Officiella GO PRO-tråden

NBorg

Medlem
Bumbar tråden lite!

Frågan är vilket format som är att föredra när man har kameran på hjälmen. Syftar då på antingen 720p med 60 fps eller 1080p med 30 fps?

Känns som att 60 fps ger mer effekt än full HD. Tänkte också att det blir stabilare(?) då man filmar med 170 graders vidvinkel i 720p än 127 graders vidvinkel i 1080p? Tänker jag rätt?

Hämtar kameran dagen innan 1 veckans åkningen i Utah och vill därför få bra film direkt utan att behöva testa så mycket.

Senast ändrad:

JonatanAllden

Ny medlem
Niklas-Borg sa:
Bumbar tråden lite!

Frågan är vilket format som är att föredra när man har kameran på hjälmen. Syftar då på antingen 720p med 60 fps eller 1080p med 30 fps?

Känns som att 60 fps ger mer effekt än full HD. Tänkte också att det blir stabilare(?) då man filmar med 170 graders vidvinkel i 720p än 127 graders vidvinkel i 1080p? Tänker jag rätt?

Hämtar kameran dagen innan 1 veckans åkningen i Utah och vill därför få bra film direkt utan att behöva testa så mycket.
720X60fps helt klart, det tar inte lika mycket plats på minneskortet som 1080X30fps gör.
Sen blir det betydligt mer vidvinkel med 720 & kvaliten är grym

Henck

Medlem
JonatanAllden sa:
Niklas-Borg sa:
Bumbar tråden lite!

720X60fps helt klart, det tar inte lika mycket plats på minneskortet som 1080X30fps gör.
Stämmer verkligen din matematik här gosse?

• 1080p (30bild/sek) 12min/GB
• 960p (30 bild/sek) 14 min/GB
• 720p (30 bild/sek) 16min/ GB
• 720p (60 bild/sek) 11min/GB

linder

Aktiv medlem
JonatanAllden sa:
Niklas-Borg sa:
Bumbar tråden lite!

HD Video Resolution Modes: (subject to change, pending final firmware release)
* 1080p = 1920x1080 pixels (16:9), 30 fps, 15 Mbit/s data rate
* 720p = 1280x720 pixels (16:9), 60 fps, 15 Mbit/s data rate
Storage
* Average recording times (using 32GB SD card):
o 1080p (30 fps): 4h 21m
o 720p (60 fps): 4h 21
källa: http://www.goprocamera.com/products/hd-motorsports-hero-camera.php

Det tar alltså lika stor plats så du ljuuuger/har fel ;)

Skulle nog säga 720/60 för vidvinkeln, då det är fräckt att kunna få så bra slowmotion, annars spelar det inte så stor roll för att när du redigerar det så gör du det ändå till ~24fps (PAL) ;)

Senast ändrad:

Unosson

Ny medlem
Med tanke på att många skriver att man borde använda en säkerhetslina, vilket låter väldigt klokt för aldrig kul att tappa kameran.

Men min fråga är då: Hur löser ni detta problem? Vart fäster ni och vad fäster ni med?

iche

Ny medlem
Fråga:
Är det stor skillnad på bildkvaliten på true hd och 960p? Är det mer värt att köpa 960n ist för truehdn? Med tanke på att 960pn är 1200 kr billigara. TFS

linder

Aktiv medlem
IsakHemmingsson sa:
Fråga:
Är det stor skillnad på bildkvaliten på true hd och 960p? Är det mer värt att köpa 960n ist för truehdn? Med tanke på att 960pn är 1200 kr billigara. TFS
true hd har 1080p samt 720p@60fps, dom 2 sakerna jag kan se som är skillnaden

edit: "Missing from the HD HERO 960 are 720p @ 60fps, 1080p video, and the HERO BUS expansion port in the rear of the camera that will let you take advantage of GoPro`s forthcoming BacPac accessories - LCD screen & Battery Extension - both important features for filmmaking hobbyists & professional videographers that are compatible with the original HD Hero camera."

Såg det där på ebay nu

Senast ändrad:

Henck

Medlem
IsakHemmingsson sa:
Fråga:
Jo klart det är en viss skillnad men du förlorar ju även 60fps @ 720p, om jag inte minns fel, blir inte lika snygga slowmoklipp utan 60fps, vad jag sett iaf.

linder

Aktiv medlem
Såg på tullverkets hemsida nu att tullen va mellan 4,9%-14% på videokameror, samt 0% på digitalkameror.

