Jag har åkt med Switchen under denna säsong och är mycket nöjd så här långt. Användningsområdet för min del är för åkning i "liftnära" off-pist, dvs det är inte frågan om turer långt ifrån liftsystemet. Normalpackning är inte så mycket: spade, sond, vattenpåse extra handskar mössa videokamera matsäck mm. Jag har inte provat att packa fullt.
Toppfacket såg litet ut till en början men har visat sig vara tillräckligt stort för att rymma det jag vill komma åt snabbt under en dag (videokamera, snickers, wirelås mm). De två facken på höftbältet är föredömligt stora och sväljer en del. Spaden och sonden får en mycket bra placering i "lavinsäkerhetsfacket".
Lösningen med att komma åt huvudfacket är både bra och dålig. Det som är bra är att man lägger ryggan med utsidan ner i snön och öppnar upp längs sidan, ingen risk att snöa ner ryggsidan alltså. Tyvärr är det lite svårt att komma åt det som ligger långt in i huvudfacket via den här lösningen. Man får bara upp en springa längs med sidan och för att rota runt lite längre in måste man öppna upp längs hela varvet (vilket i sin tur kräver att man knäpper loss bärsystemet). Det här låter kanske konstigt, men om du går och klämmer lite på ett ex i en butik så förstår du.
Ryggan är suverän för en lite längre person eftersom modellen finns i tre olika höjder. Jag som är 186cm lång har valt Large vilket passar min rygg. Gå in på
http://www.ospreypacks.com och klicka dig fram till deras passformsguide och ta reda på vilken höjd du skall ha. Säcken är ju ganska dyr så det är dumt att bara välja en storlek på en höft. Innom de tre höjderna går det att justera höjden på bärsystemet steglöst (+/- några centimeter) vilket gör att man kan anpassa ryggan perfekt till ens egen anatomi.
Till skilnad mot min gamla Dakine HeliPro så sitter höftbältet på Switchen där det skall, på höfterna. Ryggan smiter åt bra kring ryggen och man kan enkelt komprimera ihop den när man inte packar fullt. Ögglan för diagonalbärsystemet är väl tilltagen och borde fungera bra med bredlagg (jag har bara provat med skidor som är 88mm i midjan).
Förberedelsen för vattensystemet är föredömligt utformad. Slagen kommer som på många andra ryggor via en kanal i ena axelremmen. Skillnaden är att man kan öppna upp hela kanalen ända ner till vattenpåsen när man skall ha i och ur den vilket underlättar. Vattensystemet visade inga tecken till ihopfrysning vid åkning under en dag med minus 15 grader. Ett gott betyg tycker jag.
Under åkning känns säcken stabil och ligger an bra längs med ryggen. Spännet till höftbältet kan kännas lite pillrigt vilket visar sig om man åker mycket sittlift och vill ta av sig ryggan. Däremot har höftbältet en sorts utväxlning som gör att man kan spänna åt väldigt effektivt.
Lycka till i ditt val!