om du bara fick välja en skida..

jontew91 sa:
Kan dela bild på hur ett par såg ut efter ett lite för högt drop, när jag sitter vid datorn nästa gång. Detta var i backcountryn och sluta med ett 800 fallhöjdsmeter långt åk på en skida i 30 cm lössnö och sedan en timmes tur tillbaka till systemet med bara topshetet från bindningen och bakåt på ena foten. Det var tider det. ;)

Alfakrull sa:
För mig lär det bli:
Hendryx Voodoo eller Purple Haze av årets modell i 172
Bindningar får nog bli beast 14 eller kingpin
och pjäxor vet man ju aldrig om de passar på foten men kanske dynafit vulcan TF
Såhär två månader i fjällen senare måste jag nog säga att jag vill göra en liten ändring. Till den åkning som jag i dagsläget sysslar med (en del toppturande och allmän åkning med dragning till offpist i svenska fjällen) skulle valet bli Voodoo i 182 med beast 14 och pjäxor är ju som sagt svårt att uttrycka sig om men jag klarar mig utan det hårdaste så något hyfsat lätt.

Skulle man ha förmånen att säsonga söder över skulle nog voodoo bytas mot purple haze och pratar vi puderparadis så blir nog opinion valet.

Har alla inbitna fått säga sitt eller kan man få lite mer aktivitet tro?

Svårt val, men en stark kandidat är opinion 108. På den skulle det sitta marker kingpin, dynafit beast eller marker tour. På fossingarna sitter helst tecnica cochise.

För många år sedan (har säkert hänt en del sen den tiden) körde jag en skida från Extrem. Den var svart/mörk och hade en döskalle i topparna. Kommer dock inte ihåg vad den heter och jag har för mig att det var en prototyp till något som kom senare, Sweet O. Tror t.o.m. att den hänger på väggen där inne i fabriken.
Hur som helst, det var den skönaste skidan jag kört, hittills. Det kan hända att omständigheterna var helt rätt, personalen i fabriken var trevliga och att grafiken var cool. De fick iaf toppbetyg av mig, DxrzmroRL-s]Holy[/MEDIA] Macaroni vad de svängde.

Edit: Hittade en bild.
Extrem+Sweet+O-59-59593.jpg

Senast ändrad:
En FIS parallell skalom skida.
R16m. L 175 cn.

Kanon i pist.
Har testat i upp till ca 80 km/h.
Fortare än så åker jag sällan.
Funkar i puckel (jag behöver kortare skidor i puckel)
Är ok i pistnära Svensk halvhård o uppåkt offpist.

Jag skulle nog säga Armada Invictus med ett par kingpin på, tillsammans med en salomon q max bc 120 med en ranger innersko :cool:

Eh.. fan. Klurigt det här.

Spontant svar blir väl det jag kör på som "göra-allt-setup" nu, dvs Armada TST 183 med Guardian 13 och mina tofflor till pjux (Fulltilt Soulsister med lite väl trötta innerskor), men om jag visste säkert att jag bara skulle köra liftnära skulle jag plocka av Guardian och slänga på en Griffon istället eftersom de är lättare, och visste jag att jag skulle tura mer än några minuter här och där skulle jag skaffa nya pjäxor för det är rätt oskönt att gå i Fulltiltsen.

På tal om det – en viss Seth Morrison verkar ju huda runt i Cham allt mer nuförtiden, men håller såvitt jag vet fast vid Fulltilts – nån som vet om han kör andra pjux när han turar eller om Fulltilt har någon gåpjäxa på gång eller om Seth är hardcore och uthärdar stelheten? :D

(Inte en techinsert eller ett gåläge så långt ögat kunde se i Fulltiltmontern på ISPO iaf..)

Ett par slalomcarver m 12 meter radie som är något mjukare än en slalomracecarver. Otroligt mångsidiga. Otroligt roliga från blå till svart, från stenhårt till uppkört. Helt enkelt bäst, roligast och mångsidigast - om jag måste välja bara en skida.

Kottla sa:
Ett par slalomcarver m 12 meter radie som är något mjukare än en slalomracecarver. Otroligt mångsidiga. Otroligt roliga från blå till svart, från stenhårt till uppkört. Helt enkelt bäst, roligast och mångsidigast - om jag måste välja bara en skida.
Har dina "otroligt mångsidiga" slalomcarvers något namn?

