Randonne pjäxor

Randonne pjäxor
JanE skrev en recensionen nedan om Scarpa Denali. Jag undrar om någon har erfarenhet av att ´"bygga om" en aplinpjäxa till randonne genom att tex sätta på en juste vibramsula?
/Johan

JanE skrev:
Har aldrig haft någon annan randonnepjäxa än de här men jag tror att jag kan ge en ok recension ändå.
Anledningen till att jag köpte dem var att jag ville prioritera åket ner framför vägen upp och valde därför de hårdaste randonnepjäxorna som jag hittade i tron om att det skulle vara samma känsla som att åka med alpinpjäxor. Som det visade sig så är det enligt mig så att om man väljer att gå upp med randonne så väljer man bort den alpina känslan totalt. Alltså så finns det ingen anledning att köpa ett par hårda pjäxor utan det är bättre att slå till på en mjukare variant. Det är inte när man går på skidorna som det blir tydligt vilka sorts pjäxor som man använder utan det är när skidorna skall av och man måste gå utan dem.

Randonne pjäxor
Det vanligaste sättet att "bygga om" pjäxor är att ytterligare styva till
randopjucken genom att använda en alpin innersko. Ska du åka med
alpinpjäxor tror jag att stegjärn är enklaste, och kanske enda, sättet att
få bättre grepp på hala ställen.

Är inte säker på att har greppet slutsatsen i recension ovan rätt, men om
det är att man inte skall eftersträva alltför stora kompromisser mellan
rando och liftsystemsåkning håller jag med. Rando-prylarna skall
primärt ta en uppför därför bör de vara lätta och bekväma. När man åker
i liftsystem är min erfarenhet att alpinprylar, framförallt pjäxorna, är
överlägsna. Den kompromiss som gör minst skillnad är att köra en
kraftig randobindning, typ diamir fr, med alpinutrustningen, men även
dessa är sämre än vanliga bindningar.

Randonne pjäxor
Min erfarenhet är att det går hyfsat med aplinutrustn, men med randonne bindning typ diamir specielt uppför och nerför.

Men som sagt gå med alpinpjäxor på sten och is är ju inte kul. Har funderat på att slipa ned sulan och limma på vibramsula. Problemet med mina pjuck är att skalet är för tunt.

Kanske finns det alpinpjäxor där fram och häldel är losstag- eller utbytbara, typ Atomic???

Randonne pjäxor
Johan
Om du inte är nöjd med dina Scarpa vad är felet. Är det passformen byt innersko. Skaffa en Conformable värmeinnersko eller skaffa den nya Scarpa innerskon, även den värmeinnersko som är original sen förra säsongen om man köpte dojorna utomlands. Här i svedala är ju importörerna så efterblivna så dom ligger ju ett år efter men i år lär dom finnas. Jag köpte mina i Frankrike för 200 Euro med värmeinnersko och är mycket nöjd. Tyvärr är kvaliteten inte lika hög på innerskons uttertyg som Conformables.
Tycker du att dom är för hårda i plösen, byt till Laserns plös så blir dom softare framåt utan att tappa bakåtstabiliteten.
Tycker du bara att dom är litet svajiga i sulan. Tyvärr så blir det med gummisulor.
Men med dom lätta innerskorna har du tjänat minst ett kilo mot ett par renodlade racingpjuck och det är en stor skillnad efter ett par timmars knatande.
Sen får man ju ett betydligt längre och behagligare steg med en doja som du lösgör skaftets rörelse på, att bara knäppa upp dom övre spännena kan ju ge ganska otrevliga skavsår.

Randonne pjäxor
Kompromisser
Är du stark och går endast korta turer åk alpinskor
Är du klen och går långt åk ett par lätta randonnee.
Så enkelt är det.

Randonne pjäxor
För övrigt JensE, men vem bryr sig. Vet om folk som har hållt på att bygga om sina Ranndopjäxor med att byta innersulan och så vidare, och jag tror på det. Problemet är väl att skaffa alla delar, det är väl inte alla som har ett innerskopar som ligger och skräpar, inte jag iallafall.

När det kommer till att bygga om en alpinpjäxa så har jag hört att folk som guidar och går en del med skidorna på axlarna har gjort så, men det är inget jag sett. Jag tror att om jag promt skulle ha ett par alpinpjäxor när jag ska åka på en randonnetur så skulle jag ta mina vanliga tillsammans med ett par trekkers på alpinskidorna.

jaha, det var det.

Randonne pjäxor
Visst, går man kortare dagsturer använd alpina pjäxor och Alpine-treckers.
Men klarar man inte av att åka i lössnö med en randonné pjäxa som inte har samma vinkel som alpinpjäxa, då bör man träna vidare i pisten med att stå rätt på skidan!

Jag har åkt med bergsguider som drar på med randonné pjuck precis överallt och de såg inte ut att ha några problem.
Erkänner dock att det kan vara lite problem i början att stå rätt på skidan men det fixar man ganska fort.

Randonné pjucken är ju framtagna för låååånga turer i bergen där är dom överlägsna de klumpiga alpina varianterna.

kör hårt,

Randonne pjäxor
Olapowder.
Klockrent så är det.
Bergsguider som har berget som sin arbetsplats har alltid den mest optimala utrustningen och styrs inte av trender. Dom har ett hårt jobb och måste ha lätta och lättanvända grejor
Har nån sett en bergsguide med ett par värsta sortens racingpjuck och ett par alpintrekkers? skulle inte tro det, han skulle bli utskrattad av sina kolleger.
Det snackas om stabilitet osv. men hur kan vissa då färdas med lös häl utan att klaga det hajar jag inte. Men telisåkarna kanske är hårdare i sej. Jag vet ej har aldrig känt behovet att prova.

Randonne pjäxor
Det handlar inte om vad man klarar av utan vad jag föredrar. Den som säger att det inte är någon skillnad på randopjäxor och vanliga har nog inte provat att åka på båda.
Att bergsguiderna åker med randopjäxor handlar om att det är mer praktiskt, inte att åkkänslan är bättre. Och eftersom att de flesta av oss åker för känslan och inte för att tjäna pengar så är det kanske inge bra att kolla på vad bergsgiuder åker på för att se vad som är bäst, testa själv istället.

Randonne pjäxor
Vill man ha en pjäxa som är riktigt bra till randonne åkning så köp Garmont Endorphin, styvare äv Garmont Adrenalin med ett flex index på 110. Det följer med två olika sulor så man kan skifta mellan gummisula och klassisk plast.

Tycker man forfarande att den här modellen är för mjuk, eller att man spenderar en stor der i liftburen terräng och vill ha gummisula/alpinpjäxa så köp Garmont Shaman med flex index 120.

Ett annat alternativ är att sätta in en alpinsko i Endophin pjucken, om man önskar mer alpin känsla, rekomederar i så fall conformable eller annan formbar innersko.

Har gått på ett par Adrenalinare de senaste två åren, men har nu bytt upp mig på grund av att de är för mjuka i utförsåkningen.

Dessa kommer inom kort att anonnseras ut.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp