Pigga pistskidor

Pigga pistskidor
jarnebring sa:
Bud66 sa:
@jarnebring

Japp. Jag har ägt och åkt på race stock skidor från bla. Head, Rossignol, Atomic och Salomon.
Så det har jag allt gjort. Och håller ändå 917 som den skida jag åkt som har det mest extrema kantgreppet.
Vi får föreslå för Hirscher och gänget att dom kör på 917 istället för WC SL när det är balkat och isigt, så att dom får ordentligt grepp.
Ja det kan du ju föreslå ... men eftersom FIS är hårda avseende skidornas mått och skärningsradie lär du få noll i respons. Sen är det ju ett gäng andra parametrar än det rena kantgreppet som kännetecknar en raceskida, vill minnas att vi haft uppe diskussionen tidigare. Det finns goda skäl till att FIS-skidorna mäter under 70 mm i midjan (visst gör dom det?). Man jag är inte mannen att reda ut detta ...

/MM

Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
jarnebring sa:
Bud66 sa:
@jarnebring

Japp. Jag har ägt och åkt på race stock skidor från bla. Head, Rossignol, Atomic och Salomon.
Så det har jag allt gjort. Och håller ändå 917 som den skida jag åkt som har det mest extrema kantgreppet.
Vi får föreslå för Hirscher och gänget att dom kör på 917 istället för WC SL när det är balkat och isigt, så att dom får ordentligt grepp.
Ja det kan du ju föreslå ... men eftersom FIS är hårda avseende skidornas mått och skärningsradie lär du få noll i respons. Sen är det ju ett gäng andra parametrar än det rena kantgreppet som kännetecknar en raceskida, vill minnas att vi haft uppe diskussionen tidigare. Det finns goda skäl till att FIS-skidorna mäter under 70 mm i midjan (visst gör dom det?). Man jag är inte mannen att reda ut detta ...

/MM
Jag var ironisk. 917 är grym, men att en turist-skida, vilket 917 faktiskt är, har bättre isgrepp än en världscup-skida är ett smått löjeväckande påstående. Jag är fullt medveten om att det finns flera olika egenskaper som avgör om skidan är snabb, men kantgreppet är en av de allra viktigaste.

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
jarnebring sa:
Mountain_Man sa:
jarnebring sa:

/MM
Jag var ironisk. 917 är grym, men att en turist-skida, vilket 917 faktiskt är, har bättre isgrepp än en världscup-skida är ett smått löjeväckande påstående. Jag är fullt medveten om att det finns flera olika egenskaper som avgör om skidan är snabb i en bana, men kantgreppet är en av de allra viktigaste.

Pigga pistskidor
jarnebring sa:
Mountain_Man sa:
jarnebring sa:

/MM
Jag var ironisk. 917 är grym, men att en turist-skida, vilket 917 faktiskt är, har bättre isgrepp än en världscup-skida är ett smått löjeväckande påstående. Jag är fullt medveten om att det finns flera olika egenskaper som avgör om skidan är snabb, men kantgreppet är en av de allra viktigaste.
Ähum ... varför är det löjeväckande? Om man bygger en skida på samma sätt som man bygger en raceskida är det väl inget konstigt att den får motsvarande egenskaper. Har du kört någon 917?

/MM

PS! Förkyld idag, så jag är lättirriterad! DS.

Senast ändrad:
Pigga pistskidor

@jarnebring

Varför då?
Hirscher och de andra i WC får det fäste de behöver. De är så extremt duktiga att grepp på is och balkat inte är ett problem.
För mig är det helt andra spelregler som gäller. Jag behöver all hjälp jag kan få för att få fast ett par lagg när det är riktigt hårt. Och JAG anser att 917 är den skida som ger MIG det bästa isgreppet.

PS: Jag är svårt bakfull idag, så jag är inte helt klar i huvudet...

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
Jahopp. Bryr mig inte nämnvärt om ovanstående konversation, om jag ska vara ärlig. Är säker på att båda skidorna är lysande på det dom ska göra.

Jag är inte helt säker på om det var kantgreppet på heron som var kass, kan även varit att dom var för mjuka, annan upplevelse av rocker osv. Resultatet blev iaf att jag mest kanade runt på isfläckar, till skillnad från när jag åkte på salomons skida och mer eller mindre kunde skita i underlaget.

Finns det några fler nackdelar med att välja en riktigt hård skida, utöver att det krävs mycket kraft för att få liv i skidan och att den ofta blir tyngre?

Pigga pistskidor

De här? :-D

@Jarnebring
Dags för replik ... @Budd66 är ju värsta mytomanen, känner alla i branschen förutom Trazan & Banarne ... eller kanske gör han faktiskt det ...? ;-) Alltså känner Trazan & Banarne oxå!!! lol

/MM

Pigga pistskidor
Jag ber om ursäkt
@greger2. Mitt fel att det spårade ut.

Mycket i känslan på ett par skidor är hur de är preparerade. Framförallt hängningen av kanten är av stor betydelse. Det kan ha varit så att Heron var hängd 1° men Salomon var hängd 0,5°.
Bästa sättet att jämföra är om man vet vilka slipningar det är på skidorna man testar.
Jag har på alla mina skidor 0,5° hängning. På pistskidorna (GS, Supershape och E100) har jag 87° ytterkant. På mina Katanor har jag 88°. För vetskap, jag gillar extremt vassa kanter och tycker detta funkar för mig.
Vissa skulle säkerligen uppfatta detta som väldigt aggressiva skidor men det är så JAG vill ha mina skidor.

Pigga pistskidor
Ingen fara, låt det spåra! Då slipper jag bumpa tråden ;)

Ska nog läsa på lite om slipningen. Tänker att jag ska försöka prova ett annat exemplar hero imorgon! Det eller nån riktigt bred skida - för skojs skull. Tack för alla tips och inspel :)

Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
@greger2
Men ... om du verkligen vill ha ett par korta, styva, dämpade kortsvängsskidor. Varför inte gå på "the real thing", tävlingsskidorna, racestock. I den hårda förmiddagspisten blir du kung! Skidan svarar direkt och exakt på din kantning och släpper aldrig greppet (det är underlaget som ger sig först eller möjligtvis du ...). Och ... ja ... det är stor skillnad mot de "friåkningsskidor" du hittar i butik. Det här är precisionsverktyg! :-)

Völkl Racetiger Spedwall SLR FIS med Marker Xcell 12 för 599 euro
http://www.3s-ski.de/voelkl-racetiger-speedwall-slr-fis-slalomcarver-mit-xcell-12-bindung/

Rossignol Hero FIS SL med Rossignol Axial 150 för 599 euro
http://www.3s-ski.de/rossignol-hero-fis-slalomcarver-ski-2016/

Jag har inte kört Völklen men jag har svårt att tro att den gör någon besviken, jag har däremot gjort några åk på Rossen och måste säga att det är en mycket trevlig skida ... personligen skulle jag 7 dagar i veclan välja någon av dessa skidor eller motsvarande framför vad du hittar i en vanlig butik.

Men sen är det så klart det där när det börjar bli uppkört och/eller löst i pisten, då är en bred pistskida med rocker att föredra. Själv kör jag ett par Völkl RTM 86 i 182 cm som går fantastiskt bra från stenhård morgonpist till uppkörd vallig eftermiddagssmet.

/MM

PS! Det här är priser som kan få vem som helst att "drägla" ... DS
Tjenare igen!
Kommer att klippa till på någon av dessa skidor. Verkar kul att prova 'riktiga prylar'. Prisskillnaden är ju inte enorm på något vis.

Men ska jag välja rossi eller völkl?
Völkl känns roligare i och med att varenda nisse kör runt på rossignols hero-modeller. Völkl känns rejälare, men jag vet inte riktigt vad jag grundar det på.. Å andra sidan är Rossignols modell aningen bredare över hela skidan, det kan ju inte vara dåligt? Med den enklare bindningen (vilket jag borde klara mig på) är den dessutom 50 eur billigare.

Hittar i princip inte en enda människa på nätet som tycker illa om någon av modellerna.. Har ni tips igen :) ?

Pigga pistskidor
Johan_Halmstad sa:
Oj då, lite nervös inför beställningen....

Rossi, franskt. Völkl, Tyskt...... Undvik FIS!
Faktiskt känner jag mig ganska trygg med båda alternativen.! Den här helgen har underlaget i backen varit rejält kass. Jag har stått på smala pistskidor och ändå haft skitkul. Därmed känner jag mig trygg med att jag kommer ha kul med vilken skida jag än väljer. Det är ändå det viktigaste för mig :)

Vad hade du själv valt, du som väljer bort FIS-skidor.?

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
Svag för Atomics pistsortiment! Har precis preppat två par inför EM vecka i Åre. Mina favoriter är dock Extrem PT84, bra bett på isen och håller hela dagen?

Fast om du väljer på Rossi och Völkl skulle jag (men det är min helt personliga åsikt) valt Völkl men det beror helt på vad du vill ha. Rossi är mjukare och mer följsamma, därmed lugnare och snällare. Völkl är hårdare och kräver en välpistad backe men ger rejält tillbaka.

Varför inte FIS? Dom FIS skidor du hittar på Ebay har andra mått än de för oss vanliga dödliga, inte så stor skillnad på SL men på GS skiljer det rejält? FIS är är mer svårkörda uran att ge något annat tillabaka.

Pigga pistskidor
Du blir säkert nöjd med både Ross och Völkl, kan ju faktiskt finnas en anledning till att du ser fler med Ross skidorna,,,,:)

Jag har själv inte provat Völkl, men är så nöjd med Ross så det dröjer nog innan jag byter.

/Jimmy

Pigga pistskidor

@Johan_Halmstad
När det gäller FIS skidor har jag enbart pratat SL, slalom, du har helt rätt i att det knappast är aktuellt för en "friåkare" att köpa ett par storslalom eller störtloppsskidor. Men det är en helt annan fråga.

Du skriver att Ross är mjukare än Völkl. Vilka skidmodeller är det mer exakt du avser då? De nämnda FIS SL modellerna? Jag har svårt att tro att det skulle skilja markant i hårdhet, men jag har kanske fel?

@kozygin
Det enkla svaret varför det finns mycket fler Ross är sannolikt att Hero Elite ST ligger på ett riktpris på 5 500 kr medan Völkls butiksracer Racetiger Spedwall SL har ett riktpris på 9 000 kr...

/MM

Pigga pistskidor

@kozygin
Här på FR i pryldatabasen står det visserligen att riktpriset oå TI ligger på 6999 kr men det kan ju bero på bindnibgsalternativ, men nu var det ju inte den skidan jag refererade till utan Hero ST (utan Ti).

Men, men jag håller med dig om att man ser många Ross Hero skidor i pisterna. Och exakt vilken modell det är som dominerar vet jag så klart inte med säkerhet eftersom skidorna är mycket lika, en ren gissning från min sida att det är just Hero ST och LT som dominerar på grund av en attraktiv prissättning. Men självklart kan jag ha fel! ;-)

/MM

Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
Men, men jag håller med dig om att man ser många Ross Hero skidor i pisterna. Och exakt vilken modell det är som dominerar vet jag så klart inte med säkerhet eftersom skidorna är mycket lika, en ren gissning från min sida att det är just Hero ST och LT som dominerar på grund av en attraktiv prissättning. Men självklart kan jag ha fel! ;-)

/MM
Jag är beredd att skriva under på detta. Det är främst de enklare skidorna man ser i backen, dessutom har uthyrningarna ofta dessa modeller. Hur som helst känns det ju alltid roligare att ha en lite mer unik skida, men naturligtvis är ju åkningen prioriterad före looken..

Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
Det finns goda skäl till att FIS-skidorna mäter under 70 mm i midjan (visst gör dom det?). Man jag är inte mannen att reda ut detta ...
Också extremt ödmjuk i fråga om skiddesign, men lyssna på Matts Olsson runt 6min in i detta:
http://www.svtplay.se/klipp/6801709/studiosnack-om-knaskador

Citat:
"Midjan är också smalare nu på de nya skidorna ... Vi får sämre grepp och det inbjuder till att få de här släppen och sedan få huggen..."

