Halloj!
Detta kanske är en ofantligt korkad fråga..
Läst en hel del om inserts sista dagarna och insåg att det var lösningen på mina problem.
Lovade mig själv att jag aldrig skulle åka utför i en mjuk Dynafit-pjäxa igen, köpte en stel pist-sko utan gåläge och kände att tiden med stighudar fick vara över..
Men ack så fel, till våren blir det minst två veckor enbart toppturer i Lofoten!
Mina gamla turlagg är allt annat än fungerande, så de ska bara hystas.
Har ett par nya puderlagg, men på dem sitter en bra men vanlig fast bindning.
Så min plan var att montera på inserts till både den bindningen som sitter på nu och flytta över mina gamla Dynafit-bindningar från de gamla turlaggen till de nya skidorna.
Nöjd med livet ringde jag garaget i Stockholm som totalsågade min idé. Alltså totalt.
De kunde absolut hjälpa till med monteringen av inserts, men avrådde starkt från den lösningen.
Enligt dem blir hållfastheten brutalt mycket sämre och det finns en stor risk att "någonting händer" med fästningen när man är mitt ute i ingenstans, vilket är mycket svårt att fixa på fjället utan rätt verktyg osv.
Köper absolut att det är fett jobbigt att fixa en trasig bindning långt från civiliserade världen, men det är väl inte jobbigare än med en vanlig montering?
Är riskerna så mycket högre att man helt bör tänka om och skaffa två lagg?
Försökt googla men hittar inte jättemycket negativt om inserts annat än att man måste vara noggrann vid monteringen och ha koll så inte skruvarna gängar ur sig själva.
Har inte turat riktigt på flera år så känner att Dynafit-skorna helt enkelt får duga den här gången.
Både nya lagg, bindningar och pjäxor känns allt annat än rimligt i min studentbudget..
Hjälp vad långt det blev! Undrar ju egentligen bara om någon har dåliga erfarenheter eller håller med om garagets avrådan?