Puderskida till 100kg åkare?

Hejhej!
E på jakt efter en Puderskida som passar mig!
Jag e 192 cm o väger 99 kg!
Jag har lite egna funderingar men tar ej upp dem här för att inte färga era förslag :)
Jag åker ca 30 dagar om året och har gjort så i 10 år!
Nu åker jag på BD zealot i puder, och de gamla röda nordica enforcer som allroundskida....
Jag tycker om zealoten men tycker att de saknar lite bärighet för min tyngd o styrka, samtidigt gillar jag de svängiga egenskaperna i enforcern, så finns de någon kompromiss med ännu mer flyt? Skidan ska användas som puderskida för säsongen 09/10 så det är ju inget panikköp som gäller....

Så du vill ha en svängig puderskida?
Völkl Kuro har jag hört mycket fint om, de ska tydligen vara jätteroliga i puder, har dock inte testat dom själv... Men kanske värt att kolla på!
K2 Hellbent är fet och svängig!
Hendryx flyter som fan och svänger som fan, även i pisten!

Gå in på skiddatabasen, läs och dreggla:)

Lotus 120 200cm. Flyt, stabilitet och grym kontroll! Svänger som en enhjuling ute i det lösa!

Helt klart något med rocker, se sen till att inte gå för mjukt (mao hellbent och liknande).

Rossignol S7 i 195 kanske? Sj skulle jag (eftersom jag inte har råd med ett par cash is king) ha kvar dina enforcer och köpa till en skida som går apbra i puder och kanske kanppt funkar om det inte är mjukt. Praxis powderboards kommer inför nästa säsong även att finnas i 205 och. FF körde på 195an i vintras och verkade aldrig tycka att den kändes för stor/lång och då är han inte i närheten av din storlek.

Jag kör nordica blower till vardags och är nöjd med dem! 190 cm 95 kg.
Hyrde ett par jah love i vintras i Andermatt när det kom ett sjukt dump, hade siktet intställt på ett par kuro men jag mötte en finska i dörren till shopen som hade hyrt det enda paret.
Jah loven var sjukt bra i bottenlöst alppuder men suger säkert dick i Sverige. Dom var galet stabila och det gick att smiska stenhårt även i uppkört. Har aldrig provat ett par med rocker tyvärr men Kuron verkar ju finnas i 195cm också nästa år. Kände på ett par Hellbent där på hyran men dom var som gummisnoddar. Pontoon verkade riktigt populära i Andermatt då var och varannan hade dom

Salomon X-wing funkar bra för mig. Jag är 191 cm, vikten pendlar mellan 99 och 105. Har o andra sidan inte provat något annat i riktigt puder

Jag tycker ABSOLUT du i första hand ska titta på rocker skidor om det är en puderskida du letar efter.

Om du vill ha ett säkert lätt tillgängligt val kan du nog inte gå fel med rossignol s7, K2 Darkside (ersätter Pontoon nästa år) Kuro, Salamon rocker eller Black dimond Megawatt.

Men sen finns det flera mindre märken som har riktigt intressanta modeller ex DPS Lotus 120, 4front EHP, Praxis Powder, PM-Gear Lhasa Pow, Surface LiveLife2 mm mm.

Har själv bara kört S7an och EHP gillade båda fast dom är väldigt olika, ska bli intressant att testa S7an 195 nästa år då den nu kändes VÄLDIGT kort. Men jag är i samma sits som du och har nördat ner mig rejält om alla olika modeller och deras egenskaper. Man skulle vilja provåka alla men det är ju tyvär omöjligt. Men har lagt en förbeställning på ett par PMgear Lhasa Pow 196 =) Dom har fått löjligt bra recensioner och verkar vara precis det jag letar efter och jag stöttar mycket hellre ett litet skidåkarägt företag en någon av jättarna.

Om du inte redan kollat här http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104129 så finns där recensioner och massa info om flesta mäken och modeller.

Senast ändrad:
Jag kör på Salomon AK lab Rocket 195cm.
Tror att det är bland de hårdaste skidorna ute just nu.
Är 185cm och 105 kg. Funkar mycket bra. :)

LemmeL sa:
Jag kör på Salomon AK lab Rocket 195cm.
Tror att det är bland de hårdaste skidorna ute just nu.
Är 185cm och 105 kg. Funkar mycket bra. :)
killen har redan ännu större skidor (än AK lab) och söker mer flyt och du tipsar om ett par "gamla" Salomon ?

LemmeL: så du tror han behöver styvare skidor med smalare midja för mer flyt?
Jag tycker tvärtom så låter vi det vara där.

PS: enligt BD så är Zealot den styvaste de tillverkar...

Senast ändrad:
balanselius sa:

Sorry. Läste inte helt noga, tyckte han ville ha styvare, inte bredare.

Fast AK Lab är störtsköna. ;)

balanselius sa:

Sorry. Läste inte helt noga, tyckte han ville ha styvare, inte bredare.

Fast AK Lab är störtsköna. ;)

Säger bara SALOMON ROCKER lr 4FRONT EHP.

Rockern om du vill bomba en å annan klippa.
Ehp om du vill gasa på lite stabilare då det är lite uppkört.

Tipps....lägg ner tankarna vad det gäller att du vill ha sväng/pistegenskaper på puderskidor.

Du kommer bara att ångra dej den dagen det är mycket snö.

Detta är baserat på 8år i Andermatt....trust me.

Lycka till

Ok, tack för alla svar!
Det lutar åt salomon rockers el. kuro 195:or.....
E de nån som har haft förmånen o prova bägge o kan göra ett utlåtande?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp