Omvandling av nederbörd (mm) till mängd snö

Willlmutt

Ny medlem
Halloj!

Jag undrar bara hur man omvandlar nederbörden i form av vatten som de flesta väderrapporter mäts i (yr.no förslagsvis) till mängd snö, t.ex. hur tjockt lager snö 5 mm regn innebär osv?
Har hört någonstans att 1 mm innebär ungefär 1 cm snö, stämmer det?

Senast ändrad:
det är väldigt svårt att säga hur många cm snö det blir.. Tror det beror på kristallstrukturen.

för desto varmare det är ute, desto mer sjunker pudersnön ihop, och desto "mindre" blir snödjupet.

men har hört en tumregel som lyder: 1mm regn motsvarar ca 1cm snö. (nyfallen snö)

Okej, så man skulle kunna sammanfatta det så att 1mm regn kan ge allt från 6-7 mm snö till säkert 2-3 cm, kanske mer om det är riktigt kallt...?

Det hänger helt på vilka förhållanden som råder när snön faller. När vi mäter nysnön för att bedöma lavinrisken mäter vi inte bara snömängd utan också vattenmotsvarighet, det vill säga hur mycket vatten består snön av.

Det kan antingen anges i vikt eller %. En kubik vatten väger 1000 kg, normal svensk vindpackad snö väger 300-350 kg och det allra finaste puder ni kan tänka er väger kring 100 kg per kubik.

En mycket förenklad tumregel är förväntad snömängd är helt enkelt att köra cm för mm. Men som ni kanske förstår efter att ha läst min övre text så håller den inte särskilt väl för svenska förhållanden.

Är det någon vet storleken på snökristallerna i Verbier? Jag ska dit nu i februari och inte vilka typer av skidor jag ska ta med.

Är det någon vet storleken på snökristallerna i Verbier? Jag ska dit nu i februari och inte vilka typer av skidor jag ska ta med.
Frågan du borde ställa är om någon vet snötypen som kommer falla under de sista snöfallet innan/under din resa om 1-2 månader. Det går tyvärr inte att säga då det beror på de atmosfäriska förhållandena just där och då.

Det beror främst på temperatur när det snöar, men också vind och luftfuktighet.
Kallare temp = mindre fukt i luften så då blir snön fluffigare.
Vid minus 1 så är det 1mm - 1cm
Minus 10 = 1mm - 3cm
Minus 20 = 1mn - 6cm
Såklart som med allt som har med snö att göra så spelar många faktorer in så detta är ju ett riktmärke.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp