PROTEST MOT BENSINPRISET! alla läser!

jeffa sa:
http://www.bensinskatteuppror.se/ är förövrigt en av de mest hjärndöda sidorna på internet.
Jag förstår inte hur en mentalt frisk människa skulle kunna ta en sådan sida och dess inehåll på allvar.
Upplys oss gärna om dina upphöjda insikter.

Utter sa:
jeffa sa:
http://www.bensinskatteuppror.se/ är förövrigt en av de mest hjärndöda sidorna på internet.
Jag förstår inte hur en mentalt frisk människa skulle kunna ta en sådan sida och dess inehåll på allvar.
Det finns så sjukt mycket på denna sida som är väldigt naivt. Om man som läsare inte förstår det så är det väldigt svårt att föra en dialog eftersom han/hon aldrig kommer kunna ta till sig förklaringarna.

Jag hänvisar fortfarande till: http://www.peakoil.com/ som jag tycker förklarar den internationella prissättningen av olja på ett ganska tydligt sätt.

millionaire-OG: Olja är en av de vanligaste förekommande ingridienser i Bensin.

Slutsats: stigande oljepriser = stigande bensinpriser.

millionaire-OG sa:
Förresten är jag ingen töntig fighter, hustlar dig med en driveby och poppar dig med min GLOCK
Oj, ännu en wannabegangster vars enda erfarenhet av en pistol var den du sköt vatten med när du var liten. Om du nu är en miljonär lär du inte ha så svårt att betala för bensinen.

Som vanligt så ska Sverige spela rollen som världssamvete och invånarna ska tvingas tilbaka till stenåldern för att riksdagsmän som reser gratis och har bra lön bestämmer det.

tänk när 2 miljarder kineser och indier börjar få råd att köra bil i större utsträckning, då spelar det ganska lite roll vad vi 9 mijoner svenskar gör

FN måste ställa krav på alla medlemsländer oavsett antal invånare

/Jörgen (som helst går till jobbet när det inte är orkan och driv-is bara för att det kostar en tia att bara starta bilen och köra ut från uppfarten, men alla har inte lika nära som jag till jobbet)

jeffa sa:
Utter sa:
jeffa sa:
Det finns så sjukt mycket på denna sida som är väldigt naivt. Om man som läsare inte förstår det så är det väldigt svårt att föra en dialog eftersom han/hon aldrig kommer kunna ta till sig förklaringarna.

Jag hänvisar fortfarande till: http://www.peakoil.com/ som jag tycker förklarar den internationella prissättningen av olja på ett ganska tydligt sätt.

Det är mycket som är naivt på många namninsamlingar, det betyder inte att dom är validerade eller har punkter som är mycket riktiga och viktiga. Och du behöver absolut inte bete dig som att jag är något dagisbarn, det får dig bara själv att se dum ut.
Prissättningen på oljefat internationellt är inget som vi diskuterar i denna tråden, det är istället beskattningen från de svenska myndigheterna som är berörda.

Så ditt försök att verka smart och trycka ner dom som tycker annorlunda än dig misslyckas då du länkar till peakoil då denna endast tar upp råvarupriset på olja.

jeffa sa:
Utter sa:
jeffa sa:

Va!? Är det sant att det är olja i bensin? det visste jag inte Jeffa....

"Slutsats: stigande oljepriser = stigande bensinpriser." -Ja om det hade varit så hade bensinen fortfarande varit väldigt mycket billigare. Det handlar inte om det i Sverige. Dessutom så skulle bensinen vara sjukt mycket dyrare i många andra länder om det var så.

millionaire-OG sa:
"Slutsats: stigande oljepriser = stigande bensinpriser." -Ja om det hade varit så hade bensinen fortfarande varit väldigt mycket billigare. Det handlar inte om det i Sverige. Dessutom så skulle bensinen vara sjukt mycket dyrare i många andra länder om det var så.
Va???

