Det där med "handgjorda brädor" är ju helt klart en definitionsfråga och jag skulle vilja säga att snowboards inte kan vara annat än mer eller mindre handgjorda. Det är kanske mer relevant att diskutera vem som tillverkar olika brädor och i vilka kvantiteter brädorna tillverkas.
Burton tillverkas i helt sjuka mängder i stora fabriker där de anställda inte är någor annat än just det. De går till sitt jobb, stämplar in, tillverkar lite brädor, stämplar ut och går hem igen. Inget fel i det men det borgar inte för att brädorna ska bli särskilt själfulla och det är där jag tycker att Burton har tappat all sin trovärdighet och blivit totalt ointressanta. De ofantliga mängderna brädor gör också att det är helt ofrånkomligt att måndagsex slinker igenom vilket gör att Burton förvånande ofta nämns i samband med dålig kvalitet.
Hur som helst tycker jag att det är helt underbart att se lite sund Burtonskepsis. Här i Sverige har Burton en helt sjuk status och i stort sett alla verkar dyrka marken som Jake Burton går på. Kom igen, det är faktiskt bara snowboards och varken de mest progressiva eller hållbaraste i världen heller.
Mindre tillverkare som har full kontroll på hela produktionskedjan och där de som bygger brädorna är samma personer som sedan åker på brädorna borgar för en helt annan kvalitet och själ. Om man tittar på märken som Unity, Glissade, Nidecker, Never Summer, Gnu, Libtech, Option, Logic, Donek och Prior m.fl så är det helt uppenbart att varje enskild brädas kvalitet har en helt annan status hos de märkena än hos giganten Burton vilket medför en helt annan kvalitet.