eftersom du inte kopplar upp dig mot en specifik bandspelare eller HD kamera spelar det ingen roll vilken vidoprotokoll du använder. Beror ju även lite på hur du konverterar dina filer. Eftersom om du använder Final Cut med stor sannolikhet måste konvertera dina GoPro filer först. Kom bara ihåg att exportera dina filer i samma fps.Aron_Hansson sa:Ni kanske redan har svarat på denna frågan innan i forumet, men jag har iaf inte hittat det.
När jag ska redigierar i tex Final Cut eller Adobe premiere, Vad ska man välja för för inställningar? PAL, NTSC? HDV-720p-60f eller DVCHD- 720p 60f? GoPro inställningar har jag på 720p med 60fps.
har du kollat i manualen?Gabbejibber sa:Hur raderar man en fil direkt från kameran ?
http://www.iceplanter.com/GoPro-Instructions-and-User-Manual-GoPro-Instructions.htmDelete all pictures
Press the POWER/MODE button repeatedly until you see the DELETE ALL icon, 3 squares with a line through them.
Press the SHUTTER button to delete the all pictures. The icon screen will blink for 5 seconds. If you press the SHUTTER button again during this blinking period, you will delete all the photos in the camera. If you do nothing during this blinking period, no photos will be deleted and the camera will return to single photo mode.
Delete only the last picture
Press POWER/MODE button repeatedly until you see the DELETE LAST icon.
Press the SHUTTER button to delete the last photo.
linder sa:har du kollat i manualen?Gabbejibber sa:Hur raderar man en fil direkt från kameran ?
Jag äger ingen gopro men lyckades ändå hitta
http://www.iceplanter.com/GoPro-Instructions-and-User-Manual-GoPro-Instructions.htmDelete all pictures
Press the POWER/MODE button repeatedly until you see the DELETE ALL icon, 3 squares with a line through them.
Press the SHUTTER button to delete the all pictures. The icon screen will blink for 5 seconds. If you press the SHUTTER button again during this blinking period, you will delete all the photos in the camera. If you do nothing during this blinking period, no photos will be deleted and the camera will return to single photo mode.
Delete only the last picture
Press POWER/MODE button repeatedly until you see the DELETE LAST icon.
Press the SHUTTER button to delete the last photo.
Dock hittade jag inget om videos
Tjena!calle88 sa:Tja! Jag har en gopro och har två frågor. Stor möjlighet att de varit uppe innan men men.. ni får hugga på mig isf:lol:
1. Jag misstänker starkt att mitt redigeringsprogram som jag kör i, iMovie, gör om fps:n från 60 till 30. Någon som har liknande problem? Lösning -> vegas?
2. Finns det något schysst tillbehör som gör att kameran flyter om man skulle tappa den vid diverse vattenaktiviteter?
Peace!
Tror det mycket väl kan vara så som du misstänker. iMovie har tidigare bara haft två inställningar PAL och NTSC.calle88 sa:Tja! Jag har en gopro och har två frågor. Stor möjlighet att de varit uppe innan men men.. ni får hugga på mig isf:lol:
1. Jag misstänker starkt att mitt redigeringsprogram som jag kör i, iMovie, gör om fps:n från 60 till 30. Någon som har liknande problem? Lösning -> vegas?
2. Finns det något schysst tillbehör som gör att kameran flyter om man skulle tappa den vid diverse vattenaktiviteter?
Peace!
Filmar du med R5?, ska du filma vanligt kör på R5 på hjälmen rekomederar jag R4 mer vidvinkel då!OliwerJakobsson sa:tjena!
hur gör jag för att få till bra bildkvalite?vad ska jag spela in i?
för när jag filmar blir det sunk kvalite och jag har sätt många andra som får till bra kvalite när dom filmar med den. =)
det är en helmet hero!