EricNorrlander sa:
Som vanligt så ska Sverige spela rollen som världssamvete och invånarna ska tvingas tilbaka till stenåldern för att riksdagsmän som reser gratis och har bra lön bestämmer det.

tänk när 2 miljarder kineser och indier börjar få råd att köra bil i större utsträckning, då spelar det ganska lite roll vad vi 9 mijoner svenskar gör

FN måste ställa krav på alla medlemsländer oavsett antal invånare

/Jörgen (som helst går till jobbet när det inte är orkan och driv-is bara för att det kostar en tia att bara starta bilen och köra ut från uppfarten, men alla har inte lika nära som jag till jobbet)
Får inte glömma den nya indiska "folkbilen" från Tatra, 15000:- ny som gör att bilparken i miljardländer österut kommer att öka oerhört mycket.

"Det är mycket som är naivt på många namninsamlingar, det betyder inte att dom är validerade eller har punkter som är mycket riktiga och viktiga. Och du behöver absolut inte bete dig som att jag är något dagisbarn, det får dig bara själv att se dum ut.
Prissättningen på oljefat internationellt är inget som vi diskuterar i denna tråden, det är istället beskattningen från de svenska myndigheterna som är berörda. "

Där har du din förklaring Jeffa! Vi pratar alltså om Sveriges beskattning på drivmedel.
Annars hade det som jag sa varit mycket billigare!

jeffa sa:
millionaire-OG sa:
Va???
Det han försöker säga är att det inte är på grund av det stigande råoljepriset som vi har passerat 13kr/l. Det är på grund av beskattningen av bensinen (och dieseln).

Utter sa:
jeffa sa:
millionaire-OG sa:
Va???
Det han försöker säga är att det inte är på grund av det stigande råoljepriset som vi har passerat 13kr/l. Det är på grund av beskattningen av bensinen (och dieseln).
Meningen var att han skulle klura ut det själv ;) men tack ändå :)

Då bör du nog ändra rubriken på din tråd till "protest mot bensinskatten".

Och varför skulle man sänka bensinskatten?

Vet du varför den finns och vet du vad moms är?

Att gämföra med andra länder är totalt meningslöst eftersom deras skattesystem ser helt annorlunda ut.

Jag förstår inte riktigt ditt budskap? Bensinhandlarna runt om i landet kontrollerar väl inte våran bensinskatt?

Jo det är det. Oljepriset har inte med höjningen att göra! Det är så att Sveriges regering vill att folk ska sluta köra bil och minska koldioxidutsläppen. Därför höjer dom skatterna på bensin! När skatten höjs, höjs priset.

"Och varför skulle man sänka bensinskatten? "

Därför att den är för hög?

millionaire-OG sa:
Jo det är det. Oljepriset har inte med höjningen att göra! Det är så att Sveriges regering vill att folk ska sluta köra bil och minska koldioxidutsläppen. Därför höjer dom skatterna på bensin! När skatten höjs, höjs priset.
Fast det du säger är inte sant.

Den största anledningen till att bensinpriserna går upp är p.g.a oljepriserna. Det är ett faktum. Sen att vi i Sverige har väldigt höga skatter på b.l.a bensin håller jag med om. Varför skulle det inte vara moms på bensin?

jeffa sa:
För att behålla en levande landsbygd och inte tvinga in människor i storstadsområdena. För att det ska existera en fri vilja i vart man ska bo, inte behöva välja bostad/bostadsort efter hur tågrälsen/busslinjerna går.
Fortsätter bensinpriserna stiga i samma takt gentemot den övriga inflationen så kommer landsbygden avfolkas i en allt stigande takt, skapandes en total ödemark utanför de absoluta stadskärnorna.

Utter sa:
jeffa sa:
För att behålla en levande landsbygd och inte tvinga in människor i storstadsområdena. För att det ska existera en fri vilja i vart man ska bo, inte behöva välja bostad/bostadsort efter hur tågrälsen/busslinjerna går.
Fortsätter bensinpriserna stiga i samma takt gentemot den övriga inflationen så kommer landsbygden avfolkas i en allt stigande takt, skapandes en total ödemark utanför de absoluta stadskärnorna.
Men det kommer att ske ändå eftersom olja inte är en förnyelsebar energikälla!

Om du tittar på priskurvan på olja så ser du att om bara några år kommer priset vara högre utan skatt än vad det är idag med skatt. Tyvärr är det så...

