FFrank sa:Ryggskydd är en självklarhet för mig, antingen kör man utan och riskerar att skada ryggen för livet eller så kör man med och inte behöver oroa sig över det.
Vet ni, man kan skada ryggen fastän man HAR ryggskydd på också.SverigeTomten sa:Ryggskydd är überbra! Så fort jag började använda det så blev jag inte det minsta rädd att krasha på ryggen. Dessutom, Om jag VET att det kommer gå åt pipan så försöker jag faktisk landa på rygg, så att skyddet dämpar smällen. Det är väldigt sällan jag får ont av att krasha på rygg nu för tiden.
Jag vet det mycket väl, jag är inte odödlig! (Som vissa verkar tro >_>)Yatzy sa:FFrank sa:Ryggskydd är en självklarhet för mig, antingen kör man utan och riskerar att skada ryggen för livet eller så kör man med och inte behöver oroa sig över det.Vet ni, man kan skada ryggen fastän man HAR ryggskydd på också.SverigeTomten sa:Ryggskydd är überbra! Så fort jag började använda det så blev jag inte det minsta rädd att krasha på ryggen. Dessutom, Om jag VET att det kommer gå åt pipan så försöker jag faktisk landa på rygg, så att skyddet dämpar smällen. Det är väldigt sällan jag får ont av att krasha på rygg nu för tiden.
Så länge du spänner åt ryggsäcken ordentligt borde det inte vara något problem säkerhetsmässigt. Personligen har jag dock valt att köra ryggskyddet separat, smidigt att kunna köra utan säcken på ryggen och fortfarande vara skyddad. Jag kan även köra min ryggsäck som vanlig ryggsäck utan att behöva ha en onödig platta i den.marcopolo_sthlm sa:Hur bra är ryggsäckar med inbygt ryggskydd? Kan det liknas vid "vanliga" ryggskydd?

kode + separat ryggskydd skulle jag säga är bättre. har använt free rider 26 själv och tyckte inte riktigt om att ha ryggskydd i ryggan. slutade med att jag körde med mitt vanliga ryggskydd under samtidigt, ger en mycket "närmare" känsla!marcopolo_sthlm sa:OK, sitter o tänker om jag ska köpa Ortovox Free rider +26 med ryggskydd eller Kode från Osprey o ev. ha ett separat ryggskydd. Svårt att veta hur det känns efter ett tag när man bara testar en kortis i butik
En oldtimer till som intämmer! Jag har många timmar i pister, i banor, i offpisten, vad du vill, och klarat ryggen hittills (peppar-peppar). Personligen uppmärksammade jag att det fanns ryggskydd när jag snackade med en crossåkande (motorcykel alltså) polare, bara för att upptäcka att fartåkarna redan avände dom. I dag är nog den största faran att bli påkörd känns det som faktiskt.snorkel sa:Jag räknas väl också som oldtimer och har åkt en massa utan skydd och klarat mig hyggligt. Klassar det mer som tur än försiktighet. Efter att ha kraschat och svimmat och vaknat med spräckta revben och med temporär minnesförlust utan att veta var jag var etc. så köpte jag hjälm för nästan 10 år sedan. Något år därpå köpte jag ryggskydd som jag tyvärr fuskar med en del. Åker oftast med ryggsäck och det blir lite väl klumpigt med ryggskydd. Säcken skyddar en del men bara mitt på ryggen.
Slutsats. Köp alla skydd du känner dig komfortabel med.
ibland lönar det sig att läsa igenom några svar innan man frågar...Korsbandet sa:Ryggsäckar med "inbyggt ryggskydd" (Ortovox) är det en fullgod ersättning?
Lee-nus sa:kode + separat ryggskydd skulle jag säga är bättre. har använt free rider 26 själv och tyckte inte riktigt om att ha ryggskydd i ryggan. slutade med att jag körde med mitt vanliga ryggskydd under samtidigt, ger en mycket "närmare" känsla!marcopolo_sthlm sa:OK, sitter o tänker om jag ska köpa Ortovox Free rider +26 med ryggskydd eller Kode från Osprey o ev. ha ett separat ryggskydd. Svårt att veta hur det känns efter ett tag när man bara testar en kortis i butik
Oops! Sorry, var lite väl snabb i scrollandet där...Korsbandet sa:Ryggsäckar med "inbyggt ryggskydd" (Ortovox) är det en fullgod ersättning?
Jag har detta skydd och det sitter riktigt bra jämfört med de äldre modellerna med hårdplast osv. Vid "test" av skydded så tycker jag faktiskt att den uppfyller funktionen mycket väl dvs. att materialet blir hårt vid kollision m.m.Xos sa:Hittade ett nytt (?) sorts ryggskydd, VPD spine från POC. Det ska tydligen vara ett mjukt material, i en väst, som formar sig efter kroppen men stelnar vi chock (fall). Är det någon som har testat just denna modell?Är det bättre än 'vanliga' skydd?
De ger ju utan tvekan ett skydd som är tillräckligt. Frågan är snarare hur det är med rörligheterna och möjligheten att ha en ryggsäck på sig med de skydden, det kan jag inte svara på. Om du har ett crosskydd redan är det väl bara testa?voktah sa:När ni ändå diskuterar ryggskydd, fungerar ryggskydd som man använder när man kör motocross?
sitter på jobbet och tanken slog mig att jag kanske inte behöver köpa ett nytt, då blir det till att testa när jag kommer hem!Vattendroppe sa:De ger ju utan tvekan ett skydd som är tillräckligt. Frågan är snarare hur det är med rörligheterna och möjligheten att ha en ryggsäck på sig med de skydden, det kan jag inte svara på. Om du har ett crosskydd redan är det väl bara testa?voktah sa:När ni ändå diskuterar ryggskydd, fungerar ryggskydd som man använder när man kör motocross?