Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
tjoo jag har skafft ny dator med windows vista ochh nu går det inte att lägga över filmer från min kamera nån som har sony hadycam picture pakage till vista???

En till fråga.
Hur ska man göra om man vill ha slow motion i bara en viss del av klippet?
Alltså att det först är vanligt som går över till slow mo som sen blir vanligt igen.

Skulle vilja veta hur man gör som ljus vågor som går över skärmen , ja har sett sånna i många skidfilmer , guld-oranga.

som i den här : https://www.freeride.se/video/cruising/ precis i början.

Är det " light leaks " som man måste ta ner extra eller köpa ?

Undrar också hur man får så att personen tonar bort som här : https://www.freeride.se/videoawards2007/?video=73 mellan 50-55 sek.

Har Vegas 7.0d förresten.

Någon som kan svara ?

Hejsan. tänkte höra ifall någon vet ifall man kan använda macromedia flash programmet till att göra film tillsammans med flash

Senast ändrad:
Hej,

Har börjat lite smått att lägga in film på datorn men märker stor skillnad på kvalitén jämför när jag ser det direkt på tvn från kameran. Tänkte ta och redigera och klippa ihopa en film från den gångna säsongen. Vet lite hur redigeringsprogrammen funkar, tänkte nog ta och använda mig av Vegas eller Adobe Premiere 1.5 men frågan är hur jag ska få bästa kvalité. Kan man få så bra kvalité in i datorn som när man ser det direkt på tvn?

Har läst igenom hela tråden och läst en hel svar om Firewire. Så tänkte kanske ta och köpa mig ett, letat en hel del på google och olika datorbutiker. Finns ju en hel djungel av Firewire PCI kort. Har hittat ett billigt, vet inte om det spelar någon roll. Använder nu USB men verkar som man får bättre kvalité med Firewire, stämmer det?

Men kan någon säga om det är nån idé att köpa detta eller om det är kasst:
http://www.itsajten.com/product_info.php?products_id=369

Vore tacksam för svar då jag vill få igång mitt filmredigerande innan nästa säsong börjar.

// Peter

Senast ändrad:
pitor sa:
Hej,

Har börjat lite smått att lägga in film på datorn men märker stor skillnad på kvalitén jämför när jag ser det direkt på tvn från kameran. Tänkte ta och redigera och klippa ihopa en film från den gångna säsongen. Vet lite hur redigeringsprogrammen funkar, tänkte nog ta och använda mig av Vegas eller Adobe Premiere 1.5 men frågan är hur jag ska få bästa kvalité. Kan man få så bra kvalité in i datorn som när man ser det direkt på tvn?

Har läst igenom hela tråden och läst en hel svar om Firewire. Så tänkte kanske ta och köpa mig ett, letat en hel del på google och olika datorbutiker. Finns ju en hel djungel av Firewire PCI kort. Har hittat ett billigt, vet inte om det spelar någon roll. Använder nu USB men verkar som man får bättre kvalité med Firewire, stämmer det?

Vore tacksam för svar då jag vill få igång mitt filmredigerande innan nästa säsong börjar.

// Peter
Rätta mig om jag har fel, men överför inte bara firewire och USB information. Tror inte att det blir skillnad på kvalitén där, jag tror det handlar om när du överför till datorn där det kan ske en viss komprimering.

psander sa:
pitor sa:
Hej,

// Peter
Rätta mig om jag har fel, men överför inte bara firewire och USB information. Tror inte att det blir skillnad på kvalitén där, jag tror det handlar om när du överför till datorn där det kan ske en viss komprimering.
Men när jag använder USB så kan jag inte justera kvalitén, använder då ett program jag fått med, blir upplösningen 320*240. Borde väl gå att få detta bättre? Konstiga är att det blir bättre kvalité när jag kör capture genom programmet jag fick med kameran än när jag kör genom Vegas som ska va så bra, kanske att jag inte vet hur man ställer in ordentligt.

pitor sa:
psander sa:
pitor sa:
Hej,

// Peter
Men när jag använder USB så kan jag inte justera kvalitén, använder då ett program jag fått med, blir upplösningen 320*240. Borde väl gå att få detta bättre? Konstiga är att det blir bättre kvalité när jag kör capture genom programmet jag fick med kameran än när jag kör genom Vegas som ska va så bra, kanske att jag inte vet hur man ställer in ordentligt.
Ett tips är att skaffa firewirekort, då kommer kvallan bli bra mycket bättre. Jag jämförde detta med en kompis som överförde med USB och skillnaden var stor. Om du överför i vegas med firewire kommer även det du har filmat klippas axakt där du har pausat på bandet så du får många klipp istället för ett långt vilket kan underlätta rejält vid redigering. Angående att det blir sämre kvalla än på TV:n så blir det så för mig också, dock så kan det vara skärmen eller nåt för om man bränner ut filmen på DVD igen så blir filmen nästan lika bra kavlité ändå.

Någon vettig person som kan Vegas 7.0?!

när jag installerat vegas 7.0 så står det: the installation wizard has ended prematurely!
your system has not been modified. to install this program at a later time, please run the installation again.

nu e de så att jag har installerat det 3 gånger men det står fortfarande samma sak.

