Pinsamt, Åka Skidor!

Pinsamt, Åka Skidor!
Har prenumererat på blaskan i två år nu och har den senaste tiden gjort samma reflexioner som ni andra. Tänkte att det var jag som blivit lite blasé. ÅS, skärp er annars kommer ni att få lägga ner skiten. Lyssna, begrunda och gör en ändring snabbt. Bristen på mer djuplodade reportage och intervjuer håller jag med om och upprepning av gamla repotage är slående.

Pinsamt, Åka Skidor!
Det ska blir jäklig interesant att se om ÅS tar upp denna diskussion i nästa nummer. Nä förresten det kommer inte hända för de gjorde det kommande nummret i fjol. Eller tänk om någon från ÅS skulle våga sig på att ge sig in i denna diskussion, för jag är säker på att de läser ;)

Pinsamt, Åka Skidor!
Megadozer sa:
Det ska blir jäklig interesant att se om ÅS tar upp denna diskussion i nästa nummer. Nä förresten det kommer inte hända för de gjorde det kommande nummret i fjol. Eller tänk om någon från ÅS skulle våga sig på att ge sig in i denna diskussion, för jag är säker på att de läser ;)
Om du läser hela tråden, eller iaf tillbaka till där den återuppväcktes igen efter lite dvala, så kommer du upptäcka att så redan varit fallet.

Pinsamt, Åka Skidor!
Vet inte om någon tagit upp det redan i den här långa tråden, men gud vad jag stör mig när man hävdar att man testat 8 puderlagg och det visar sig att de med det menar 4 par. De andra 4 paren de recenserar är nämligen inte testade utan där skriver man bara vad tillverkaren hävdar.

Pinsamt, Åka Skidor!
Megadozer sa:
Eller tänk om någon från ÅS skulle våga sig på att ge sig in i denna diskussion, för jag är säker på att de läser ;)
Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag redan svarat på flera håll, men du kanske inte orkade läsa så långt?

Det är synd att Shane, AKA Pain MacSchlonkey, AKA Sauzer Boy, inte finns bland oss längre och kan dra ut den gigantiska telefonstolpe som sitter uppkörd i mer eller mindre hela skidvärldens kollektiva bakdel. Hur i hela h-vete kunde vi alla bli så här anala när det enda vi ville från början var att åka lite puder, dricka hojt och ragga på det motsatta könet på après skin?

Men, nåväl. Jag har tyvärr inte tid att veckla ut orden mer just nu hur mycket jag än vill och har lust att säga. Jag sitter fast på jobbet med en deadline och skriver för sagda och kollektivt hatade publikation. Jag vet att flertalet personer här inne tycker att mitt arbete och det jag håller på med suger röv så jag kan ju lika gärna fortsätta att skriva rappakalja som arma extreme skiers som Blide och Lowe71 tvingas läsa under pistolhot av Keyser Söze.

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Det är synd att Shane, AKA Pain MacSchlonkey, AKA Sauzer Boy, inte finns bland oss längre och kan dra ut den gigantiska telefonstolpe som sitter uppkörd i mer eller mindre hela skidvärldens kollektiva bakdel. Hur i hela h-vete kunde vi alla bli så här anala när det enda vi ville från början var att åka lite puder, dricka hojt och ragga på det motsatta könet på après skin?
Haha, now we are talking - MarkusO:s Glisseur1 är tillbaka!

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Hur i hela h-vete kunde vi alla bli så här anala när det enda vi ville från början var att åka lite puder, dricka hojt och ragga på det motsatta könet på après skin?
Hörredu! Vissa av oss håller fortfarande fanan högt! Nåväl, det där med att ragga på motsatta könet behöver jag inte göra längre.
Att man vänder sig till en annan målgrupp än den som figurerar här ser jag inte som ett problem, det är en fri marknad. Men oavsett målgrupp är det väl ett rimligt krav att texterna ska hålla en viss språklig kvalitet?
Bjuder du mig på en helikopterresa till Kanada så lovar jag att producera en felfri text! :D

//Tompan, med lite för höga studieskulder som alla blåstes på språk.

