Royale vs Air

Royale vs Air
minst en Royale iaf, som är Mid-Wide, det bästa vore väl dock att köpa en wide-bräda, typ, Bullet eller en baron för å få en bättre!

Royale vs Air
Jo, de får bli en Mid-Wide säkert, men då e frågan om det räcker med en 161/162 el ska man köra på en 165/166... Ligger på 80 kg nu... lovat att börja träna igen *nickar* men muskelmassa väger oxå en del...

Royale vs Air
Känns ju som att dom där maxgränserna är lite tänjbara.
Du kan ju aldrig få den exakta gränsen, det beror ju aldeles på hur du är som åker osv hur du kommer uppfatta brädan.
Men känner du dig osäker så får du väll satsa på en längre.
Hursomhelst ta den som du känner i hjärtat skulle vara bäst, jag skulle nog ta en 161/162.

Royale vs Air
det är ju en lite knepig fråga det där med viktgränser..

håller man sig innanför så käns brädan "som det skall" om man åker "normalt" men om man ligger över gränsen så kommer brädan att kännas mjukare (nähä??) och har du då en aggresiv åkstil så kanske du får släpp och annat o-skojjs ibland..

åker du däremot "normalt" så kommer du kanske bara att uppleva en "mjukare känsla" om du går över gränsen på vikttabellen..

köper du en hårdare bräda (ex. baron ES) så kommer skillnaden att bli mindre...

/K

Royale vs Air
Kevin,

Varför Burton överhuvudtaget?

Om duu nu har bestämmt dig för att handla från "over there" så finns det ju ett väldigt mycket större utbud.

Lib-tech, Gnu och Option är tre grymma märken som piskar Burtons budgetmodeller alla dagar i veckan!

Kolla in dom, handbyggda brädor för samma pris!

Lycka till!

Royale vs Air
Kevin,

Burton byggs inte för hand längre.

Det är ju lätt att snöa in på något speciellt märke, särkilt Burton! De gör helt OK brädor, bättre än de många andra, men samtidigt lever de stenhårt på sin starka ställning på marknaden.

Man får väldigt mycket bräda för pengarna om man riktar in sig på de mindre tillverkarna.

Ett exempel:

Burton Royal kostar 400$ på REI.com, för samma pengar får du:

Gnu Riders Choice - Kommentarer överflödiga...

Option Booter - Jag har bara gott att säga om Option(Har en själv)

På boardmerchant.com hittar du:

LibTech Dark Series 158 Wide 2005 för 250$

Kanske låter som om jag klankar ner på Burton...och det gör jag också, lite bara!

Lycka till och skriv gärna vad du köpte!

Royale vs Air
får jag fråga herr n0bl om vad definitionen av handbyggd är?

står de och håller i träkärnan tills den e böjd på varje bräda? sågar de ut träkärnorna för hand ur en stock? står de vid ett städ och bankar och hamrar till stålkanterna ??

det är väl handgjort om nått.

neeej, "skämt" å sido.. handgjorda brädor.. ja du .. i dagens snowboardtillverkning så skötes mycket av maskiner men det är ju människorna som håller i spakarna.. bär saker.. ser till att allt passar ihop.. sätter allt på rätt ställe.. kontrollerar varje enskild bräda.. håller i dem när de vallas/vaxas och slipas..

mer handgjort kan det väl inte bli om man skall kunna tjäna pengar på det ??

eller ?

http://www.burton.com/eu/company/slideshow.asp?cat=factorytour

ta gärna å titta på hur de gör burtonbrädor... följ länken nedan..

:)

(nu säger jag inte att burton e bättre än något annat märke eller att något annat märke är sämre, jag ifrågasätter bara vad som egentligen menas med handgjorda brädor)

/Kalle

Royale vs Air
Det där med "handgjorda brädor" är ju helt klart en definitionsfråga och jag skulle vilja säga att snowboards inte kan vara annat än mer eller mindre handgjorda. Det är kanske mer relevant att diskutera vem som tillverkar olika brädor och i vilka kvantiteter brädorna tillverkas.

Burton tillverkas i helt sjuka mängder i stora fabriker där de anställda inte är någor annat än just det. De går till sitt jobb, stämplar in, tillverkar lite brädor, stämplar ut och går hem igen. Inget fel i det men det borgar inte för att brädorna ska bli särskilt själfulla och det är där jag tycker att Burton har tappat all sin trovärdighet och blivit totalt ointressanta. De ofantliga mängderna brädor gör också att det är helt ofrånkomligt att måndagsex slinker igenom vilket gör att Burton förvånande ofta nämns i samband med dålig kvalitet.

Hur som helst tycker jag att det är helt underbart att se lite sund Burtonskepsis. Här i Sverige har Burton en helt sjuk status och i stort sett alla verkar dyrka marken som Jake Burton går på. Kom igen, det är faktiskt bara snowboards och varken de mest progressiva eller hållbaraste i världen heller.

Mindre tillverkare som har full kontroll på hela produktionskedjan och där de som bygger brädorna är samma personer som sedan åker på brädorna borgar för en helt annan kvalitet och själ. Om man tittar på märken som Unity, Glissade, Nidecker, Never Summer, Gnu, Libtech, Option, Logic, Donek och Prior m.fl så är det helt uppenbart att varje enskild brädas kvalitet har en helt annan status hos de märkena än hos giganten Burton vilket medför en helt annan kvalitet.

