Puderlagg till åkare på 100kg.

Joseph_G

Ny medlem
Ska spendera 5 månader i whistler och söker nu nya lagg. Eftersom att whistler är destinationen så är det en puderskida jag är ute efter. Jag vill alltså ha en skida som orkar bära upp mig i pudret, men som samtidigt inte gör bort sig helt i pistade nedfarter.

Vikt: 100 kg muskler.
Längd: 186 cm.
Fysik: Mkt god.
Nivå på skidåkningen: Mkt god.

Någon som har ett kvalificerat förslag?
Tack på förhand.

Senast ändrad:
Säger som vanligt.. Köp vå par. Ett par för puder och ett par för pist.

Annars så finns det kompromisser men inga bra sådana.

Hur breda vill du ha?

//H

Jag är inte ute efter någon allaroundskida, utan en renodlad offpistskida. Emellertid vill jag inte ha två snowboards på fötterna á la Duret Monster Fat, utan en skida framtagen för puder utan att vara överdriven.

Avseende bredden så hade jag tänkt mig en liten bit över 100 mm.

Klart det finns kompromisser.. se på hendryx skidor till exempel, det skulle i alla fall jag kalla en grym kompromiss! Jag skulle rekommendera antingen Hendryx Rino Chaser eller Purple Haze

Senast ändrad:
Jens8703 sa:
Klart det finns kompromisser.. se på hendryx skidor till exempel, det skulle i alla fall jag kalla en grym kompromiss! Jag skulle rekommendera antingen Hendryx Rino Chaser eller Purple Haze
Till en 100 kg tung kille i ett whistler som ska vara uppkört väldigt ofta?

Jens8703 sa:
Jag har åkt på dessa flera år. Och det är en kompromiss som sagt. Framför allt om det blir hårt och uppkört.
Dessutom väger han hundra kilo och då är dessa skidor inte så super bra! Det säger till och med Hendryx själv. Fast jag älskar de personligen men som sagt de passar inte alla människor.

Axxeel: Då skulle jag rekommendera något kring 110-115 mm med andra ord. Även om jag personligen tycker det är i smalast laget om man har en annan skida.

Nordica Blower 110 mm
Faty-Pus D-sender 112 mm
Line Mothership 111 mm
Völkl Katana 110(?) mm

Dessa 4 tex..

//H

Senast ändrad:
Jag har inte åkt i whistler, men jag gissar att det blir en hel del åkning i hög fart på rätt uppkörd och halvrisig snö? Men även en hel del puder.

Då tror jag det är smart att välja något med en förlängd tip rocker så att du får det där ordentliga flytet i pudret och kan stå på, utan att vara rädd för att skidan ska kroka fast med framänden när du börjar plana ut i hög fart.

Sedan en platt skida under och bakom foten så du kan köra den hårda snön också.

Vad finns det för styva skidor med tip rocker? Eftersom du ska över pölen kan det ju vara kul att kolla på skidor som kanske inte är så vanliga i europa.

tex:

http://praxisskis.com/ski/index.php...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=77

Jens8703 sa:
Jag skulle rekommendera antingen Hendryx Rino Chaser eller Purple Haze
Hendryx skidor funkar knappast till en kille som väger över 100 pannor, glöm det.

Hasse hade ett par bra exempel. Lägg till Dynastar Pro Rider XXL och 4FRNT EHP 193. Sjukt bra skidor båda två, speciellt EHP som har lätt rocker och är grymma i puder.

Wippeh sa:
Lotus 120 i 200cm hade varit som klippt och skuren. Dock inte nödvändigtvis flex 3, tvåan är ganska stadig...
Skidorna Hasse och Glisseur nämner är bra skit. Har provat en del av dem och gillade katanan och EHP:n skarpt.

Köp ett par Movement Goliath av mej du kan få dom i svart orange eller ljus grön/gul
Útan bindning till ett vettigt pris.

Jag skulle prioriterat skogsåkningssmidighet framför högfartsstabilitet i Whistler, något med tiprocker kan nog vara rätt. En skida som går bra i uppkörd packad mjuksnö (inte puder, sluta drömma!) är närapå idealisk och kommer säkert vara ok de episka puderdagarna med.

Senast ändrad:
Måste säga att det låter som att du kommer att vilja ha en stabil planka att åka på. Whistler är ju inte direkt känt för att ha puder varje dag. Puder ena dagen, puckellabyrint dag 2, återfrusen ispuckellabyrint dag 3 och 50cm nysnö dag 4. Så kan det se ut.
EHP193 har jag själv haft många dagar på. Väger inte lika mkt som du, men med tanke på att dom har blivit bredare i år och att dom flöt som korkar även i den smalare kostymen som mina har så ska årets vara sjukt bra för dig.
Det sköna med EHP193 är att dom chargar som låånga skidor men är fruktansvärt lättmanuvrerade så de känns mer som 173 skidor när man åker skog med dom.

Pisten suger dom röv i men vafan....man kan inte få allt.

Senast ändrad:
Varför i hela friden skulle inte ett par hendryx skidor funka till en snubbe på 100 kg? jag tror lätt att ett par 182 puple haze eller rhino chasers skulle funka fin fint.. om inte det så cash is king.

Kan ni ge några exempel där man skulle få problem?

Senast ändrad:
Därför att ekvationen 182 cm lång, mjuk, skida och 100 kg åkare på 186 cm inte går ihop. Enkel matematik.

Direkt från hendryx hemsida
Rhino Chaser:
188 cm: 75-100+ kg

Cash:
181 cm: 70-100 kg

Senast ändrad:
Jens8703 sa:
Direkt från hendryx hemsida
Rhino Chaser:
188 cm: 75-100+ kg

Cash:
181 cm: 70-100 kg
Har en hel del folk som har vägt kring 100 kg som har testat både Haze och Rhino. Och de tyckte att de var alldeles för mjuka för att köra när de var så tunga och det var hårt och uppkört.

Tyvärr så har du fel nu faktiskt. Jag är nog en av de i Sverige som har kört mest på Hendryxskidorna. Och en uppkörd hård dag i offpisten så är de inte roliga alls. Jag lovar!

//H

Fan också ni gör mig orolig eftersom jag snart ska köpa ett par purple haze..

Black Crows Corvus kan vara ett alternativ till XXL och EHP. Lite smalare, bra när det är uppåkt och lagom långa (196).

Ja du Jens... Skall man verkligen lita på hypen? Det finns bara ett riktigt "customlagg"-företag som gör skidor för hårda män, och det är DPS...

Visst bygger Lotus 120 och EHP på hyffsat liknande koncept? Långt, rakt, platt och med rocker? Tobbe, du har ju haft mycket tid på båda, vad är skillnaderna, för- och nackdelar?

För åkbeskrivningen på Lotusar är precis som Per säger om EHP, de chargar när man står på, men är sjukt lätthanterliga om man vill ha sånt... Fast mina Lotusar är jättebra i pist, det är ju först ner som gäller!

Carled sa:
Ja du Jens... Skall man verkligen lita på hypen? Det finns bara ett riktigt "customlagg"-företag som gör skidor för hårda män, och det är DPS...

Visst bygger Lotus 120 och EHP på hyffsat liknande koncept? Långt, rakt, platt och med rocker? Tobbe, du har ju haft mycket tid på båda, vad är skillnaderna, för- och nackdelar?

För åkbeskrivningen på Lotusar är precis som Per säger om EHP, de chargar när man står på, men är sjukt lätthanterliga om man vill ha sånt... Fast mina Lotusar är jättebra i pist, det är ju först ner som gäller!
Njaa, ska du bygga helt custom hade jag sprungit till t.ex birdos eller liknande. Där kan du ju verkligen få skidan 100% custom, men det kostar ju en bra slant...
Men med DPS finns ju alltid två val av styvhet på skidan i de flesta längderna, vilket gör att det alltid finns en variant som passar dig.

Anser också att rhino chaser inte är att tänka på här. Killen söker en stor, stadig offpistskida som är OK i pisten, inte en pistmissil som är OK i puder och nervös i uppkörd skräpsnö.

Senast ändrad:
Hjorleifsson fick ju idén till EHp efter att ha snackat med Stephan Drake i Alaska för några år sedan, så den skidan är mer eller mindre en rip-off på Lotus 120: ≈40 meters radie, platt spann och tip rocker.

Rent åkmässigt så tycker jag Lotus är mer lekfull än EHP som är mer av en charger (fjolårets EHP alltså, har inte åkt på den nya ännu). Min absoluta favoritskida någonsin är fortfande en flex 3 Lotus 120 som jag hade för två år sen. Den var helt överjävlig på precis allting; dämpad, lekfull, stabil och lagom lätt. Enda problemet var topsheeten som lossnade helt och hållet, annars hade jag nog aldrig gjort mig av med dom. Tror faktiskt jag kastade dom på en parkeringsplats utanför Vancouver... Jag är inte lika impad av dom senaste versionerna som tappat lite av charger-egenskaperna och blivit mer för "Average Joe skier", även i flex 3. Men det är fortfarande grymma skidor, bara inte lika överjävliga.

EHP saknar ju totalt en övre fartgräns men är inte lika lekfulla som t.ex. Lotus 120. Men årets modell har ju lite mer rocker, lite mer fett under foten och är lite, lite mjukare så den är antagligen mer hanterlig i stökig terräng och skog. Svårt val, båda är grymma skidor.

Såg en björn till skidåkare vid namn Tomas Bergemalm slakta kicking horse med ett par cash is king under fötterna. Killen är lätt 190 lång och väger väl runt 100kg. Han såg inte ut att tycka att dom var för mjuka alls.
Iofs så kanske Tomas är så sjukt bra som skidåkare att han kunde ha gjort samma desenter med ett par snowblades under fötterna....hmmmm

Hasse sa:
Fast och andra sidan så är faktiskt DPS helt kass i pisten ;)
Har du ens åkt på ett par Hasse? Det stämmer med Lotus 138 som är en av tidernas sämsta skidor på hårt underlag men definitivt inte för Lotus 120. Det finns nog inga raceskidor som är lika vridstyva, får man bara upp dom på kant så jävlar carvar dom sönder pisten. Fast det blir jävligt långa svängar...

Glisseur sa:
Hjorleifsson fick ju idén till EHp efter att ha snackat med Stephan Drake i Alaska för några år sedan, så den skidan är mer eller mindre en rip-off på Lotus 120: ≈40 meters radie, platt spann och tip rocker.

Rent åkmässigt så tycker jag Lotus är mer lekfull än EHP som är mer av en charger (fjolårets EHP alltså, har inte åkt på den nya ännu). Min absoluta favoritskida någonsin är fortfande en flex 3 Lotus 120 som jag hade för två år sen. Den var helt överjävlig på precis allting; dämpad, lekfull, stabil och lagom lätt. Enda problemet var topsheeten som lossnade helt och hållet, annars hade jag nog aldrig gjort mig av med dom. Tror faktiskt jag kastade dom på en parkeringsplats utanför Vancouver... Jag är inte lika impad av dom senaste versionerna som tappat lite av charger-egenskaperna och blivit mer för "Average Joe skier", även i flex 3. Men det är fortfarande grymma skidor, bara inte lika överjävliga.

EHP saknar ju totalt en övre fartgräns men är inte lika lekfulla som t.ex. Lotus 120. Men årets modell har ju lite mer rocker, lite mer fett under foten och är lite, lite mjukare så den är antagligen mer hanterlig i stökig terräng och skog. Svårt val, båda är grymma skidor.
Förrs årets EHP 193 var väl Kina tillverkad och den blev då styvare än vad som var tänkt. Första årets ( de grå med granarna på) har mjukare flex och är antagligen mer lik den som är i år. Den är lagom lekfull och känns inte som ett par spett men ändå sjukt stabila

Ja det har jag faktiskt.. På Oskars... Men du kan ju inte allvarligt påstå att de är lika roliga som en skida med 25 meters radie på ;)

//H

Ps. Glöm inte min skiva till fredag. Och nya nummret av ÅS. jag åker ju på söndag... Ds.

Jovisst Nojlas, helt custom är det ju inte, det är ju ett vanligt skidföretag. Det var därför jag backade upp med att sätta " " runt customlagg... Det jag menar är företag som inte pressar ur sig skumpinnar som säljs på Stadium för 3000:- (och som företaget tjänar 2850:- på), utan företag som tillverkar skidor med tanke på efterfrågan, dvs. bara gör skidor som de "vill" tillverka, och som åkarna vill ha. Typ Hendryx, DPS, Birdos, Praxis, PMGear (verkligen åkarbaserat!) Igneous, r-Idea, Fat-ypus och Capital.

Köp Katanan, finns inte en kotte som inte blivit nöjd med den... Säkert kort, framförallt om du inte ska testa skidan innan säsongen.

stay_tuned sa:
Köp Katanan, finns inte en kotte som inte blivit nöjd med den... Säkert kort, framförallt om du inte ska testa skidan innan säsongen.
Finns en hel del som inte är nöjd med den. Sök på detta forumet så får du se. Eller på TGR:s forum..

//H

stay_tuned sa:
Fråga efter bilder på katana från FF här på freeride. Han har ett par fina bilder på hur ett par katana ser ut efter att dom har fått se en sten på 2km håll. Dålig kvalle....köpt saker som håller!

Jag vet att det ser ut som jag tycker det är roligare att köra skidorna på en stor hög med blandade verktyg för vedklyvning, men det är faktiskt sanningen att jag inte behandlat de här skidorna annorlunda än några andra skidor jag haft. Och dom har verkligen inte sett ut såhär.

Visst, basen sitter fast ungefär lika hårt som smör på en nyrostad toast, men fan, det kan jag ta. Offpistskidor är ju inte ämnade att någonsin röra vid en enda sten, eller hur??

Däremot att kärnan är så jävla klen är skandal. Det hålet ni ser på bilderna är inte skapat av att kanten brytits loss från skidan, utan genom att någon sten jag snuddat tryckt ihop kärnan. Metallaminatet som ligger mellan basen och kärnan kröktes då och sticker alltså ut rakt genom belaget. Kanterna och sidoväggarna är helt intakta och fria från skador.

Jag kan minnas att jag vid ett tillfälle hoppade en mindre klippa ~2m och landade med ena skidan på något hårt, men det är allt. Jag fick under de cirka 30-40 dagarna på skidorna, kompressionsskador på kärnan/metallaminatet på tre olika ställen.

Ja, alla skidor får coreshots efter ett tag, det hör till. Bara att laga och köra på. Men det här var fan löjligt.

DSC01647.JPG

DSC01654.JPG

Den största coreshoten på bilden fick jag förresten av en liten sten som låg på snön när jag kom glidandes i lugnt fart på botten av valle blanche. La alltså inte ens belasning på skidan, förrutom att stå rakt fram och staka lite med stavarna... Belaget bara karvades av som om det vore smör.

Senast ändrad:
Glisseur sa:

Har bara åkt den nya EHP:n, och kände inga större chargingegenskaper. Måste dock säga att det var en sjukt trevlig skida i övrigt.

Tappat chargingegenskaperna jämfört med 2 år tillbaka i tiden? Inget jag märkt... Men du har väl åkt lite fler/andra modeller än vad jag har. Är grymt nöjd med mina Lotus 120 @ 190/flex3 som har en sisådär 2-3 år på nacken, men nya wailer charger edition var en trevlig överraskning, och nya Lotus 120 i 200cm och flex 3 går ju definitivt att ladda på med. Väntar för närvarande på en ny version av den. :)

Kvaliteten på topsheeten på 2-3 år gamla DPS är väl inget att hurra för, flagnar av och krackelerar. Verkar dock fått kläm på det förra året. Har satt en hel drös jack i mina nya chargers och inga problem so far.