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Jag vet att flertalet personer här inne tycker att mitt arbete och det jag håller på med suger röv så jag kan ju lika gärna fortsätta att skriva rappakalja som arma extreme skiers som Blide och Lowe71 tvingas läsa under pistolhot av Keyser Söze.
Undrade en sekund vad jag hade gjort, bläddrade sen tillbaka och läste vad jag skrev. Ber om ursäkt om det blev ett personligt påhopp, var inte meningen.
Sen verkar det som att nästan alla här inne ändå faktiskt läser det du/ni skriver någon gång ibland, även fast alla inte prenumererar. Var du bara glad över att ditt arbete förmodligen är roligare än de flestas.

Pinsamt, Åka Skidor!
Herre jösses, det här är ett skidforum. Vi pratar om något i grunden så oseriöst som en skidtidning som inledde sin bana en gång i tiden med att publicera bilder på hot-doggers i bar överkropp som körde paråkning. Om någon missade det så var ungefär 99% av mitt senaste inlägg skämt och ironi. Om det inte gick igenom kan iofs bero på att vi är på väg över midnatt för andra kvällen i rad på kontoret.

Och ja, jag gillar paj. Både köttpaj och äpplepaj med extra vaniljsås. Men inte när den kastas i digital form. Och nej, jag tar ingenting som personliga påhopp såvida ingen nämner mig med namn och hela skiten. Och nej, jag har inte haft för avsikt att hoppa på någon personligen heller. Och ja, jag har ett snuskigt kul jobb. Och ja, jag vill att Åka Skidor ska vara en kul tidning att läsa för folk som tycker det här med att glida på snö utför berg med två plank är jävligt skoj även om jag fattar att vi inte kan tillfredställa alla våra 90000 läsare till 100%. Tyvärr. Hur mycket jag/vi än vill det. Och hade jag fått välja fritt hade vi haft marknaden och möjligheten att göra en svensk motsvarighet till Powder eller Skier's Journal, tyvärr går inte det i ett litet land som vårt.

Däremot inte sagt att ÅS inte kan bli bättre, för det kan den alltid. Klaga gärna, som fan till och med. Men mitt i allt så hade det någon gång varit kul att höra ett mer kreativt och utvecklat förslag än "mer djuplodande". Jag finns på Freeride, på FB, på telefon, på mail, eller i liftkön framför dig när det dumpat. Säg "Tja Tobbe, vad tror du om en artikel om inuiterna på Grönland? Har hört att dom kör jävligt feta linjer med en plastsäck under arslet, dom spöade Cal Pettit rätt hårt när dom var där och filmade All I Can." Vill ni ha flextal i våra fatskitester? Gärna det, jag med! Men vi är två personer som gör skidtesterna och vi hinner rent fysiskt inte med mer jobb än det redan är att testa 50+ par skidor så kom upp till Åre med din flexindikatormaskin och hjälp oss istället. Typ. Jag vet, jag svamlar.

Men mest av allt gillar jag att åka puder. Och jag tycker fortfarande att vi (och i ordet vi inkluderar jag även mig själv) borde ta skidåkning lite mindre überseriöst och se njutningen i det hela. För det ÄR kul att åka tuttdjupt puder och dricka bira med polarna efteråt.

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Herre jösses, det här är ett skidforum. Vi pratar om något i grunden så oseriöst som en skidtidning som inledde sin bana en gång i tiden med att publicera bilder på hot-doggers i bar överkropp som körde paråkning. Om någon missade det så var ungefär 99% av mitt senaste inlägg skämt och ironi. Om det inte gick igenom kan iofs bero på att vi är på väg över midnatt för andra kvällen i rad på kontoret.

