Pinsamt, Åka Skidor!

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Heinz_p sa:
Som redan konstaterats i denna tråd, ÅS har inte oss som målgrupp och därför ser jag inget syfte med att gnälla mer än vad som har gnällts hittills i tråden. Gillar man inte tidningen så köp/läs den inte. Dock skulle ett jobb på ÅS falla mig helt i smaken, Glisseur - tar du in någon civ.ing. med gravt skidintresse så hör av dig:)

Helt OT, men gällande Magasinet Filter så förstår jag inte hur man inte kan tycka om den. Djupa, intressanta och framförallt välskrivna artiklar. Inte trodde jag att fågelskådning, konståkning eller något annat kunde skildras så bra som i denna tidning. Nej, Filter fortsätter jag gärna min prenumeration på.
Varför ska Åka Skidor kunna komma undan med att göra en infam skidtidning med invändningen att dom vänder sig till en målgrupp som inte bryr sig om varken skidåkning eller kvaliten på tidningen, fetlagda män som gillar att bränna en månadslön på heliskiing eller familjer som gillar carving i Vemdalen.

Ungefär som om Sonic skulle kalla sig Sveriges ledande musiktidning och sen bara skriva om Idolartisterna och schlagerfestivalen.
Vad är syftet med dina ( och andras ) utfall mot AkaSkidor,, vore bara enklare att sluta läsa,, men jag tycker det luktar avundsjuka här,, visst hade det varit fint och sitta pa redaktionen i Are pa ett möte fôr att bestämma vad nästa resmal ska bli,, nu tror jag inte det funkar sa,, det mesta materialet köps nog in fran frilansare som redan är pa plats,,

Pinsamt, Åka Skidor!
Onlytelemark sa:
Lowe71 sa:
Heinz_p sa:
Som redan konstaterats i denna tråd, ÅS har inte oss som målgrupp och därför ser jag inget syfte med att gnälla mer än vad som har gnällts hittills i tråden. Gillar man inte tidningen så köp/läs den inte. Dock skulle ett jobb på ÅS falla mig helt i smaken, Glisseur - tar du in någon civ.ing. med gravt skidintresse så hör av dig:)

Helt OT, men gällande Magasinet Filter så förstår jag inte hur man inte kan tycka om den. Djupa, intressanta och framförallt välskrivna artiklar. Inte trodde jag att fågelskådning, konståkning eller något annat kunde skildras så bra som i denna tidning. Nej, Filter fortsätter jag gärna min prenumeration på.
Varför ska Åka Skidor kunna komma undan med att göra en infam skidtidning med invändningen att dom vänder sig till en målgrupp som inte bryr sig om varken skidåkning eller kvaliten på tidningen, fetlagda män som gillar att bränna en månadslön på heliskiing eller familjer som gillar carving i Vemdalen.

Ungefär som om Sonic skulle kalla sig Sveriges ledande musiktidning och sen bara skriva om Idolartisterna och schlagerfestivalen.
Vad är syftet med dina ( och andras ) utfall mot AkaSkidor,, vore bara enklare att sluta läsa,, men jag tycker det luktar avundsjuka här,, visst hade det varit fint och sitta pa redaktionen i Are pa ett möte fôr att bestämma vad nästa resmal ska bli,, nu tror jag inte det funkar sa,, det mesta materialet köps nog in fran frilansare som redan är pa plats,,
You read my like a book, min kritik handlar egentligen om att jag vill bo i Åre, hika skutan, testa rockerlagg, åka till Engelberg, stå i kö, åka till Cham, stå i kö, åka upp på Aiguillen, öla på Chambre Neuf, åka till La Grave, stå i kö, köra Trifiderna, åka till Revy, flyga heli osv, osv... Sweet life!

Pinsamt, Åka Skidor!
cookaduck sa:
Gamla skibums... Du skjuter fritt från höften du. Ola Sandstig är skribent till artikeln du refererar till och skriver bl.a. för Outside. Jag skulle slå vad om Clary Mörtsells gamla bilplåtar att han har någon skidsäsong i bagaget.
Mmm, det är bara för lowe71 att skaka fram plåtarna!
Om h*n kan få tillåtelse att ta ledigt från sitt dagcenter för att hinna hitta dem vill säga.