Senast ändrad:
Hej , jag har 2 snabba frågor.

1.Jag har en DV-kamera men kollar på en DVD-kamera är det någon skilnad när man lägger in? eller är det samma? tänkte på att man filmar på dvd skivor och att man kanske inte kan "captura" som man gör på DV direkt till redigeringsprogramet!

2. Skiljer sig kvaliten från en DVD-kamera något i jämförelse med DV-kamera? Och då menar jag att båda är i HD

vet inte om det var rätt kategori men men, väldigt tacksam för svar så fort som möjligt.

peerlan sa:
2. Skiljer sig kvaliten från en DVD-kamera något i jämförelse med DV-kamera? Och då menar jag att båda är i HD
möjligt.
Jo, det är bättre kvalitet på en DV-Kamera, dvd komprimerar 4-8ggr mer.

Senast redigerad av en moderator:
artisty sa:
Någon vettig person som kan Vegas 7.0?!

när jag installerat vegas 7.0 så står det: the installation wizard has ended prematurely!
your system has not been modified. to install this program at a later time, please run the installation again.

nu e de så att jag har installerat det 3 gånger men det står fortfarande samma sak.

EDIT: nu står det istället att programmet inte är rätt installerat och att jag ska ominstallera det vilket jag har gjort 5 ggr...

Senast ändrad:
någon där ute i cybervärlden som vet hur man..

speedar upp/ lägger på slowmotion på klippen i FINAL CUT ! ?

tack människor på förhand

Deespin sa:
Huggybear sa:
Deespin sa:
yes. Håll in CTRL och dra ut ljudet i kanten så blir det slowmotion. Drar du innåt så blir det snabbspolat.
ljudet blir ju i för sig helt förstört om man gör så. jämför med adobe där man kan lägga på slowmotion på ljudet utan att det förstörs alls. om man drar i håller in ctrl så kommer ljudet att bli brusigt typ, svårt att förklara hur det låter men om ngn vill veta får dom väll prova.
Jo, men det är ända sättet.
Vet inte om någon har rättat dig, men om inte så gör jag det. För det går visst att få ljudet bra i slowmo. När man väl gjort om det till "slowmotion" höger klickar man på ljudet, går in på properties och klickar i en ruta som det står "Lock to stretch" bakom. Klart!

jag har vegas 7.0 och kommer inte riktigt ihåg hur man gör slowmotion. kommer ihåg från vegas 4.0 att man ska dra så det kommer fram en linje som ställer in slowmo men har bara lyckats göra det en gång på vegas 7 och får det inte att funka igen.

hur gör man

havreboll sa:
jag har vegas 7.0 och kommer inte riktigt ihåg hur man gör slowmotion. kommer ihåg från vegas 4.0 att man ska dra så det kommer fram en linje som ställer in slowmo men har bara lyckats göra det en gång på vegas 7 och får det inte att funka igen.

hur gör man
du håller inne CTRL och sedan drar du ut klippet till höger så det blir längre.

Jag har precis fixat Vegas 8.. Nu undrar om det går att fixa samma effekt som "screw" i Photoshop. Alltså få ett klipp att vara bredare uppe än nedre delen av klippet?
Jag ska placera filmen i en annan film youtube, och vill att den ska passa, men den är lite för bred uppe än nere vilket gör att det blir svart.. Går detta att göra?

Ja har alltså minskat storleken på klippet jag vill "Screwa" samt flyttat det i track motion..

Mvh
Robin

Senast ändrad:
håller på att göra ett bildspel i windows movie maker jus nu, men vet inte hur man tajmar bilderna till musiken? det funkar inte att dra biderna på tidslinjen till olika "tider" om ni fattar...någon som vet hur man gör det?

artisty sa:
MMartin: ang. "klon" effekten så ställer du kameran så den ligger helt still. sen ställer du dig där du ska va. där en av dig ska va och där den andra du ska va.
sen lägger du klippen på varandra och delar klippet i mellan där du nr.1 och du nr.2
hur du gör det får du allt ta och lista ut, träna i programmet

och ang kvaliteten så skrev jag det på sida 1 eller 2

kan inte alla sluta fråga samma frågor hela tiden, läs igenom tråden istället!
och sen skulle jag även villja be alla att tänka och testa sig fram innan ni frågar
har suttit å försökt riktigt länge men fattar inte riktigt vad du menar med "dela klippet där jag.nr1 och jag nr.2 "
hehe vet att du har skrivit det men fattar inte riktigt just det där. tacksam för svar

Hade tänkt skriva en liten vegasguide. Nödvändigt eller onödigt?

Edit: Svar, kom på själv att det är onödigt.

Senast redigerad av en moderator:
Deespin sa:
Hade tänkt skriva en liten vegasguide. Nödvändigt eller onödigt?

Edit: Svar, kom på själv att det är onödigt.
nej det är inte onödigt enligt mig. blir jobbigt o leta igenom hela tråden efter svar så det hade vart bra med en guide!

Det finns forum regler som säger att man inte får prata om nerladdning å olagliga saker, så gör inte det.

Jag andvänder mig av pinnacle studio 1.1 mitt problem är att jag vet inte hur man deletar klipp, har typ försökt med allt, jävligt skumt. någon som vet ?

Tillbaka
Topp