puder i 1månad, någon?

trissan

Ny medlem
puder i 1månad, någon?
så börjar man bli sjuk av länktan efter att återigen dra på skidorna och bara ösa på... efter 1,5 säsonger nede i Val T, följt av en vinter med bara två veckors skidåkning på samma ställe är det dags för en liten längre tur igen =) men saken är den att jag inte har möjlighet att vara väck en hel säsong... hade mer tänkt mig en månad runt (feb)mars med puder i tanken... är det någon som har lust att haka på??

vart?
det är många ställen som drar för min del... men som sagt puder och inte allt för mycket folk i pisten är det som drar mest... på så sätt var Val T perfekt, men denna gång vill jag gärna efter tre vintrar dra någon annanstans... men jag kan ju övertalas =)

puder i 1månad, någon?
Cha Trissan!

Ja, jag kan absolut tänka mig en månad. Jag hade en grym säsong i fjol och nu är längtan stor, samtidigt som enda trösten är diverse vänners ströresa nån vecka här och där.

Var i Engelberg i fjol och gillade stället skarpt, och Andermatt e ju nära. Men på det stora hela...alperna är alperna.

Anyways, en månad vore glatt. Jag åker gärna till ort som är lite chillad, from. mitten av feb ff. Instämmer i att det gärna bör vara lite mer turistfritt än genomsnittet. Val T är bra, även Val d'isere kanske är en kandidat i samma genre.

Vi kan väl höras, och ev. så droppar det in fler sköna skidåkare i samma spår så att säga!

puder i 1månad, någon?
låter ju finfint... hur var offpisten i engelberg?
finns det billig eller gratis skidbuss till andermatt?

jag har varit i val d'isere för.. ja.. det blir väl för några år sedan.. och Val T är för min del övelägset bättre just pga alla liftköer men det kanske bara var jag som var i Val d'isere fel vecka... det samma gäller pistningen när det nu inte finns något puder... jag menar jag tycker Val T är i stort sett perfekt med sin avsaknad av liftköer, jag menar får man vänta i 10min tycker så man det är är lite lång tid och framförallt att de pistar systemet varje natt, alla carvingpister och orörd offpist upp till 4dagar efter dump om man bara känner berget lite,
men känner som sagt för att testa något nytt om det verkar intressant...

angående när det bär av, är det för min del v8 eller hellst v9 som drar mest.
Dels pga att snöförhållanderna brukar vara stabilast då, liksom vädret, men framföralt slipper man helvetesveckan v7 då ALLA har sportlov svenskar, danskar, normän, engländare, tyskar, fransmän, osv ja du förstår... vet inte hur det är på andra orter men i Val T är det nästan dubbelt så mycket folk i pistområdet just den veckan än några vecka senare så det är inte en ända sesongare som äker skidor om inte offpisten är super...

är minst sagt nyfiken på orter jag inte varit på speciellt av säsongare. hur var engelberg (andermatt om du var där något också)? tex... typ av pister? pistning? folk? köer? offpist i skog vs kala berg? puder? hur länge ligger det orört puder? prisnivå mot här hemma? vilka nationaliteter dominerar? osv... dvs det du kan komma på =)

Senast ändrad:
puder i 1månad, någon?
Cha!

Ja, offpisten i Engelberg är väldigt, väldigt bra. Vi hade iof tur med vädret (sic) så det snöade mycket och ofta. Det finns massor med bra offpist extremt lättillgänglig. Det är inga långa anmarscher med stighudar. Det mest kända och mest lättillgängliga heter Laub, 1000 meter fallhöjd på en stor jäkla vägg med massor av linjer. Lite lavinfarligt dock. Sen finns det ytterligare ett stort "väggåg" direkt från en kabin, och flera mer varierade åk där det bara är att peka skidorna utanför pisten. Grymmast var ett monsteråk på typ baksidan av huvudberget titlis med nästan 2000 fallhöjdsmeter som var saaagolikt bra. Också bara åka ut från en pist. Sök på freeride så kan du nog hitta sköna bilder. Vi hyrde lägenhet och det var billigt och bra, kändes som att det var en del skandinaver och mycket schweizare i Engelberg. Då iaf.

Det var itne särksilt mycket köer. Vi var först på berget två morgnar med blott en kvart kötid. Sen på dagarna var det också lugnt. Det är dock ignen skogsåkning i Engelberg, det är tom. ordentligt förbjudet för det springer omkring djur där, typ hjortar eller vaffan det nu e, så man får absolut inte köra i skogen.

Pudret låg länge, den enda repan som blir snabbt uppåkt är Laub, resten dröjer. Vi fick en hel dag med egna spår på en vägg som låg precis ned från en lift, för det var så jäkla stort så spåren bara gick längre och längre ut.

Andermatt nådde man med antingen tåg eller buss, det var inte gratis men ganska billigt. Också fantastiskt bra offpist. Ännu länger ned mot Zurich låg flera mindre orter längs tåglinjen som är okända för de flesta svenska sportlovsfirare...Tror det finns fantastisk potential där om man orkar kolla upp med andra locals. Det finns ju Engelberg Ski Lodge som drivs av några svenskar, de borde veta allt. Ska försöka få tag på mer info.

Sen finns ju alltid Chamonix och Zermatt. Vid det senare finns jäkligt mycket bra åkning. Bla. kan man göra (om man har råd...) en heldagstur runt massivet med bara offpist och man klarar sig runt berget med två lyft. Eller några timmar på stighudar - funkar ju det med.

Well, nu jobb. Vi håller tråden vid liv, hörs mer sen!

Val T är kul, måste docke erkänna att jag bara åkt i pisten där.

puder i 1månad, någon?
låter ju super..
jag är ju ingen offpisthaj men vill ju bli en så småningom=) stighudar är något jag ännu inte provat... vill bara ha bra med puder under skidorna och njuta... men klarar mig ned i det mesta bara det inte är för mycket skog... så då passar det ju perfekt. Jag körde liksom in i allt för mycket träd när jag var liten =) så har lite problem med att våga inne i skog, vilket minst sagt inte är mig ... men barndommen den påverkar en starkt dessvärre...

har varit i chamonix och som alla säger så är offpisten uppkörd innan man hunnit upp på berget typ... då alla.. och det är många... bara väntar på pudret. och pisten var inte någon höjdare med tanke på pistning och folkmängd trotts att jag var där i mars i 2veckor.

men Zermatt har också fångat mitt intresse...

puder i 1månad, någon?
haha!

ja, träd kan ge rätt osköna trauman ;-) Jag är ganska ny på offpist, men körde som sagt mycket i fjol. Så nu klarar jag mig hyggligt och njutning är målet, så det får gärna vara sköna åk, och inte en massa bök i typ coulouirer och sånt...Kanske kommer det med.

kanske är Engelberg/andermatt, ValT och Zermatt de bästa kandidaterna so far. har hört att det är väldigt bra access till offpisten i Val D'isere, men där ska man nog ha guide för att hitta.

Fan, nu kommer jag sitta och surfa på freeride halva dagen...igen...

Snödjup

Tillbaka
Topp