Någon som vet vad tullen ligger på för en gopro?

Priset för en HD motorsport i USA är 1500 medans det ligger på 3500 i sverige så känns nästan värt att beställa där ifrån, läste i tråden också att det va samma laddare? stämmer det?

lillizz

Ny medlem
Vad är den vita silikon grejen till för alltså quick relesen till för vart ska den sitta ? Tack på för hand !:)

Spangel

Ny medlem
linder sa:
Såg på tullverkets hemsida nu att tullen va mellan 4,9%-14% på videokameror, samt 0% på digitalkameror.

Priset för en HD motorsport i USA är 1500 medans det ligger på 3500 i sverige så känns nästan värt att beställa där ifrån, läste i tråden också att det va samma laddare? stämmer det?
man laddar HD via USB.

MIN FRÅGA:
Min GoPro är helt nya och jag har aldrig använt den förut, dock har mina vänner, så jag vet hur den funkar. När jag trycker på POWER-knappen, lyser en liiiiten röd lampa inne i själva sökaren, men kameran sätts inte på. Den röda lampan är tänd tills jag klickar på knappen igen. GoPro själva säger att de inte kan förstå vad som är fel, och att jag ska skicka tillbaks den. Känns lite surt, nån som vet något man kan pröva?

Spangel

Ny medlem
Henck sa:
IsakHemmingsson sa:
Fråga:
Jo klart det är en viss skillnad men du förlorar ju även 60fps @ 720p, om jag inte minns fel, blir inte lika snygga slowmoklipp utan 60fps, vad jag sett iaf.
Ljuset blir inte lika bra i 60fps. Om du, som jag, filmar longboardvideos där det kan skifta mellan mörka och ljusa miljöer, är det inte så bra. Om man däremot filmar skidvideos i typ parker = (lika) ljust hela tiden, så kanske det funkar bättre. Bara den vanliga, standard definition för GoPro är ju bra kvalité, tror att 960n är riktigt bra.

linder

Aktiv medlem
Foxxi sa:
linder sa:

man laddar HD via USB.
Polaren köpte en förra säsongen och då hade han en separat laddare, är den också på usb? eller ingår inte den kanske? :)

Unosson

Ny medlem
linder sa:
Foxxi sa:
linder sa:

man laddar HD via USB.
Polaren köpte en förra säsongen och då hade han en separat laddare, är den också på usb? eller ingår inte den kanske? :)
Min är då köpt i USA och jag fick bara med en usb. Så den funkar ju fin fint att ladda här i Sverige. :)

linder

Aktiv medlem
Unosson sa:
Min är då köpt i USA och jag fick bara med en usb. Så den funkar ju fin fint att ladda här i Sverige. :)
perfa då är det bara börja panta flaskor och samla ihop skramlet :D

Köpte du den där eller importerade du den? tull?

Unosson

Ny medlem
linder sa:
Unosson sa:
perfa då är det bara börja panta flaskor och samla ihop skramlet :D

Köpte du den där eller importerade du den? tull?
Köpt i USA, då modern min åkte till New York så passade jag på! Aldrig fel att få spara in några kronor! :)

johyn

Ny medlem
Befinner mig just nu i USA och kanner att det ar dags att gora en investering, dock poppar samma fragor upp hela tiden i mitt huvud sa jag skriver ner dom har och hoppas pa det basta!

1. Gopro 960 vs HERO HD. Visst, man kan tycka att man borde kopa varstingmodellen nu nar den e sapass billig men jag e inte gjord av pengar heller.. Ngn sa att 960 funkar bra, bara du inte drar upp den pa en 50'' tv(?)

2. Helmet mount? Da menar jag alltsa inte pannlampsbandet utan den sugproppen(?) som alla glider runt med mitt uppe pa hjalmen, vad heter den? ar det denna kanske? http://www.goprocamera.com/products/helmet-front-mount.php

3. Om man vill anvanda till vattenskidor/wake eller surfing verkar ju ett sugproppsfaste vara smart. Ar det detta som galler da? Ni som har anvant den i vatten, behovs det en sakerhetslina? Ar denna smartast? http://www.goprocamera.com/products/surf-hero-expansion.php

oj vad langt det blev.

tack pa forhand anyways

Spangel

Ny medlem
johyn sa:
Befinner mig just nu i USA och kanner att det ar dags att gora en investering, dock poppar samma fragor upp hela tiden i mitt huvud sa jag skriver ner dom har och hoppas pa det basta!

2. Helmet mount? Da menar jag alltsa inte pannlampsbandet utan den sugproppen(?) som alla glider runt med mitt uppe pa hjalmen, vad heter den? ar det denna kanske? http://www.goprocamera.com/products/helmet-front-mount.php

tack pa forhand anyways
2. Det du antagligen menar är ett självhäftande fäste. alltså ett sånt här: http://www.goprocamera.com/products/curved-adhesive-mounts.php
egentligen behöver man inte en sån du länkade, men det ger dig större möjligheter för att vinkla kameran. Dessutom behöver du ändå ett sånt där självhäftande fäste att sätta den på, den som du länkade. Hoppas du förstod !;)

linder

Aktiv medlem

Lillhampus

Ny medlem
linder sa:
johyn sa:
1. Gopro 960 vs HERO HD. Visst, man kan tycka att man borde kopa varstingmodellen nu nar den e sapass billig men jag e inte gjord av pengar heller.. Ngn sa att 960 funkar bra, bara du inte drar upp den pa en 50'' tv(?)
@ ebay
gopro hd motorsport ~230$ = 1600
http://cgi.ebay.com/GOPRO-GO-PRO-HD-1080P-HERO-MOTORSPORTS-VIDEO-CAMERA-/120663977760?pt=Film_Cameras&hash=item1c18222f20

gopro 960 ~170$ = 1200

Känns det värt att spara 400kr ? :D
Såklart det är värt att spara 400 kr, kan du ju köpa ett tillbehör eller nått ;)

emil-skold

Ny medlem
jag har tänkt köpa en lcd back-pac till min gopro hd, men vart kan man köpa sånna eller har dem inte kommit ut på marknaden ännu?

Senast ändrad:

andy89iee

Ny medlem
Undrar om ngn vet vad man ska konvertera klipp som är filmad med en GoPro 720p 60fps till för att dom inte ska hacka i Vegas 9.0 när man redigerar dom. Sen också vad för rendning man ska använda för att få ut max kvalite men ändå inte bli mega stora. Kan renda ett klipp men om jag sätter in fler så laggar vegas sönder (försöker mpeg-1 default-template nu)

JtoB

Medlem
Testade att filma ute när det var ganska mörkt men en del lyktstolpar fanns det så man upplevde det som lagom ljus, när jag lägger upp klippen på datorn så är det helt mörkt, Någon som har erfarenhet? är goPro endast till för att filma i ljusa situationer eller finns det ett mode som man kan ha på för att det ska funka bättre i mörka? Har Hd helmet camera och körde under stunden på full hd (r5)
tacksam för svar!

Spangel

Ny medlem
JtoB sa:
Testade att filma ute när det var ganska mörkt men en del lyktstolpar fanns det så man upplevde det som lagom ljus, när jag lägger upp klippen på datorn så är det helt mörkt, Någon som har erfarenhet? är goPro endast till för att filma i ljusa situationer eller finns det ett mode som man kan ha på för att det ska funka bättre i mörka? Har Hd helmet camera och körde under stunden på full hd (r5)
tacksam för svar!
filma i 30fps, inte 60. Det blir nog också bättre om du inte kör Full HD när det är mörkt...

SNDVLL

Ny medlem
Kan säga att nya iMovie '11 är mycket snällt mot GoProns raw-filer! Man behöver inte koda om dom för att kunna redigera klippen, och det blir riktigt bra exporterat med det nya stödet för 60 fps! Anväder Fina Cut Express med MPEGStreamclip vanligtvis, men farsan talade gott om nya iMovie så var tvungen att testa.
Bra och billigt alternativ om man inte vill köpa dyrare program eller piratkopiera!

JtoB

Medlem
Foxxi sa:
JtoB sa:
tacksam för svar!
filma i 30fps, inte 60. Det blir nog också bättre om du inte kör Full HD när det är mörkt...
Gryymt, 1 fråga till som du kanske kan besvara, Vad bör jag ha för inställlningar samt vilken reselution bör jag ha när jag filmar skidåkning i relativt ljust ljus?
tack på förhand!

