Ont i smalbenen!!!

JooockeT

Ny medlem
Ont i smalbenen!!!
Hallå alla skidåkare!!!

Jag undrar om ni vet något sätt som man kan göra för att förhindra eller mildra att man får ont i smalbena när man åker slalom. Det känns som om bena skall vika sig efter en dags åkning Det är i främre delen på smalbena jag tror ett det är i benen i smalbenet eller i benhinnan jag får ont. Jag får det speciellt när jag åker på stötig terräng och hoppar. Jag åker mycket och älskar att hoppa och åka offpist och skulle vara oerhört tacksam om någon svarade.

Mvh Joakim!!!

Ont i smalbenen!!!
Ajdå, verkar som om du har fått det vi alla haft...som kallas benhinneinflamation.
Det finns två botemedel: stretching och/eller sprit. Även en söderhavsö med ordineringen vila bör hjälpa...

Ont i smalbenen!!!
Äh!
det är bara att bita ihop, alla som kör hårt får nog ont...

pleasure thru pain! (hacka int på stavningen)

/Dunder

Ont i smalbenen!!!
En riktig skidåkare kör till han stupar och fortsätter!

Men jag måste erkänna att jag ofta får samma problem som du. Värst av allt är ändå när jag drar på feta hopp och har oturen att landa med lätt bakvikt då känns det som underbenen ska gå av på framsidan....eftersom mina skidor inte löser ut så blir det ju en brytpunkt på framsidan av smalbenet och då gör det förbannat ont....men det är bara fortsätta=)

Ont i smalbenen!!!
Hade samma problem som dig innan oxå, men nu har jag brutit hela skenbenet och sitter med helbensgips upp till midjan så sluta klaga..

Ont i smalbenen!!!
Jag brukar också få ont i smalbenet, men det är för att mina långfillingar alltid knölar ihop sig nere i pjäxan. Kanske inte samma som ditt problem, men värt att tänka på.

Ont i smalbenen!!!
Mes.
Köp en receptbelagd Voltaren-salva som heter Orudis. Det finns även en receptfri Voltarensalva men den har knappt märkbar effekt. Smörj in smalbenen på morgon och kväll under hela skidåkningsperioden, varva med rikligt med Fernet.
Alternativt käka Voltaren men det blir man så dålig i magen av att man genast måste dricka mer magmedicin.

Självklart går det lika bra med Selleri och Fernet i ett par stora glas alternativt en Diskback med Småglas.

Ont i smalbenen!!!
Du måste nu börja använda dina mer kvinlliga sidor...
Ett sätt att bli av med smärtan är att raka bort håret på skenbenen. var inte rädd för att ta bort ett stortparti hår. en del av smärtan kan nämnligen bero på infekterade hårsäckar. efter rakning, smörj in det rakade partiet med syrrans hudsalvaeller . Sen är det även viktigt att se tänka på vilka strumpor man har. Tunna ullstrumpor utan ribbor är tex en självklarhet. Brukar dessutom klippa av mina underställ i vadhöjd så att jag är säker på att i understället inte korvar eller flikar sig under dagen=ONT...

Ont i smalbenen!!!
Har du inte haft ont så länge har det förmodligen inte hunnit utvecklats till benhinneinflamation än och då går det över ganska fort. Tråkigt men sant så är det bästa sättet att bli av med det onda att vila. Jag använde även en salva som heter Zon (finns receptfritt på apoteket) den funka jävligt bra. Sen kan man köpa mjukare sulor och lägga i pjäxerna, det är ganska skönt när man hoppar eftersom det dämpar stöten.

Ont i smalbenen!!!
Finns förutom alla ovanstående metoder även ett annat sätt:
träna upp benhinnorna genom att gå på hälen ("upplyfta tår") nån minut några gånger per dag. Annars kan kyla, stödstrumpor, inlägg, ändring av pjäxinställningar osv. också hjälpa. Det bästa
är helt klart att ta det lite lugnt ett tag så löser det sig..... /matte

Ont i smalbenen!!!
De e bara att knapra något av voltaren/orudis/bruffen/ipren el ngt annat antiinflammatoriskt i 10-14 d. Ipren tror jag e receptfritt. Om magen kukar ur, varva med losec el likvärdigt.
Orudis gelen är ok på benhinnor om man smörjer med mycket gel. Receptbelagt i Sverige men då ni brantåker i Frankrike gå till närmsta apotek och köp ett lager av voltaren gel och voltaren tabl. Där behöver man ej recept. Voltaren tabl finns ibland endast under namnet Diclofenac, vilket är substansnamnet för voltaren.

Ont i smalbenen!!!
Kolla upp benen!!! Du kan ha fel benställning och behöva inlägg, annars stretcha och träna upp benen ordentligt, en bra grej är att stå med tårna vinklade mot varandra och göra tå hävningar så du tränar utsidan av benet.. Men framför allt stretcha... benhinneinflammation uppkommer av slarv med stretching och överansträngning... så fort du gjort någe, åkt skidor, sprungit mm.. är varm om benen passa på att ge dem masage och dra ut muskler ordentligt.. annars blir de bara värre...

Ont i smalbenen!!!
Lyssna inte på ovanstående Puckon (med vissa undantag)! Det är otroligt korkat att försöka härda ut smärta eller bekämpa den med värktabeletter och salvor. Som en akut åtgärd är det OK men inte för långvarigt bruk, åtminstone inte om du vill kunna fortsätta åka skidor när du blir lika otroligt gammal som jag är...

Det skall inte behöv göra ont att åka utför, åtminstone inte hela tiden! Du skall absolut ta med dig dina skidskor till en duktig "bootfitter" som antingen kan justera dina nuvarande skor eller rekommendera ett bättre alternativ. Får du så ont som du beskriver är det definitivt något fel!

Smärtan kan naturligtsvis också bero på överbelastning, beroende på att du inte är tillräckligt vältränad för vad du utsätter din kropp för, men jag har svårt att tro att det bara skulle bero på detta. Styrketräning är dock att rekommendera och gör alla till starkare och bättre skidåkare!

That´s all kids! / MM

Ont i smalbenen!!!
Det du beskriver är en vanlig förekommande hos puckelpiståkare. Jag vet att många åkare har speciella underbensskydd för att skydda/mildra belastning mot underbenet. Tyvärr tror jag att dessa skydd är dyra eftersom det måste anpassas till just dina ben. Men åker du mycket och vill skona benen kan det vara en motiverad investering. Jag vet inte vad man kan få tag i dessa men pröva att vända dig till Sportkällaren i Åre så kanske de kan hjälpa dig.

Ont i smalbenen!!!
precis som de flesta friska människor skrivit ovan så beror din smärta på benhinneinflammation, tyvärr.
jag fick det för ett år sedan och det är fortfarande inte helt bra.
det bästa botemedlet är vila. men jag provade även akupunktur vilket fungerade bäst av allt jag försökt mig på.
genom att uthärda smärtan, vilket några ovanligt korkade personer föreslagit, gör du det hela bara mycket värre!

Ont i smalbenen!!!
Mr Mountain man,
Självklart menar jag inte att man skall käka piller el smörja in benet med salvor konstant då man har värk. Men om man har en benhinneinflammation (antingen pga att man är ovältränad, har risiga pjäxor el bristande teknik) skall den behandlas om man vill fortsätta åka. Behandla den kan man göra med antingen:
1) aktiv vila, dvs att vila i ett par dagar för att succesivt öka belastningen på benet under en period tills man är återställd, vanl 2-3 v (detta är ett surt alternativ om man har sålt sin mormors trosor till en tysk i tajta badbyxor på internet för att bekosta en resa till sina drömmars skidort och får ont i benhinnorna andra dagen).
2) Käka voltaren el annat antiinflammatoriskt LM som hämmar inflammationen , och på så sätt även hämmar smärtan, under sin skidvistelse. För att sedan förtsätta att äta det under ca 10 d då man kommer hem och sedan följa råden under 1).
Om man väljer att strunta att äta antiinflammatoriska LM under sin kurrerings period kan man ha lite ondare och det tar lite längre tid. Annars ingen fara.
Jag själv har en risig kista och får gastrit besvär av antiinflammatoriska LM och måste då äta syra-hämmande LM.

Då man har blivit "frisk" från sina besvär skall man självklart försöka hitta roten till det onda så det inte uppstår igen, vilket det sannolikt kommer att göra. De flesta som fått problem med sina benhinnor kommer att få det igen.

Borde ta pröjs för detta behandlings PM"et.

Ont i smalbenen!!!
Lyssna på Jonas Engstedt, he is da wo man! Bejaka din kvinnliga sida och raka benen där plösen kommer åt, smörj in med salva och du e me i matchen. Bör påpekas att detta helst bör göras innan du får ont.

Häpp / SS

Ont i smalbenen!!!
Du får ont i benen om du åker fel.

åk rätt och landa rätt. inga bögfasoner att raka ben åsåvidare.

Jag har fett med lull på benen och det funkar perfa.

Ont i smalbenen!!!
Jag förstår dig! Har själv ett stort problem med sk benhinneinflammation som du förmodligen har. Det är fruktansvärt jobbigt och många tror att det inte finns nån lösning men det finns det! Här följer några råd, har själv testat dom och dom funkar!

När jag hade som mest ont gick jag till en läkare och hon sa att man ska sätta sig i duschen (sätt dig på en stol med bara smalbenen i duschen) och dra sedan på det iskallaste iskallast som går på din dusch. Dett är plågsamt men hjälper...duscha smalbenen med detta helvetesvatten i 20 minuter och bit ihop (du vill väl inte att nån ser dig grina) efter en 5-6 minuter har dina ben domnat bort och då e det bara att koppla av med en tidning (gärna av skidslaget) framför sig.
Kombinera gärna detta med tablettätning, typ voltarene, alvedon el. likn.
En mera kärringartad version är att ha påsar med krossad is eller snö på smalbena när man sitter o glor på tv men det hjälper inte lika bra...

Om inte detta hjälper, så e det bara att gå till en doktor och bestämma tid för en operation...

ont ska med ont förgås//jacob

Ont i smalbenen!!!
Det finns ett par saker du kan göra.
Det enklaste men dyraste är att byta pjäxor, köp ett par formgjutna, det hjälper.
Prova att lägga in "kilar" vid tungan i pjäxan för att avlasta dina smalben och senan som går längs smalbenet.
Du kan även byta ut hela tungan och se om det hjälper.
Tyvärr är det nästan hopplöst att bli kvitt problemet utan att byta pjäxor, åtminstonne enligt en österrikisg landslagsåkare som jag pratat med.

Ont i smalbenen!!!
Du ska kapa en petflaska den vanligaste modellen av hårt plast och leg den mellan pjäxan och benet. Detta ska funka annars är det bara att bita ihopp och inte klaga som en annan jävla käring.

/Freestyle_karl

Ont i smalbenen!!!
Du har dessverre pådratt deg en oftest (svært) plagsom og langvarig tilstand.

1. behandlingstiltak er 2-4 uker’s avlastning / hvile, sammen med NSAIDs / antiflogistica.

Årsaken er en overbelastning av m. tibilias anterior, som springer ut fra margo anterior / lateralis ossis tibiae: Den har som hovedfunksjon å dorsalflektere i ankelleddet og forhindrer at du faller bakover. Den er også en stabilisator av ankelleddet, som gjør at den jobber nesten uansett hvordan du bruker / belaster bena.
Tilstanden kan også utløses av mekanisk trykk imot benhinnen, f.eks i form av for harde og / eller stramme støvler.

Alle muskler er omgitt av en losje (/ fascie / hinne) – og om du belaster muskelen for hardt og får en inflammasjon i selve muskelen vil dette øke det intramuskulære trykket og produsere hevelse i muskelen; dvs. trykket inni losjen øker. I denne muskelen passerer bl.a en nerve, som kan klemmes av om trykket inni muskelen og dermed trykket på nerven blir for stort. Dette arter seg i form av prikkinger / stikkinger / nummenhet (parestesier) i foten. Dette regnes som en akuttilstand, hvor losjen må kirurgisk spaltes og trykket heves innen 24 timer; hvis ikke kan nerven få varig skade.

Det aller dummeste du gjør er å spise vanlige smertestillende (f.eks paracetamol, etc) og å fortsette og kjøre; du vil bli værre !

Det beste er å søke en lege, som kan foreskrive medikamenter og gi konkrete retningslinjer. Jeg ville gått direkte til en idrettslege; da man ser at almenpraktiserende leger ofte ikke tar denne type tilstander “på alvor”.

Om du vil, så forsøk et reseptfritt 200 mg ibuprofen-preparat: Om du tar 200 mg x3 daglig (tilsammen 600 mg pr døgn) fungerer det som smertestillende; effekten er kun analgetisk – og det er ikke det du ønsker ... For å oppnå en antiinflammatorisk effekt må du opp i 1200-2400 mg daglig (fordelt på 3-4 doser) i 3-10 dager. Du kan IKKE bruke dette dersom du har magesår (aktivt ulcus pepticum / ventriculi) eller har / får blod i avføring. Dersom du har reagert negativt på acetylsalisylsyre-preparater skal du utvise forsiktighet. Om du reagerer med mageproblemer må behandlingen avsluttes. Likeledes skal du utvise stor forsiktighet hvis du inntar alkohol i behandlingstiden, og medikamentene skal alltid taes sammen med et lite måltid mat. Det kan forekomme en rekke andre bivirkninger; dersom du mener at du merker noen slike skal lege kontaktes,
Så store doser som her angitt kan ikke benyttes over lengre tid, eller for ofte, da det kan gi tildels alvorlige bivirkninger. Dersom du bruker blodfortynnende medisin, eller har en koagulasjonsdefekt, kan denne type preparater ikke brukes.

Jeg foreslår at du forsøker et ibuprofen- eller naproxen preparat; men i antiflogistisk dosering. Bruk Orudis gel i tillegg; det hjelper ! Voltaren nevnes; men dette skal, I ditt tilfelle, alltid forskrives av lege.

Ellers kan du forsøke akupunktur, laser, kortbølge – og is ned benet 20 minutter etter hver gang du har belastet det.

Og før neste skisenong starter du med trening / øvelser av muskelen / benhinnen (snakk med fysioterapeut) 2 måneder før du tar på deg skiene !

Ont i smalbenen!!!
Operera dig. Har samma problem och har kollat upp alternativet operation. Det sägs att det är 50% chans att det blir bättre. Inget jag vill riskera men va fan, stå på dig och hör sedan av dig om hur det gick.

Ont i smalbenen!!!
köp atomic race 9.5 eller nåt sånt heter dom!! kommer inte ihåg vem, men en i propaganda kör på dom.. plösen är formad efter smalbenet och så är dom lite lägre än andra pjäxor..... kostar typ 2500 kr nu på rean och 3500 annars!!! lycka till...........

Ont i smalbenen!!!
Tja...
Fick tok-ont i smalbenen sist jag åkte... blev ordentliga skavsår... Så jag greppade en trimmer och rakade framsidan på benen, tejpade på en tunn remsa skavsårstejp och utanpå det en tunn skumgummibit(10mm tjock) på varje smalben.
Funkade hur bra som helst och då har jag ändå jäääääävligt hårda race-pjuck. Finns att köpa sådana skumgummi-ark på apoteket.
Lycka till!

Ont i smalbenen!!!
Tjena.
Har haft benhinneinflammation under 2 år pga mitt multisportande men blev lyckligtvis av med den för ett halvår sedan. Det som hjälpte mig var en salva som heter Ormsalva (vetefan vad det är men det hjälpte) och som Wester skrev, kallvatten. Fast jag fick rådet av en idrottsläkare att sätta mig i duschen och spruta med varierande vart och kallt vatten på smalbenet. Fast det viktigaste var salvan, morgon och kväll. Jag använde även under tiden jag idrottade en smalbensvärmare typ Rehab eller Vulkan eller vad dom nu heter, fungerade rätt bra men det var ingevidare bekvämt i t.ex. pjäxan. Blev även ordinerad en stor dos vila, men vem har tid eller ork med det.

Ont i smalbenen!!!
Det förvånar mig mycket att JCM & CO inte har kommit med några av sina välformulerade och innehållsrika svar till detta inlägg, men den som väntar får svar...! Jag har förresten samma problem med smalbenen, men man får väl prova att släppa lite på pjäxorna.

///Eder Klasse Kock

Ont i smalbenen!!!
Tja .. du kan altid gå till ortoped tekniska på danderyds sjukhus och tjacka ett par formgjutna smalbens skydd. Men det löser inte problemet . du blir bara 2500 spänn fattigare .. MEN det tar längre tid innan problemet uppstår.. ett annat är att fixa mjukare pjäxor.. Kör nu på Lange Banshee 8 och ett par Lange consept, och det har hållt benhinnorna ok så här långt..
men det bästa e å stå rätt på foten, sjunk så lågt att du lysnar på skidlärarna när dom säger att man ska luta dig framåt å stå mitt på foten,, vill du veta mer så mejla mej..

Ont i smalbenen!!!
Jag har haft samma problem men det löste sej med en formsprutad plös, inte för hårt sprutad. Märke Conformable
Jag fick min gjord i frankrike av en erkänd boatfitter.
Hans kommentar till problemet var att väldigt många skidåkare åker med för hårda skor och illapassande plösar.

Tillbaka
Topp