FF sa:
Jag vet att det ser ut som jag tycker det är roligare att köra skidorna på en stor hög med blandade verktyg för vedklyvning, men det är faktiskt sanningen att jag inte behandlat de här skidorna annorlunda än några andra skidor jag haft. Och dom har verkligen inte sett ut såhär.

Visst, basen sitter fast ungefär lika hårt som smör på en nyrostad toast, men fan, det kan jag ta. Offpistskidor är ju inte ämnade att någonsin röra vid en enda sten, eller hur??

Däremot att kärnan är så jävla klen är skandal. Det hålet ni ser på bilderna är inte skapat av att kanten brytits loss från skidan, utan genom att någon sten jag snuddat tryckt ihop kärnan. Metallaminatet som ligger mellan basen och kärnan kröktes då och sticker alltså ut rakt genom belaget. Kanterna och sidoväggarna är helt intakta och fria från skador.

Jag kan minnas att jag vid ett tillfälle hoppade en mindre klippa ~2m och landade med ena skidan på något hårt, men det är allt. Jag fick under de cirka 30-40 dagarna på skidorna, kompressionsskador på kärnan/metallaminatet på tre olika ställen.

Ja, alla skidor får coreshots efter ett tag, det hör till. Bara att laga och köra på. Men det här var fan löjligt.

http://lh5.ggpht.com/fredrikfalkman/SPYPerJ4lSI/AAAAAAAAACk/1B2Nak8fQZU/s512/DSC01647.JPG

http://lh3.ggpht.com/fredrikfalkman/SPYPmGqIc0I/AAAAAAAAADc/dsjZrQcbIGU/s512/DSC01654.JPG

Den största coreshoten på bilden fick jag förresten av en liten sten som låg på snön när jag kom glidandes i lugnt fart på botten av valle blanche. La alltså inte ens belasning på skidan, förrutom att stå rakt fram och staka lite med stavarna... Belaget bara karvades av som om det vore smör.
Det där ser ju inte allt för roligt ut. Är det som du säger är det en mindre skandal faktiskt... tråkigt att höra. Skidan är i övrigt fantastiskt bra, antar att du också tycker det? De ser ju hur som helst välanvända ut?

Hörde du nåt med völkl och ville reklamera dom? 99 av 100 såna här skador går ju inte egenom, men det skulle va intresant att höra deras förklaring till kvaliten. Försökte reklamera ett par gamla head mojo 90 som efter en lugn och fin tur nerför berget delade sig i nosen. Skickade hundrafemtielva bilder till head via mail och dom hittade en liten, liten skada på nosen som de påstod va orsaken till alltihop. "Det räcker med att du lyft ner skidorna från takboxen och ställt ner dom lite oförsiktigt på asfalten." Skidor tillverkas för att förr eller senare gå sönder, tyvärr.

Klart det är som jag säger, har ingen anledning att ljuga om detta. Nej det känns mest som att dom kommer skratta åt mig om jag kommer och försöker reklamera dessa.

Jo de var underbara i en månad sisådär. Riktigt bra avvägd skida.

Jag håller med ovanstående 4FRNT EHP 193, Dynastar Pro Rider XXL. Själv är jag nyfiken på Völkl Kuro som kanske kan vara något för dig? Men eftersom du är ute efter en powskida så tycker jag du ska hålla dig till någon typ av rocker/zerocamber historia, livet blir ännu lite roligare med sådana under fötterna!

Senast ändrad:
Kanske nya Extrem Schabrak kan vara något?

"The Schabrak will deliver - 118 mm waist and zero camber make it perfect for high speed and deep powder turns." 189cm

F.ö. tycket jag att Schabraken var extremt lik Lotus 120, både till storlek och flex, reagerade nämligen direkt och trodde det var mina egna lagg när jag flexade dem. Dock är det ju mer bredd fram och bak, vilket gör dem mer normala, på gott och ont!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp