@Mountain_Man
Mina skidor viker sig inte ;-)
Jag har definitivt stor stor värld att upptäcka. Ingen tvekan om det. (I sig underbart att veta
MEN
Jag tror också att många har att upptäcka den stora värld som ett par (avancerade men inte racehårda) slalomcarver erbjuder

I all den fantastiska utveckling som skett med andra skidtyper så verkar slalomcarvern vara nästan bortglömd, åtminstone här i Sverige. Det gör mig förundrad. Minst sagt.
Även om jag skrev "otroligt mångsidiga" efter att ha kommit hem på glatt humör efter väldigt god middag så håller jag fast vid vad jag skrev. Mångsidigheten ligger i att de är så svängglada. Det gör att de går att klara många situationer, vilket i sin tur gör dom roliga i många olika förhållanden. Jag kan gå på skär i svart pist, i trånga passager, mellan snö och slask-vallar, mellan pucklar och med folk i backen runt omkring på ett sätt jag inte klarar av med skidor som har längre radie.
Jag har roligt i en blå backe för då kan jag ta lite fart och se hur snabba svängväxlingar jag klarar av. Jag kan cruisa i långa svepande svängar i böljande terräng, eller ligga på skär i kortsväng på stenhård ismanchester, eftersom de är tillräckligt stabila för att inte vika sig. Jag ligga på skär när det är lösare i backen genom att fördela trycket eftersom de inte är fullt så styva som den värsta racehåda slalomcarven (som då blir tråkigare när den inte får sitt fasta underlag).
I lössnö då? Hur ofta får man den där orörda lösnön? Okej, visst håller jag mig mest i pisten eller nära. Det blir så för jag åker mycket för mig själv (min fru åker på längden). Men ren lössnö är alltid roligt oavsett även om andra skidtyper regerar. Men i uppkörd lössnö så har jag roligare med mina slalomcarver eftersom de bär i ändarna men inte under foten. Det är som att ha ett par fjädrar under fötterna. Det är bara att trycka till och studsschvunga sig ner på ett sätt som inte går att göra med en annan skida.
De kanske inte är bäst överallt men de är roliga nästan överallt (vindpackad "lösnö" med för lite lutning utgår

. Om jag vet att jag ska åka offpist en hel dag med guide eller i gott sällskap då kanske jag väljer ett par andra skidor. Men "en vanlig dag i backen", t ex när jag vaknar en morgon i Åre, oavsett väder, då vet jag att med mina slalomcarver så kommer jag ha roligt i princip vart jag än åker, till och med transportsträckorna. Så "otroligt mångsidiga" vill jag hävda gäller för de är grunden lättåkta men slutar aldrig att bjuda på utmaningar och möjligheter.
Dessutom, när jag behärskar ett par slalomcarver lite överallt då har jag en väldigt bra grund för att upptäcka den "stora stora världen" med andra skidtyper.