Halloj!
Jo, jag hade 1:a årsmodellen av 917 i 180cm. Och den är, som
@Ace_DG säger både hårdare och styvare än senare årsmodeller av skidan.
Det var en fantastisk skida så länge det var hårt i backen eller det var riktigt fint utanför.
Tyvärr var skidan lite hård för att funka i uppkört, både i pisten och utanför.
Jag har testat de flesta årsmodellerna av 917 och skulle nog säga att den sista årsmodellen av skidan är den som är mest allround. Då hade de gjort skidan lite mjukare i ändarna men behållt hårdheten under foten.
Sen ska jag också säga att jag har aldrig riktigt hittat hem på 186:an av 917. Ingen aning vad det beror på men jag har alltid föredragit 180:cm av 917.
Ok, nu stångar jag pannan blodig igen..
JAG tycker fortfarande att 917 är den skidan JAG fått bäst isgrepp på.
(än en gång
@greger2 , de var slipade i 0,5°/87° samt att jag alltid skärpte kanten med bryne)
Av de RaceStock SL skidor jag haft tycker jag det var mina Atomic som var vassast.
Bra på allt men man fick passa sig och vara på tå hela tiden, annars tog skidorna över helt.
Mina Salomon SL var lite mjukare än Atomicarna och därmed lite enklare att åka på.
Mina Ross var de av RaceStock laggen som var mest dämpade, mycket "åka på en hockeypuck" i känslan.
(modell några år innan Hero, vilka jag inte testat. Så det kan vara annorlunda nu)
De Völkl Racestock SL jag testat har varit väldigt "krispiga" i känslan och med ett väldigt kraftigt isgrepp samt en lite större spårvilja än övriga skidor i denna kategori.
Nu lägger jag in ytterligare en "brasklapp": Eftersom det är olika plattor på dessa skidor kan även plattan ha med hur känslan i skidorna upplevs. Jag har arbetat senaste månaden på Alpingaraget (byter jobb och fick lite tid över..) och tex. flera av de som hämtat ut sina nya Atomic GS-lagg har monterat bort "vingarna" på D2 plattan för att på så sätt få en lite mer följsam skida. Vissa byter platta helt. För de vill ha andra egenskaper och annan känsla i skidan än vad orginalplattan som sitter där ger.
Så
@greger2 för att komma till någon slutsats:
Vill du ha Racestock SL?
Det är ju onekligen en rolig typ av skida att åka på i vissa förhållanden.
Jag tycker dock denna typ av skida funkar bäst i låglandsbackar och med ett hårt och välpreparerat underlag.
För mig numera är denna typ av skida ett rent komplement.
Precis som Ace, MM och de andra skriver har man mer nytta av en allroundare.
I denna kategori finns det flera riktigt bra alternativ:
Pistdominerade:
Völkl RTM 86 skulle jag hålla som en av de absolut vassaste i denna kategori.
Svänger förbannat bra, gott isgrepp och en fantastisk spårvilja.
Dessutom har man i denna breddklass tillräckligt brett under foten så skidan funkar hela dagen, även om det blir uppkört och lite mjukare i backen.
RTM 84 är också en riktigt bra skida, fast jag håller 86:an som ett snäpp bättre.
(jag har iofs bara åkt på fjolårets fullrockade modell, så det är den jag jämför med)
Några andra trevliga skidor i denna klass: Kästle MX88 och Blizzard Brahma. Extrem PT 84 funkar också.
(dock är dessa mer åt GS-hållet)
Vill man ha en lite bredare skida i 100mm klassen som funkar fint i pisten slår jag ett slag för de skidor jag har som min huvudskida: Rossignol E100.
Här har vi en skida som funkar riktigt bra i pisten, dock åt det lite mer GS-inriktade slaget.
Riktigt bra isgrepp och en spårvilja som inte ligger långt efter RTM 86.
Väljer man denna breddklass tycker jag att det blir en perfekt kombo av pistegenskaper samt att det funkar att köra utanför.
Det ska sägas, Ross E100 är i 1:a hand en pistskida och jag vet att många tycker den är jobbig att åka på utanför. Jag tycker dock den funkar helt ok till detta. Vill man ha en 100mm:are som funkar bättre utanför skulle jag slå ett slag för Nordica Enforcer. (Lite bättre utanför men man tappar lite i pisten mot E100)
Jag skulle antagligen också postat detta inlägg mycket tidigare så du fått min input då men bättre sent än aldrig...