(oljan är igentligen förnyelsebar men det tar tusentals år att "framställa" den och det blir därför inte någon ekonomiskt vinning i det)

Utter sa:
jeffa sa:
Ja, urbanisering är ju ett faktum. Vad som också är ett faktum är att det inte är oljepriserna som styr svenska marknadens pris just nu. Det händer att pris per fat stiger. När det gör det blir man väl informerad.
I denna stund handlar det inte ett dugg om oljepriser. När George W. Bush har börjat borra i alaska och Ryssland i antarktis kommer oljan finnas i ett jävla överflöd. Det gör den redan. Att påstå att det är brist på olja är en ursäkt för oljeländer att höja priserna.

Och ja, varför ska det vara moms på bensin? För att straffa personer som inte är egna företagare. Folk som jobbar för staten som egentligen borde ha lika mycket rätt att köra bil som alla andra, eller? Eller bara rent av personer som inte har ett eget företag som kan skriva varenda liter på företagets kostnad.

Moms är ju bensinskatt.

Då ska ju all moms bort eller???

Vad menar du med att skriva varenda liter på företaget??? Tror du det är staten som betalar företagens bensin???

jeffa sa:
Utter sa:
jeffa sa:

Om du tittar på priskurvan på olja så ser du att om bara några år kommer priset vara högre utan skatt än vad det är idag med skatt. Tyvärr är det så...

(oljan är igentligen förnyelsebar men det tar tusentals år att "framställa" den och det blir därför inte någon ekonomiskt vinning i det)
Nej, för om några år har George Bush utvidgat sina business med oljeborrningen i Alaska eftersom han inte kommer vara president. USA och Ryssland tävlar om vem som ska ha oljan under Antarktis. I USA klagar dom över att bensinen nu kostar 6,35 litern, alltså $3,2 per gallons.

jeffa sa:

Vad menar du med att skriva varenda liter på företaget??? Tror du det är staten som betalar företagens bensin???
Nej, men alla företag har sina företagskort. Det innebär att företag inte betalar moms på bensin eftersom de betalar sin skatt i form av försäljning av varor och tjänster.

Jag tycker det är fel.

millionaire-OG sa:
jeffa sa:

Nej, men alla företag har sina företagskort. Det innebär att företag inte betalar moms på bensin eftersom de betalar sin skatt i form av försäljning av varor och tjänster.

Jag tycker det är fel.
Okej... Du verkar kunna det bättre än jag så jag tror jag lägger ner mitt företag och slutar använda mig av petroliumprodukter...

Du bevisade precis att du inte förstår resonemanget kring oljepriserna så det är lönlöst att disskutera detta mer. Sorry.

Läs lite på sidan jag länkade. Eller googla på Peak Oil så kommer saker att klarna, förhoppningsvis...

Natti!

jeffa sa:
Utter sa:
jeffa sa:

Om prisbilden förskjuts några år så kommer det finnas mer tid till att få ut bilar med alternativa drivmedel på vägarna samt att prisbilden kommer ligga närmre den vanliga inflationen.

och du tror att 14 moppepojkar från freeride gör "EFFEKT" om ni bojkottar mackena? MI GOSH!

tappert försök dock till stigande besökarantal:)

JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.
bensinpriset är verkligen inte det första som behöver sänkas.

Jacob
Jag tror inte att det hjälper ett skit om vi i Sverige skulle börja köra lite mindre bil. USA står själva för 25% av världens utsläpp. Om dom skulle höja bensinpriset i Stockholm skulle det funka, men uppe i norr där man inte kan ta sig var som helst via tunnelbana/buss/tåg skulle det inte funka.

Priset är redan för högt jag pendlar 18 mil/dag för att kunna ta mig till jobbet. Går inga bussar lr. nått. Jag pröjsar över 5000 kr/mån i bensin nu. Det är knapert men jag har inget val.
Moderaterna lovade att sänka bensinskatten om dom vann valet, dom lovade mycket ochdom har inte hållt något av de dom lovade.

Här uppe är kollektivtrafiken nästa obefintlig. Som någon sagt tidigare, fortsätter det i den här takten kommer glesbygden snart inte existera, man har inte råd att bo här snart. Ändå vill moderaterna att glesbygden ska finnas kvar.

