Rätt sätt att slippa tull?

Almis

Ny medlem
Tja folk!
Tänkte beställa kläder från USA och tänkte försöka undvika att åka på tull, funkar det att be dem på företaget att märka paketet med antingen "GIFT" eller "COMERCIAL SAMPLE" och be dem skriva ner ett lägre pris än på de man beställer?

tja, köpte en jacka av en kille i staterna för ett litet tag sen. han skickade den som gift och jag slapp då tullen

om det är ett företag tvivlar jag på att de är så snälla att de skriver gift. dessutom finns det massor av sånt här i forumet. prova söka nästa gång.

Skriver de GIFT ska de ju inte vara något pris? Antingen GIFT, eller så ber du dom sänka priset utåt på varan du köpt. Grejen är att försvinner paketet får du noll ersättning, eller det pris som skrivits upp.

Andra grejen är att nästan ingen seriös gör det här längre, till och med giftboxes som man kunde kryssa i börjar försvinna har jag märkt... Men om man snackar mer privat med någon kille på ett lite mindre företag kanske det går att ordna!

Lyckades nästan övertala en backcountry.com anställd att skicka burtonsaker hit fast dem inte får skeppa till europa. Tyvärr tog brädan jag skulle ha slut.

tullen kollar ju x antal paket hela tiden. Minns inte vad frekvensen är men alla exempel som säger "det gick bra för mig" betyder helt enkelt att de inte blivit kollade. Jag skulle säga så här. Om priset är ok även med tull så är det ju bara att chansa... Det kan ju bli ännu billigare

Hela denna tråd är olaglig enligt FR moderator eftersom det är olagligt att inte betala tull...

Förvänta dig en varning...

Är det ett företag som skickar är det jävligt svårt att slippa tull, även om det står gift, Jag har fått paya nästan varje gång nu på senaste tiden. Verkar som dom blivit hårdare.

Det sätt som är bäst tycker jag är om dom skriver ner värdet på paketet rätt mkt så slipper man en hög tull kostnad.

Har fått betala tull på 2000kr då jag fick mina skidor skickade till mig, på reklamation!
Alltså, skidor som jag köpt och fraktat, fick jag nu betala tull för att få tillbaka. Det stod "Happy Birthday uncle Oscarius" men jag behövde klart som fan dega till fack-fjollorna.

Lee-nus sa:
om det är ett företag tvivlar jag på att de är så snälla att de skriver gift. dessutom finns det massor av sånt här i forumet. prova söka nästa gång.
Jo, jag sökte en del innan och hittade inte riktigt vad jag ville veta!=)

felix sa:
Skriver de GIFT ska de ju inte vara något pris? Antingen GIFT, eller så ber du dom sänka priset utåt på varan du köpt. Grejen är att försvinner paketet får du noll ersättning, eller det pris som skrivits upp.

Andra grejen är att nästan ingen seriös gör det här längre, till och med giftboxes som man kunde kryssa i börjar försvinna har jag märkt... Men om man snackar mer privat med någon kille på ett lite mindre företag kanske det går att ordna!

Lyckades nästan övertala en backcountry.com anställd att skicka burtonsaker hit fast dem inte får skeppa till europa. Tyvärr tog brädan jag skulle ha slut.
Mm har hört att gift börjar bli genomskådat, har dock aldrig testat själv men borde inte comercial sample funka fint! Jag ska inte beställa för några större summor så jag tror jag kan chansa ;)

Pillard sa:
tullen kollar ju x antal paket hela tiden. Minns inte vad frekvensen är men alla exempel som säger "det gick bra för mig" betyder helt enkelt att de inte blivit kollade. Jag skulle säga så här. Om priset är ok även med tull så är det ju bara att chansa... Det kan ju bli ännu billigare
sorry att ja e trög;) hur menar du med att om priset är okej med tullen?

oscarius sa:
Har fått betala tull på 2000kr då jag fick mina skidor skickade till mig, på reklamation!
Alltså, skidor som jag köpt och fraktat, fick jag nu betala tull för att få tillbaka. Det stod "Happy Birthday uncle Oscarius" men jag behövde klart som fan dega till fack-fjollorna.
surt..

Almis sa:
Pillard sa:
sorry att ja e trög;) hur menar du med att om priset är okej med tullen?
Njae, oftast är det ju billigare även om du skulle åka på tull, Såj ag menade att om även priset med tull är ok så är det ju bara att chansa

jeffa sa:
Hela denna tråd är olaglig enligt FR moderator eftersom det är olagligt att inte betala tull...

Men när fan ska du ge dig!.. sluta grina för att du blivit varnad!.. jag har oxå blivit varnad eftersom att nån moderator tkt jag startade en onödig tråd.... men iten fan bölar jag för det o skriver det i varje jävla tråd!

jeffa sa:

Dessutom kan det inte vara olagligt att skriva här. Mig veterligen finns det inget reglerat i lagtext om vad man får diskutera på FRs forum... Sorry, var bara tvungen..;)

Pillard sa:
jeffa sa:

Dessutom kan det inte vara olagligt att skriva här. Mig veterligen finns det inget reglerat i lagtext om vad man får diskutera på FRs forum... Sorry, var bara tvungen..;)
Tydligen finns det det eftersom jag blev varnad för att ha diskuterat en olaglig sak. Jag avrådde från brott och sa att det var olagligt och ändå blev jag varnad med förklaringen "du pratade om något som var olagligt"...

Men men. God works in mysterious ways...

jeffa sa:
Pillard sa:
jeffa sa:

Tydligen finns det det eftersom jag blev varnad för att ha diskuterat en olaglig sak. Jag avrådde från brott och sa att det var olagligt och ändå blev jag varnad med förklaringen "du pratade om något som var olagligt"...

Det jag menade var att du från början skrev att han skulle bli varnad för att det var olagligt enligt FRs moderatorer att prata om nåt olagligt. Det kan mycket väl strida mot FRs egna regler men kan aldrig bli olagligt om det inte behandlas i Svensk författningssamling. Är lite kvällstrött och ville gärna märka lite ord. Inget personligt...:)

nix, tull och moms beräknas på försändelsens värde inkl frakt och eventuell transportförsäkring enligt tullverkets hemsida. tullavgift på kläder 12% och moms 25%

eriknyberg sa:
nix, tull och moms beräknas på försändelsens värde inkl frakt och eventuell transportförsäkring enligt tullverkets hemsida. tullavgift på kläder 12% och moms 25%
Så jävla dåligt! Hur kan man måsta betala mer beroende på frakten, det är ju ändå kläderna i detta fall man betalar tull för..? :(

jag skickade ett mail till en klädaffär i usa o de sa att de inte kunde skicka som gift o skriva ned priset, finns det några nackdelar för dem på företaget att skriva ner priset eller så? Värd att tjata lite? ;P

inte värt att tjata. det är ju ett lagbrott. den här diskussionen borde läggas ner.
även du, som köper, begår lagbrott om du inte deklarerar dina varor om du skulle slippa undan tullen.

Lee-nus sa:
inte värt att tjata. det är ju ett lagbrott. den här diskussionen borde läggas ner.
även du, som köper, begår lagbrott om du inte deklarerar dina varor om du skulle slippa undan tullen.
För vi alla är ju kommunister och hejar på staten!

josemaria sa:
För vi alla är ju kommunister och hejar på staten!
du får gärna heja på staten. kan ju tillägga att jag själv inte är världens minst dekadenta människa, men det kan vara bra att vara uppmärksam på vad det faktiskt innebär.

Senast ändrad:
jeffa sa:
Pillard sa:
jeffa sa:

har själv fått en varning som ledde till ban pga att jag startade en tråd om k1 :(

Oscarius, angående tull på reklamationer:
Det finns möjlighter att inte betala tull och moms om man följer de instruktioner som finns på tullverkets hemsida http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000897.html

Men det kanske du redan vet, men kanske inte kunde uppfylla kraven.

Tullen kan vara tuffa. För några år sedan var jag en säsong i Colorado och handlade att par snowboardboots i början. Efter någon månad började de gå sönder så jag gick in i butiken: "Tyvärr kan vi inte ordna ett par nya till dej, men vi kan laga dem provisoriskt så du kan använda dem säsongen ut. När nästa säsongs boots kommer får du ett par nya, det går på garantin", säkert, tänkte jag.

Dock var jag inte kvar där till nästa säsong utan åkte hem vid säsongsslutet. Men så dökt det upp ett par ersättningsboots hemma hos mej i Sverige (jag fick betala frakten), och det skulle Tullen ha pengar för. "Men det är ju garantiersättning, sa jag". Jaha, sa Tullen, men då måste du visa ett tillståndspapper som du skulle ha begärt av oss när du skickade över bootsen till USA för garanti." "Men jag skickade aldrig över dem, jag lämnade dem i butiken i USA när jag åkte tillbaka till Sverige. Att ta med trasiga boots för att skicka över dem direkt till USA för dyr frakt är ju inte riktigt smart, eller hur Tullen?"
"Jaha, sa Tullen, det finns vissa undantagsregler för att inte behöva betala tull och moms. Några undantagsregler för just den här typen av fall finns inte, därmed blir du skyldig att betala tull och moms".

Jäklar vad jag försökte hitta information och snacka med folk på Tullen. Men det blev att slanta upp. Dock så fick jag ett par nya boots, jag led inte så mycket, men det kändes att det var principiellt fel, hade jag tagit hem slitna boots hade jag inte behövt betala tull och moms. Sista ordet från Tullen blev: "Om du har klagomål, vänd dej till EU".
I övrigt gör Tullen bra jobb måste jag tillägga.

Ride on,

Snödjup

Tillbaka
Topp