Offpist-/Allroundskida!

Kiliam

Ny medlem
Offpist-/Allroundskida!
Hej Freeride!
Jag köpte i höstas ett par K2 Domain som jag känner att jag är nöjd med i park och som lek o stoj skida, den fladdrade i pist men kantade man så funkade det. Jag var förra helgen i Engelberg och det hade som de flesta vet snöat en hel del och vi körde 90% utanför pist i varierade förhållanden. Det var orört puder ca 3dm puder, uppkört puder, orörd skog, skogsstigar som uppkommer av folk som kör där ofta.. Ja allt var där. Jag kände att mina Domain blev otroligt fladdriga och obehagliga att köra med när det var uppkört men även orört då de är mittmonterade och väldigt mjuka. Jag skulle nu vilja hitta ett komplement till mina Domain som ska uppfylla kraven att vara stabila i uppkört, klara av piståkning i rätt hög fart, skog (både uppkörda stigar och orörda). Helt enkelt en väldigt allround skida med offpistprio.

Jag väger 70kg (har börjat på gym så det lär öka) och jag är 178cm lång på ett ungefär.

Enda stället som jag riktigt bränner på är i pist men inte lika erfaren i offpist vilket gör att jag "fegar" lite när det är väldigt uppkört, i skog så kör jag så fort det går under omständigheterna och vill därför ha en ganska lekfull skida som vänder på en 5-öring men som klarar av uppkört, jag tror att ni förstår vad jag är ute efter:)

Sverige/Norge är väl prio 1 men Engelberg är ett återkommande inslag i Kalendern!

Jag har kollat på Armada JJ men även Nordica Patron och känner att de kanske blir lite väl mjuka men jag vet inte.

Tacksam för svar!!
MKG

Offpist-/Allroundskida!
Problemet är att du i många fall kan hamna i situationen där lekfull skida ställs mot stabil i uppkörd snö. Jag upplever personligen en rejält styv skida som väldigt olekfull men samtidigt är de ofta väldigt trygga i uppkörd snö. Nu har jag inte hunnit prova mina Bibbys i höga farter i hård pist ännu men i uppkörd snö var de underbara. Så nära en perfekt avvägning man kan komma mellan stabilitet och lekfullhet. Jag kör på 190 men 184an kanske funkar för dig? Skidor av typen S7, JJ och liknande är extremt lättmanövrerade i trång åkning men kan samtidigt ge lite snowbladeskänsla i uppkörd snö när det går undan lite.

Opusen är nog inte heller nån jättedum idé men kanske lite mjuk. Det är ju en fråga om personliga preferenser.

Offpist-/Allroundskida!
Med risk för påhopp som man alltid riskerar på den här sidan när man rekomenderar Hendryx så tycker jag du kan titta lite närmare på deras modellutbud.... Jag vet att dom är relativt dyra men under mina 35 år i backana har jag aldrig åkt på något som är så roligt och samtidigt känns så stabilt i alla tänkbara fören och situitiationer.

Snödjup

Tillbaka
Topp