Royale vs Air
jag åkte snöbräda första ggn 1989 och körde sönder en hooger booger och en kemper.. sen fick jag hyra min första burton (och jag visste inte så mycket om det märket då). det var något annorlunda och hade en skönare känsla tyckte jag då..

1990 så började min karriär ta lite mer fart men jag hade faaan inte råd med de dyra burtongrejjerna så jag körde på libtech, q-stix, morrow och niedecker.. med varierande resultat. jag kan säga att morrowbrädorna var jäfligt sköna jämfört med resten..

1996 (tror jag) så hade jag jobbat å sparat ihop till min första burton (en balance 152, terje haakonsen promodel med custombindningar) detta var en känsla som revolutionerade min åkning och min själ njöt i fulla drag..

sen dess är jag hooked på burton, gillar deras bindningar med många inställningsmöjligheter, deras sköna skor (som blev 100% sköna förra sässongen med deras gula bananer som gjorde hälgreppet till en njutning) jag älskar deras känsla i brädorna och har väl åkt på ca: 20 stycken burtonbrädor genom åren.. har knäckt en dominant förra säsongen och sett sprickor i laminatet många många ggr.. jag vet att det inte är det högsta kvaliten OCH jag har inget att jämföra med då jag ej kört något annat sen 96 (??) .. jag håller fullständigt med att burton har blivit jäfligt hypat och att de inte är lika bra eller bättre än andra mer okända märken..

jag är bara kär i burton och förlåter hennes misstag... jag är hooked och kommer att vara det länge.

/Kalle

Royale vs Air
^^^....och det är just därför din kärlek till Burton är så totalt legitim.

Man får ju självklart gilla precis vilka snowboards man vill, men när man säger att man gillar Burton för att de är bäst eller hållbarast eller har den mest avancerade konstruktionen så är man faktiskt ute och cyklar. Burton har en ställning på marknaden som gör att de kan ta ut lite mer betalt för samma bräda som många andra märken säljer för tusenlappen mindre. Jag bara önskar att alla vore medvetna om detta och inte bara går och köper Burton för att man tror att det är bäst. Det är ju inte säkert att den som ropar högst och syns mest är bäst (tänk McDonalds).

Burton är helt grymma på att utnyttja det faktum att de allra flesta inte vet särskilt mycket om hur en snowboard är konstruerad. Man fyller sin groteskt tjocka katalog med en massa konstruktionsterminologi som "carbon I-beam", "pressure distribution edges", "infinite ride", "tri-axial" mm, mm och folk köper det och tror att Burton har något speciellt fast de i själva verket pratar om saker som finns hos de allra flesta tillverkare.

Näe, ska man gilla Burton ska man ha bra känslomässiga argument, typ att de är det "första" snowboardföretaget eller för att det är ett "åkardrivet" företag som gått i framkanten när det gäller utvecklingen av snowboardåkningn, för rent konstruktionsmässigt, prismässigt och hållbarhetsmässigt erbjuder de inte mer än väldigt många andra.

Peace!

Royale vs Air
jag kan väl också slå ett slag för min obotliga sjukdom: jag-måste-ha-allt-av-samma-märke-sjukan som botas på ett tillfredställande sätt med burton,

strumpor, underställ, handskar, mellanlager, jacka, byxor, skor, bindningar , bräda, hjälm och nu slutligen goggles (anon) ..

sååå.. jag kör 100% burton från hjärtat via huden till det impregnerade lagret på kläderna..

:) that´s goood :)

skulle gärna vilja testa att åka på och jämföre med andra märken men jag har inte tid eller råd (hmm vilja) att göra det ..

du har så rätt i det du säger.. triax-laminat hmm.. eller glasfibrer i tre riktningar .. wow asså.. carbon I-beam.. hmm.. eller kolfiber inlägg ... wow asså.. etc etc... men vad gör man inte för att fixa å trixa lite med orden..

sanitetstekniker eller hmmm lokalvårdare .. eller rätt å slätt städare

:)

du har vettiga åsikter å det gör att du får fett med respekt å cred från mig iaf.

peace brother..

/K

Royale vs Air
Men om jag tar det fr början istället!

Jag är ute efter en bräda som är:

*lätt i vikten
*enkel att åka med
*bra möjligheter att även utvecklas med
*starkkvalite
*freeridefreestyle, nåt emellan (vill ju inte bryta nacken i pipen 1 dagen heller)
*samt prisvärd

Troligen Mid-Wide eftersom jag är 1.87cm, 80kg, stl 44 (US 11)

Royale vs Air
Jag vet en bräda som skulle passa dig helt perfekt.

Det är en Trilogy Arts, Midnight Cowboy, 162W.

Längd: 162
Bredd: 26,4
Svängradie 8,68m

Den är tillverkad av Glissade Snowboards och har absoluta topmaterial i sig. Glissade gör några av de absolut lättaste brädorna på marknaden. Den är klassad som "All Mountain Freestyle" och den är förra årets modell, fast helt ny och oanvänd, vilket gör att den blir mycket prisvärd.

Om det låter intressant kan du kontakta mig så kanske vi kan göra affär!

Peace!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp