Officiella GO PRO-tråden

yungkilla

Ny medlem
Jag undrar om man kan använda ett helt "vanligt" minneskort eller om man måste ha ett speciellt gopro minneskort? tack!

Timbe

Ny medlem
Har börjat testa min gopro nu, bara hemma i gråa skåne, men jag är inte speciellt imponerad av bilden, än så länge, tycker inte det är så fin skärpa som alla edits på freeride är osv, jag har en känsla av att bilden verkar fruktansvärt fin när det är färgglatt där man filmar, ex i soliga alperna, stämmer detta? eller gör jag något fel? !har testat alla upplösningar!

DJElo

Ny medlem
vad for dator har du?och skarm? kan ju va att din dator inte riktigt klarar av att visa fullhd material som da blir lite trakigt

Timbe

Ny medlem
jag har en helt ny stationär dator, speldator för 9 lax, en 19 tums FLATRONskärm :p tror nt det är felet,

Samuelelel

Ny medlem
Prova att justera gamma i ditt redigeringsprogram för filmerna. Gamma-settings är lite tråkiga direkt ur kameran, så prova att vrida lite på de så får du se att färgerna "poppar" lite mer.

KevinSalonius

Ny medlem
Timbe sa:
Har börjat testa min gopro nu, bara hemma i gråa skåne, men jag är inte speciellt imponerad av bilden, än så länge, tycker inte det är så fin skärpa som alla edits på freeride är osv, jag har en känsla av att bilden verkar fruktansvärt fin när det är färgglatt där man filmar, ex i soliga alperna, stämmer detta? eller gör jag något fel? !har testat alla upplösningar!
Det är helt som du sade, kvaliteten är väldigt mycke bättre då man filmar i ljusare ställen, eftersom GoPro kamerona inte filmar lika bra då det är mörkt. Du kan kolla mina edits på min profil, så ser du skillnaderna då jag har filmat när det är molnigt och soligt =)

Timbe

Ny medlem
Tack för alla svaren! testade att mixa med färgerna och de gjorde faktiskt ganska bra skillnad, det va färggladare men fortfarande verkligt! synd att man inte kan göra så med ögonen för just nu är jag facking trött på skånskt regn
-.-!

Och tack @Kevinnn, snygga filmer! kollade på först på din "backyard pre-seson edit" och sen den i alperna, det va ju faktiskt skillnad!

yungkilla

Ny medlem
Nu har jag fått min gopro men det är en sak som inte fungerar. När jag kopplar in den i datorn så kommer det inte upp någonstans.. någon som möjligtvis vet vad detta kan bero på?

Chopp

Ny medlem
f3lix sa:
Nu har jag fått min gopro men det är en sak som inte fungerar. När jag kopplar in den i datorn så kommer det inte upp någonstans.. någon som möjligtvis vet vad detta kan bero på?
Koppla in den med USB-sladden, då kommer lampan börja lysa rött (indikerar att laddning pågår). Starta kameran, då ska det stå USB i displayen och du kommer åt minneskortet som en flyttbar enhet (ett minneskort måste sitta i)

AnteeL

Ny medlem
Annars är det sjukt smidigt att bara sätta minneskortet direkt i datorn. De flesta bärbara datorer har minneskortläsare som goPros minneskort passar i!

felix

Aktiv medlem
f3lix sa:
Jag måste starta min innan, med sladden i kameran men inte i datorn... sen lägger jag in sladden i usb-porten (när kameran är på) då blir det "USB-läge" också kommer den fram i datorn.

Minneskortsläsare är ju smidigt annars, men man behöver ju ändå kabeln för att ladda kameran så brukar inte köra den varianten...

johyn

Ny medlem
Har hört mycket olika angående minneskorten..t.ex att vissa funkar bra i 720 men är jätteklena i 1080,however, ska nog köra på ett 8 gig alt. 16.

Frågan är nu vad för märke och typ man ska välja..

Är det någon som har ett kort som ni är väldigt nöjda med kan ni gärna pma eller posta här i tråden!

tack på förhand

Timbe

Ny medlem
johyn sa:
Har hört mycket olika angående minneskorten..t.ex att vissa funkar bra i 720 men är jätteklena i 1080,however, ska nog köra på ett 8 gig alt. 16.

Frågan är nu vad för märke och typ man ska välja..

Är det någon som har ett kort som ni är väldigt nöjda med kan ni gärna pma eller posta här i tråden!

tack på förhand
Det står längre upp i denna tråden! :p

BataZion

Ny medlem
Jag kör med ett Jag kör med ett sanDisk ultra 15m/s och den är 16 gig. Kör på go pro hd hero 1080 och jag har aldrig haft några som helst problem med varken överföring direkt från kameran med sladd lr att den inte vill starta.
Dom enda gångerna den inte går att starta den på datorn när du kopplar in den är när jag har kört slut på baterierna helt.
Då tar det ett litet tag innan man kan starta upp den på datorn och föra över sina filer.
Fekix redigerar du i sony vegas fortfarande?

BataZion

Ny medlem
Jag kör själv med vegas HD platinum 10 är det nån annan som har go pro som kör i samma program?

BataZion

Ny medlem
Är det nåns go pro som har börjat flippa för att den blir för kall?
Tex fastna i foto läge och ta kort av sig själv?
Lr att den blir så kall att allt man har sparat på minnes kortet raderas?

niiiklas

Ny medlem
BataZion sa:
Har filmat då det har varit ganska kallt men aldrig haft några problem, har du haft dem problemen? kan ju prova använda vattentäta locket så kanske den håller värmen lite mer.

Snowboardolle

Ny medlem
BataZion sa:
har haft den i 10 minus, inga problem. men den har fastnat för mig också. då tog jag ut batteriet

linder

Ny medlem
BataZion sa:
Lyckas du med det sistnämda så är det nog riktig skitkvalite på minnet då SD minnen skall klara av -40ºC till 85ºC

;)

Unosson

Ny medlem
BataZion sa:
Jag har använt min kamera i -20 som mest eller runt -10 och väldigt mycket blåst. Har bara varit med om att den dör av sig själv när batteritiden är rätt låg, den klarar några minuter bara ibland. (Ska nämnas att det inte är så att den verkligen har slut på batteri, den har haft bra med batteri och fungerat längre inomhus efter skiddagen). Den blir även rätt seg, tar ett tag innan den startar igång. Men varmare än -20 så har det varit väldigt lugnt för mig och den har fungerat utan problem.

Amodin

Ny medlem
Hej,

Vi använder GoPro mycket när vi filmar skidåkning, snowkite och kitesurfing, och här kommer några av våra erfarenheter.

De flesta videos som läggs på nätet i HD läggs upp i 720p. Filmar man då i 1080p har man några val. Antingen skalar man ner bilden (67%) för att få det till 720p. Eller, om man vill kan man \"croppa\" oönskat material, tex hjälmkanten i bild eller liknande, då originalmaterialet är större än det färdiga filmen. Man kan även använda denna marginal till att göra snygga stabiliseringar i t.ex. After effects, så att t.ex. kiten/åkaren/något i bakgrunden alltid är t.ex centrerat i bild.

Displayen är efterlängtad, då den kommer underlätta enormt att rikta in kameran. Slöseri med batteri att kolla på filmat material i kameran eller att ha displayen igång under inspeling.

Dubbelcaset som visades tidigare gör att man kan filma 3D.. =)

En enkel stavmontering gjorde vi genom att ta hjälmfästet, borra ett hål mitt i skenan i mitten, fasa ut det (luta kanterna på hålet så en skruv med lutat huvud kan försvinna in) och sedan helt enkelt skruva fast det med skruven som håller handledsbandet (förutsatt att man har en äldre stav med denna skruv). Man kan behöva ersätta skruven med en längre. Staven kan då också bli en monopod.

Grym liten rackare! kör hårt!

yungkilla

Ny medlem
En till fråga från mig: Jag fattar inte hur man tar bort alla klipp på kameran (och ja jag har läst instruktioner)? Så kan någon lite enkelt berätta detta :p

Dr_Snow

Ny medlem
f3lix sa:
En till fråga från mig: Jag fattar inte hur man tar bort alla klipp på kameran (och ja jag har läst instruktioner)? Så kan någon lite enkelt berätta detta :p
Tryck på meny-knappen tills det står "ALL" i fönstret. Tryck på rec-knappen (benämns "Shutter" i manualen), då börjar ALL blinka. Tryck på rec-knappen igen för att bekräfta.

falkom

Ny medlem
Någon som har erfarenhet av skillnaden i flatljus mellan Go Pro HD och Contour HD?
En kompis har en ContourHD men jag tycker den är väldigt känslig när det gäller sikten. Det måste vara bra ljus gärna sol för att det ska se bra ut men ibland vid strålande sol blir det helt överexponerat också vilket inte heller är bra.
Detta har gjort mig sugen på en GoProHD men dessa ska ju vara rätt lika i kvalitet enligt alla förutom vidvinkeln på dem.

pallmie

Ny medlem
Jag undrar vilket som är det bästa läget att filma i alla säger olika... Är 720 p 60 fps bäst eller ska man välja ngt annat? Sedan undrar jag vilket som är det bästa programmet att redigera filmerna i sedan? Programmet måste fungera på Mac. Tack på förhand!

Ha de

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp