Rapport från ett varmt Alperna!

daviiido sa:
Jag tar också gärna del av info om Chamonix. Vad jag har hört har det varit rätt varmt där på sistone men att det ska bli kallare och komma snö i veckan. Hoppas det blir så iaf, jag åker dit på fredag med UCPA och ser fram emot en veckas offpist-åkning i mkt puder
hahah aa juste, en veckas offpiståkning i mkt puder! ring mig när du hittar de pudret!
det var länge sen de fanns något puder att prata om!

MrHotDog sa:
Jarle sa:
För den som undrar hur Bad Gastein är för tillfället. Tyvärr var mer eller mindre all film obrukbar för det syntes bara snö eller så var linsen snöfylld
Är det där filmat igår? Ser ju bättre ut än webcamen.... Kommer ner imorgon kanske kan bli bra alltså.
Det är sjukt mycket puder nu. Come get some! Det mesta självklara är uppspårat men det finns en hel del kvar. Dock sjukt ostabil snö så ta det lite chill

Har vi någon på plats i Zermatt som kan lämna lite förstahandsuppgifter om snöläget? Ser inte så ljust ut om man kollar in zermatt.ch...Drar hur som helst dit om exakt en vecka.

EsseriztatioN sa:
någon som vet något om chamonix snö förhållande ??
ja! det är sten i pisterna, skulle tippa att snölagret är ca 5-15 cm! strålande sol mest hela tiden! nu har det dock blivit kallare så det töar inte så jävligt!

Pist i Grand Montets är helt OK, flegere stängde härom dagen för att det var för lite snö. Vet inte om det var tillfälligt eller tills det kmr mer snö, har inte vart där.

Ryktet säger att det kom ca 50cm i Engelberg igår/förrgår.

Precis kommit hem efter en vecka i underbara italien.
Champoluc/Gressoney/Alagna dåligt med snö och väldigt soligt, vart kallare dom sista dagarna så kanske är lite på G..

Blidee sa:
Pist i Grand Montets är helt OK, flegere stängde härom dagen för att det var för lite snö. Vet inte om det var tillfälligt eller tills det kmr mer snö, har inte vart där.

Ryktet säger att det kom ca 50cm i Engelberg igår/förrgår.
Ja jag är i Engelberg och i Lördags var det sjukt bra. Lite mer uppkört nu men inga problem att hitta bra snö.

I münchen vaknade man till vit mark i morse, fortsatt att snöa oavbrutet hela dagen.

Lär betyda det samma för Tirol!

deltab0arder sa:
I3ea sa:
Väder och snödjupet i Schweiz kan kollas på snötjänsten SLF
lavin/snöinfo ja, vädret har du bättre pa meteosuisse.
Snöfall/snömängd är en viktig väderlek när det ska åkas alpint har jag för mig. :| På SLF visades även vind och temperaturdata. Men om det skulle vara sol eller dimma visades inte då passar det bättre med ditt tips om Meteosuisse. Tack för det tipset!

Senast ändrad:
jawohl, och i hela regionen enligt nyheterna: tirol, vorarlberg, sydtyskland, och östra schweiz.

just i münchen är det insane: skönt att lägga upp lite feta bredställ pa stadsgatorna...roligare än bräda/skidor :)

Heinz_p sa:
Jarle sa:
För den som undrar hur Bad Gastein är för tillfället. Tyvärr var mer eller mindre all film obrukbar för det syntes bara snö eller så var linsen snöfylld
HAHA, 1.44 in - du har ju ett väldigt säreget språk:)!

Ser fint ut dock. Åkt mycket där!
Haha, vi var lite väl uppspelta på förhållandena, mycket skrikande osv men någon insisterade på att det där skulle vara med :lol:

Det var en bra dag. Synd att det inte finns lika mycket klippor som buskar i den där skogen dock

Senast ändrad:
rl9efb.jpg

Såhär ser det ut i St. Anton!

Hur går det i Valdi....?

Var in på deras hemsida, ser inte bra ut alls, 1 o 1/2 meter.... inget nytt på länge. Lavin fara 1.
Men om någon har en mer positiv(och gärna ärlig ;) ) rapport så skulle ingen vara lyckligare än jag.

Har flyg till Innsbruck på lördag, men ingen slutdestination än.
Förstår att det är lite snö i alperna. Skall vi välja Mayrhofen, St Anton eller något annat. Mayrhofen har tydligen ingen snö i byn och bara 70 i backarna, men mayrhofen har snösäkra Hintertux i närheten. St Anton däremot har tydligen mer snö, men jag är inte säker på att det är tillräckligt där.

Om det finns snö, vilken ort skall man välja?

pellerider sa:
Förstår att det är lite snö i alperna. Skall vi välja Mayrhofen, St Anton eller något annat. Mayrhofen har tydligen ingen snö i byn och bara 70 i backarna, men mayrhofen har snösäkra Hintertux i närheten. St Anton däremot har tydligen mer snö, men jag är inte säker på att det är tillräckligt där.

borglund sa:
?

Hammpus sa:
pellerider sa:

borglund sa:
?
+1

Kamrater...det är Japan som gäller. Två dagar i Hakuba för två veckor sedan...en halv meter ny puder per dag!! 3 meter på 3 veckor...minus 10 konstant...:P

Efter två dagar i mulet väder så tog sig solen fram så att man äntligen kunde se det man åkte....kanske inte årets dump men spårar man nytt hela dagen så är jag iallafall nöjd....?

fr01i.jpg

Tillbaka
Topp