Det förvånade faktiskt mig att höra honom säga detta. Nu tror jag inte på något sätt att det är 95mm midja han längtar efter men ändå...

På ren is är det säkert optimalt med 65-75mm i midja, men så fort det finns snö i backen (typ alltid där vi som inte tävlar åker) så tror jag stenhårt på lite bredare midja för ett bättre grepp.

Pigga pistskidor

@Johan_Halmstad
Det är nog en helt korrekt iakttagelse, min erfarenhet (som är högst begränsad) är att Völkl hör till ett av de skidmärken där butiksracern ligger förhållandevis nära racestocken i prestanda (och pris).

@Pistgubbe
Tittade lite kort på delar av klippet, får titta mer i kväll. Klart intressant. Jag fattar dock inte vad Matts menar med att några mm smalare midja skulle försämra greppet. Men som sagt får titta igen.

Som jag uppfattar det är fördelen med en smalare midja att skidan blir snabbare kant till kant samt ger en mer direkt kraft på kanten (eftersom åkaren mer eller mindre står direkt på kanten), nackdelen är att skidan blir känsligare för underlaget och då kan man ju se det som en bredare skida ger bättre grepp när det är mjukt och/eller uppkört ...

/MM

Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
Tittade lite kort på delar av klippet, får titta mer i kväll. Klart intressant. Jag fattar dock inte vad Matts menar med att några mm smalare midja skulle försämra greppet.
Det lilla som sägs just där var om jag minns rätt det enda som sägs om skidbredd. Men sevärt program i alla fall!

Jag hade väntat mig att man skulle säga att smalare skida ökar risken för att pjäxan tar i och man "bootar ur" och att det är det enda som begränsar hur smal man vill göra en skida, men det är inte det han säger.

Pigga pistskidor
Pistgubbe sa:
Mountain_Man sa:
Tittade lite kort på delar av klippet, får titta mer i kväll. Klart intressant. Jag fattar dock inte vad Matts menar med att några mm smalare midja skulle försämra greppet.
Det lilla som sägs just där var om jag minns rätt det enda som sägs om skidbredd. Men sevärt program i alla fall!

Jag hade väntat mig att man skulle säga att smalare skida ökar risken för att pjäxan tar i och man "bootar ur" och att det är det enda som begränsar hur smal man vill göra en skida, men det är inte det han säger.
Också förvånad. Han pratar faktiskt om bredden (har den förändrats med dom nya skidorna i GS?, trodde den var 65 sedan 7-8 år). Kan se att den vidare radien och med den följande modifierad åkstil kan leda till mer hugg, men inte några få mm i bredd. Skulle varit fint med några följdfrågor på det. Ingenting jag hört någon annan stans. Håller med om att breda skidor många gånger är enklare att åka på och att dom ger tillräckligt bra grepp (kör själv 88 mm till vardags). Men reagerade mot påståendet att en allmountain-skida avsedd för allmänheten (även om det är en jämförelsevis kompromisslös sådan) skulle erbjuda bättre grepp på is än en WC SL-skida. Möjligtvis än en dåligt preparerad SL-skida.

Edit: Btw verkar det heller inte finnas några regler mot bredare skidor i SL enligt FIS 2013. Tror det är minimum 63 mm bara, sedan längd, höjd och radie. Så det går nog bra att köra fett så länge man följer resten, i SL i alla fall.

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
@Ace_DG
Allå, allå ... ;-)
/MM
Va...! Hmm...! jaha...!
Skriver som småkiddsen gjorde förr i tiden på FR "....f-n orka läääsa"

1:
FIS-SL-lagg "is da shit" om man som jag väger 90 pannor näck och kör på t ex röda Ross Hero (=ovanligt styva). Alla (...menar alla) moderna FIS SL-lagg är f ö rappa nog för "vem som helst"-amatör race- och hårdpistwannabe. Perfekta i korta preparerade låglandsbackar! Uppkörd pist? - glöm!

2:
'Ryx 917 "is da shit" om man som jag väger 90 kg och har ben med hygglig muskulatur och är moitiverad att flexxa dom ibland. Bud66 tycker jag överdriver en aning när han beskriver 917 som värstingarnas bad-asslagg, nu är det ju inte så farligt, man kan turistcarva på dom, t o m hasåka (God forbid!). Ok Ok, han hade ju typ 180 cm med Gulf-målningen ("dom blå"), dom är ärligt talat något "nervigare" än mina svarta 186 cm med dämpande plattor. Den här kategorin utgör däremot en mkt bra "all mountain" Alp-lagg, duger till (nästan) allt!
Nu börjar det faktiskt komma andra liknande lagg med bra klös, Ross Ext 100, Nordica Enforcer m fl

3:
Völkl gör ett helt knippe riktigt rappa bra lagg, RTM 84, RTM 86, diverse V-werks lagg m fl med den lilla extra bredden som gör att man kan bemästra fler snöförhållanden än bara jättefinamanchesterrandiga pisten. Välj en kort längd och du får snävare radie!

Eder,
Ace DG

...lovar läsa lite mer nu

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
Mountain_Man sa:
@Ace_DG
Vi måste kanske lägga in fler bilder och en och annan videosnutt (edit ...) för att min herres intresse ska vakna? ;-)

/MM
Ähhh... lite slö ba! ...Orka ba! ...mycke tycka ba!
/A

P.S. Sälen/Trysil var inget 1:a handsval i helgen hörde jag... Fint på berget däremot

Pigga pistskidor
Tack
@Ace_DG också!

Klurar lite på den där hendryxskidan nu, är en sån omöjlig att få tag på nu när jag har 'missat tåget'?

Japp, helgen bjöd tyvärr på riktigt dålig åkning. Men dålig åkning är ju bättre än ingen åkning alls :D
Stackarna som firar påsklov denna veckan verkar ju inte ha det så himla roligt heller..

/Småvelig

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
Halloj!

Jo, jag hade 1:a årsmodellen av 917 i 180cm. Och den är, som
@Ace_DG säger både hårdare och styvare än senare årsmodeller av skidan.
Det var en fantastisk skida så länge det var hårt i backen eller det var riktigt fint utanför.
Tyvärr var skidan lite hård för att funka i uppkört, både i pisten och utanför.
Jag har testat de flesta årsmodellerna av 917 och skulle nog säga att den sista årsmodellen av skidan är den som är mest allround. Då hade de gjort skidan lite mjukare i ändarna men behållt hårdheten under foten.
Sen ska jag också säga att jag har aldrig riktigt hittat hem på 186:an av 917. Ingen aning vad det beror på men jag har alltid föredragit 180:cm av 917.
Ok, nu stångar jag pannan blodig igen..
JAG tycker fortfarande att 917 är den skidan JAG fått bäst isgrepp på.
(än en gång
@greger2 , de var slipade i 0,5°/87° samt att jag alltid skärpte kanten med bryne)

Av de RaceStock SL skidor jag haft tycker jag det var mina Atomic som var vassast.
Bra på allt men man fick passa sig och vara på tå hela tiden, annars tog skidorna över helt.

Mina Salomon SL var lite mjukare än Atomicarna och därmed lite enklare att åka på.

Mina Ross var de av RaceStock laggen som var mest dämpade, mycket "åka på en hockeypuck" i känslan.
(modell några år innan Hero, vilka jag inte testat. Så det kan vara annorlunda nu)

De Völkl Racestock SL jag testat har varit väldigt "krispiga" i känslan och med ett väldigt kraftigt isgrepp samt en lite större spårvilja än övriga skidor i denna kategori.

Nu lägger jag in ytterligare en "brasklapp": Eftersom det är olika plattor på dessa skidor kan även plattan ha med hur känslan i skidorna upplevs. Jag har arbetat senaste månaden på Alpingaraget (byter jobb och fick lite tid över..) och tex. flera av de som hämtat ut sina nya Atomic GS-lagg har monterat bort "vingarna" på D2 plattan för att på så sätt få en lite mer följsam skida. Vissa byter platta helt. För de vill ha andra egenskaper och annan känsla i skidan än vad orginalplattan som sitter där ger.

@greger2 för att komma till någon slutsats:
Vill du ha Racestock SL?
Det är ju onekligen en rolig typ av skida att åka på i vissa förhållanden.
Jag tycker dock denna typ av skida funkar bäst i låglandsbackar och med ett hårt och välpreparerat underlag.
För mig numera är denna typ av skida ett rent komplement.

Precis som Ace, MM och de andra skriver har man mer nytta av en allroundare.
I denna kategori finns det flera riktigt bra alternativ:
Pistdominerade:
Völkl RTM 86 skulle jag hålla som en av de absolut vassaste i denna kategori.
Svänger förbannat bra, gott isgrepp och en fantastisk spårvilja.
Dessutom har man i denna breddklass tillräckligt brett under foten så skidan funkar hela dagen, även om det blir uppkört och lite mjukare i backen.

RTM 84 är också en riktigt bra skida, fast jag håller 86:an som ett snäpp bättre.
(jag har iofs bara åkt på fjolårets fullrockade modell, så det är den jag jämför med)

Några andra trevliga skidor i denna klass: Kästle MX88 och Blizzard Brahma. Extrem PT 84 funkar också.
(dock är dessa mer åt GS-hållet)

Vill man ha en lite bredare skida i 100mm klassen som funkar fint i pisten slår jag ett slag för de skidor jag har som min huvudskida: Rossignol E100.
Här har vi en skida som funkar riktigt bra i pisten, dock åt det lite mer GS-inriktade slaget.
Riktigt bra isgrepp och en spårvilja som inte ligger långt efter RTM 86.
Väljer man denna breddklass tycker jag att det blir en perfekt kombo av pistegenskaper samt att det funkar att köra utanför.
Det ska sägas, Ross E100 är i 1:a hand en pistskida och jag vet att många tycker den är jobbig att åka på utanför. Jag tycker dock den funkar helt ok till detta. Vill man ha en 100mm:are som funkar bättre utanför skulle jag slå ett slag för Nordica Enforcer. (Lite bättre utanför men man tappar lite i pisten mot E100)

Jag skulle antagligen också postat detta inlägg mycket tidigare så du fått min input då men bättre sent än aldrig...

Pigga pistskidor
Bud66 sa:
Tack!! Jag ska nog säga såhär: Jag vill ha ett par racestock-skidor. Det bästa som finns är att ha strålande sol när jag åker och hårdpreparerade perfekta backar. Jag gillar verkligen att ha racekänslan i skidan, hårda skidor som svänger och greppar bra så att man inte bara sladdar runt.

MEN

Jag tänker att jag ändå måste välja lite mer förnuftigt och ska nog därför ha en skida som är bredare än 65mm.
Skidan bör ju vara pistanpassad, men det vore förmodligen dumt att välja en skida som inte fungerar så bra lite senare på dagen. Dock är det fortfarande hårda skidor med bra bett som svänger bra jag letar efter.
Med det sagt så antar jag att jag inte bör välja en skida som är 10 cm bred, eller?. Det är trots allt i pisten jag briljerar :)

Med tanke på vad alla hyllar så verkar ju både 917 och RTM 86 vara bra alternativ för mig då?

Pigga pistskidor
Jag tänker mig att detta är lite som att välja mellan att äta godis eller spagetti till lunch.. Godis är godare och man är mer sugen på godis - åtminstone innan lunch..

Men allt eftersom att eftermiddagen går börjar man inse att Spagetti är det smarta valet .. :P

Senast ändrad:
Pigga pistskidor

@greger2

Japp.
Både 917 och RTM 86 skulle vara riktigt bra alternativ för dig.
Jag hade satsat på RTM 86 för jag tycker den är RIKTIGT bra!
Förbannat bra skulle jag säga.
Och lite mer allround än 917.
Det jag tycker skiljer dessa skidor är framförallt att RTM:n är lättare att variera svängradien på.
917 är mer "denna sväng är jag byggd för och den håller jag, oavsett vad"
917 är lite mer stöddig i känslan än RTM:n

Nåja, bägge dessa val är riktigt bra!
Det jag skulle rekommendera är att du testar både RTM 86 och 917 för att se vilka av dessa du trivs bäst på själv. Det är ju inte helt säkert att mina preferenser stämmer med dina om hur det ska kännas och svänga osv.