Pinsamt, Åka Skidor!
JCM sa:
cookaduck sa:
Gamla skibums... Du skjuter fritt från höften du. Ola Sandstig är skribent till artikeln du refererar till och skriver bl.a. för Outside. Jag skulle slå vad om Clary Mörtsells gamla bilplåtar att han har någon skidsäsong i bagaget.
Mmm, det är bara för lowe71 att skaka fram plåtarna!
Om h*n kan få tillåtelse att ta ledigt från sitt dagcenter för att hinna hitta dem vill säga.
Bra, nu har vi nått det stadiet där man i Flashback-trådar slutat diskuterat ämnet och istället argumenterar om det är judarna, kulturberikarna eller rent av feministerna som är roten till allt ont!
Konsenus...

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
I normalfallet när man skriver en tråd så har man ett syfte man eftersträvar att uppnå. Jag har extremt svårt att förstå vad det är du försöker uppnå? Visst måste även media få kritiseras men det är ju när media har fel. Basen i all demokrati är att man får yttra sina synpunkter men jag undrar om det du vill uppnå är att Åka Skidor borde skrotas totalt? Anser man att tidningar borde förbjudas baserat på personliga uppfattningar om vad som är bra tidningar så är man ute på lite hal is. Nu kanske vi inte ska dra det här för långt för ärligt talat verkar varken din stavning, eller allmänna medvetenhet om samhället påvisa att du kan förstå hur ett samhälle med en fri press fungerar.

Aja, blev bara sugen på att delta i det allmänna söndagssvamlet.

Pinsamt, Åka Skidor!
Äntligen en tråd som är värd att skriva i.

Jag skulle ärligt talat säga att ni alla har rätt! Kritiken av ÅS är i stora drag befogad även om jag personligen tycker att det finns betydligt viktigare saker än google translate grejjen att gnälla över. Listan kan göras lång och 75% av innehållet i tidningen är för mig totalt ointressant. Dock så är jag ganska säker på att större delen av ÅS läsare uppskattar tidningen vilket ändå måste ses som det primära ämnet i disskutionen angående tidningens kvalitet. Självklart fyller den en funktion för massor av människor. Dessutom tycker jag många av artiklarna är både välskrivna och intressanta.

Att tidningen är fullmatad med reklam känns hyffsat störigt men jag antar att lösnummer inte betalar skidresor.

Jag vet att de flesta skulle göra vad som helst för att få jobba på tidningen så att det inte bottnar en viss avundsjuka i disskutionen är bullshit.

Jag måste också påminna pöbeln om att ÅS måste ses som en hyffsat friåkningsinriktad tidning vilket de flesta idioter här inne borde älska.

Jag har dock hittat en ny vinkel på detta beaf! På ÅS hemsida kan man läsa att "Webbplatsen akaskidor.se är Sveriges snabbast växande skidsajt." När går de om Freeride??? Kommer vi få se Glisseur VS Johan i en octagon inom en snar framtid? Ola Melin som sekond i ena hörnet och Patrik Leje i den andra?

Ding ding, let´s get ready to ruuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmbbbbbbllllllleeeeeeeee!!!!!!

Pinsamt, Åka Skidor!
Pillard sa:
I normalfallet när man skriver en tråd så har man ett syfte man eftersträvar att uppnå. Jag har extremt svårt att förstå vad det är du försöker uppnå? Visst måste även media få kritiseras men det är ju när media har fel. Basen i all demokrati är att man får yttra sina synpunkter men jag undrar om det du vill uppnå är att Åka Skidor borde skrotas totalt? Anser man att tidningar borde förbjudas baserat på personliga uppfattningar om vad som är bra tidningar så är man ute på lite hal is. Nu kanske vi inte ska dra det här för långt för ärligt talat verkar varken din stavning, eller allmänna medvetenhet om samhället påvisa att du kan förstå hur ett samhälle med en fri press fungerar.

Aja, blev bara sugen på att delta i det allmänna söndagssvamlet.
"Kom med konstruktiv kritik eller var tyst!?"
Jaha, så man kan inte klaga bara lite i allmänhet på saker som man anser är kassa?
Du kan ju vidarbefodra det till alla miljoner näthatare som dagligen fyller kommentatorsfält med sin svada.

Vem har ansett att nån tidning ska förbjudas? Inte jag i allafall...
Åka Skidors "journalistik" bjuder ju dessutom på storartad humor!
Hoppas dom fortsätter underhålla oss många år framöver med sina frächa ideer!
CMH 2012!

Pinsamt, Åka Skidor!
Hehe, nae då man får säga hur mycket man vill. Jag var mest bara nyfiken på vad du försöker uppnå. Alla får uttrycka vad katten de vill men om man vill bli tagen på allvar och att någon ska ta ens kritik på allvar så är det ju klart att det underlättar om kritiken är konstruktiv.

Sen kan vi ju fråga oss varför man skulle läsa Åka Skidor? För min del så skulle jag bara läsa den för att få läsa om schyssta resor. Sen vore det förstås trevligare att läsa om lite annorlunda ställen där inte så många varit än. När det gäller prylar så får man så bra hjälp här så tidningar känns lite förlegat. Varför du envisas med att läsa den om den nu gör dig så upprörd är ju en mer intressant fråga. Iof är det ju inte helt ovanligt att människor kan gilla att utsätta sig för lite självtortyr. Jag själv hatar att titta på SVT Debatt, eftersom jag blir så irriterad på alla idioter, men lik förbaskat så sitter jag där ibland och kan inte sluta titta.

Pinsamt, Åka Skidor!
Vad hände här? Tråden tog plötsligt en vändning å det intressanta, från det gamla slentrian-nedklankeriet av ÅS som vi alla redan känner till så väl. Trevligt med en levande tråd.

För att säga vad jag tycker om denna sak så kan jag börja med att jag tycker det varit lite lustigt att så många orkat gnälla om denna tidning. Varför läser man den om man stör sig på den? Jag kan förvisso hålla med om att ÅS är skidsveriges svar på metalsveriges Hammerfall. Men därmed inte sagt att jag inte har ett par upplagor liggandes på toan där Sverre och Kaj virkar mössor och kör puder. Och nog fan händer det att jag drar på en Hammerfalldänga ibland efter en sju-åtta gin.

Lowe71, Det där elitistiska tänket att varje tidsskrift måste innehålla litterära mästerverk i paritet med söderbergs diton, är ju åt skogen och överpretto. Var sak har sin plats. När jag sitter på toa och "gör jobbet" är jag inte intresserad av att läsa ofantliga epos, med intriger som får mig att slå knut. Jag vill ha en tidning som kör med raka rör. Bilder levereras med lite brödtext emellanåt så att ett bra flöde i läsningen uppstår.

Därmed inte sagt att jag inte tycker det finns utrymme på marknaden för en riktigt välskriven skidtidning med djuplodande artiklar - det gör det! Men försök förstå att det kanske finns olika ändamål med olika medel. Dessutom är det knappast konstruktivt att lägga fram din kritik på det här gnälliga sättet. Jag trodde först att du hade ett visst mått av ironi inbakad i dina inlägg, men tydligen inte.

Beträffande din lista på orter som du numera inte vill besöka, eftersom ÅS har skrivit för många reportage om dessa (la grave, revelstoke, chamonix och all heli-skiing mm), blir jag också lite nyfiken på dig... Hur blev det såhär? Hur kunde ditt hat mot ÅS bli så stort, att det för dig är helt otänkbart att köra lagg i någon av ovan nämnda fantastiska orter - bara pga ÅS? Mycket besynnerligt.

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Helt plötsligt hamnade den här tråden bland mina all-time favoriter här på Freeride. Fantastisk underhållning, i sina ljusaste stunder fullt i klass med Dippan-tråden. JCM, Camaro, Mes, HitMe och alla ni andra, var är ni?
Jag lägger iofs till Glisseur till raden av "var är ni?".

Glisseur 1 alltså. Inte den välkammade version 2 som numera figurerar. När kommer formuleringar av den här typen tillbaka? (Helst i tryckt format):

Glisseur 1 wrote:
Glisseur sa:
Man undrar ju överlag på vad designern på K2 går på för droger, stenkoll på design verkar dom inte ha direkt. Annars så kvalar nog Salomon Crossmax in bland dom fulaste skidorna någonsin. Den ligger i samma liga som Völkl Snowranger (97ans modell) med nån sorts molndesign (typ) på, fy f****n vilka missfoster.
Håller med om att Macheten är grymt cool, stål rockar hårt.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Har inget vettigt att säga egentligen mer än att jag hoppas tidningen konkar. Tycker folk som vänder bidrag har gjort sig mer förtjänt av sina pengar än åka skidor redaktionen.