Tack på förhand.!/Oliwer![]()
Funkar utmärkt med vanliga "orginal" som man får med. Beror på hur din bräda ser ut!Petts sa:Finns det något motsvarande fäste till 'Surffattningen' som greppar på longboards, skateboards etc (lite grövre material alltså)?
ursäkta men vad menar du med R5 OCH R4?jag ska filma vanligt,inte på hjälmen.JonatanAllden sa:Filmar du med R5?, ska du filma vanligt kör på R5 på hjälmen rekomederar jag R4 mer vidvinkel då!OliwerJakobsson sa:tjena!
hur gör jag för att få till bra bildkvalite?vad ska jag spela in i?
för när jag filmar blir det sunk kvalite och jag har sätt många andra som får till bra kvalite när dom filmar med den. =)
det är en helmet hero!
Tack på förhand.!/Oliwer![]()
har samma frågaOggeG sa:Om man beställer från gopro.com, måste man då betala tull?
OlaMelin sa:Go Pro-kameran har under den här säsongen blivit riktigt populär och att någon kör med en liten kamera på huvudet har blivit en väldigt vanlig syn. Jag tänkte att vi i den här tråden kunde samla information, frågor, tips och annan nyttig information om kameran.
För frågor om Contours hjälmkamera, spana in Jarles tråd.
http://www.travelizmo.com/archives/gopro-hd-hero-camera.jpg
KAMERAN & FÄSTEN
Kameran finns i en mängd utformningar med olika fästen och tillbehör.
- HD Helmet HERO
- HD Motorsports HERO
- HD Surf HERO
- HD HERO Naked (bara kameran)
Fästanordningarna finns bland annat för hjälmen, med sugpropp, för montering på cykelramen/styret, tripod och stav. Samtliga kameror, fästen och tillbehör hittar du här
FORMAT
1080p = 1920x1080 pixels (16:9)
960p = 1280x960 pixels (4:3)
720p = 1280x720 pixels (16:9)
720p = 1280x720 pixels (16:9)
WVGA = 848x480 pixels (16:9)
1080p -1920x1080p 30 bild/sek 12Mbit
960p -1280x960 30bild/sek 10Mbit
720p - 1280x720 30 bild/sek 7,5 Mbit eller 15Mbit 60 Bild/sek
KOMPRIMERA
GOPRO HD filmar i komprimerad H.264 MPEG4 (.mp4) fil. H.264 är generellt ett format som är väldigt tungt att arbeta med i alla redigeringsprogram och för att kunna jobba med filerna på ett obehindrat sätt måste du koda om filerna.
Jag använder mig av MPEG Streamclip för att koda om. Här kan du ladda hem MPEG Streamclip.
För att få ut maximal kvalité från Go Pro-kameran kodar jag om filerna till Apple ProRes 422 HQ. Storleken på klippen ökar dock ungefär 3-4x 8 (fil från kamera 250 mb -> 1 gb omkodad). Du kan även använda dig av AIC (Apple Intermediate Codec).
MINNE
Minneskort: SD kort, upp till 32GB capacity (SDHC)
1080p (30 fps): 12min/GB
960p (30 fps): 14min/GB
720p (30 fps): 16min/GB
720p (60 fps): 11min/GB
BATTERI
Batteritid: ca 2,5 timmar
Laddning: via USB eller extern laddare (finns som tillbehör)
Laddtid: 80% efter 1 timme med laddare eller 2 timmar med USB.
ÖVRIGT
Objektiv: Fixfokus 0,6m till oändligt glaslins
Bländare: F/2,8 högpresterande lowlight
Vinkel: 170 grader ultrawide 720p/960p, 127 grader wide i 1080p
5 megapixel bildupplösning
Videoformat: MPEG4 (.mp4) h.264
Ingen zoom
Auto exponering med centrumvägd spotmätning, spot
Auto vitbalans
Vattentät till 60 meters djup
Mått: 42mm x 60mm x 30mm
Vikt: 150g med batteri, 179g med det vattentäta kamerahuset
Mer information hittar du på Goprocamera.com
Kom gärna med frågor, fakta, tips och annan nyttig Go Pro-kunskap!
Vi undviker att posta filmer i den här tråden såvida de inte hör till en relaterad fråga. För olika edits och videos filmat med bland annat GoPro-kamera: Klicka här