/MM

Heddious sa:
Vattendroppe sa:
@Heddious Jag tror Seth är hård helt enkelt. Also: Var är den utlovade bilden på din quiver? ;)
blergh. laggen är fortfarande utspridda på diverse platser i södra Stockholm. x_x
Tagga upp nu ... utspridda på diverse platser i södra Alperna ... låter mycket bättre, eller möjligtvis "södra Europa" eller i alla fall "södra Fjällen". Du är antagligen den enda ( eller ska det vara ende) här på FR som verkligen håller dig till sanningen, eller tror du verkligen att LG har en lägenhet i nämnda alport och kastar sig ut för håriga branter med racebindningar skruvade i botten? ;-)

/MM

Senast ändrad:
Heddious sa:
Eh.. fan. Klurigt det här.

Spontant svar blir väl det jag kör på som "göra-allt-setup" nu, dvs Armada TST 183 med Guardian 13 och mina tofflor till pjux (Fulltilt Soulsister med lite väl trötta innerskor), men om jag visste säkert att jag bara skulle köra liftnära skulle jag plocka av Guardian och slänga på en Griffon istället eftersom de är lättare, och visste jag att jag skulle tura mer än några minuter här och där skulle jag skaffa nya pjäxor för det är rätt oskönt att gå i Fulltiltsen.

På tal om det – en viss Seth Morrison verkar ju huda runt i Cham allt mer nuförtiden, men håller såvitt jag vet fast vid Fulltilts – nån som vet om han kör andra pjux när han turar eller om Fulltilt har någon gåpjäxa på gång eller om Seth är hardcore och uthärdar stelheten? :D

(Inte en techinsert eller ett gåläge så långt ögat kunde se i Fulltiltmontern på ISPO iaf..)
Inte helt ovanligt att proffsen åker stelt. Smyglyssnade på ett samtal mellan två Åre profiler i linbanan i Åre i slutet av förra säsongen, där den ena dissade skiten (kan man säga så, försöker låta yngre än vad jag egentligen är) ur pjäxor med hike funktion. Framförallt pjäxmärket han själv var sponsrad av....Ang. en skida så har det varit min verklighet senaste tre säsongerna: Elan Boomerang med marker jester. Funkar till allt!

Mountain_Man sa:
Kottla sa:
Har dina "otroligt mångsidiga" slalomcarvers något namn?

/MM
Oh, ja. Mina heter Fischer RX Fire. 165 långa, radie 12m, http://www.skiclub.co.uk/skiclub/membersonly/skitests/ski.aspx/2007/Fischer-RX-Fire#.VNxbp2iG9W0.
Som synes är årsmodellen 2007 men jag har ännu inte lyckats testa någon roligare skida, men jag skulle tro att Head i.SL är en bra kandidat, http://yellowgentian.com/ski-reviews/piste/head-worldcup-rebels-i-sl.

@Kottla
Kul att du trivs med dina skidor ... men jag tror du har en stor stor värld kvar att upptäcka!

Min egen erfarenhet av friåknings slalomcarvers (skärning 12-13 meter) är ett par Salomon Streetracer 10 och ett par Rossignol 9 S. Streetracern var skitkul på mjukare underlag i lägre hastigheter, men höll inte måttet när det var hårt och började gå lite fortare (läs brantade på). Rossarna var klassen bättre och svängde glatt även när det började gå fort, var riktigt kul tills jag fick testat ett par riktiga SL Racestock ... där börjar vi snacka kraftfull kortsväng! Men inget av dessa par går in i kategorin "otroligt mångsidig". Skitkul en dag i fina pister men långtifrån skidor för hela berget i alla förhållande.

I kategorin "otroligt mångsidiga" om man mest håller sig i pisten är däremot ..., ja ni vet ... Völkl RTM 84! Testa ett par och känn vad en modern avancerad pistskida kan prestera! :-)

/MM

@Mountain_Man
Mina skidor viker sig inte ;-)

Jag har definitivt stor stor värld att upptäcka. Ingen tvekan om det. (I sig underbart att veta :-)

MEN

Jag tror också att många har att upptäcka den stora värld som ett par (avancerade men inte racehårda) slalomcarver erbjuder :-) I all den fantastiska utveckling som skett med andra skidtyper så verkar slalomcarvern vara nästan bortglömd, åtminstone här i Sverige. Det gör mig förundrad. Minst sagt.

Även om jag skrev "otroligt mångsidiga" efter att ha kommit hem på glatt humör efter väldigt god middag så håller jag fast vid vad jag skrev. Mångsidigheten ligger i att de är så svängglada. Det gör att de går att klara många situationer, vilket i sin tur gör dom roliga i många olika förhållanden. Jag kan gå på skär i svart pist, i trånga passager, mellan snö och slask-vallar, mellan pucklar och med folk i backen runt omkring på ett sätt jag inte klarar av med skidor som har längre radie.

Jag har roligt i en blå backe för då kan jag ta lite fart och se hur snabba svängväxlingar jag klarar av. Jag kan cruisa i långa svepande svängar i böljande terräng, eller ligga på skär i kortsväng på stenhård ismanchester, eftersom de är tillräckligt stabila för att inte vika sig. Jag ligga på skär när det är lösare i backen genom att fördela trycket eftersom de inte är fullt så styva som den värsta racehåda slalomcarven (som då blir tråkigare när den inte får sitt fasta underlag).

I lössnö då? Hur ofta får man den där orörda lösnön? Okej, visst håller jag mig mest i pisten eller nära. Det blir så för jag åker mycket för mig själv (min fru åker på längden). Men ren lössnö är alltid roligt oavsett även om andra skidtyper regerar. Men i uppkörd lössnö så har jag roligare med mina slalomcarver eftersom de bär i ändarna men inte under foten. Det är som att ha ett par fjädrar under fötterna. Det är bara att trycka till och studsschvunga sig ner på ett sätt som inte går att göra med en annan skida.

De kanske inte är bäst överallt men de är roliga nästan överallt (vindpackad "lösnö" med för lite lutning utgår :-). Om jag vet att jag ska åka offpist en hel dag med guide eller i gott sällskap då kanske jag väljer ett par andra skidor. Men "en vanlig dag i backen", t ex när jag vaknar en morgon i Åre, oavsett väder, då vet jag att med mina slalomcarver så kommer jag ha roligt i princip vart jag än åker, till och med transportsträckorna. Så "otroligt mångsidiga" vill jag hävda gäller för de är grunden lättåkta men slutar aldrig att bjuda på utmaningar och möjligheter.

Dessutom, när jag behärskar ett par slalomcarver lite överallt då har jag en väldigt bra grund för att upptäcka den "stora stora världen" med andra skidtyper.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Kottla
I kategorin "otroligt mångsidiga" om man mest håller sig i pisten är däremot ..., ja ni vet ... Völkl RTM 84! Testa ett par och känn vad en modern avancerad pistskida kan prestera! :-)
Okej :-)

Eventuellt har jag testat dom, men bäst att vara säker och göra det igen i sådana fall. Det blir tid till det i Åre 4 veckor i mars.

Hmm alltså jag har klurat lite på den här tråden och dess premiss.
Jag tänker dra ett wildcard och välja en skida jag faktiskt aldrig åkt på!
Opinion 108 med inserts för Radical FT (gärna nya 2.0an) och BD O2 telis.

Jag tänker så att jag hade så jävla kul på 98an under alla tester och rimligtvis borde 108an vara den ultimata "enda skidan" för en sjuhelvetes massa fören! Alla som har testat den framför mina ögon och öron har lovordat den så jag väljer att lita lite på folk. Den ska nog kunna fixa pist, topptur (om man nu inte är gramjägare), löst före och allsköns skitsnö som man kan få framför spetsarna!

Har kört på Dynastar cham 87 i 2 säsonger nu. Skulle inte välja någon annan igen! Sjukt pigg och rolig i pisten, R14 gör att man kan carva tighta svängar om man vill! Åket en hel del på stöckli pisträcer oxå, carvar i princip lika fint med cham! Litar på skidan till 110%!! Passar finfint i puder då den bär sjukt bra för att "bara" ha en midja på 87mm!! Blir fortfarande förvånad Efter 2 säsonger! Stabil i hög fast utanför pisten, något fladdrig i riktigt hög fart i pist! Men har du teknik åker du som en kung oavsett före på dessa skidor! Kör med marker griffon bindning och Head raptor pjäxor, funkar finfint!
Bästa köpet i mitt liv! ;)

Har kört på Dynastar cham 87 i 2 säsonger nu. Skulle inte välja någon annan igen! Sjukt pigg och rolig i pisten, R14 gör att man kan carva tighta svängar om man vill! Åket en hel del på stöckli pisträcer oxå, carvar i princip lika fint med cham! Litar på skidan till 110%!! Passar finfint i puder då den bär sjukt bra för att "bara" ha en midja på 87mm!! Blir fortfarande förvånad Efter 2 säsonger! Stabil i hög fast utanför pisten, något fladdrig i riktigt hög fart i pist! Men har du teknik åker du som en kung oavsett före på dessa skidor! Kör med marker griffon bindning och Head raptor pjäxor, funkar finfint!
Bästa köpet i mitt liv! ;)

hade jag fått välja på bara en skida hade jag valt en kort bred sådan som man kan åka sidled på! :cool:

Skitjobbigt att åka på en fot ju :rolleyes:

Tillbaka
Topp