Pinsamt, Åka Skidor!
Intyger fullständigt med Lowe71.
Vilken taskig wannabe-blaska! Heli-ski liksom??? Jäkla kopiator utan kännsla för riktig poesi!
Med hela arsenalet av dom gamla ekstremskidåkningsstjärnorna, numera halvfeta gubbar i förtiårskrisen på plats;
Ge mig reportage från Victors; Badkarsåkning har sin renessanse! :D

Pinsamt, Åka Skidor!
FF sa:
Vad hände här? Tråden tog plötsligt en vändning å det intressanta, från det gamla slentrian-nedklankeriet av ÅS som vi alla redan känner till så väl. Trevligt med en levande tråd.

För att säga vad jag tycker om denna sak så kan jag börja med att jag tycker det varit lite lustigt att så många orkat gnälla om denna tidning. Varför läser man den om man stör sig på den? Jag kan förvisso hålla med om att ÅS är skidsveriges svar på metalsveriges Hammerfall. Men därmed inte sagt att jag inte har ett par upplagor liggandes på toan där Sverre och Kaj virkar mössor och kör puder. Och nog fan händer det att jag drar på en Hammerfalldänga ibland efter en sju-åtta gin.

Lowe71, Det där elitistiska tänket att varje tidsskrift måste innehålla litterära mästerverk i paritet med söderbergs diton, är ju åt skogen och överpretto. Var sak har sin plats. När jag sitter på toa och "gör jobbet" är jag inte intresserad av att läsa ofantliga epos, med intriger som får mig att slå knut. Jag vill ha en tidning som kör med raka rör. Bilder levereras med lite brödtext emellanåt så att ett bra flöde i läsningen uppstår.

Därmed inte sagt att jag inte tycker det finns utrymme på marknaden för en riktigt välskriven skidtidning med djuplodande artiklar - det gör det! Men försök förstå att det kanske finns olika ändamål med olika medel. Dessutom är det knappast konstruktivt att lägga fram din kritik på det här gnälliga sättet. Jag trodde först att du hade ett visst mått av ironi inbakad i dina inlägg, men tydligen inte.

Beträffande din lista på orter som du numera inte vill besöka, eftersom ÅS har skrivit för många reportage om dessa (la grave, revelstoke, chamonix och all heli-skiing mm), blir jag också lite nyfiken på dig... Hur blev det såhär? Hur kunde ditt hat mot ÅS bli så stort, att det för dig är helt otänkbart att köra lagg i någon av ovan nämnda fantastiska orter - bara pga ÅS? Mycket besynnerligt.
Konstruktiv kritik, bortcurlade 80-talist-akademikers favoritord. När ni gick i grundskolan var ovan nämnda orter fantastiskt bra men i slutet av 90-talet kom freeridetrenden och det blev jävligt trångt i backarna.
Revelstoke var världens bästa skidort fram till 2007 då dom byggde sin jävla lift!
Bra att du får flyt i läsningen med Åka Skidor, du kan ju plöja igenom Sogndalsartikeln nästa gång du sitter på dass!
Där får du raka rör och slipper pretentiösa formuleringar....

Pinsamt, Åka Skidor!
Kommer fortfarande ihåg att jag läste en artikel om Andermatt i ÅS ca -88. Jag var ca 10år, och fr.o.m den dagen började jag drömma om puder. Tidningen är inte perfekt, men fortfarande trevlig läsning. Tack!

Pinsamt, Åka Skidor!
Stackars Lowe, får du inte vara tillräckligt unik längre? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, vi andra ska genast sluta åka sidor utanför pisten så du kan återfå din unika särprägel. Att folk gnäller på att det de håller på med har blivit för mainstream är ju århundradets motsägelse. Det är lite som folk som klagar på att ett band blivit för mainstream eftersom för många gillar dem. I dessa fall vill man alltså själv hålla på med något som man tycker är härligt men ingen annan får förstå för man vill bara hålla på med det för att vara unik.

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71: Trodde bara att det var schweiziska pensionärer som kunde vara så bittra.

Föreslår att du åker ner till Chamonix och hälsar på Andreas Fransson. Ta dig ett åk med honom på Aiguillen så tror jag kanske att du inte skriver så många fler kommentarer här... Andreas är kanske den bästa brantåkaren någonsin och en sjukt duktig alpinist.

Pinsamt, Åka Skidor!
Pillard sa:
Stackars Lowe, får du inte vara tillräckligt unik längre? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, vi andra ska genast sluta åka sidor utanför pisten så du kan återfå din unika särprägel. Att folk gnäller på att det de håller på med har blivit för mainstream är ju århundradets motsägelse. Det är lite som folk som klagar på att ett band blivit för mainstream eftersom för många gillar dem. I dessa fall vill man alltså själv hålla på med något som man tycker är härligt men ingen annan får förstå för man vill bara hålla på med det för att vara unik.
Förstår din liknelse, Metallica före och efter "the Black Album". Men det här handlar ju om att välja på att köra puder eller puckel inte om att vara unik. Det var trångt i offpisten redan på 90-talet men skillnaden idag är att det även är trångt när man turar.
Mer om det här: http://www.lucapandolfi.com/wp-content/uploads/2011/09/Click-here-to-high-quality-Pdf.pdf

Pinsamt, Åka Skidor!
DanielFurberg sa:
Lowe71: Trodde bara att det var schweiziska pensionärer som kunde vara så bittra.

Föreslår att du åker ner till Chamonix och hälsar på Andreas Fransson. Ta dig ett åk med honom på Aiguillen så tror jag kanske att du inte skriver så många fler kommentarer här... Andreas är kanske den bästa brantåkaren någonsin och en sjukt duktig alpinist.
Önskar du livet ur mig? :)

OT:
Visst är han duktig men knappas bäst. Pierre Tardivel och Remy Lecluse åkte brant innan Fransson ens var påtänkt och båda är aktiva än idag. Dessutom finns det i alperna ett flertal aktiva bräd- och skidåkare med längre meritlistor än Fransson: http://www.lequipedulundi.com/equipe.php, http://seblefou74.wordpress.com/principales-realisations-a-ski/.

Steve House är en SJUKT duktig alpinist!

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Pillard sa:
Förstår din liknelse, Metallica före och efter "the Black Album". Men det här handlar ju om att välja på att köra puder eller puckel inte om att vara unik. Det var trångt i offpisten redan på 90-talet men skillnaden idag är att det även är trångt när man turar.
Mer om det här: http://www.lucapandolfi.com/wp-content/uploads/2011/09/Click-here-to-high-quality-Pdf.pdf
Haha. Stackare där :P
Tips!
Köp ett tält, bunkra upp med mat och gå turer where no man has turat before. Kan vara ett eller annat djur som har gått i din linje innan.. så man kan nästan säga att det är uppåkt även där :P

Pinsamt, Åka Skidor!
kan man blockera trådar, denna tråd börjar bli lika tråkig som lagraves tråd om att köpa för små kläder

Pinsamt, Åka Skidor!
Jarle sa:
Lowe71 sa:
IngemarH79 sa:
kan man blockera trådar, denna tråd börjar bli lika tråkig som lagraves tråd om att köpa för små kläder
Lika tråkig som att jobba som liftvärd åtta vintersäsonger....?
Där tror jag nog att tråden nådde sin botten...
Personliga påhopp är väl lite onödigt?
Håller med, verkligen onödigt särskilt i detta fina forum där medelklassens barn för gravallvarliga diskussioner om rockerspann och studsmattor. Ska ej upprepas.

Pinsamt, Åka Skidor!
Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Jarle sa:
Lowe71 sa:
Lika tråkig som att jobba som liftvärd åtta vintersäsonger....?
Där tror jag nog att tråden nådde sin botten...
Personliga påhopp är väl lite onödigt?
Håller med, verkligen onödigt särskilt i detta fina forum där medelklassens barn för gravallvarliga diskussioner om rockerspann och studsmattor. Ska ej upprepas.
Ja du Åke...det var bättre förr. Det klagas för mycket nu för tiden.

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
DanielFurberg sa:

OT:
Visst är han duktig men knappas bäst. Pierre Tardivel och Remy Lecluse åkte brant innan Fransson ens var påtänkt och båda är aktiva än idag. Dessutom finns det i alperna ett flertal aktiva bräd- och skidåkare med längre meritlistor än Fransson: http://www.lequipedulundi.com/equipe.php, http://seblefou74.wordpress.com/principales-realisations-a-ski/.

Jag akte med Remy i vintras och han sa att han aldrig sett nagon aka sa aggressivt i hela sitt liv som Andreas Fransson. Sa jag tror nog att Fransson far rätt höga betyg...

