Pigga pistskidor

Pigga pistskidor
Jag följer tråden med stort intresse eftersom jag också är på jakt efter ett par mer pistorienterade skidor. Det är bara att erkänna att det numera inte blir så mycket puder som jag skulle önska...

För min del trodde jag att problemet var löst när jag lyckades beställa ett par 917 på rean strax före jul. Till min stora besvikelse kom det dock aldrig några skidor. Enligt uppgift från Hendryx hade UPS lyckats slarva bort dem i frakten...

Efter det har jag börjat fundera på en skida som ännu inte har nämnts i denna tråd: Extrem PT 92. På pappret tycker jag att den ser ut att ha mycket intressanta mått och en rolig svängradie. Men hur är den att åka på? Någon som har testat, och kan säga något om hur PT 92 står sig jämfört med de skidor som redan har tagits upp i tråden?

Pigga pistskidor
Riktigt vassa pistskidor om man inte vill ha FIS SL (eller GS) är Masters skidorna.

Masters är i princip racestock skidor, men med en radie mer anpassad för allround åkning.
Kan starkt rekommendera Ross Hero Master, det är riktigt, riktigt bra lagg.

Har även Atomic FIS-lagg och kan konstatera att Hero Master är inget att skämmas för eller bli besviken på någon gång.

Völkl Racetiger skulle jag varmt rekommendera att undvika, såvida man inte får monterat FIS-platta och DIN 18 eller 20 bindning.
De racetiger som var i min ägo ett tag var inte i närheten lika bra som Ross Hero Master. Båda i längd 175 cm, radie 17,5 resp 18 m. Stooor skillnad, trots att skidorna på pappret och i butiken ser ut att vara liknande.
När racetiger tappar grepp och känns lite instabil går Hero som tåget!

Pigga pistskidor
Jag har provat PT92 och dess lillasyster (vad den nu heter 84 kanske) samt Project 100 vid flera tillfällen. Tyckte inte alls om någon av skidorna. Detta är väldigt hyllade skidor av många duktiga åkare, men det är ingen hjälp för mig att jag "har fel". Mig passade de inte.

Pigga pistskidor
Intressant att höra, Pistgubbe! PT har jag inte läst så mycket om här, men Project 100 verkar ju ha varit omtyckt av många. Själv har jag tyvärr inte provat någon av dem.
Vad var det med PT som du inte gillade?

Pigga pistskidor
Åker på PT84 men har inte testat 92:an! Pratade med killarna på Extrem innan köpet och då rådde dom mig att att ta 84:an eftersom jag håller mig i pisten! Jag upplever att den har grymt bett på hård snö/is, perfekt på eftermiddagen när det uppåkt eller slaskigt! Den gillar lite större svänger men viker aldrig ned sig, du kan i stort sett gasa hur mycket som helst. Ska man hitta en svaghet är det dom gånger du åker bottenlöst puder, då saknar man en bredare skida men nu var den ju tänkt att gå i pisten.... Åker man riktigt branta backar med blåis blir det jobbigt att köra på skär pga bredden, då är en midja på 65-68 mm bättre! Jag är supernöjd!

Pigga pistskidor
Smaken är ju olika och det är inte enkelt att veta om du kommer att tycka som jag eller Johan.

Första gången jag testade PT92 och Project 100 åkte jag tillsammans med min brorsa. Jag hade då ett par Völkl Mantra och han ett par Katana. Vi provade varandras skidor och gillade dem skarpt. Sedan testade vi Extremskidorna. De föll oss inte alls i smaken. Vi upplevde dem båda som samtidigt klena och döda, och det var förlösande att byta tillbaka till de egna skidorna.

Nästa gång hade jag mina RTM 84 och testade PT 84 i motsvarande längd. Ungefär samma intryck denna gång, fast kanske ännu mer påtagligt. Fick inget fäste överhuvudtaget på is med de skidorna. Hela min åkning rasade ihop totalt. Kollade kanterna och de var i alla fall vassa och fina.

Sedan har jag testat ett par längre Project 100 efter det med ungefär samma intryck.

Det måste vara någon fråga om invänjning och teknik, men känner att jag inte riktigt orkar när det finns andra skidor som passar mig så mycket bättre.

Pigga pistskidor
Stort tack för era synpunkter, Johan_Halmstad och Pistgubbe! Skidsmak är förstås individuell, men det är ändå intressant att höra vad ni tycker.

Med tanke på att ni har så olika upplevelser av PT, så får man kanske förmoda att det är en ganska speciell skida. Att du, Pistgubbe, har samma upplevelse av de olika skidor du har testat tyder väl också på att du inte har råkat ut för några måndagsexemplar, utan att det snarare är karaktären hos skidan som inte passar dig.

Jag förstår att jag måste prova på egen hand. Tack igen!

Tillbaka
Topp