Och ja, jag gillar paj. Både köttpaj och äpplepaj med extra vaniljsås. Men inte när den kastas i digital form. Och nej, jag tar ingenting som personliga påhopp såvida ingen nämner mig med namn och hela skiten. Och nej, jag har inte haft för avsikt att hoppa på någon personligen heller. Och ja, jag har ett snuskigt kul jobb. Och ja, jag vill att Åka Skidor ska vara en kul tidning att läsa för folk som tycker det här med att glida på snö utför berg med två plank är jävligt skoj även om jag fattar att vi inte kan tillfredställa alla våra 90000 läsare till 100%. Tyvärr. Hur mycket jag/vi än vill det. Och hade jag fått välja fritt hade vi haft marknaden och möjligheten att göra en svensk motsvarighet till Powder eller Skier's Journal, tyvärr går inte det i ett litet land som vårt.

Däremot inte sagt att ÅS inte kan bli bättre, för det kan den alltid. Klaga gärna, som fan till och med. Men mitt i allt så hade det någon gång varit kul att höra ett mer kreativt och utvecklat förslag än "mer djuplodande". Jag finns på Freeride, på FB, på telefon, på mail, eller i liftkön framför dig när det dumpat. Säg "Tja Tobbe, vad tror du om en artikel om inuiterna på Grönland? Har hört att dom kör jävligt feta linjer med en plastsäck under arslet, dom spöade Cal Pettit rätt hårt när dom var där och filmade All I Can." Vill ni ha flextal i våra fatskitester? Gärna det, jag med! Men vi är två personer som gör skidtesterna och vi hinner rent fysiskt inte med mer jobb än det redan är att testa 50+ par skidor så kom upp till Åre med din flexindikatormaskin och hjälp oss istället. Typ. Jag vet, jag svamlar.

Men mest av allt gillar jag att åka puder. Och jag tycker fortfarande att vi (och i ordet vi inkluderar jag även mig själv) borde ta skidåkning lite mindre überseriöst och se njutningen i det hela. För det ÄR kul att åka tuttdjupt puder och dricka bira med polarna efteråt.
Och detta, är varför Åka Skidor är värd att ge en chans.

Pinsamt, Åka Skidor!
Målgrupp hos Åka Skidor?
Med barn på sina resor så blir det nästan alltid piståkning allt ut i skogen, parken.
Får ytterst sällan chansen att åka orört puder.
Old school så byggde vi stora hopp och trixade efter dåtidens alla konster, vi plöjde puder med 2 meters lagg med ruskigt smal midja.
Tiden har gjort att man fått en och annan skada, men glädjen att åka finns alltid.
Carving kom lämpligt för mig då man börjat bli mätt på åkningen med 2meters laggen, det gav mig en ny start då det blev liksom nått nytt..
Tidningens innehåll passar kanske inte in fullt ut för mig heller men det skapar ett otroligt sug efter att åka.
Jag har aldrig varit avundsjuk på deras gratis resor, det är ju deras jobb.
Jag resjobbade i 6 år och man längtar hem till nära och kära.
Jag är hänger kanske 5 ggr i veckan på freeride.
Det stod tidigare att dom som läser tidningen inte är på freeride.
Freeride har grymma video klipp som är riktigt beroende framkallande, tidningen är trevlig läsning och visst jag kanske är ensam att tycka tidning är en tidning.

Pinsamt, Åka Skidor!
Tompan14 sa:
Hörredu! Vissa av oss håller fortfarande fanan högt! Nåväl, det där med att ragga på motsatta könet behöver jag inte göra längre.
Att man vänder sig till en annan målgrupp än den som figurerar här ser jag inte som ett problem, det är en fri marknad. Men oavsett målgrupp är det väl ett rimligt krav att texterna ska hålla en viss språklig kvalitet?
Bjuder du mig på en helikopterresa till Kanada så lovar jag att producera en felfri text! :D

//Tompan, med lite för höga studieskulder som alla blåstes på språk.
Var det bara killar på kinesiskan?

I första hand vill jag läsa texter av någon som gillar att bränna lagg, inte av någon kvasi-professor i språk.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
cookaduck sa:

I första hand vill jag läsa texter av någon som gillar att bränna lagg, inte av någon kvasi-professor i språk.
Jag vet inte hur könsfördelningen ser ut på kurser i kinesiska, jag vet heller inte hur det hör hemma i den här tråden.

Man behöver absolut inte ha doktorerat i ett språk för att kunna skriva en skidtidning, absolut inte! Men som jag ser det är det ett av de grundläggande problemen hos Åka Skidor. Att vara en duktig och passionerad skidåkare är ett måste för att kunna vara insatt och påläst om ämnet, men det räcker inte med det. Inte skulle ni väl publicera oskarpa, felexponerade och dåligt komponerade bilder bara eftersom fotografen är en fantastisk skidåkare? Varför då göra det med texterna? Intrycket jag har fått är att skribenterna saknar såväl kunskap om som utbildning i hur man producerar en bra text för publikation i en tidskrift. Där ligger min konstruktiva kritik som efterfrågades. Använd sommaren till att skicka iväg era medarbetare på skrivkurser, skrivverkstad, distanskurs eller vad som nu passar er bäst. Reportaget från Kashmir i nummer 4/11 var något jag uppskattade, och även om ett tränat öga gärna hade velat pilla lite i texten innan tryck så är det ingen katastrof. Mer Kashmir mindre Åre helt enkelt!

Pinsamt, Åka Skidor!
Tompan14 sa:
cookaduck sa:

Jag vet inte hur könsfördelningen ser ut på kurser i kinesiska, jag vet heller inte hur det hör hemma i den här tråden.

Man behöver absolut inte ha doktorerat i ett språk för att kunna skriva en skidtidning, absolut inte! Men som jag ser det är det ett av de grundläggande problemen hos Åka Skidor. Att vara en duktig och passionerad skidåkare är ett måste för att kunna vara insatt och påläst om ämnet, men det räcker inte med det. Inte skulle ni väl publicera oskarpa, felexponerade och dåligt komponerade bilder bara eftersom fotografen är en fantastisk skidåkare? Varför då göra det med texterna? Intrycket jag har fått är att skribenterna saknar såväl kunskap om som utbildning i hur man producerar en bra text för publikation i en tidskrift. Där ligger min konstruktiva kritik som efterfrågades. Använd sommaren till att skicka iväg era medarbetare på skrivkurser, skrivverkstad, distanskurs eller vad som nu passar er bäst. Reportaget från Kashmir i nummer 4/11 var något jag uppskattade, och även om ett tränat öga gärna hade velat pilla lite i texten innan tryck så är det ingen katastrof. Mer Kashmir mindre Åre helt enkelt!
Kashmir...? Det känns inte sa nyskapande.

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:

Jag vill ge en stor eloge till Tobias! Jag var likt många här kritisk till ÅS och hur de valde att skriva om skidåkning och efter några funderingar valde jag för knappt ett år sedan att maila Tobias och fråga hur han och ÅS tyckte och tänkte ang. skidåkning. Jag ska medge att jag inte hade några större förväntningar om att få något utförligt svar tillbaka, men ack så fel jag hade. Svaret kom inte bara snabbt utan var välutvecklat (och välskrivet...) och fick mig att ändra uppfattning om tidningen. Om jag får Tobias godkännande publicerar jag gärna hans svar.

Någon som åkt skidor än förresten? :-)

/Andreas

Pinsamt, Åka Skidor!
Jag tycker Tobias och ÅS ska ha cred för att de överhuvudtaget ger sig in i den här pajkastningen som är så löjlig att påvens mitra bleknar i jämförelse.

Fattar inte hur man kan vara så jävla anal. Gillar man inte så läser man inte. De åker ju inte hem till folk, trycker tidningen i näven på er och tvingar er på pengar.

Jag kan tillägga att jag inte är prenumerant. Har varit, och kommer troligen aldrig att bli då tidningen inte tilltalar mig. Men att man orkar bry sig till den grad att man går hem och grinar i timmar på internet är för mig ett mysterium.

Alles.

Pinsamt, Åka Skidor!
Fan vad det blir löjligt när folk börjar försöka lätta på stämningen genom att skriva "jag gillar att åka puder" eller "Någon som åkt skidor än förresten? :-)" etc... det är bara så jävla töntigt att man vill spy! Hasse och chrtur är världsmästare på det men det finns tydligen fler.

