Seadoo! Man kan ha kul på vattnet med ;)

Var det inte du som sysslade med segling?
Om du verkligen seglar så borde du veta mycket väl vad jag pratar om.
Åtminstone när det handlar om små kappseglingsbåtar :)

Rmojo sa:
Segling är störtkul! Seglat mycket E-jolle, optimist & hobbiecat (katamaran) i mina yngre år :) har även kappseglat för GKSS.
Tyvärr så är det sällan riktigt bra segelväder här på Västkusten.
Vem fan behöver "riktigt bra väder" för att segla? Det är oändligt mycket hårdare att vara snubben som drar ut med sin SM-seglande smaragd i styv kuling än gubben som bara är ute och motorseglar sin lord helmsman när solen ligger på och det inte finns ett moln på himlen.

Skön film! Ser sjukt kul ut.

Angående diskussionen:
1287347561085.gif

Senast ändrad:
BRA segelväder är inte sol och vindstilla. Utan kraftiga vindar, gärna sol men inget måste! Man blir ju dyngblöt ändå.

det är ju när det är lite vind som kunskaperna visas... det är inte direkt svårt att segla i bra vind! men håller med dig att bra segelväder är när det blåser!

angående vattenytan så tänk när man kör ring bakom motor båt och man ramlar av i ca 40knop, du säger att det är farligare än att ramla med motorcykel, ändå kör folk ring och ramlar av för att det är kul och inte farligt... (ja man kan skada sig, men det är sällan...)

Primary sa:
det är ju när det är lite vind som kunskaperna visas... det är inte direkt svårt att segla i bra vind! men håller med dig att bra segelväder är när det blåser!

angående vattenytan så tänk när man kör ring bakom motor båt och man ramlar av i ca 40knop, du säger att det är farligare än att ramla med motorcykel, ändå kör folk ring och ramlar av för att det är kul och inte farligt... (ja man kan skada sig, men det är sällan...)
Äsch kunskaperna visas i alla förhållanden, det är ju lika för alla om det inte handlar om respitsegling =)

Håller med ang vattenytan, sitter man på en tribaltattoskoter eller ring så gör det inte så ont att falla av, har man hjälm som i filmen så är det ju lurrebulle.

Jag kan inte hålla mig längre!
Denna tråden har spårat ut mer & mer, den börjar nästan bli lite underhållande :)

40 knop = (72km/h) Vilket dom flesta har ramlat med moped.mc,skoter eller annat osäkert motorfdon.
Oftast får du inget mer än skrubbsår och om du har otur en stukad handled.
60-65 knop = (110-115km/h) med tanke på att det är topphastigheten för dom flesta överladdade skotrar i dagsläget.
Och med tanke på den enorma accerlationen du har på vattnet så brukar man ligga i 100+ när man är ute och leker.

Jag har själv flugit i vattnet i strax under 60 knop. Jag fick blåmärken över hela kroppen. Ett uttöjt korsband & en röntgen pga ryggsmärtor... Den som säger att det inte är livsfarligt att åka av i dom farterna är en riiiktig man antar jag :D

Angående segling....
Självklart så är det en utmaning för sig att segla när det blåser lite.
Man får försöka få vind i segeln, kryssa och röra på sig hela tiden. Men det är personligen inte det jag gillar med segling.
Jag är faktiskt lite sugen på att köpa en Wildcat när det blivit lite varmare ute :) Riktigt trevligt fram till sommaren!

Över 3000 trådvisningar nu! Folk gillar att käfta :)

nonnereif sa:
felix sa:
ThomOhlin sa:
Du verkar vara en klassisk tribals och linne svartbyggare som köpt en skoter och beter sig som en idiot på sjön, är din skoter gjort av titanal som överlevde en 100 km / h kollision?
Trodde du skämtade men efter att ha kollat på den här helt otroligt roliga videon upptäckte jag att det faktiskt är ett tribalmongo vi har att göra med!

http://i48.tinypic.com/2j0gpz6.png
WIN
Case closed.

Ni är ju tamejfan inte kloka någon av er!
Innebär det per automatik att man kör epatraktor/snöskoter och lyssnar på Meduza så fort man kommer Norr om Stockholm??

Men för att vara lite OT...
Klippet var mitt näst första uppladdning någonsin. Jag har precis fått hem min nya GoPro2 på garantin.
Orka hålla på och betee sig som en riktig liten f*tt unge bara för att ni inte gillar vinklarna och redigeringen.
Intresserar man sig inte för sporten överhuvudtaget (Jaaa det år en Sport) så får man väll ge fan i att titta på videon??

ThomOhlin sa:
nonnereif sa:
felix sa:
Trodde du skämtade men efter att ha kollat på den här helt otroligt roliga videon upptäckte jag att det faktiskt är ett tribalmongo vi har att göra med!

http://i48.tinypic.com/2j0gpz6.png
WIN
Case closed.
Vad fick du luft ifrån din äckliga lilla ..... ?

Senast ändrad:
Svider den bittra sanningen?