Det är så mycket dubbel moral i allt, om alla stadsbor kunde utnyttja den kollektiv trafiken som finns istället för att ta bilen så skulle utsläppen minska iaf lite. Men allt hänger inte på Svergie utan hela världen. Men Sverige ska ALLTID vara så j*vla duktig...

Om man skulle man sänka skatten och sänka momsen på bensinskatten från 25% till 6% så skulle vi ha liter priset på bensinen under 10 kr. Det är ett rimligt pris för bensinen, då skulle jag och många andra ha råd coh bo kvar i glesbygden.

Senast ändrad:
till de som hävdar att allt e gratis för mig; tro mig, jag äger själv bil men kör ytterst sparsamt, försöker gå/cykla eller använda stockholms utmärkta kommunaltrafik. fungerar fint så länge tycker jag. klart det svider att åka till åre men då blir ju tåget nästan billigare än bilen.

j

MattiasSt sa:
JWester sa:
det spelar ju ingen roll vilka andra som höjer/sänker bensinskatter om vi själva inte tänker göra något åt saken. tycker själv det är bra av sverige att förgå med gott exempel inom en extremt viktig fråga.

Jacob
Hahahahaha Kina och USA skulle inte bry sig ett skit om vi i sverige arbetade för att minska utsläppen. Dessutom är det bara absurt att öka bensinpriserna, det leder till att ett fåtal människor överväger att ta cykeln i stället vilket inte påverkar nåt.
Kina och usa kanske inte bryr sig ett skit men runt om i europa pratas det ofta om sverige i miljösammanhang. Sverige ska fortsätta vara ett bra exempel pà nàgorlunda bra miljöarbete. Och om vi börjar pàverka i europa sà kommer det gà vidare till kina och usa i nästa steg. Köp miljövänligare bilar och mopeder sà är saken löst.

Bensinpriserna höjs även i usa och de har börjat köpa mindre och mindre bilar. Kina däremot tror jag kommer kollapsa innan nàgot händer i denna fràga.

Höjda bensinpriser leder till att utveckling och efterfràgan pà miljövänliga alternativ ökar, alltsà rösta jag för ökade bensinpriser.

alla måste ju göra nått för att sänka co2 halten så vi kan ju inte precis låssas att vi inte har nåt me de att göra. de är ju allas fel å vi har lika mycket ansvar som usa och kina

Utter sa:
jeffa sa:
Utter sa:

Om prisbilden förskjuts några år så kommer det finnas mer tid till att få ut bilar med alternativa drivmedel på vägarna samt att prisbilden kommer ligga närmre den vanliga inflationen.
Om prisbilden förskjuts sà ökar inte efterfràgan och ökar inte efterfràgan sà finns det ingen anledning att tillverka miljövänliga bilar vilket bara resulterar i att ingenting händer. Tyvärr.

Blackriverpaint sa:
Utter sa:
jeffa sa:

Om prisbilden förskjuts sà ökar inte efterfràgan och ökar inte efterfràgan sà finns det ingen anledning att tillverka miljövänliga bilar vilket bara resulterar i att ingenting händer. Tyvärr.
Oavsett hur mycket vi vill ha miljövänliga lösningar så är detta inte lösningen. Den drabbar bara dom som redan har det illa ställt med ekonomin och behöver bilen i det dagliga livet.

ecco87 sa:
Priset är redan för högt jag pendlar 18 mil/dag för att kunna ta mig till jobbet. Går inga bussar lr. nått. Jag pröjsar över 5000 kr/mån i bensin nu. Det är knapert men jag har inget val.
Moderaterna lovade att sänka bensinskatten om dom vann valet, dom lovade mycket ochdom har inte hållt något av de dom lovade.

Här uppe är kollektivtrafiken nästa obefintlig. Som någon sagt tidigare, fortsätter det i den här takten kommer glesbygden snart inte existera, man har inte råd att bo här snart. Ändå vill moderaterna att glesbygden ska finnas kvar.

Det är så mycket dubbel moral i allt, om alla stadsbor kunde utnyttja den kollektiv trafiken som finns istället för att ta bilen så skulle utsläppen minska iaf lite. Men allt hänger inte på Svergie utan hela världen. Men Sverige ska ALLTID vara så j*vla duktig...

Om man skulle man sänka skatten och sänka momsen på bensinskatten från 25% till 6% så skulle vi ha liter priset på bensinen under 10 kr. Det är ett rimligt pris för bensinen, då skulle jag och många andra ha råd coh bo kvar i glesbygden.
Där kom ett inlägg man vill se!
Ni stadsbor och bratsen i sthlm! tänk er själva att få pendla 18mil varje dag med bil, elr betalar eran pappa åt er?

och som jag sa tidigare; NER MED REINFELDT!

Jag vet många "kompisar" som har 0,5-6km och bussen utanför dörren men tar hellre bilen ( mycket bekvämare). Kan inte förstå hur det kan vara bekvämt att åka bil i Sthlm/Malmö/GBG och andra stora städer mitt i rusningstrafiken? När du kan åka kommunalt som dessutom är billigare, bättre för miljön och hyfsat bekvämt.

I många byar försöker folk sammåka för att dels minska kostanaden och för att det inte ska gå 5 bilar vid samma tider och till samma ställe.

Jag själv hade gärna åkt bussen om det inte varit för att jag skulle då komma in 2 tim försent och kommer inte hem.

Det största problemet ligger i stor städerna tycker jag, där är många människor lata (om man får säga så) och bekväma av sig. Tar bilen precis överallt oavsett om det är 500 m till affären lr. om det bara är 1 km bort. Hur svårt kan det vara att gå,cykla lr. åka kommunalt?

Många av mina vänner tycker jag är konstig som väljer att bo mitt ute i ingenstans, men min lilla by är så himla vacker och ger så mycket mer än att bo storstan och jag väljer hellre att pendla än bo i stan. Enda problemet är att det kostar och att snart klarar inte min ekonomi det.

Jag har inget välbetalt jobb ( skulle kunna kalla det väldigt underbetalt jobb) och bor ensam, med dyr hyra och övriga utgifter, ekonomin klarar inte ens 1 krona i höjning längre. Snart blire dax att sälja bilen och flytta in till stan (där jag absolut inte vill bo). Ska det behöva vara så? Ska jag och många flera behöva ge upp våran dröm, djur, livstil och hem, för att bensinen är dyr?

Ska man inte kunna få välja vart man vill bo? Ska alla behöva flytta in till städerna för att dom inte har råd att bo kvar på landet? Ska alla behöva trängas på liten yta och inte kunna ha friheten att gå ut i skogen lr. annat som väldigt sällan finns i städerna?

Nä, jag kan hålla med om att avsätta Reinfeldt, han har inte gjort något vettigt sen han kom till makten, har inte hållt ett ENDA löfte han gett till svenska befolkningen (bla, att sänka bensinskatten), vad jag vet om iaf.
Precis som förra gången moderaterna var i makten, så är det socarna som får städa upp efter dom. Men nu var det inte det disskutionen gick ut på ( men detta är min helt egna åsikt)

Senast ändrad:
JWester sa:
"MEN låt då först dom stora bovarna börja sänka tex USA och kina, om inte dom stora bovarna sänker hjälper det inte att vi sänker ett endaste litet skit."

du låter som ett barn som vägrar panta sina burkar för att "hans mamma och pappa inte gör det".

Jacob
WORD!

Oljan som används i bensin är inte direkt något man kan trolla fram, den håller på att ta slut eller kommer iallafall ta slut och då höjs bensinpriset. Är väl inget konstigt med det, ganska naturligt...

Det hjälper nog inte att säga "jag bor på landsbygden och pendlar 20mil därför ska jag ha billig bensin". Det är bara att ställa sig i ledet, konvertera om, bosätta sig bra och planera bättre och samåka. Skulle man inte göra på detta vis, utan låta alla dränka sina behov i bensin skulle det komma som en chock för den kommande generationen som råkar ut för bensinslut och dom skulle ha bra mycket mer problem än vi/ni har nu för att den kostar några kronor för mycket.

Tillbaka
Topp