Jag vet många "kompisar" som har 0,5-6km och bussen utanför dörren men tar hellre bilen ( mycket bekvämare). Kan inte förstå hur det kan vara bekvämt att åka bil i Sthlm/Malmö/GBG och andra stora städer mitt i rusningstrafiken? När du kan åka kommunalt som dessutom är billigare, bättre för miljön och hyfsat bekvämt.
I många byar försöker folk sammåka för att dels minska kostanaden och för att det inte ska gå 5 bilar vid samma tider och till samma ställe.
Jag själv hade gärna åkt bussen om det inte varit för att jag skulle då komma in 2 tim försent och kommer inte hem.
Det största problemet ligger i stor städerna tycker jag, där är många människor lata (om man får säga så) och bekväma av sig. Tar bilen precis överallt oavsett om det är 500 m till affären lr. om det bara är 1 km bort. Hur svårt kan det vara att gå,cykla lr. åka kommunalt?
Många av mina vänner tycker jag är konstig som väljer att bo mitt ute i ingenstans, men min lilla by är så himla vacker och ger så mycket mer än att bo storstan och jag väljer hellre att pendla än bo i stan. Enda problemet är att det kostar och att snart klarar inte min ekonomi det.
Jag har inget välbetalt jobb ( skulle kunna kalla det väldigt underbetalt jobb) och bor ensam, med dyr hyra och övriga utgifter, ekonomin klarar inte ens 1 krona i höjning längre. Snart blire dax att sälja bilen och flytta in till stan (där jag absolut inte vill bo). Ska det behöva vara så? Ska jag och många flera behöva ge upp våran dröm, djur, livstil och hem, för att bensinen är dyr?
Ska man inte kunna få välja vart man vill bo? Ska alla behöva flytta in till städerna för att dom inte har råd att bo kvar på landet? Ska alla behöva trängas på liten yta och inte kunna ha friheten att gå ut i skogen lr. annat som väldigt sällan finns i städerna?
Nä, jag kan hålla med om att avsätta Reinfeldt, han har inte gjort något vettigt sen han kom till makten, har inte hållt ett ENDA löfte han gett till svenska befolkningen (bla, att sänka bensinskatten), vad jag vet om iaf.
Precis som förra gången moderaterna var i makten, så är det socarna som får städa upp efter dom. Men nu var det inte det disskutionen gick ut på ( men detta är min helt egna åsikt)