Nu drar jag och åker lite skidor istället för att gnälla om så löjliga saker som om vad en skidtidning skriver om...

Pinsamt, Åka Skidor!
felix sa:
Fan vad det blir löjligt när folk börjar försöka lätta på stämningen genom att skriva "jag gillar att åka puder" eller "Någon som åkt skidor än förresten? :-)" etc... det är bara så jävla töntigt att man vill spy! Hasse och chrtur är världsmästare på det men det finns tydligen fler.

Nu drar jag och åker lite skidor istället för att gnälla om så löjliga saker som om vad en skidtidning skriver om...
Det är tur att du föregår med gott exempel här. Ska försöka göra om och göra rätt...

Pinsamt, Åka Skidor!
josh sa:
Tompan14 sa:
cookaduck sa:

Kashmir...? Det känns inte sa nyskapande.
Det var nog det roligaste jag sett i hela denna konversationen tror jag...but then again...det kanske var lite spex bakom den djuplodande kommentaren. Och jorå, jag läser Åka Skidor bland mycket annat även om jag ibland sitter på Freeride. Ja herregud, Kashmir...? Det skrev ju t o m Led Zeppelin om redan på 70-talet, snälla ÅS, var lite mer nyskapande!!!

Pinsamt, Åka Skidor!
felix sa:
blablabla... Hasse och chrtur är världsmästare på det men det finns tydligen fler. blabla
Tråden är riktigt underhållande så jag tog till mig rådet att sticka och åka skidor.....pensionärerna hann upp före mig (startade nog väldigt tidigt på morgonkvisten) men lämnade halva "facet" ospårat till mig....torkad pjäxdjup puder i 800-900 fallhöjdsmeter i perfekta 25-30 graders lutning var dagens fina resultat...till helgen kommer det en fin dump igen! ;)

felix.jpg

Pinsamt, Åka Skidor!
Lee-nus sa:
Jag tycker Tobias och ÅS ska ha cred för att de överhuvudtaget ger sig in i den här pajkastningen som är så löjlig att påvens mitra bleknar i jämförelse.

Fattar inte hur man kan vara så jävla anal. Gillar man inte så läser man inte. De åker ju inte hem till folk, trycker tidningen i näven på er och tvingar er på pengar.

Jag kan tillägga att jag inte är prenumerant. Har varit, och kommer troligen aldrig att bli då tidningen inte tilltalar mig. Men att man orkar bry sig till den grad att man går hem och grinar i timmar på internet är för mig ett mysterium.

Alles.
Skärpning!
Patriarkatshyllningen "5 sköna gubbar listar sina fem favoritorter" borde bara den vara skäl nog för en prenumeration!
Bring it on, Steffo!

Pinsamt, Åka Skidor!
Jag tillhör en av dem som får ÅS i sin brevlåda varje månad. Allt är inte bra i varje utgåva och ibland undrar man hur dom tänkte med detta nummer (läs Prylguiden 2012, ledsen ÅS men orkar inte utveckla det mer än så här just nu. Hoppas jag orkar skriva något mer konstruktivt till er vid tillfälle).

Men det är få gånger som det är man blir så glad av att öppna sin brevlåda som när man kommer hem en mörk vinter natt efter jobbet och vet att det är minst 2 månader kvar till ens egen skidåkning och får ta fram en helt ny tidning med fräscha bilder och nya reportage. Man sätter sig i soffan efter ett bättre gympass och får drömma bort sig en liten stund och får tänka "kan detta vara min nästa resa"

Vissa tidningar passar en bättre vid olika tillfällen. Eftersom jag flugfiskar mycket läser jag en del flugfiske tidningar också. I perioder kan jag gilla vissa tidningar för att plötsligt inte ens vilja se dem på ett längre tag, men jag förstår inte detta hat som vissa har byggt upp för ÅS. Gillar du det inte, ge dem inte dina pengar. Det är väl i slutändan det ultimata straffet du kan utdela en tidning, en tappad kund.

