Penny nickel board eller DayDream Cruiser? Är det verkligen samma kvalité?

Har länge tänkt köpa en Penny nickel board, men har nu hittat den svenska sidan DayDreamStore.se som säljer liknande brädor med samma mått (skiljer 1cm på längden). Penny brädan kostar 700kr mer och jag undrar om det är värt att lägga dom 700 direkt eller om DayDream brädan är lika bra, det skulle inte vara så kul att beställa en från DayDream och kvalitén är lika dålig som en stadium/intersport bräda. Så, vad säger ni? Är kvalitén lika bra och vilken är mest värd att köpa? :)

Har vart sugen på en vanlig Penny 22" ett tag. Hittade en likadan som finns på daydreamstore (fast utan deras logga) på dhgate.com för 370 med frakt. Köpte den och tänkte: Funkar den inte kan jag ha den som lånebräda, så att jag har nån att åka med. Eller möjligen bara sälja vidare och köpa en riktigt penny.

Tänker du likadant så kör på. Annars finns äkta Penny Nickel på ebay för runt 870:- på ebay. Bland annat den här och massor fler. Länk

[edit]
Beställde den igår. Annars hade jag kommit med en rescension

Senast ändrad:
Jag har inte så stor lust att beställa från ebay, då jag är rädd att få fel grej, att den inte ens skickas till mig osv, känns säkrare att beställa från en svensk sida, det känns mer värt även om det är några hundralappar dyrare. Ska nog beställa en från DayDream, dom är ju inte alls så farligt dyra och som du sa, om den inte funkar bra så kan man ha den som lånebräda!

När du fått den och åkt på den, så får du gärna skriva här eller i PM vad du tyckte om den!

Hej linneakoikoi & jaeskoen!
Jag är en utav grundarna i företaget DayDream, kul att man hittade en tråd om våra Cruisers här! :)

Jag förstår att det kan vara svårt att tro att våra brädor är som Pennys till det låga priset vi har, men anledningen till detta är för att vi är ett nystartat företag så vi kan inte sälja våra brädor till samma pris som Penny då mycket av det dom säljer är deras varumärke. Med detta menar jag inte att vi kommer sälja dem för samma pris senare ifall vår utveckling går som planerat utan detta är en del utav vårt koncept/motto "hålla ett lågt pris så att alla kan ta del utav dem"

Ang Stadium/Intersport så kan jag garantera att våra brädor är utav bättre kvalité!

Hör gärna av er ifall ni har någon fråga!
Kika gärna in på våran facebook

Trevlig Helg!
Mvh Hampus
www.Daydreamstore.se

Edit, kan passa på att berätta att vi för tillfället har fri frakt t.o.m 31/5

linneakoikoi sa:
Jag har inte så stor lust att beställa från ebay, då jag är rädd att få fel grej, att den inte ens skickas till mig osv, känns säkrare att beställa från en svensk sida, det känns mer värt även om det är några hundralappar dyrare. Ska nog beställa en från DayDream, dom är ju inte alls så farligt dyra och som du sa, om den inte funkar bra så kan man ha den som lånebräda!

När du fått den och åkt på den, så får du gärna skriva här eller i PM vad du tyckte om den!
Tycker inte du ska vara rädd att handla på ebay. Har köpt mycket där och har aldrig haft några problem. Kolla bara på säljarstatistiken och se att den är bra så funkar det alltid.

Hör av mig här igen när jag fått brädan, den är för tillfället i fillipinerna men den borde komma om några dagar.

Om jag får fråga dig från daydreamstore. Vad är skillnaden mellan er bräda och en riktig penny och vad är skillnaden mellan er bräda och den här http://www.dhgate.com/22-inch-penny...-ff8080813bdf4856013bea4326a331aa.html#s1-5-1

Förutom era stickers då. Vad har ni för kullager? Abec 7?

jaeskoen sa:
Tycker inte du ska vara rädd att handla på ebay. Har köpt mycket där och har aldrig haft några problem. Kolla bara på säljarstatistiken och se att den är bra så funkar det alltid.

