Ont i smalbenen!

JooockeT

Ny medlem
Ont i smalbenen!
Jag får ont i smalbenen så att jag knappt kan åka slalom när jag åkt mycket?
Vad kan jag göra?
kan jag förebygga det på något sätt?
Hjälper det med nya pjäxor?
Det var någon som sa till mig att man skulle typ styrketräna benhinnorna eller så var det smalbenen genom att typ sätta hälarna (eller så var det tårna) mot varandra och sedan lyfta på hälarna och repetera detta några ggr.

Om det är någon som känner till hur man gör eller kan hjäpa mig med dom andra frågorna så svara gjärna.

Ont i smalbenen!
Vila!!! Ont i smalbenen kan man få för att man är otränad och sen sticker iväg och åker stenhårt så att benhinnorna blir överansträngda. Man ska vila och inte ignorera det utan låta det ta sin tid.
Och det kanske är bra att sen byta till mjukare flex på pjäxorna.

Ont i smalbenen!
En sak som funkar för vissa är att raka av håret på benen precis där pjäxkanten sitter. Detta hjälper ifall det du känner är hårsäcksinflammation, något som är vanligt bland skidåkare. Se dock till att sluta lagom till badsäsongen, för det är inte särskilt snyggt.

Ont i smalbenen!
kolla tidigare inlägg, detta ämne har varit på tapeten mycket.

Skönt att vara tillbaka i forumet förresten, så till alla freeride.nu:are: - Hejsan! Hur har sommaren varit?

>> RR <<

Ont i smalbenen!
För det första, du borde ha pläxorna håst spännda. Vilket i sig är värdelöst när man hoppar tycker jag. Men brova att smeta på tigerbalsam(linement) på smalbenen, sen ett lager vitkål, just det...... vitkål! Spänn fast allt med ett lager gladpapp(sån där plast man kan spela roliga toalett spratt med) Jag lovar det hjälper faktist mycket bra.

Ont i smalbenen!
Tjaa!
Ja..detta problem suger. Har själv haft det en massa o polare oxå.
Förra julen när det blev riktigt illa för mig åkte jag ner till Stockholma..där finns en snubbe vid Lasse Lind på Ortopedcenter. Han gjuter benskydd o jag kan inte lova det blir helt bra men för mig blev det mycket bättre.
Annars får du väl käka Voltaren..inte så nyttigt men nån gång ok.
Åk cleant o ha kul =)

Ont i smalbenen!
Jo hörrdu, om det handlar om en benhinneinflammation så gäller det att stretcha vaderna. Försök få till en böj utåt med foten (du kan stretcha mot ett hörn på ett hus, eller nåt, eller sitta ner och använda händerna för att få rätta böjen). Förhopppningsvis (och antagligen) blir det bättre efter ett tag om du gjort detta regelbundet. Glöm inte att det är bäst att stretcha då du är uppvärmd!!

Ont i smalbenen!
Säger som RRagnar! Sök brand gamla foruminlägg.. Detta ämne har debbaterats ofta och länge.. Tror bara jag har svarat på ca 7 olika..

Ont i smalbenen!
Hehe...rakabenen, det ser himla skoj ut kan jag meddela.

Ett annat problem är ju att man får så in i helvete jävla ont Under fötterna när man hoppar och donar, spelar fasiken ingen roll hur fin landningen än är så gör det tokont under fötterna.(menar i bigjump såklart)

Som på redbull tävlingen...De hoppar ju som galningar och verkar itne känna av det ett dyft.

Och ja, jag böjer på knäna i landningen :-)

Har iofs. inte testat teneighty pjucksen med den där vadderade funktionen under foten, men det skulle vara intressant att höra om det fungerar bra?

eller om någon har några andra tips, kanske inte blomkål i dojjan då....

Ont i smalbenen!
hmm... min polare hade samma problem när vi lirade fotboll!
han hade benhinninflammation... gå o checka hos en läkare, för min polare hjälpte de att bara tare lungt!

Senast ändrad:
Ont i smalbenen!
tar upp detta inlägg igen eftersom jag vill ha fler tips... Ska man olja in benen när de är rakade?

Ont i smalbenen!
jag har haft problem med benhinnorn sen förra vintern. gick till en naprapat o frågade vad jag skulle göra.

jag skulle sluta springa på asfalt o liknande eftersom det är så pass stumt. skulle köpa nya löparskor och fixa inlägg till träningsskor. sen fick jag också övningar för att stärka fotlederna, låren och vaderna.

det går inte att stärka benhinnorna, utan man måste stärka andra muskler som avlastar benhinnorna.

gå o kolla med läkare eller naprapat.

Ont i smalbenen!
Om det är benhinneinflamation, försök vila. För att göra det lite bättre har jag lite tips som jag tar användning av. Försök att hålla varmt. Smörj gärna in med orudis eller likvärdig kräm (antiinflamatorisk som finns på apoteket) eller tigerbalsam. Gnid in o kläm där det gör ont om det är som "bubblor" o försök få bort dom.

När du ska sova har jag ett DUNDERTRICK. Blöt ett bandage i supervarmt vatten o kläm ut det mesta av vattnet. Linda sen detta på smalbenet. (bra om du har smörjt benet med tigerbalsam för x-tra effekt) Över detta tar du en vanlig plastpåse o tejpar runt på båda sidorna av plastpåsen. Detta gör att det blir riktigt varmt, vilket är precis vad som behövs. Pricken över i:et är om du kan ha benet i högläge.

Lycka till!

Ont i smalbenen!
Ja har fått benhinneinflamation men har man det så gör det ont om man anstränger benen för mycket så nu går ja på vila å anti inflamatorisk gel

Ont i smalbenen!
Köp inte nya pjäxor! Hade samma problem i början av vintern. Det är bara att dra pekfingret längs med smalbenet och trycka bort "knölarna" från benet, det gör ont men det blir bättre om du gör det varje dag efter åkningen och innan och när du har tid. =P. Alltså felet är muskelhinnan klibbar fast med benhinnan, när du kör pekfingergrejset så liksom "puttar" du bort benhinna till sin rätta plats.

Ont i smalbenen!
har också de här problemet.. men ja har inte ont i hela smalbenet ja har bara ont på en fläck liksom.. mitt på smalbenet..de är inte benhinne inflammation för de har ja haft förut å de vet ja hur de är å de här är inte samma....

Ont i smalbenen!
har också de här problemet.. men ja har inte ont i hela smalbenet ja har bara ont på en fläck liksom.. mitt på smalbenet..de är inte benhinne inflammation för de har ja haft förut å de vet ja hur de är å de här är inte samma....

Ont i smalbenen!
jag brukade få ont i smalbenen föratt strumpkanten va under pjäxkanten .. ha långa strumpor utan sömmar.. det
har jag nu, har inte ont i smalbenen längre

Ont i smalbenen!
Har själv haft benhinneinflammation nångång och att åka skidor med det var inte kul. Några tips som funkade för mig:
- När det gör som mest ont, träna ingen löpning, åk inte skidor eller nått som kan förvärra det. Saker som spinning, vattenlöpning, simning och styrketräning är bra. Längdskidor kan funka om man inte har jätteont. Lite träning sätter igång blodcirkulationen och det är ju alltid bra:)
Linement och liknande kan också hjälpa till. För bästa effekt, smörj in benet med en rejäl klick. Gnugga in det ordentligt. Ta sedan ett rejält stycke GladPack och linda in benet. Dra sedan över något värmande, sno mammas gamla benvärmare eller klipp av en långkalsong. Sedan är det bara att låta det verka, blir rejält varmt..

När det "akuta" skedet är över gäller det att se till att inte göra samma fel igen. Gå till en bra sportaffär och köp ett par löparskor som passar dig (om du nu tränar nån löpning). Fixa ett par fomgjutna sulor. Spring till en början aldrig på hårt underlag, mjuka skogsstigar är bäst. När du har varit frisk länge kan det dock vara bra att vänja benen vid lite hårdare underlag. Jag brukar göra detta på vintern, då asfalt med lite snö uppepå både är stumt men inte stenhårt. Mycket styrka och rörlighetsträning är också viktigt för att inte slita ut benhinnorna igen.

Sen får man väl kanske inse att man inte kommer kunna springa något asfaltsmaraton, men huvudsaken är väl att man kan åka skidor:)
Detta är absolut ingen universallösning, men det fungerade på mig!

Tillbaka
Topp