Randonnépjäxor till smal läst

PowderPelle

Ny medlem
Jag ska köpa mina första Randonnépjäxor till vintern och behöver lite hjälp i djungeln. Jag har en extremt smal läst (A2 - B) och dessutom extremt smala vrister och vader. Detta har alltid varit ett problem vid köp av alpinpjäxor och det lär ju inte vara lättare med randonnè..
Så jag tänkte att ni kanske kan ge mig lite tips var jag kan börja spana i alla fall, vilka märken och modeller som är smalare än andra osv. Någon som har koll?

Jag tycker dynafits pjäxor är väldigt smala i lästen i alla fall, men jag har förhållandevis breda fötter också :P

Även jag har väldigt smal läst, smala vader och vrister.
Jag körde med Dynafit mercury förra säsongen och kan rekommendera de varmt.
Vill du lägga till lite extra så kolla på Dynafits Vulcan också.

Ett sent tack. Har börjat efterforska nu. Problemet med Dynafit är väl att de bara funkar till Dynafits bindningar vad jag förstår. Jag har Atomic Tracker på laggen... Någon som har fler tips? Gällande Scarpa- är det någon modell som är smalare än andra? Eller har jag missuppfattat det där med bindningarna?

PowderPelle sa:
Ett sent tack. Har börjat efterforska nu. Problemet med Dynafit är väl att de bara funkar till Dynafits bindningar vad jag förstår. Jag har Atomic Tracker på laggen... Någon som har fler tips? Gällande Scarpa- är det någon modell som är smalare än andra? Eller har jag missuppfattat det där med bindningarna?
Jag fick höra av norska agenturen att Dynafit skulle "fungera" med guardian. Jag har köpt mig Mercury (kick ass pjuck på parketten so far) och har en guardian på väg in. Hoppas på att den ska funka, så slipper jag släpa med mig 2 par pjuck till Kanada.

P Nyberg har rätt. Mercury, Vulcan är ok m Guardian. Sedan är frågan om man ens vill ha lätta turpjuck till en så tung bindning eller kör ett par Lange med gåläge? Men det är en annan fråga.

Om du hade velat ha riktigt lätta turpjuck så är TLT5 riktigt smala, men det är för Dynafit-only (pjäxan blir rätt så mycket kortare-smidigare-lättare när den inte behöver passa en slalombindning).

Skare sa:
P Nyberg har rätt. Mercury, Vulcan är ok m Guardian. Sedan är frågan om man ens vill ha lätta turpjuck till en så tung bindning eller kör ett par Lange med gåläge? Men det är en annan fråga.

Om du hade velat ha riktigt lätta turpjuck så är TLT5 riktigt smala, men det är för Dynafit-only (pjäxan blir rätt så mycket kortare-smidigare-lättare när den inte behöver passa en slalombindning).
Saxat från Marshal på TGR:

"just put a scarpa maestrale RS in a guardian.

DO NOT use a rockered AT sole in a guardian without belt grinding the sole thinner. there is MASSIVE friction otherwise... as in your toe will not release if you run an unaltered rockered AT sole with your normal din setting.

tecnica cochise will work perfectly without modification."

Nu är det ju inte exakt samma sula på Vulcan/Mercury då de har två punkter av hårdare gummi(tidigare plast som på Virus på prototyperna) som ligger mot AFDn, vilket Maestralen inte har. Jag själv har kört mina Mercuries i 916 ett par gånger redan, och det "fungerar" men jag tror att man vill ta bort några millimeter av sulan fram då jag tvivlar på att de kommer lösa ut som de ska då det inte går att justera tån nog högt. Har inte provat Guardian så jag vet inte, men verkar vara samma sak där av vad jag läst.

Ja det var ett par TLT 5 jag spanat på. Har aldrig haft en pjäxa som suttit så perfekt. Men då får jag styra om planen alltså eftersom den kan kajka med Tracker/guardian...

Fler tips som inte är Dynafit då?
Till saken hör att jag åker väl 90% liftburen off pist med bara kortare topp eller kamvandringar. I framtiden är ju min plan att böra åka mer topptur i liftfria områden. Men jag måste se på det faktiska behovet först och då är det ju i första hand en åkvänlig pjäxa jag behöver före en gåvänlig. TLT5 kanske hade blivit för mesig då eller?

Hur är Mercury? är det också väldigt lätta? Hur är det att åka med sådana pjäxor. Jag är ju van med feta alpinpjucker.

Jag ska sätta Trackerbindningarna på ett par Atomic Blog, är 188 cm lång och väger 82 cirka

PowderPelle sa:
Ja det var ett par TLT 5 jag spanat på. Har aldrig haft en pjäxa som suttit så perfekt. Men då får jag styra om planen alltså eftersom den kan kajka med Tracker/guardian...

Fler tips som inte är Dynafit då?
Till saken hör att jag åker väl 90% liftburen off pist med bara kortare topp eller kamvandringar. I framtiden är ju min plan att böra åka mer topptur i liftfria områden. Men jag måste se på det faktiska behovet först och då är det ju i första hand en åkvänlig pjäxa jag behöver före en gåvänlig. TLT5 kanske hade blivit för mesig då eller?

Hur är Mercury? är det också väldigt lätta? Hur är det att åka med sådana pjäxor. Jag är ju van med feta alpinpjucker.

Jag ska sätta Trackerbindningarna på ett par Atomic Blog, är 188 cm lång och väger 82 cirka
Varför en sådan tung bindning då om du vill göra mer liftfria toppturer?

Jag fick dem gratis...

Men som sagt. Min vilja är att göra det, men i praktiken kommer bindningen användas till 90% till "liftburet plus-åk" så att säga.

Jag har lärt mig på senare dar att köpa prylar hur man faktiskt använder dem, inte hur man i en idyllisk utopivärld tycker att man ska använda dem :rolleyes:
Men som sagt i detta fall var det inget köp, utan en gåva och jag tänker att det är bra att utgå från det man har...

Men det är också det jag är betänksam kring. Dvs huruvida jag ens kan ha så lätta pjäxor som t.ex TLT5 till en sådan bindning. Atomic Blog skidorna är ju inga tungviktare, men det är ju inga fjädrar heller så att säga.

Senast ändrad:
Om dynafitskor har en bra passform för dig generellt kan du ju kolla på zzeus/titan och byta till alpinsula för att det ska rulla i trackern. Alternativt så kör du duke/tour f12 istället och löser på så sätt alla problem som uppstår med trackern.

Senast ändrad:
Jag var på Alpingaraget och provade lite igår och jag lutar åt ett par Salonom Quest Max 120. Dynafitdojorna tror jag har sin största förtjänst i själva gåläget, medan jag som ju kanske mer kommer ha dem som lift plus kommer tjäna mer på ett par tyngre stabilare mer alpinlika pjäxor.

Som svar på Dynafit vs Tracker så förklarade de det som att det räcker med att höja den främre bindningen. Kan bli lite trög friktion och sämre utlösningsförmåga, men det kunde kompenseras med en aningen lösare spänd bindning fram...

men som sagt jag tror jag kör på Salomon Quest. Satt som ett smäck!

tecnica cochise 130pro är väll det smalaste man hittar med sina 98mm. sitter som en smäck med mina smala/höga fötter så har du låga kanske de inte är rätt. annars klart värt ett span särskillt om du inte vill ha dynafittofflor...
dessutom har de utbytbara sulor för den dagen du får för dig att konvertera till techbindningar.

Jag provade dem också, men de satt inte lika bra på mina fötter. Och ja- jag har låga fötter också...och smala vrister och vader... och långa ben... (nej jag är inte matathonlöpare...)

PowderPelle sa:
Jag provade dem också, men de satt inte lika bra på mina fötter. Och ja- jag har låga fötter också...och smala vrister och vader... och långa ben... (nej jag är inte matathonlöpare...)
Du kanske skulle överväga ett karriärbyte? ;)

Vattendroppe sa:
PowderPelle sa:
Du kanske skulle överväga ett karriärbyte? ;)
Hehe
Ja du, jag brukar springa GBG-varvet och Lidingö osv ibland och det går inte riktigt lika snabbt nu som för 15 år sedan om man säger så... Lite mer att bära på....

Tillbaka
Topp