Hör av mig här igen när jag fått brädan, den är för tillfället i fillipinerna men den borde komma om några dagar.

Om jag får fråga dig från daydreamstore. Vad är skillnaden mellan er bräda och en riktig penny och vad är skillnaden mellan er bräda och den här http://www.dhgate.com/22-inch-penny...-ff8080813bdf4856013bea4326a331aa.html#s1-5-1

Förutom era stickers då. Vad har ni för kullager? Abec 7?
Hej!
Yes, alla våra brädor har abec 7 kullager.

Jämför du våra små med Pennys så är det i princip samma bräda, vi har däremot snyggare färgkombinationer samt snyggare logga ;) och just den här brädan kostar 120€ (1 084kr) d.v.s vår är 585kr billigare.

Pennyn kan man ju välja vilken färgcombo som hellst så där är ni inte heller bättre.

http://www.pennyskateboards.com/customizer/

Samt abec på kullager har inget med hur bra kullagret är för just skating så där faller ni också bet.

Som jag länkade så är säkert brädorna tillverkade i samma fabrik som alla andra kopior så är det samma bilder som från alibaba så skiljer det inget i kvalite.

edit: Gillar svenska entreprenörer som fan men då ska man gärna veta vad man snackar om och vad man säljer.

Senast ändrad:
linder sa:
Pennyn kan man ju välja vilken färgcombo som hellst så där är ni inte heller bättre.

Samt abec på kullager har inget med hur bra kullagret är för just skating så där faller ni också bet.

Som jag länkade så är säkert brädorna tillverkade i samma fabrik som alla andra kopior så är det samma bilder som från alibaba så skiljer det inget i kvalite.

edit: Gillar svenska entreprenörer som fan men då ska man gärna veta vad man snackar om och vad man säljer.
Tack, hade fått för mig att det va abec 7 var ett märke.

Håller med. Folk som inte vet vad de pratar om. Det värsta som finns. Svaret jag fick på vad det va för skillnader va u inte så givande: "Jämför du våra små med Pennys så är det i princip samma bräda"
Jaha, ok. bra. då vet jag. Känns som att ganska mycket innefattas i det där ordet "princip"

linder sa:
Det visste jag faktiskt inte, my apologies

Faller gör vi ju inte då vi kör på samma, sen å andra sidan så är detta inget jag sagt. Jag svarade enbart på
@jaeskoen's fråga "om det är abec 7", vilket han fick svar på.

Förstår inte vad du bygger detta på
Tråkigt att man får denna responsen och måste verka defensiv med mitt svar...

jaeskoen sa:
Håller med. Folk som inte vet vad de pratar om. Det värsta som finns. Svaret jag fick på vad det va för skillnader va u inte så givande: "Jämför du våra små med Pennys så är det i princip samma bräda"
Jaha, ok. bra. då vet jag. Känns som att ganska mycket innefattas i det där ordet "princip"
Jag håller med om att det låter förvirrande nu när du inte citerar allt jag sa. Dåligt formulerat av mig kanske? "I princip samma bräda" i resten av meningen förklarar jag vad skillnaden är. (Priset)

Ber om ursäkt för oklarheterna.

Skumt, Stadium verkar inte ha kvar sin warp bräda som de sålt tidigare.

Ang Intersport så blev jag oerhört osäker nu när du sa det, kan ha växlat ihop med teknikmagasinet då de säljer sin variant "Talawa Soul" kommer tyvärr inte ihåg specsen på den nu för tillfället och det står endast "Längd 59 cm" på deras hemsida.

Fast den enda infon om själva kvalitet ni har på eran sidan är "brädorna är gjorda i formsprutad plast" så inte mycket bättre där :P ;)

Aja, med lite kläder och andra accessoarer i erat sortiment så kommer det bli najs! :D

Senast ändrad:
Hej!

Diskussionen ovan blev lite tokig så jag tänkte försöka ge mig på att reda ut några saker. Vi tar det från början. DayDream bygger egentligen på en New York-resa jag gjorde för ett tag sedan. Jag stötte där på ett fenomen som var nytt för mig- plastbrädor! Överallt såldes plastbrädor och det kändes riktigt hypat i staden, som någonting som verkligen var på gång.

När jag kom hem var jag sugen på att själv köpa en sådan bräda och började leta runt på svenska webshoppar. Jag blev lite besviken på hur stor skillnad det var på den svenska marknaden jämfört med den amerikanska. Från att ha sett många märken, från lågpris-varianter till penny-brädor, hittade jag endast penny-brädor i Sverige, till ett mycket högre pris än jag sett i USA. Här föddes tanken om att börja importera plastbrädor och sälja genom ett eget, svenskt varumärke.

Sedan dess har det däremot hänt mycket även på den svenska marknaden. Antalet märken som säljer plastbrädor i sverige har ökat drastiskt, och problemet för er konsumenter är givetvis precis det som ni har diskuterat tidigare- vad skiljer de olika märkena åt?

Till att börja med är det en vanlig föreställning att Penny är originalet. Detta är endast halvsant. Även penny-brädorna är en "kopia" eller reproduktion av en typ av plastbrädor som tillverkades på 70-talet, Makaha Mako. Dock var det Penny som blåste liv i plastbrädorna igen och fick upp intresset på nytt. Pennys tillverkas numera i Kina, precis som våra brädor och som de flesta andra.

Vad som skiljer de olika märkena åt är inte så lätt att säga. Specifikationerna är väldigt likartade vad gäller hjul, kullager, truckar och bushings. De olika brädorna har lite olika "åkkänsla", men jag anser här att det dels är personligt vilken man gillar, men framförallt att man gillar det man köper- det vill säga att det är en vanesak. Angående hållbarhet så är den här typen av brädor väldigt hållbara, och jag tror inte att det råder någon större skillnad mellan olika märken.

För att summera så har jag försökt att angripa ämnet så opartiskt jag har kunnat, även om det såklart är omöjligt. Men slutsatsen är väl att jag tycker att man ska köpa en bräda som man tycker är snygg till ett pris man tycker är rimligt. Plastbrädor är kul och passar de flesta!

Vänliga hälsningar, Ludvig Sjöström, DayDream

Okej Linnea. Har nu fått brädan (Länk) och blev väldigt positivt överraskad. Brädan kändes mycket bättre än jag förväntat mig. Truckarna va inte i den metallfärgen som på bilden utan va lackade i en matt svart färg vilket kändes bra. Kullagren va bra. Det stod iaf Abec 7 på dem och de snurrade fint och bra.

Istället för loggan i mitten av brädan där det stod "Skateboarding" på brädan va det istället ett stort vitt kursivt "P". Inte alls likt penny-märket men det såg ändå ganska exklusivt ut.

På bilden ser det ut som att "fiskfjällen" på brädan är mycket större än en riktig penny, men det visade sig att de va mindre i verkligheten.

Har kollat på lite reviews på youtube om fake-pennys men ingen av dem har sett ut som den här. Alla de har sett ut som den här skaten ser ut på bilden.

Det enda lite negativa va att hjulen inte va helt perfekta. De snurrade lite i obalans. Men det va typ löjligt lite så det är inget jag märkt när jag kört den.

Fick hela brädan för 370 spänn och då va frakten gratis. Så det kändes helt klart värt jämfört med att lägga pengarna på en riktig. Visst man förlorar den här märkes-statusen men själv är jag ingen märkeskille. Mer av en prisvärd-kille.

Det är lite svårare att hitta en Nickel på samma sida men här är en (länk)
Kan ju dock inte garantera att din bräda är av samma "fake-typ" som min eftersom det inte är samma säljare.

Senast ändrad:
Förlåt DayDream för att jag länkar konkurrenter. Men sånt är livet.

Kul att jag fått många svar osv, det uppskattas mycket!

Jaeskoen, tack för din lilla review på brädan! Jag är nu säker på att jag inte pallar att köpa en dyr penny, kommer nog beställa en från ebay/liknande. 400 spänn är ju inte farligt mycket, så nu när jag ändå bara ska "prova" om jag vill ha en så är det lika bra att köpa en billig och testa antar jag :)

Tillbaka
Topp