Pinsamt, Åka Skidor!
IngemarH79 sa:
Är du ironisk? lagraves tråd om för små kläder är ju fantastiskt underhållande, på många olika sätt. Denna tråd kanske inte lika mycket, än iaf.

Pinsamt, Åka Skidor!
josh sa:
Lowe71 sa:
DanielFurberg sa:

OT:

Jag akte med Remy i vintras och han sa att han aldrig sett nagon aka sa aggressivt i hela sitt liv som Andreas Fransson. Sa jag tror nog att Fransson far rätt höga betyg...
Aggressivt? Som i "Jag vill köpa nya skidor och är rätt så aggressiv åkare enligt min mamma/kompis/mig själv osv"?

Pinsamt, Åka Skidor!
JL76 sa:
josh sa:
Lowe71 sa:

OT:

Aggressivt? Som i "Jag vill köpa nya skidor och är rätt så aggressiv åkare enligt min mamma/kompis/mig själv osv"?
Helt klart alternativ C.

Pinsamt, Åka Skidor!
Så dålig är den inte.
När jag gick i högstadiet slutet av 80 talet så hade jag inte råd att köpa tidningen, intresset för skidåkningen fanns då vår familj tillbringade ca 35-40 skiddagar/säsong.
Som tur var fanns det någon på skolans bibliotek som gillade Åka Skidor då den fanns där. Vi var några killar som drömde oss bort i härliga repotage, detta skapade då mitt skid intresse fanns liksom inget internet då.
Dagens Åka Skidor läser jag fortfarande och jag vet att det är ganska många i min ålder som läser den (män35-45år).
Vi har fått familjer nu barnen börjar bli större, åker med familjen till fjällen någon gång per år och har en grabb resa per säsong då vi kan åka och få ut max av skidåkningen.
Tidningen har olika tester om tex rocker skidor allmountain och pist skidor dam skidor, det är inte så lätt att få till resa då det är någon skidtestarhelg och då är ju faktiskt tidningens repotage viktiga för oss.
När dagen är slut har vi testat varrandras skidor på grabb resan och diskuterar carving skär kort sväng långsväng kläder skydd formgjutna sulor osv.
Tidningen har snygga kort också, då det är kul att fota så inspererar vissa kort mig att stå på lite speciella ställen och fota.
Lite svårt att motivera att köpa en Go Pro hd 2 för min fru, men det känns som nästa pryl att införskaffa sig.
Länge leve tidningen som fångat mig och gett mig mitt stora intresse för skidåkning.
Hade jag växt upp 20 år senare så hade jag nog fått insperationen från internet.

Pinsamt, Åka Skidor!
^^ Där är allt existensberättigande ÅS kan tänkas behöva.

Så vad säger Nitrogendykare, som representant för tidningens målgrupp, om att få taskigt direktöversatta artiklar när du var ute efter inspirerade läsning inför vintern?

Pinsamt, Åka Skidor!
Woho!

Lång-lunch - Va fan har man missat mycket eller?

Lowe71:
1. Att säga upp prenumeration en till en tidning och sedan fortsätta klaga på den, känns ungefär lika tragiskt som att göra slut med en borderline-brud och sedan fortfarande sitta och snyfta om hur kass hon var på after work:en. Gå vidare. Höj blicken lite.

2. Att sticka en pinne i ett getingbo (skapa en tråd som kommer att generera nät-hets) och sedan hävda att det var bättre förr (innan det fanns getingar) när det ballar ur, är ungefär lika coolt som det var att ljuga om vilka man brudar man sett nakna på högstadiet. Eller raljera om all jävla folk-öl man aldrig drack. För fan! Att vi snackar "rocker" på ett skidforum 2011 ser jag som ett sundhetstecken. Vad tycker du om smart-phones? Är det nått som är sjukt så kan vi börja snacka om pöbelns intåg på alla golfbanor. De släpper för fan till och med in kvinnor nu förtiden! Snart kan man inte vara sig själv någonstans.

3. Medelklassbarn? Vilket jävla påhopp. Jag har jobbat på kylskåpsfabrik.

4. Vem är den bästa alpinisten egentligen? Och vem har skrivit de allra roligaste böckerna?

5. Det är absolut inget fel i att vara bitter, men det är först när du inser att du inte kan förändra någonting, inte påverka någonting. Det är först när du inser att håglöshet och likgiltighet egentligen är de två bästa egenskaperna en människa kan ha. Det är då, först då, och aldrig förr som du kommer att kunna fungera som en människa bör.

