Pretzel?

• Trådstartare Trådstartare axelf
  • Start datum Start datum
A

axelf

Guest
Pretzel?
Hej! Tänkte höra mig för angående pretzel. när räknas det som en pretzel? är det enbart när det är 270 on un 270 ut, switch on un 270 ut, 90 on switch up un 270 ut eller finns det flera sätt att dra en pretzel?

Senast ändrad:
Pretzel?
det är väll kanske en tolkningsfråga. men jag tkr nog att det är pretzel när man snurrat minst 270 grader upp och/eller på boxen/railet och sedan snurrar minst 270 grader av. alltså t ex 270 upp till blindside 270 av eller t ex blindside swichtup till blindside 270 av.

men det är om du pratar om skidåkning? för på snowboard är det annorlunda som jag förstått det, där behöver man endast 90 grader upp på railet och sedan motsatt håll för att klassas som pretzel.

Pretzel?
man kan göra 90 on. sw up. sw up åt andra hålle 90 off. de är en pretzel. 270 on. sw up, 90 off 270 on sw up 90 off.

ja, and so on.

Pretzel?
På tal om pretzel, någon som sett nån skejtare göra det ?

Skulle vara sjukt grymmt.

Hej och hoe !

Senast ändrad:
Pretzel?
Sjogras sa:
kan väl säga att inlinesåkare ligger ett antal år före när det gäller pretzels..
men oj va svårt o göra det där. som att snurra åt ett håll upp på en trottoarkant o sen ett annat håll ner från samma trottoarkant fast med hjul under fötterna.

Pretzel?
så om ja hoppar upp 90 och sen un 270 ut räknas det som en preyzel då eller är det bara snowboard?

Pretzel?
Namnet pretzel kommer från det amerkianska/engelska ordet för kringla (sånadär bakelser ni vet) Det betyder att man snurrar först åt ett håll, sen byter till det andra. så om du hoppar upp åt vänster, glider med höger skida först, sen drar fs 270 out så är det pretzel 270. kör du blindside så är det vanlig 270 alt. blind/backside 270.
Detta gäller också switch up och switch up kombinerat med snurr ut.
Man kan oxå säga att Pep Fujas gjorde en "airpretzel" under joi förra året...

Pretzel?
för att de ska va en giltig pretzel måste de vara minst 270 graders snurr åt ena håller på railet.. antingen 270 up, sw up eller vad som helst, snurra om du vill.. sen ska man bryta snurren och snurra minst 270 åt andra hållet..

typ bara upp sen bryra å göra sw up åt andra hållet.. inte blindside å sen 370 år andra hållet vet jag inte om de gills som pretzel...

så är de tror jag

Pretzel?
H-T sa:
Sjogras sa:
kan väl säga att inlinesåkare ligger ett antal år före när det gäller pretzels..
men oj va svårt o göra det där. som att snurra åt ett håll upp på en trottoarkant o sen ett annat håll ner från samma trottoarkant fast med hjul under fötterna.
han menade nog på riktiga rail och churbs :DD

Det finns väl ingen regelbok på vad som är pretzel, men enligt mig är inte 270 till fakie någon riktig pretzel.

Pretzel?
jeppenator sa:
för att de ska va en giltig pretzel måste de vara minst 270 graders snurr åt ena håller på railet.. antingen 270 up, sw up eller vad som helst, snurra om du vill.. sen ska man bryta snurren och snurra minst 270 åt andra hållet..

typ bara upp sen bryra å göra sw up åt andra hållet.. inte blindside å sen 370 år andra hållet vet jag inte om de gills som pretzel...

så är de tror jag
vart har du lärt dig de då? de låter ju rätt sjukt. de är ju ungefär som om att de inte skulle vara en cork om man snurrade en 720grader.

visst de är kanske knappt nämnvärt att säga att man kör en pretzel om man kör 90-> up 90<- av. men byter håll på snurren gör man iaf.

å för den delen så byter inte en bakad kringla håll, snurrar åt samma hela "lindningen"

Pretzel?
SverigeTomten sa:
Någon som sätter pretzel på snowboard?
Hahahaha! Asså pretzel på snowboard är bara 270 av så att man inte fortsätter rotationen i samma riktning... många som kan..

Sen nu har skidåkarna som vanligt krånglat till allt o lekt smarta...

Men om du menar 270 pretzel 270 på snowboard går de också.. finns en snubbe i "up in the sky" som gjort de på handrail..

Senast ändrad:
Pretzel?
Alex_Sverin sa:
jeppenator sa:

så är de tror jag
vart har du lärt dig de då? de låter ju rätt sjukt. de är ju ungefär som om att de inte skulle vara en cork om man snurrade en 720grader.

visst de är kanske knappt nämnvärt att säga att man kör en pretzel om man kör 90-> up 90<- av. men byter håll på snurren gör man iaf.

å för den delen så byter inte en bakad kringla håll, snurrar åt samma hela "lindningen"
hörru alex.. nu har du nog lite fel..

isåfall är de ju inge svårt med pretzel? och hypen runt dem skulle ju inte va så stor. isåfall har de ju gjorts i alla tider..
de svåra med pretzels är ju att bryta snurren efter att man snurrat upp eller på railet.. där kommer själva låsningen och pretzeln..

enligt mig är en pretzel iallafall 270 on pretzel 270 off i rotation.. minst..
sen hur andra gör dom är väl upp till var och en? =)

Pretzel?
jeppenator sa:
Alex_Sverin sa:
jeppenator sa:

så är de tror jag

isåfall är de ju inge svårt med pretzel? och hypen runt dem skulle ju inte va så stor. isåfall har de ju gjorts i alla tider..
de svåra med pretzels är ju att bryta snurren efter att man snurrat upp eller på railet.. där kommer själva låsningen och pretzeln..

Varför just 270 och inte switch up å senn en till switch up åt andra hållet???

Pretzel?
jibbkrille sa:
jeppenator sa:
Alex_Sverin sa:

Varför just 270 och inte switch up å senn en till switch up åt andra hållet???
jo men de kan va så också.. bara den totala snurren upp är 270 eller mer å sen bryta å göra 270 eller mer åt andra hållet.. så som jag skrev i mitt andra inlägg om du läser (:

Pretzel?
jeppenator sa:
Alex_Sverin sa:
jeppenator sa:

så är de tror jag

jo. visst kan jag ha fel. men ja tycker bara att de verkar konstigt, ologiskt liksom.

Pretzel?
damn.. vrf e de så viktigt egentligen? palla nöta en hel tråd om vad som "egentligen" räknas?.. shit asså..människor verkar ha för lite att göra..

Pretzel?
le_phoque sa:
damn.. vrf e de så viktigt egentligen? palla nöta en hel tråd om vad som "egentligen" räknas?.. shit asså..människor verkar ha för lite att göra..
Varför är det så vikitigt? Vad tror du själv? Om man är osäker om ett trix så är det väll bra att man frågar elle?

Pretzel?
Ja eller så hoppar man lite hit och lom någon frågar vad du gör förnågot så svarar du ärligt: Jag railar!

Pretzel?
den minsta rotatinoen på en pretzel är 360grader

alltså Sw On pretzel 270.

så nu har vi gjort det klart för oss.
förövrigt håller jag med le_phouqe

"Make war, not love" - inte Winston Churchill

Pretzel?
En pretzel måste ju vara minst 270 antingen upp eller ner. Man kan ju inte bara göra 90 upp och 90 ner för då blir det ju precis som att man railar vanligt och landar framåt (om man inte switchar upp på railen ofc)

Tillbaka
Topp