Hej!
Diskussionen ovan blev lite tokig så jag tänkte försöka ge mig på att reda ut några saker. Vi tar det från början. DayDream bygger egentligen på en New York-resa jag gjorde för ett tag sedan. Jag stötte där på ett fenomen som var nytt för mig- plastbrädor! Överallt såldes plastbrädor och det kändes riktigt hypat i staden, som någonting som verkligen var på gång.
När jag kom hem var jag sugen på att själv köpa en sådan bräda och började leta runt på svenska webshoppar. Jag blev lite besviken på hur stor skillnad det var på den svenska marknaden jämfört med den amerikanska. Från att ha sett många märken, från lågpris-varianter till penny-brädor, hittade jag endast penny-brädor i Sverige, till ett mycket högre pris än jag sett i USA. Här föddes tanken om att börja importera plastbrädor och sälja genom ett eget, svenskt varumärke.
Sedan dess har det däremot hänt mycket även på den svenska marknaden. Antalet märken som säljer plastbrädor i sverige har ökat drastiskt, och problemet för er konsumenter är givetvis precis det som ni har diskuterat tidigare- vad skiljer de olika märkena åt?
Till att börja med är det en vanlig föreställning att Penny är originalet. Detta är endast halvsant. Även penny-brädorna är en "kopia" eller reproduktion av en typ av plastbrädor som tillverkades på 70-talet, Makaha Mako. Dock var det Penny som blåste liv i plastbrädorna igen och fick upp intresset på nytt. Pennys tillverkas numera i Kina, precis som våra brädor och som de flesta andra.
Vad som skiljer de olika märkena åt är inte så lätt att säga. Specifikationerna är väldigt likartade vad gäller hjul, kullager, truckar och bushings. De olika brädorna har lite olika "åkkänsla", men jag anser här att det dels är personligt vilken man gillar, men framförallt att man gillar det man köper- det vill säga att det är en vanesak. Angående hållbarhet så är den här typen av brädor väldigt hållbara, och jag tror inte att det råder någon större skillnad mellan olika märken.
För att summera så har jag försökt att angripa ämnet så opartiskt jag har kunnat, även om det såklart är omöjligt. Men slutsatsen är väl att jag tycker att man ska köpa en bräda som man tycker är snygg till ett pris man tycker är rimligt. Plastbrädor är kul och passar de flesta!
Vänliga hälsningar, Ludvig Sjöström, DayDream