6. Hur bitter är du efter varje riksdagsval? "Meeen va faaaan dom lovade ju! Mona kom tillbaka!"

7. Jag struntar i vad du säger. Det luktar avundssjuka långväg. Möjligen den klassiska "Jag vill inte ha henne, för hon var fan helt bränd. Men det betyder inte att hon ska ligga med massa andra killar!"

Helt seriöst, vem skulle inte vara avundssjuk? Jag menar, hon må ha varit kass i sängen, men hon får betalt för det!?

7. Att hoppa in sent i en tråd och desperat börja svamla de första bästa liknelserna man kommer på, är inte heller helt stabilt. Men jag har iaf en schwajnigt häftig profil-bild. Relevans-nivå: tveksam.

I am faaaaaaaaaaaaaaaaather!

Pinsamt, Åka Skidor!
Problemet som jag uppfattar det är inte att åka skidor är kvalitativt sämre än tidningar över lag utan att vartenda hjon som någon gång i livet närt någon form av skidintresse tycks ha drabbats av skidåkar-hipstersjukan och måste vara så sjukt hardcore och insatta i allting att man snudd på skiter ner sig. Det är klart att man hittar brister i en ordinär tidskrift skriven av vanliga människor om man ägnar hela sin tillvaro åt att göra sig så anal som möjligt i sitt sökande efter en status som insatt finsmakare. Hur jäkla tokig blir man inte av alla fel i en vanlig nyhetsartikel i vilken stor dagstidning som helst när den rör ett ämne man själv har marginellt bättre förståelse för än random "pöbel"?

Jag tror inte att det är Åka Skidor som har svikit sin målgrupp så mycket som att många skidåkare som gjort sig för fina och "insatta" för att erkänna att man uppskattar deras publikationer. Jag tycker mig där se samma fenomen hos dem som sitter på freerides forum och marathonpostar dagarna i ända medan de inbillar sig att de är Greg Hill som hos 30-nånting medelklassnubbar som går omkring i inbrottstjyvskläder och låssas leva i en Morriseylåt. Jag tror faktiskt inte att det skulle spela någon roll hur bra Åka Skidor var, så länge den är uppskattad bland gemene man med ett lagom svensson skidintresse kommer den aldrig att vara okej att gilla för er som desperat försöker klösa er in i hipsterklicken.

Så nu kan ni hata mig allt vad ni orkar, jag tror ändå inte att jag orkar läsa i den här tråden igen.

Ha nu en fantastiskt trevlig vinter på er allihopa och glöm inte bort att det är åkningen i sig som ska vara det roliga, inte vem som är mest obskyr.

Pinsamt, Åka Skidor!

@Lowe71 Hittade din mamma i ett klipp på Tuben:

Ger dig dock rätt i sak. ÅS är ingen tidning för oss men har väl ingen ambition att vara det heller vad jag vet. De vill sälja annonser och lite lösnummer och gör detta genom att finnas i en rätt så tom nisch. Om de skulle bli för core tappar de massan och då fungerar inte konceptet längre. För att överleva tvingas de ta den populistiska Svensson-på-sportlov-stigen.

Det är dock ändå, trots ovanstående, extremt oklart varför det inte dyker upp fler friska idéer i tidningen. Bara för att det harvas på med reportage om "årets charternyheter", "det snöar som det bara kan göra när en skidtidning är på reportageresa" och allt annat gammalt mögligt betyder det väl inte att man kan komplettera med lite nytänkande här och där? Uppenbarligen har den tanken inte slagit någon på redaktionen på många år.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Mânga kloka ord! Hade hoppats att nân ság humorn i Âka Skidor! När chefredaktören publicerar 3 helsides skidbilder pâ sig själv i förra numret är det stor humor. Det är kul pâ samma sätt som Hâkan Juholt, Liza Marklund, Robert Wells och Mâns Möller är kul. Idioti är kul!

Pinsamt, Åka Skidor!
Jag tyckte den här tråden var rätt lame till en början, men nu börjar den faktiskt bli rätt rolig... det är så kul att se hur alla försöker dissa varandra.

Jag ställer mig på Lowes sida.

Tillbaka
Topp