Sälja bilder till tidningar mm.

Rydellen

Ny medlem
Undrar helt enkelt om det finns fria händer för efterbearbetning av bilder när man ska sälja. Har olika tidningar olika regler eller finns det en oskriven regel att sålda bilder ska vara "ur kameran"? Jag tycker det är lite tråkigt att man kan fixa så mycket med efterbearbetning då själva fotojobbet blir mindre viktigt..Men så länge man får till en bra bild med alla medel möjliga kanske det är ok?

Rydellen

Nog borde man få redigera bilden, bara den blir bra. För varför skulle dom vilja ha äkta bilder som oftast går att göra snyggare

Klart att du får efterbearbeta bilden tex ljus och kontraster, det är ju upp till tidningen och vad dem vill ha, en bra bild är en bra bild oavsett efterbearbetning, samtidigt beror det ju också på vad det är för typ av repotage. Tex national geographics blir nog inte så glada när dem märker att den anorektiska flodhästen från sudan bara var liquifyad haha.

jag har själv inte sålt ngt, brorsan däremot har fått sålt några repotage, med både text och bild. Han bara låg på som fan, mailade till chefredaktören eller ansvarig inköpare osv så det är bara att mailbomba om du vill få sålt ngt.

Ehm, Nej det är inte fritt fram att redigera. Iaf inte om bilderna är av typ nyhets karraktär. Om du ska skicka in bilder till Åka skidor är det kanske en annan sak.

Om jag inte har fel så får nyhets anknutna bilder knappt redigeras alls. Vet att många pupliserade bilder från kris områden har fått dementeras just på grund av det.

Te.x så va det en kille som gjorde (bomb)röken lite tjockare och mörkare på ett par bilder från typ Israel. Han fick böta en jävla massa efter det..

sebbe_h sa:
Te.x så va det en kille som gjorde (bomb)röken lite tjockare och mörkare på ett par bilder från typ Israel. Han fick böta en jävla massa efter det..
Jo, men det är ju inte riktigt samma sak som att bara ändra kontraster osv..

Rydellen sa:
finns det en oskriven regel att sålda bilder ska vara "ur kameran"? Men så länge man får till en bra bild med alla medel möjliga kanske det är ok?
Rent generellt kan man väl säga att en bra bild är en bra bild. Powder är väl egentligen den enda tidningen som bara accepterar RAW-bilder, men för de flesta andra funkar faktiskt högupplösta JPEG helt ok. Förutsatt att det är kvaliteten är bra förstås, det finns ju ett talesätt om "skit in - skit ut".

Men det är klart att ju mindre du har pillat med den desto bättre är det. Att toucha upp levels, kurvor och liknande är helt ok och sånt man måste göra med de flesta bilder. Men när det börjar bli tal om ren förvanskning av bilder så tror jag att de flesta tidningar inte blir så imponerade. Det är å andra sidan inte speciellt kul att sitta och kolla igenom en CD med dassiga bilder som hade mått bra av en snabb vända i Photoshop innan dom skickades in. Så den enkla regeln är att se till att det är bra bilder som du skickar in, sen hur du gör det är egentligen ganska oväsentligt.

kalle188 sa:
hur gar man egentligen till vaga nar man skall salja bilder?
Det säger sig väl lite självt. Ta kontakt med tidningen du är intresserad av att jobba med och presentera dig själv och dina bilder. Om du skickar in material så se till att det är så överskådligt som möjligt att kolla igenom ditt material, det är inte speciellt kul att kolla igenom en CD med 43615 högupplösta bilder utan någon som helst mappstruktur. Ordna in i mappar som t.ex. storberg, jibb, puder - Alaska osv. Om man printar ut tumnaglar på ett papper som man skickar med så ökar chanserna att bilderna faktiskt blir sedda med flera hundra procent. En normal tidningsredaktion blir överöst med bilder från olika fotografer och det finns en hel del annat att syssla med än att leta efter bilder på CD-skivor.

Men det är viktigt att bara skicka in riktigt bra bilder, halvbra räcker inte. Annars finns det en risk att dom bra bilderna drunknar i en massa mediokert material. Men det allra viktigaste är att faktiskt ha en tanke bakom det man fotar och föra en dialog med redaktionen vad dom faktiskt vill ha.

Senast ändrad:
Det beror på hur mycekt man ändrar.
Det är nog tillåtet att rena bilden med hjälp av nivåer o.s.v. kräma på lite kontrast funkar nog med, inte för mycket dock.

Många smarta ord från Glisseur.
Jag har hört ungefär samma sak från ett par fotografer. Nyhetsbilder får i princip inte redigeras alls, de ska återspegla verkligheten så mycket som möjligt.

"Posterbilder" som jag kallar dem (läs: sjukt coola helsidor/affischer) är helt ok att redigera, men jag tror att man kommer enorm mycket längre med en måttligt efterbehandlad bild.

Jag önskar att jag vore så duktig att det var dags att börja sälja bilder.

Många seriösa tidningar vill ha bilder i rawformat även om du skickat en jpeg/tiff. Detta för att de ska kunna se om du flyttat eller tagit bort något ur bilden, tex träd, åkare osv.
Vidare så förstår en bra bildredigerare att bilder behöver skärpas upp, vissa färger mättas, kontrasten justeras osv för att de ska bli bra i tryck. Du behöver alltså inte överarbeta dina bilder innan du skickar in de. En tidning vill se bra bilder inte digital konst.

Generellt så håller de amerikanska tidningarna hög standard vad gäller bildval och kvalité medans de svenska tidningarna är betydligt sämre. Nämnas bör dock att Transition är helt ok vilket förmodligen beror på att redaktören Anders Neuman själv är fotograf.

Hejsan!

Mycket beror på tidningen, vad dom inriktar sig på. Tex tidningen FOTO har mycket abstrakta/konstnärliga bilder. Dom har även en hel del bilder som är mycket bearbetade i photoshop. Men då anges det även i texten att dom är bearbetade. Jag tror inte att varken transition, åka skidor, brant, kommande Vertikal mm skulle acceptera grovt manipulerade bilder som att man flyttat åkare mm. Färger,kontrast mm är nödvändigt för bilder som ska tryckas. Mycket ligger i fotografens egna samvete att inte förändra bilderna genom manipulering.

Och det är precis som Glisseur säger att man måste ligga på tidningen, bli "vän" med redaktören och enbart skicka in sina bästa bilder, man måste vara mycket självkritisk!
Det tar ett tag innan man får in en fot någon stanns.

Mvh
Johan Ståhlberg

Tillbaka
Topp