Påskresa 2027. Göteborg till Narvik eller Hemavan.

Ockåäö

Aktiv medlem
Har varit runt i lite olika Skandinaviska skidorter. Alldrig Hemavan och hade planen åka dit nästa år. Men så har ju Narvik ändrat liftkarta så det hade ju varit kul. (Alldrig varit i Narvik heller)

Tänkte åka runt påsk.
2 punkter som är lite avgörande:

Hur är vädret? Vill undvika plusgrader. Är det Narvik som gäller då?

Åker från Göteborg. Vilket av dessa blir smidigast åka till utan bil?

Ingen av dessa är väl direkt smidiga från Göteborg?

Det går i alla fall nattåg till Narvik och då ska du naturligtvis kombinera med några dagar i Riksgränsen och Björkliden.

Hemavan har fina berg för toppturer - men liftarna och pisterna är låååånga och flacka.

Påsk är heligt i Norr och Västerbotten. Den fjällvärldens absoluta peak när det det gäller gäster. Med generellt sett få gäster under vintern i exempelvis Hemavan, blir det explosion till påsk och skidliftar, restauranger etc är inte alls dimensionerat för denna tillfälliga topp.

Ja smidigt är det inte, men vad är smidigast av dessa två. Går det något flyg gbg-hemavan eller gbg-narvik?

Runt påsk. Förstår av er, jag ska undvika påsklovet. 2027 Ligger påsk i v.12 (28 mars). Bäst åka innan eller efter påsk?

En rekomendation eller ett måste för ta sig till Narvik? Vad menar du?
Jag gillar ju nattåg, men från Göteborg blir det en saftig resa.

Från Oslo går det naturligtvis flyg till Narvik (men knappast från Göteborg? Däremot är göteborgarna bortskämda med billigt flyg till Milano/Malpensa och Bolzano)

Jag gillar ju nattåg, men från Göteborg blir det en saftig resa.

Från Oslo går det naturligtvis flyg till Narvik (men knappast från Göteborg? Däremot är göteborgarna bortskämda med billigt flyg till Milano/Malpensa och Bolzano)
VIlket nattåg? Från Sthlm? Byten på vägen till Narvik? Byten till Hemavan?

Oslo hade jag inte tänkt på går ju både bus och tåg till oslo.

Påsk är heligt i Norr och Västerbotten. Den fjällvärldens absoluta peak när det det gäller gäster. Med generellt sett få gäster under vintern i exempelvis Hemavan, blir det explosion till påsk och skidliftar, restauranger etc är inte alls dimensionerat för denna tillfälliga topp.
Runt påsk. Förstår av er, jag ska undvika påsklovet. 2027 Ligger påsk i v.12 (28 mars). Bäst åka innan eller efter påsk?

VIlket nattåg? Från Sthlm? Byten på vägen till Narvik? Byten till Hemavan?

Oslo hade jag inte tänkt på går ju både bus och tåg till oslo.

Norwegian flyger direkt Oslo-Narvik (Gbg-Oslo tar ca 4 h med buss/tåg) men bara flyget verkar kosta typ 3800 kr t o r med bagage. Det är ju ganska nära i tid.

Norwegian flyger direkt Oslo-Narvik (Gbg-Oslo tar ca 4 h med buss/tåg) men bara flyget verkar kosta typ 3800 kr t o r med bagage. Det är ju ganska nära i tid.
Avser ju påsken 2027, så flygpriserna finns nog inte ens ännu :)

Är påsken så pass tidig skulle jag iaf välja att åka efter påsken om jag ska till Narvik. Men jag kan återkomma med mer exakt omdöme efter april då jag testat Narvik. Vi åker 19 april med flyg från just Oslo och det var inte dyrt så det störde.

Aha. OK då kan det ju bli betydligt billigare om man bokar i tid antar jag. Kan tänka mig att det finns en hel del norrmän som vill flyga den rutten också. E6 norr om Trondheim är ju inget att skryta med.

Är påsken så pass tidig skulle jag iaf välja att åka efter påsken om jag ska till Narvik. Men jag kan återkomma med mer exakt omdöme efter april då jag testat Narvik. Vi åker 19 april med flyg från just Oslo och det var inte dyrt så det störde.
Japp! 2027 är planen. Hovfjället är stamisfjället. Närmaste snösäkra stället som går åka till över en helg. Men provar lite andra resmål ibland. Lofsdalen blev det i år.

Hade var mycket uppskattat med lite omdöme. Hur tar ni er till oslo?

Hur tar ni er till oslo?

Det går ju prisvärda och bekväma landsvägsbussar mellan Köpenhamn och Oslo. Stannar i bl.a. i Gbg. Verkar ta typ 3,5 timmar Gbg-Oslo, men det är inte ända fram till flygplatsen i Oslo. Har själv åkt dessa bussar ofta mellan Malmö och Gbg.

Senast ändrad:
Japp! 2027 är planen. Hovfjället är stamisfjället. Närmaste snösäkra stället som går åka till över en helg. Men provar lite andra resmål ibland. Lofsdalen blev det i år.

Hade var mycket uppskattat med lite omdöme. Hur tar ni er till oslo?
Mitt resesällskap bor i Oslo så jag kör bil dit från Östergötland och ställer den där under veckan. det hade gått att flyga från både Gbg och Sthlm också men det hade tagit mer tid och krångligare flygtider och dyrare parkering isf. Flög man från Gbg vill jag minnas att det var via sthlm och Oslo. Men bor man i Gbg är väl det en smidig variant. Kolla SAS. Priserna var ungefär samma.

Men det är ju om du vill till Narvik. Vi åker dit för att topptura men om du ska åka i systemet bara så är ju en sån där tidig påsk rätt troligt att du får minusgrader betydligt längre söderut och i betydligt större system. Jag kollade väderprognosen nu och konstaterar att jag nästa vecka kommer ha ganska ordentliga minusgrader på nätterna även i Stöten. Så Funäs, Vemdalen, Åre osv är ju ganska trygga med minusgrader i slutet av mars. Iaf på nätterna och det räcker ju. Eller är du för varm så du vill undvika plusgrader på dagtid också? Då skulle jag inte ens våga garantera nåt med Narvik heller...

Mitt resesällskap bor i Oslo så jag kör bil dit från Östergötland och ställer den där under veckan. det hade gått att flyga från både Gbg och Sthlm också men det hade tagit mer tid och krångligare flygtider och dyrare parkering isf. Flög man från Gbg vill jag minnas att det var via sthlm och Oslo. Men bor man i Gbg är väl det en smidig variant. Kolla SAS. Priserna var ungefär samma.

Men det är ju om du vill till Narvik. Vi åker dit för att topptura men om du ska åka i systemet bara så är ju en sån där tidig påsk rätt troligt att du får minusgrader betydligt längre söderut och i betydligt större system. Jag kollade väderprognosen nu och konstaterar att jag nästa vecka kommer ha ganska ordentliga minusgrader på nätterna även i Stöten. Så Funäs, Vemdalen, Åre osv är ju ganska trygga med minusgrader i slutet av mars. Iaf på nätterna och det räcker ju. Eller är du för varm så du vill undvika plusgrader på dagtid också? Då skulle jag inte ens våga garantera nåt med Narvik heller...
Återkom gärna hur din vecka var!

Hmm! Kanske Hemavan säkrare runt påsk, för möjlighet till minus även dagtid.
Du kan ju inte jämföra Hemavan med Narvik 🥸

Hemavan är en familjeanläggning som kan jämföras med Bydalen, Lofsdalen och liknande.

Narvik är Skandinaviens bästa friåkningsberg och kan bara jämföras med Alperna, stranda och liknande 🤷

Det är ganska stor skillnad mellan piståkningen och friåkningen i Hemavan, det finns gott om terräng som är lite mer tekniskt krävande, det finns branta couloirer, exponerade ryggar och större fjällsidor där linjeval, snöbedömning och teknik sätts på prov. Du kan hitta åkning som närmar sig alpin klättring i karaktär, särskilt under rätt förhållanden.

Om du har möjlighet att ta dig till Arlanda på något sätt så kan du flyga därifrån till Hemavan. Gaten ligger endast 5 min promenad från skidsystemet.

Du kan ju inte jämföra Hemavan med Narvik 🥸

Hemavan är en familjeanläggning som kan jämföras med Bydalen, Lofsdalen och liknande.

Narvik är Skandinaviens bästa friåkningsberg och kan bara jämföras med Alperna, stranda och liknande 🤷
Var vädret jag jämförde. Skidåkningen förstår jag är olika. Att jag har allternativen är:
Hemavan: Alldrig varit där. Hör mycket gott om det. Verkar ha lång säsong.
Narvik: Ser så himla gött ut. Högsta fallhöjden i Skandinavien.

Brukar vara i riksgränsen över påsk och vi har ibland kollat vädret i Narvik för att ev åka dit över dagen. Vi har de senaste fem åren inte åkt dit en ena dag pga dåligt väder.
Sen kan det varit ok väder men bättre i gränsen vilket gjort att vi stannat där istället.
Kolla medeltemp och nederbörd för Narvik i april.

Brukar vara i riksgränsen över påsk och vi har ibland kollat vädret i Narvik för att ev åka dit över dagen. Vi har de senaste fem åren inte åkt dit en ena dag pga dåligt väder.
Sen kan det varit ok väder men bättre i gränsen vilket gjort att vi stannat där istället.
Kolla medeltemp och nederbörd för Narvik i april.
Tack! Bra info. Dåligt väder i Narvik bra i riksgränsen? Vad menar du med bra och dåligt?

Tack! Bra info. Dåligt väder i Narvik bra i riksgränsen? Vad menar du med bra och dåligt?
Dåligt:dimma, regn, för mycket vind, för mycket snöand ( dåligt för stunden).
Bra: god sikt , inte regn inta för mycket vindar.
Riksgränsen har stabilare väder, bor man i gränsen och vädret i gränsen är dåligt är det ofta bättre i Björkliden. Samma liftkort och möjlighet att åka mellan med tåg, buss och troligen transfer.

Tillbaka
Topp