PS: Och nej jag är inte en 45 plusare som åker Heliski. Kan beskriva mig mer som en 30 årig Adonis :)

Pinsamt, Åka Skidor!
chrtur sa:
felix sa:
blablabla... Hasse och chrtur är världsmästare på det men det finns tydligen fler. blabla
Tråden är riktigt underhållande så jag tog till mig rådet att sticka och åka skidor.....pensionärerna hann upp före mig (startade nog väldigt tidigt på morgonkvisten) men lämnade halva "facet" ospårat till mig....torkad pjäxdjup puder i 800-900 fallhöjdsmeter i perfekta 25-30 graders lutning var dagens fina resultat...till helgen kommer det en fin dump igen! ;)

http://album.spinphys.org/fuori/felix.jpg
Du och jag verkar ha helt olika syn på vad puder är och hur höga ett par pjäxor är, tycker för övrigt den bilden är misstänkt lik andra bilder som dykt upp från dig i liknande sammanhang eller är det bara min avundsjuka och skidbegär som lyser igenom alldeles för starkt?

Pinsamt, Åka Skidor!
Jarle sa:
chrtur sa:
felix sa:

Du och jag verkar ha helt olika syn på vad puder är och hur höga ett par pjäxor är, tycker för övrigt den bilden är misstänkt lik andra bilder som dykt upp från dig i liknande sammanhang eller är det bara min avundsjuka och skidbegär som lyser igenom alldeles för starkt?
Det verkliga djupet är alltid mindre än det man skriver och talar om...puder och puder...lössnö var det dock med säkerhet...skidsvängar brukar ju se likadana ut som oftast...och ja...vi åker skidor sedan några veckor tillbaka här...vet inte hur det ser ut hos dig? ;)

Pinsamt, Åka Skidor!
chrtur sa:
Jarle sa:
chrtur sa:

Det verkliga djupet är alltid mindre än det man skriver och talar om...puder och puder...lössnö var det dock med säkerhet...skidsvängar brukar ju se likadana ut som oftast...och ja...vi åker skidor sedan några veckor tillbaka här...vet inte hur det ser ut hos dig? ;)
Givetvis är det så. Enormt skidbegär tillsammans med snötorka gör mig inte alls avundsjuk :P
Snö har jag inte sett i år än, sugen på att byta?

Pinsamt, Åka Skidor!
Är en gammal gubbjävel som prenumererar på Åka Skidor. Tycker att den kommersiella kopplingen till diverse nystartade och gamla firmor i branschen lyser igenom. Påminner lite om hur hifitidningar recenserar efter annonskontot. Sen känns Åka Skidor lite trött, men visst hur mkt kan det varieras... skrivningen om skidåkning...i senaste numret var det lite konstiga uppgifter om diverse skidorter, det borde haft en bättre redaktör. Uppgifterna om Zermatt och Schwartztour var tokiga, man åker väl ändå inte över Plateau Rosa för att komma dit... sen är det inte så hög åkning som en del ville påskina, det är Klein Matterhorn, men åkningen där är ju bara en (1) brant och sedan transport. Resten av Zermatt är respektingivande höjder men inte är det 4000 meter...
Allmänt sett så tycker jag Åka Skidor har tappat terräng och initiativ inte minst när det finns Freeride där allting dyker upp 2-3 år innan det kommer i Åka Skidor. Fast jag tecknade visst ett nytt abonnemang, undrar varför?

Pinsamt, Åka Skidor!
Kul att vissa verkligen blir upprörda och berörda av det som Åka skriver överhuvudtaget. Tobias är ju den som verkligen skriver läsvärt och jag tror problemet ligger högre i hirarkin. Trist att kopplingen mellan Free R har blivt för tight i år då bilderna syns överallt, och filmen var en av de sämsta skidfilmer som gjorts. Det märktes att alla duktiga åkare lämnat FR ryggen... Tobias bör inte ta kritiken i tråden personligt utan bör istället snarast leta ett jobb där du kommer till din rätt (se Mårten Petterson).

Pinsamt, Åka Skidor!
Jarle sa:
chrtur sa:
felix sa:
Visst fan är det där pjäxdjupt. Till nederkant på pjäxan...

Pinsamt, Åka Skidor!
dr-telemark sa:
Jarle sa:
chrtur sa:
Visst fan är det där pjäxdjupt. Till nederkant på pjäxan...
Hihihihi... Med lös häl blir så skulle det ju innebära pjäxdjupt, kanske därför du alltid åker puder? Iallfall alltid knädjupt.

Kanske åka skidor skulle kunna göra ett undersökande reportage hur man mäter djupet?

Ps. Hur ser din snötillgång ut?

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Stratos sa:
Kul att vissa verkligen blir upprörda och berörda av det som Åka skriver överhuvudtaget. Tobias är ju den som verkligen skriver läsvärt och jag tror problemet ligger högre i hirarkin. Trist att kopplingen mellan Free R har blivt för tight i år då bilderna syns överallt, och filmen var en av de sämsta skidfilmer som gjorts. Det märktes att alla duktiga åkare lämnat FR ryggen... Tobias bör inte ta kritiken i tråden personligt utan bör istället snarast leta ett jobb där du kommer till din rätt (se Mårten Petterson).
Jag blev faktiskt upprörd när man har tjejtema och istället för att visa bilder på skön åkning av duktiga tjejer väljer modellbilder. Gärna med omotiverad hudexponering. Så jävla stenålders!
Och skidtesterna är fan världens sämsta. Jag kan t.ex. inte tänka mig någon annan blaska som testar rockerskidor utan att över huvud taget berätta om det är tiprocker, fullrocker, trestegsrocker eller hur skärningen ser ut. Så fruktansvärt oseriöst. Jämför man med Fri Flyts tester inser man hur samma eller mindre utrymme i tidningen kan innehålla oändligt mycket mer information.
Visst - hur skidan känns på snö kanske är viktigast men inte ens det beskriver man ju med särskilt många ord. Citaten får breda ut sig istället för att gå in mer på hur ingången till svängen känns eller hur skidan hanterar gammalt uppkört puder eller skogsåkning.
Men vad ska man förvänta sig av en tidning som utnämner sig själva till världens bästa skidtidning baserat på ett citat av en engelsman. Förstår karln ens svenska? Det var det mest underhållande i hela numret...

Pinsamt, Åka Skidor!
dr-telemark sa:
Jag blev faktiskt upprörd när man har tjejtema och istället för att visa bilder på skön åkning av duktiga tjejer väljer modellbilder. Gärna med omotiverad hudexponering. Så jävla stenålders!
Nu är det ju så att Åka Skidor faktiskt är en tidning för män, om män, av män. Visst kan kvinnor få vara med bara dom inte tar för mycket plats!
Dom ska helst åka pist eller stå och se glada ut. Offpistbilder med kvinnliga åkare förekommer bara i undantagsfall och då är det oftast i reklamen. Eller kan dom testa lite tjejiga tjejskidor så att Kenneth på Tieto Enator vet vilka skidor han ska köpa till "stumpan" i julklapp.

Förlaget Egmont har med sitt breda utbud av tidningar för både kvinnor och män sedan länge befäst könsroller från 50-talets folkhem (King, Wheels, Blossom och Hemmets Journal). Ett varnande exempel på hur illa det kan gå är Utemagasinet där man tagit in kjoltyg i redaktionen och resultatet har blivit att man förvandlat en tidning för fjällkarlar och globetrotters till ett livsstilsmagasin för snöskovandrande storstadskvinnor!

Åka Skidors heteronormativa syn på skidåkning finns det exempel på även här i tråden:"det enda vi ville från början var att åka lite puder, dricka hojt och ragga på det motsatta könet på après skin?"
No Homo där...

Pinsamt, Åka Skidor!
För oss som åker skidor några veckor om året - som inte letar puder, kör på rocker eller twin-tip så är Åka skidor rätt kul att läsa och bläddra i. Piggar upp lite i höstmörkret liksom........

Tillbaka
Topp