HeLium sa:
Stort tack MnO för en alla klargöranden om vad som görs med mina skidor när jag lämnar in dom, jag är fullständigt värdelös på den här...
Kan ni professorer i ämnet vidare berätta vad som skiljer sig åt vad det gäller slipningen längsgående stålkanten vid agressiva/"mjuka" slipningar?
Och om man inte kan uttrycka sig fackmannamässigt när man lämnar in skidorna (har stenkoll på vinklar), men har en jäkligt bra teknik

, vad ska man be om när man vill ha en aggressiv slipning för sina
pistskidor?
Jag hatar upplevelsen av att skidorna blir slappa, sladdriga och risig respons e f t e r att jag lämnat in dom, vilket har hänt ett par gånger, förmodligen för att jag inte kan uttrycka mitt önskemål eller för att jag inte ser ut att behärska skidåkning alls.
Och vad behöver jag för att kunna göra lite underhållsputs på egen hand?
Varsågod
Det är inga konstigheter egentligen. Du har bara två vinklar att jobba med, sidokant och hängning, och sen gäller det att se till att kanten är vass. Svårare är det inte... men det kan vara bra att ha lite grundkoll, så här kommer en snabb genomgång. Ett tips som jag kan börja med är att först ta reda på vinklarna på sin skida och sen skriva det under foten eller bakom bindningen på skidan med en diskret penna så att man kommer ihåg det nästa gång.
Sidokant:
Väljs mellan 85 och 90 grader. Lägre gradantal betyder att kanten är mer aggressiv mot snön. Det går att känna skillnad på 86 och 90 grader, men det är väldigt få som känner skillnad på någon enstaka grad. Min grundregel är att man aldrig ska ha större vinkel på kanten än 90 grader totalt, dvs om du lägger en grads hängning så ska du ha minst 89 grader sida, osv. Med aggressiv på den här punkten menas att skidan blir bettig i mitten på svängen och i alla lägen där den har mycket tryck. Däremot känner man inte speciellt stor skillnad i svänginitering och allmän balans i skidan, om man då bortser från att bettet blir aningen bättre i alla lägen. Skillnaden känns mest på riktigt hårt underlag. Jag tycker personligen att det är svårt att avgöra sidovinkeln i mjuk snö, men jag är inte heller någon expert och har aldrig tävlat.
86 och under: Nästan enbart på raceskidor. Kanten känns och blir mycket vass, men håller väldigt kort tid, typ nåt åk eller två innan skärpan blir märkbart sämre. Skön känsla på is med skridskobett, förutsatt att det kompletteras med en låg hängvinkel. Skidorna blir huggiga i sladd, men spårar bra på skär.
87-88: Anses som ett steg mot aggressivt trim, men inte extremt på pistskidor, där man ofta väljer 88 som utgångspunkt. På friåkningsskidor kan man dock kalla det för just aggressivt trim, iom att man i princip aldrig går ner längre än 87, och knappt det ens. Lite bettigare än 89, och lite snällare än 86, men ibland känns det mest som en mental skillnad. Vissa skidor är känsligare för skillnader än andra.
89: Standard nästan jämnt både vid leverans och efter service om inget annat anges. En neutral slip som passar de flesta skidor.
90: Ger fördel att kanten blir långlivad, men används nästan aldrig. Ska enligt ryktet ge dåligt bett, men det beror på skidan även det. Jag har testat på raceskidor som kommer råa direkt från fabrik och faktum är att det går att få ett kanonbra bett även med 90 grader. Det gör att jag numera har slutat labba med sidokantens vinkel.
Vilket ska man välja då? Tja, 89 eller 88 är min rekommendation och vilket spelar ingen större roll, så länge du vet vilken vinkel skidorna är slipade i. Har du fast verktyg för skärpning, så välj en vinkel som du har verktyg för. Det är viktigare att underhålla kanterna än att ha precis rätt vinkel på sidokanten.
Hängning:
Mycket viktigare parameter i min värld. Jag gick igenom ovan vad som händer, men här en lite mer rak uppställning. Ju lägre vinkel, desto aggressivare skida:
0 grader: Ger konstiga effekter på skidan och beter sig olika beroende på modell, men nästan alla skidor blir tröga, svåråkta och allmänt hooky. De fastnar i slutet på svängen och ibland är det konstigt nog tom svårt att hitta in i skäret. Speciellt kortsväng är lurigt. Skidor med mycket skärning kan ibland bli omänskligt bettiga på is, vilket kan vara rätt bra ibland om det är riktig blankis, men som regel ger det rejält negativa effekter.
0,5: Aggressivt trim, men ändå långt från 0. Lagom på raceinspirerade pistskidor där bett är allt. Bökigt på bredlagg som blir jobbiga att åka på i längden, även om det kan vara kul nåt åk. Jättebra på isigt underlag. Maximalt isgrepp för den skida som slipas, om den ändå ska vara åkbar (även om det förekommer att man slipar med 0,25 grad också ibland)
1 grad: Standardtrim. Bra kombo mellan bett och hanterbarhet.
1,5: Skidan börjar bli flytig, men bettar fortfarande ganska bra. Kräver kantning för att betta. Bekvämt när det går rakt och bra i offpist, iom att man trimmar bort lite fronthook i hårdare snötyper.
2 grader eller mer: Utpräglat flytiga skidor. Bra för stora åk med bredlagg tycker jag, i de lägen man inte behöver absolut isgrepp och vill effektivtrycka höjdmeter. I alperna, iaf norr om huvudkammen, är det sällan isigt och då är det ett tillräckligt bett i pisten, samtidigt som skidorna känns kraftbesparande och lättkörda när det behöver sladdas då och då. Däremot frustrerande svårt att få skäret att betta och spåra när man hamnar i en hårdare pist, eller om det är fruset en morgon.
Kantavrundning/trubbning:
En del rundar av kanterna lite längst fram och längst bak för att skidan ska kännas snällare. Var vaksam med detta och gör det ALDRIG utan att först provåka. På en pistskida med normalt spann gör det enorm skillnad direkt och det är svårt att återställa om man ångrar sig. Ta med en gummisten eller ett diamantbryne i fickan och testa dig fram ytterst lite åt gången de första åken efter en slip. Redan 1-2 cm avrundning av den aktiva kanten förändrar spårningen och karaktären i svängen. Upp till 5cm räcker som max, men som sagt... ta max 2 cm åt gången och testa fram vad du gillar på dina skidor.
Underhåll:
Köp en bra filhållare som klarar de vinklar du har på dina skidor. Vanligen räcker det med 88 och 89 grader, eller tom en av dom om du hela tiden slipar likadant. Undvik som jag sa tidigare radiella slipningar, iom att det typ inte går att slipa själv på ett bra sätt manuellt. Snåla inte på filen. En dålig, eller sliten, fil är hopplöst och kan tom försämra kanten.
Verktyg som behövs:
* Filhållare, helst 2-3 fasta, men en del ställbara är ok.
* Fil
* Sidokantshyvel. Ett måste på de flesta skidor.
* Filhållare för hängning om man vill vara fin i kanten. En rulle eltejp annars.
Arbetsgång för en enkel översyn:
Ska man bara gå över skidorna snabbt, räcker det med att jobba med sidokanten, men är skidorna dåliga krävs även att belagssidan skärps.
1. Bryn bort härdade delar av kanten och stora råeggspartier med bryne eller diamant. Annars slits filen fort. Upprepa på belagsidan. Håll verktyget så nära vinkelrätt det går och var lätt på handen. Upprepa tills kanten känns skapligt jämn.
2. Hyvla bort lite sidewall om det behövs, speciellt om du inte har gjort det innan. Det underlättar slipning iom att filen inte fylls med plast. Dessutom blir det lättare att se vad som händer med kanten.
2,5. Måla en bit av kanten med spritpenna och låt torka. Både på sidan och under, om du ska slipa båda.
3 (vid behov). Dra ett par lager eltejp runt ena änden på filen för att få en lätt hängningsvinkel, eller använd en filhållare om du har. Testa att dra några drag och se om du avverkar rätt mha spritpennafärgen. Justera tejptjockleken eller vertygets inställning så att det blir lagom. Dra sen några lätta drag för att snygga till kanten. Här ska du inte ta bort mycket material, utan bara ge ett underlag för slipningen av sidokanten. Vill du förändra skidan mot ett lösare beteende, avverka lite mer. Annars så lite som möjligt.
4. Sätt i filen i hållaren för sidokanten och dra med långa, jämna drag längs kanten. Avverka tills skärpa uppnås. Inte för lite, men inte heller onödigt mycket. Rengör filen emellanåt vid behov.
5. Slutpolera med nåt drag med Arkansas-bryne eller diamantfil.
6. Trubba av kanten med gummisten i backen efter teståk om det behövs. Inte innan.
+ planslipa och gör en helrenovering när det behövs. Efter ett tag får man inte till skärpan längre med handverktyg, och det särskilt på friåkningsskidor som då och då får smaka sten.
Sammanfattning: Välj 88-89 grader sida och 1 grads hängning om du inte vet säkert att du vill testa något annat. Skaffa dig en uppsättning verktyg och underhåll kanten enligt ovan.
/MnO