Sen, man kan ju alltid komplettera med ett par RaceStock SL senare!
Köpa ett par beggade 165:or.
Dessa brukar ju gå att hitta ganska billigt på höstarna när raceåkarna byter lagg till senaste årsmodell.
Jag brukar hålla koll på slalomklubbarnas köp/säljsidor, där brukar man kunna hitta mycket roligt för lite pengar.
Tänk bara på att köpa ett par med någorlunda mycket kant kvar.

Pigga pistskidor
Min erfarenhet är att man inte kategoriskt kan säga att FIS SL inte funkar i uppkört. För mig funkar det helt ok med mina Rossignol Radical FIS SL från 2011. Körde flera eftermiddagar i Gäst- och Lundsrappen med dem nu i påsk och hade kul. Åkte även ett par varv i Tväråvalvets "offpist". Där krävs dock viss koncentration men det funkar. Givetvis blir det mer avspänt att åka med Soul 7:orna där :) Nu väger jag 67 kg, så antagligen flyter jag bättre än någon som väger 90 kg, men det hänger en del på skidan också. Mina Ross är styva, men på något sätt ändå följsamma.

För några veckor sedan var vi i Frankrike och ett par dagar hyrde jag ett par Dynastar OMEGLASS S FLUID X, som ligger flera steg ned från deras FIS SL, och de är tänkta att vara snällare. För mig var de inte alls lika lättåkta som mina Ross. De hade dålig följsamhet, och framänden kändes död. Kanske var de för styva för mig på något sätt och jag kunde bara jobba skidan från mitten och bakåt. Med Rossen kan jag jobba igenom hela skidan, och det finns liv i den, vilket gör att det är kul. Hyrskidan var inte rolig när det blev uppåkt; då kändes det som att åka runt på ett par spett. Har dock haft ett par äldre Dynastar Omeglass, steget precis under FIS-skidan. De var trevliga och funkade till det mesta.

Några dagar senare när det kommit massor med snö (och jag körde på mina Soul 7:or) såg jag ett gäng franska junioråkare (typ 17-18 år), som verkade ha "håltimme" från SL-träningen. De fräste runt i skogen (50 cm puder) med sina FIS SL, och hoppade och snurrade i bästa Candide Thovex-anda. De var antagligen inte heller så tunga; kanske bidrog det till att det gick så bra?

Senast ändrad:
Pigga pistskidor
Körde på ett par RTM (minns ej om det var 86 eller 84)på manchestermorgon i skalet. De var sköna helt klart och håller med om att de passar lite bättre på eftermiddagen (än mina Hero).
Men under manchestermorgonen spöade mina Hero RTM:en, jag åker med samma skidor på eftermiddagen och har inte haft några större problem.
Dock måste jag hålla med folk här om att jag verkligen gillade RTM skidorna. Jag är både lång och tung, det kändes som de passade mig.
Någon här lämnade ett förslag om att köpa ett par beggade racerskidor, det är ett utmärkt alternativ. Men jag upprepar att kolla så stålkanterna tål några slipningar ?

Pigga pistskidor
Kul tråd det här! :-)

Tyvärr produceras inga Hendryx 917 längre, vi får väl hoppas att tillverkningen återupptas. Jag har kört tre olika 917, 172 cm 186 cm samt 186 limited. Det skiljer markant i hur de uppträder. 172 drog in i svängarna som ett par SL lagg på anabola, passade mig inte alls (alternativt skulle jag behöva köra in mig betydligt mer). 186 an och framförallt limitedversionen satt däremot perfekt med sin mer storslalomliknande karaktär (jag fick bestämma riktningen själv).

@greger2
Om du inte testat ett par RTM 84 i 177 cm (årets modell) tycker jag du ska göra det. Det kan vara precis vad du söker, den är lite "piggare" än 86 an och lite mer åt SL hållet.

Hur man upplever en skida beror mycket på vad man är van att köra ... min bror som klev av från ett par Whitedot Ragnarök (193/120) som är en stenhård charger ... tyckte mina RTM 86 var extrem kvicka. Och jämfört med Ragnarök är det definitivt så (det mesta känns kvickt i jämförelse) ... ;-)

/MM

Tillbaka
Topp