Roliga kurser på universitetet?

Tjena,

Jag har nu enbart valbara kurser kvar på min utbildning och det innebär att jag kan läsa en termin av vad som helst för att få min examen.
Frågan är då, finns det några roliga kurser att välja? Något inom skidåkning? Eller kanske snö/väder? Turism?
Jag hittar inget bra online.
Gärna i Stockholms området, annars får det vara på distans.

Har ni läst någon rolig kurs ni kan tipsa om?

Dinosaurier, 7.5 hp!

Kursen är tänkt för Dig som vill ha en djupare kunskap om dinosauriernas ursprung, gruppens utveckling, deras uppgång och framgång under mesozoikum samt deras utdöende vid krita/tertiär-gränsen – men också deras kvarvarande former i form av fåglarna – det är hela denna utvecklingskedja som kursen kommer att behandla.

Liberal Arts 180 hp (man bah wtf!?)

Kandidatprogrammet Liberal Arts är Göteborgs universitets nya spetsutbildning i humaniora och vänder sig särskilt till dig som söker en utmaning och vill ha en avancerad utbildning i klassisk humanvetenskap. Från hösten 2011 är Liberal Arts nytt huvudområde vid Göteborgs universitet och GU är i dagsläget det enda nordiska lärosäte som erbjuder en utbildning av befintligt slag.

Jag även har en facebookvän som påstår sig läsa Eugenik vid Göteborgs universitet... men det är som sagt en facebookvän så jag har svårt att bedöma sanningshalten i det.

Vill du istället ha något bra för ditt CV skulle jag läsa en "juridisk översiktskurs", något inom statsvetenskap eller kanske ekonomi... fast att ha läst Dinosaurier 7.5 hp är nog inte heller så tokigt.

ToyStoryRex4.jpg

Japanska på SU. Felix tips är också rätt mäktigt, förutsatt att det räcker med 7,5 poäng för dig!

Innan var det ekonomi men jag har tröttnat lite på det.
Nu är jag ganska sugen på att jobba med laviner eller i alla fall ute på berget eller dylikt.

Du kommer alltså att plocka ut en ekonomexamen? Om du vill läsa något som du faktiskt har nytta av i arbetslivet och inte enbart kostar studielån så rekommenderar jag att du tittar på språkkurser. Kursen Affärsengelska är väldigt populär men jag vet inte om den ges i Stockholm, pendla till Uppsala går ju smärtfritt.

Tänkte ta rygg på Tompan14;

Har du inte redan gjort det och inte är helt håglös, läs engelska. Affärsengelska är en bra sak att ha koll på rent praktiskt (inte bara teoretiskt på betyget), men också en helt vanlig engelska kurs fungerar. Att kunna skriva grammatiskt riktigt på engelska är och förblir positivt i den bistra verklighet du är på väg ut i. Det är ingen lek här inte. Nedra måsten, prestationskrav, leveranskrav, krav på kvalité och allt annat som hör till. Man skulle kunna säga att arbetslivet är lite som unversitetet, fast helt tvärtom. Det hela är fruktansvärt otäckt.

Engelska som sagt, om du orkar. Skippa dock allt vad "Fonetik" heter. Att läsa fonetik är lika meningslöst och gör lika ont i hjärtat som att gå på en hotellfrukost som inte tillhandahåller bacon. Fyfan.

Att byta studieort ser jag bara som positivt. Klä dig i rollen som den mystiske främligen. Prata bara skidåkning, prata bara framtid och aldrig vad du egentligen gjort eller vad du kommer ifrån. Svara aldrig i telefonen när den ringer. Tjejer gillar sånt.

Tillbaka
Topp