Spangel

Ny medlem
JtoB sa:
Foxxi sa:
JtoB sa:
tacksam för svar!
Gryymt, 1 fråga till som du kanske kan besvara, Vad bör jag ha för inställlningar samt vilken reselution bör jag ha när jag filmar skidåkning i relativt ljust ljus?
tack på förhand!
mitt på dan och soligt, så funkar nog 60fps. men så fort det blir lite mörkare tycker jag du ska sänka till 30fps, och kanske inte köra Full HD, du får väl prova dig fram. även fast du inte har full HD är det ju grymt bra kvalité, så..

johyn

Ny medlem
linder sa:
johyn sa:
@ ebay
http://cgi.ebay.com/GOPRO-GO-PRO-HD-1080P-HERO-MOTORSPORTS-VIDEO-CAMERA-/120663977760?pt=Film_Cameras&hash=item1c18222f20

gopro 960 ~170$ = 1200

Hade helt missat att den saldes pa ebay for ett sapass bra pris. Tack for infon! Utgick fran att den kostade 300 och 960'n 180..

Men vad e skillnaden mellan HERO HD och motorsports HD? Kan inte hitta ngt speciellt, antar att det bara ar vilka mounts som ingar i paketet? :)

Spangel

Ny medlem
johyn sa:
linder sa:
johyn sa:
@ ebay

gopro 960 ~170$ = 1200

Hade helt missat att den saldes pa ebay for ett sapass bra pris. Tack for infon! Utgick fran att den kostade 300 och 960'n 180..

Men vad e skillnaden mellan HERO HD och motorsports HD? Kan inte hitta ngt speciellt, antar att det bara ar vilka mounts som ingar i paketet? :)
motorsports, helmet... alla de där är bara vilka fästen som följer med :)

skanken

Medlem
Finns det möjlighet att "cropa" beskära video formatet? Jag fattar ingenting av video redigering, tex 840x840 till 840x640 eller så, utan att förvränga bilden allså.

Min laptop lär väll ge upp om jag ska redigera video på den? 2,4ghz 4gb ram, win vista, de kanske bara kan använda 2gb eller hur ligger det till? Nått sorts Geforce i den..

Eller är det bara att det tar 14dar å convertera sen är det inte så tungt för datorn att redigera sen eller hur ligger det till? Beror kanske på till vilket format och upp lösning man konverterar till?

Jag vill ha lite sköna film klipp å kolla på, på datorn, det behöver inte va så bra upplösning bara det skarpt så att säga..

Vore skysst med lite svar/tips/hjälp! Jag är som sagt helt efter när det gäller Video.

OlaMelin

Ny medlem
skanken sa:
Finns det möjlighet att "cropa" beskära video formatet? Jag fattar ingenting av video redigering, tex 840x840 till 840x640 eller så, utan att förvränga bilden allså.

Min laptop lär väll ge upp om jag ska redigera video på den? 2,4ghz 4gb ram, win vista, de kanske bara kan använda 2gb eller hur ligger det till? Nått sorts Geforce i den..

Eller är det bara att det tar 14dar å convertera sen är det inte så tungt för datorn att redigera sen eller hur ligger det till? Beror kanske på till vilket format och upp lösning man konverterar till?

Jag vill ha lite sköna film klipp å kolla på, på datorn, det behöver inte va så bra upplösning bara det skarpt så att säga..

Vore skysst med lite svar/tips/hjälp! Jag är som sagt helt efter när det gäller Video.
Jag tycker det är lite dumt att köpa en HD-kamera och sen skippa att filma i HD. Hade jag varit dig hade jag filmat i 720p i antingen 30 eller 60 fps och sen kodat om klippen till ett lite lättare format för framförallt redigering men även uppspelning.

För att koda om klippen kan du använda dig av MPEG Streamclip.

Lycka till och hör av dig om du behöver mer hjälp!

skanken

Medlem
OlaMelin sa:
skanken sa:

Jag tycker det är lite dumt att köpa en HD-kamera och sen skippa att filma i HD. Hade jag varit dig hade jag filmat i 720p i antingen 30 eller 60 fps och sen kodat om klippen till ett lite lättare format för framförallt redigering men även uppspelning.

För att koda om klippen kan du använda dig av MPEG Streamclip.

Lycka till och hör av dig om du behöver mer hjälp!
Tack!
Fick hem kameran idag, filmat katten lite, går ju skapligt fort å konvertera å så till 720p, fast jag begriper inte hur jag skall göra för å få det i slowmotion, har filmat i 60fps.. går det att få till i mpeg streamline eller ska man ha nått mer avacerat program då?

wille98

Ny medlem
Går det att zooma med en gopro eller går det inte ?? eller går det att göra i redigeringen ?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp