Offpist utan sändare

jutti

Ny medlem
Offpist utan sändare
Såg i frågeställningen om hur många som åker offpist med respektive utan lavinsändare att mer än varannan åker utan! Verkar vara mest nötter som besöker denna sidan m.a.o.

Eller är det kanske så att de flesta med offpist menar att harva runt bland stock och sten i Kungsberget. I så fall är det ju helt förståeligt - jag skulle inte heller använda sändare då. Jag skulle å andra sidan inte heller påstå att jag hade åkt offpist....

/ j

Offpist utan sändare
Ditt resonemang låter rimligt men även de som har sändare är också det du kallar för "nötter".
Har nu gått med sond och spade för att leta efter nedgrävda ryggsäckar med sändare i. Man behöver extremt mycket träning för att hitta någon med sändare och ett bevis för att använda sändare borde nog vara nödvändigt...

Offpist utan sändare
Asso att jag svarade att jag åkte utan sändrare beror på att jag har bara åkt offpist nu på senare tid o det va i åre då åkte jag bla östra ravinen o vädret hade varit stabilt osv så jag hade helt enkelt ingen. Men till nästa säsong ska jag definitivt köpa en för då ska jag till Kanada i 3 månader.

Offpist utan sändare
Jamen ja har ju reckosändare påklistrade på pjäcksorna. Sen om nalle tänder blinkjuset och fläker upp på 4 på lavinfarlighetsskalan så får man väl spela pingis i gillestugan eller drika öl. eller JIBBA lite i bräke.
//åre jibers rules modderfukka

Offpist utan sändare
Ack ja, du har så rätt! Det är ju naturligtvis upp till dig själv att inte bara ha koll på din egen sökförmåga, utan framförallt de som du åker med! Alltför många som köper en sändare lär sig endast att ta på och av den - och tror sedan att det är tillräckligt...

Offpist utan sändare
Knackade visst lite för långsamt... det var alltså en kommentar till det första svaret....

/ der langsam

Och till "Dustbin Dan"; Kan detta månne ha varit en eftersläng till debatten om svenskakunskaperna på siten. Skrattade länge och väl....

Offpist utan sändare
Räfflat slätt eller turistpucklar och grön sida pinne med burk på och trängsel=pist.
Lös fluffig snö. Laviner som rasar ner. Lite mindre trängsel. Röd sida pinne med burk=offpist.

Offpist utan sändare
-För mig är det en självklarhet att ha med sändare då jag åker offpist i Kungsberget. Risken för att fastna under någon tätbevuxen gran är överhängande!! Jag rekommenderar även att komplettera med en fogsvans i ryggsäcken...

Offpist utan sändare
-Vargpejl vore något! Börjar bli mycket bråte att släpa runt på nu tycker jag...
Man borde tjacka upp sig på en räddningspulka att ha allt i, så slår man liksom flera flugor i en smäll!

/G

Offpist utan sändare
Vadå, måsta man åka som Sverre för att man ska kalla sig offpist åkare eller, måste man framkalla laviner för att kalla sig offpist åkare?

Offpist utan sändare
En fråga som är minst lika viktig är väl om de som åker med transiver även har med sig spade och sond. Att veta vart en människa ligger men att inte att kunna gräva fram honom/henne är ju ingen hitt.
Jag tycker att det finns för mycket folk som åker offpist, men som inte har någon som helst respekt för naturens krafter och det oberoende om de har transiver på sig eller inte och jag tror att utbildning innom det här området skulle kunna rädda mer liv än en transiver. Att lära sig hur snö fungerar och beter sig vid olika underlag, slutningar och olika väder.
Man ska absolut inte stoppa människor från att åka offpist, men man får inte glömma att ge dem mer kunskap.

Offpist utan sändare
AlinaBergmark > Å andra sidan är de allra flesta stora olyckor skapade av "erfarna" åkare med allt vad säkerhetsutrustning heter.

Tror att all utrustning skapar en falsk trygghet och man tar risker man inte skulle gjort om man inte har denna säkerhetsutrustning.

Ungefär på samma sätt som långfärdsskridskoåkare med ispik o livlina ger sig ut på lövtunna isar i tron att de är säkra.

Offpist utan sändare
Jo tack, alltför många är de gånger man stått och grävt i samma ögonblick som gänget som uppenbarligen följt i ens fotspår kommer ifatt och tanklöst kastar sig iväg...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp