pist/offpist skida för nordisk åkning

oliverf

Ny medlem
Tjabba,
Letar efter en skida som skall kunna hålla för allmountain åkning. Jobbar och bor i Trysil under vintersäsong så behöver en prisvärd skida som inte förlorar värde i kortare backar och piståkning. Vill ändå kunna dra ut efter nysnö och pumpa runt i puder och skog när chansen kommer.

Längd: 180 ish
Vikt: 70-75kg

Skulle väl säga att jag är i ett förstadie till avancerad åkare när det kommer till pist och offpiståkning.

Kollat på Mr. Pollard Opus som ett index men vet inte om man behöver lite tidigare rise för att kunna svänga runt i brantare puder. Vänligen kom med förslag!

Armada TST kanske? grymma i pudret och äckligt sköna att göra carvingsvängar i inte allt för branta backar.
de trivs inte där de är brant och isigt då de blir väldigt oroliga och du måste vara extremt tuff mot dom för att få fast dom ordentligt.

annars Extreme projekt 100 kanske kan vara nått för dig

TST såg riktigt skøna ut før lång carving i pistade backar. Måste man pumpa dom hårt om man åker i nysnø som ær djupare æn halvmetern eller flyter dom fint dær med?

Extreme är ett märke som jag rent spontant får lite dåliga vibbar av (førdomar?) Har ett par line travelling circus før pist och jibbing och vill ha ett par skidor som presterar utøver det som jag anvænder mina Line till.
även kollat lite på Vølkl Gotama før ändamålet. Tankar?

Rekommenderar en av de skidor jag själv kör på i vinter, Atomic Vantage Theory. Riktigt bra i pist och flyter rätt bra utanför med. Troligen bra i parken med, även om jag själv inte hänger där värst mycket... Storebror Vantage Ritual kan vara ett bra alternativ med!

Jag slår också ett slag för Extrem! Otroligt fina byggen som är gjorda för just Skandinaviska berg :)

Jag valde själv att köra på opusen och kan inte mer än säga att jag är riktigt nöjd. Inga problem att åka brant puder!!

Dr_Snow sa:
Hendryx Purple Haze kanske? Om ekonomin tillåter..
Jag provade Henryx fast deras Funcalistic i helgen. Efter 2 skär var man typ uppe i 300 blås...Lite roligt med Duck stance, skidorna kändes dock tunga vilket speglas på farten man får upp. För mig var dessa skidor FÖR snabba, kändes som att de åkte ifrån en vilket gjorde dem lite tungjobbade i pist bland en hel del folk.

Däremot lär dom vara som en dröm där åkningen är fri och förhållandena bättre.

Jag håller med mmarcus och PNyberg, kolla på Extrem.
Projekt 100 är en mycket fin skida som funkar till både pisten och utanför!

Snödjup

Tillbaka
Topp