Säsong i Narvik.

• Trådstartare Trådstartare Clariella
  • Start datum Start datum
C

Clariella

Guest
Säsong i Narvik.
Är intresserad av att göra säsong eller halvsäsong i Narvik nästa vinter. Tänkte fråga om nå n här har erfarenhet av hur det är att säsonga där. När bör man åka? Löar det sej överhuvudtaget att vara där under försäsongen? Lätt att hitta boende? Har någon erfarenhet av att jobba på skidskolan där? Tips på andra anläggningar i närheten och toppturer omkring, mm.
Adda gärna mej på msn! clariella@hotmail.com Hade varit kul att snacka med någon som bott i Narvik en längre tid!

Säsong i Narvik.
vänta nu. Narvik är en stor stad och jobb lär det finnas, varför bli skidskolelärare? Är lite i samma tankebana. hade varit en fin stad att bo i helt enkelt. närbeläget berg att åka skidor på och en lång lång skidsäsong vad jag förstått. sen finns riksgränsen björkliden och abisko inte alls så långt därifrån vad jag förstått. de norska skidorterna har jag sämre koll på.

Mvh William

Säsong i Narvik.
det finns ju andra jobb - vanliga jobb- i narvik som är bättre betalda. men du får väl hålla koll på narvikfjellet.no och nav.no. fast att jobba som skidlärare är ju mycket bättre betalt i narvik än i riksgränsen och björkis, även om det är dåligt betalt för att vara norge.

boende: finn.no, .zett.no. bra om du har jobbat i sverige innan och har med dej pengar till depositum (ca 3 månadshyror)+ första hyran.

Säsong i Narvik.
Den "riktiga" skidsäsongen börjar sent på våra breddgrader. Räkna inte med mycket skidåkning i januari då solen står under horisonten. Lite elljusåkning och någon karaktärsdanande tur i den halvljusa polarnatten. Beror förstås på hur entusiastisk du är. Men detta har du förstås koll på. Under midvintern brukar dessutom snötäcket vara ganska tunt. Februari, mars och april är däremot fantastiska månader här uppe, och i maj finns snön kvar på höjd.

Har du upptäckarglädje och gillar fri skidåkning är det rätt ställe. Hela trakten består av fjäll och fjordar. Fina fjäll för turer finns i överflöd, det är " bara" väder, snöförhållanden och transporter som man anpassa sig till. Micke Ekenstams bok "Toppturer" (Narvik - Gränsen - Björkis - Abisko) är super, både för inspiration och fakta.

Narvik är inte en "skidort" i den vanliga bemärkelsen. Det är en liten nordnorsk hamnstad med en skidbacke. Helt olik vanliga bummarställen.

Säsong i Narvik.
Wippeh sa:
vänta nu. Narvik är en stor stad och jobb lär det finnas, varför bli skidskolelärare? Är lite i samma tankebana. hade varit en fin stad att bo i helt enkelt. närbeläget berg att åka skidor på och en lång lång skidsäsong vad jag förstått. sen finns riksgränsen björkliden och abisko inte alls så långt därifrån vad jag förstått. de norska skidorterna har jag sämre koll på.

Mvh William
Undrade mest om skidskolan för att jag jobbat en del som skidlärare tidigare och gillar det jobbet, åtminstone om det är på halvtid så att det inte tar för mycket tid av åkingen i övrigt.

Säsong i Narvik.
ville vessla summerade det rätt bra. givetvis skulle jag nämnt den sena säsongstarten pga det kolsvarta mörkret men det är ju inte så viktigt. Hur långt in mot sommarmånaderna sträcker sig skidåkningen? såg att man kan köpa liftkort för sommar också, men de kanske är för mtb?

Säsong i Narvik.
Vad jag läste på hemsidan så går skidsäsongen fram till 11.5. Sommarkortet måste vara för mountainbike.
Gillar att Narvik inte är någon riktig säsongarort..Är litet trött på detdär med säsongandet och festandet efter tre säsonger, men skidor vill jag fortfarande åka=)

Säsong i Narvik.
ville-vessla sa:
Den "riktiga" skidsäsongen börjar sent på våra breddgrader. Räkna inte med mycket skidåkning i januari då solen står under horisonten. Lite elljusåkning och någon karaktärsdanande tur i den halvljusa polarnatten. Beror förstås på hur entusiastisk du är. Men detta har du förstås koll på. Under midvintern brukar dessutom snötäcket vara ganska tunt. Februari, mars och april är däremot fantastiska månader här uppe, och i maj finns snön kvar på höjd.

Har du upptäckarglädje och gillar fri skidåkning är det rätt ställe. Hela trakten består av fjäll och fjordar. Fina fjäll för turer finns i överflöd, det är " bara" väder, snöförhållanden och transporter som man anpassa sig till. Micke Ekenstams bok "Toppturer" (Narvik - Gränsen - Björkis - Abisko) är super, både för inspiration och fakta.

Narvik är inte en "skidort" i den vanliga bemärkelsen. Det är en liten nordnorsk hamnstad med en skidbacke. Helt olik vanliga bummarställen.
Ah, litet som jag gissade alltså gällande försäsongen. Tack för boktipset! Låter som om den kunde vara matnyttig..Skall försöka få tag på den.

Säsong i Narvik.
sommarkortet är för mountainbike. narvik har en rätt krävande downhillbana.

men clariella, det kan löna sej att flytta till narvik redan under sommaren... många arbetsgivare söker vikarier och ett semestervikariat kan vara en bra väg in på ett jobb.

Säsong i Narvik.
Wippeh sa:
givetvis skulle jag nämnt den sena säsongstarten pga det kolsvarta mörkret men det är ju inte så viktigt. Hur långt in mot sommarmånaderna sträcker sig skidåkningen? såg att man kan köpa liftkort för sommar också, men de kanske är för mtb?
Kolsvart på dagarna är det ju aldrig. Klara dagar är det ett väldigt vackert ljus i januari. Men som sagt, blir inga stora mängder effektiv skidåkning ändå.

När det gäller sommarskidåkning beror det lite på hur du menar. Det finns turer att göra vid midsommar, och senare än så, om man verkligen vill. Men det skiljer minst en månad mellan högfjällen inåt landet och Narvik och fjordarna.

Senast ändrad:
Säsong i Narvik.
Ja, säsongsstarten kan nog variera rätt mycket. I år har den inte börjat än!!! Har varit här sedan i början på februari och sett lika mycket regn som snö, det finns fortfarande inte snö så det räcker att åka. De jag jobbar med säger att det är ovanligt men inte extremt, en del tror inte att det finns någon alpinanläggning om fem år. Den som finns har redan gått i putten ett antal ggr. Liftarna öppnar kl.17 på vardagar fram till början på mars, sedan kl.13. Helgerna 11-16. Stänger gör de när de gör det, utan förvarning. Lita inte på Narvikfjellets hemsida, den är sällan aktuell. De kan ju inte hjälpa att det inte snöar, men servicenivån är låg. Tur att det är nära Riksgränsen. Å andra sidan kan tydligen vara alldeles fantastiskt när det är bra, men det var flera år sedan det var så säger offpist-åkarna på orten.

Säsong i Narvik.
Det är ju jäkligt fint där och sjukt med havet alldeles nedanför när man åker, och jobb utanför backen lär du väl få men tycker ändå berget känns en smula litet eller iallafall smalt för en säsong och blir man inte deprimerad av allt mörker? Ioförsig kan du ju jobba fram till 13, och åka skidor eftermiddagar. Kan ju funka!

Säsong i Narvik.
Send inn søknad til Narvikfjellet, og fortell litt om deg selv.
Sommersesongen starter fra 8.6 og varer til ca aug-sept.
Vintersesongen starter ca nov.

Säsong i Narvik.
Hej hej har läst igenom några inlägg, låter som många har bra koll på Narvik och jobb. jag ska åka dit i höst och tänkte försöka spana lite på hur man fixar ett jobb.
Om någon har ett bra tips eller fler så vore jag riktigt tacksam.
Är det någon som vet om det finns proffice i Narvik.

Tack i vilket fall Simma lungt/Mats : )

Säsong i Narvik.
Tror ikke det er proffice i Narvik. Det beste er å kontakte NAV som er arbeidsformidlingen i Narvik (www.nav.no). Ellers så går det an å ringe litt rundt til butikker/utesteder/restauranter hvis det er en sånn type jobb man er ute etter.
Det kan også være en god ide å sette inn en annonse i Fremover (www.fremover.no) som er lokalavisa.
Som tidligere nevnt i denne tråden er kanskje Narvik et annerledes, men spennende valg når man skal "bumme" et år. Forøvrig får man kanskje best utbytte hvis man har stighuder og har lyst til å reise litt rundt for å få sett flere topper og områder i nærheten. (F.eks Lofoten, Lyngen etc) :)

Säsong i Narvik.
Ursäkta om jag kapar tråden men vet någon hur det ser ut just nu i Narvik? Värt att göra sig besväret att åka dit över dagen från Riksgränsen?

BTW Skulle polarn åka upp till Narvik och jobba på ett hotell hela sommaren. Man är ju lite avundsjuk må jag säga. Grym lön och otroliga omgivningar.

Senast ändrad:
Säsong i Narvik.
Just precis nu är det strålande sol och fem plusgrader i skuggan. . Jag rekommenderar dig att åka hit en sväng om du har tid. .

Tillbaka
Topp