Sanningen är att du postade denna video enbart för att visa upp din skoter, och ingen blir imponerad. Själva körningen är ju varken utmanande eller extrem på något sätt, lite som att filma ett piståk i familjebacken.

Det är med glädje jag läste att din maskin numera är skrot, borde betyda att man slipper dig på sjön i sommar då i regel dessa försäkringsärenden tar rätt lång tid.

PoK

TJA TJA

Visa upp min skoter? hahahaha! Det märks att du inte har någon aning vem jag är.
Nej det tar inte tid :) 2-5 arbetsdagar för o få ett skadenummer, sen är det bara lämna in den till verkstaden. Får en långskoter och allting.. Ledsen att förstöra ditt inlägg ;-)

Rmojo sa:
40 knop = (72km/h) Vilket dom flesta har ramlat med moped.mc,skoter eller annat osäkert motorfdon.
Ja fan det är folk som flyger av utanför mitt hus i 70km/h varje dag när jag sitter och äter frukost, sen går dom därifrån som inget har hänt, i värsta fall med en stukad handled.

Eller så citerar vi din far igen!

Rmojo sa:
Jag citerar min far
"Har man ingen kunskap inom ett visst område så bör man istället hålla sig borta ifrån en djupare diskussion i ämnet"

Folk ramlar av utanför ditt hus varje dag när du äter frukost? .......:)
Precis vad jag skrev?
Felix snälla.. Även din familj skrattar bakom din rygg ;-)
Du har mängder av inlägg Fre/lör kväll/natt.. Har du inga vänner? En kille
som gillar att sitta och paddla ensam och hänga på Freeride lär ju inte vara den mest populära killen i Kiruna ;)

Kommer ignorera alla inlägg ifrån dig f.r.om nu...

Tic tac lilla Felix <3

Rmojo sa:
Denna tråden har spårat ut mer & mer, den börjar nästan bli lite underhållande :)

60-65 knop = (110-115km/h) med tanke på att det är topphastigheten för dom flesta överladdade skotrar i dagsläget.
Och med tanke på den enorma accerlationen du har på vattnet så brukar man ligga i 100+ när man är ute och leker.

Jag har själv flugit i vattnet i strax under 60 knop. Jag fick blåmärken över hela kroppen. Ett uttöjt korsband & en röntgen pga ryggsmärtor... Den som säger att det inte är livsfarligt att åka av i dom farterna är en riiiktig man antar jag :D
Har hållit mig utanför denna tråd då jag tycker det e kul att kolla på, men. Du säger emot dig själv tycker jag. Att ramla av en motorcykel i 70km/h ger oftast mer än lite skrapsår och stukad handled om du inte har skinnställ på dig. För du har inte skinnställ eller något som det när du är ute och leker på din skoter?

Sen att du får blåmärken, ett uttöjt korsband och lite ont i ryggen när du ramlade i 100km/h på vattner är inte heller så farligt tycker jag. På motorcykel så får du lite rejälare skador så att din teori att ramla på vatten är värre eller minst lika farligt är BS!

Peace out!

Duffis sa:
Rmojo sa:

Har hållit mig utanför denna tråd då jag tycker det e kul att kolla på, men. Du säger emot dig själv tycker jag. Att ramla av en motorcykel i 70km/h ger oftast mer än lite skrapsår och stukad handled om du inte har skinnställ på dig. För du har inte skinnställ eller något som det när du är ute och leker på din skoter?

Sen att du får blåmärken, ett uttöjt korsband och lite ont i ryggen när du ramlade i 100km/h på vattner är inte heller så farligt tycker jag. På motorcykel så får du lite rejälare skador så att din teori att ramla på vatten är värre eller minst lika farligt är BS!

Peace out!
Du är uppenbarligen en människa man kan diskutera med utan att du beteer dig som en femåring.
Du har en poäng, men jag räknade självklart med att man har skyddsutrustning t.e.x
MC (Handskar, skinnställ, ryggskena & hjälm) vilket man imo är korkad om man kör utan.
Skoter (Hjälm, handskar, flytväst, våtdräkt/torrdräkt, skor & eventuellt ryggskena om man ska hoppa på stora vågor t.e.x.

Jag har tävlat i Gokart på Team 13 i Göteborg, kört mc på bana & kört cross när jag var yngre.
Så jag vet mycket väl hur det känns att ramla av och slå sig olika underlag i olika hastigheter med olika sorters skyddsutrustning.
Det är inte ovanligt att crossförare pulveriserar sina knän etc. Och då kör ändå majoriteten på en sandbana... Det säger ju sig själv att man inte behöver köra på asfalt för att skada sig riktigt illa. Den som påstår det vet ju uppenbarligen inte så mycket om någontign egentligen... Eller kan man vara så naiv att man tänker så? (Vatten är mjukt :) Svider ju bara till lite om man ramlar i)

Det var t.e.x en skoterförare som dog för ett par veckor sedan, men det kanske bara var otur? 1 på 1 000 000? Eller vad säger ni?

Detta är ett diskussionsforum, så självfallet har folk rätt att diskutera. Men det är inte alltid helt lätt när snittåldern i denna tråden ligger mellan 15-19 år, och alla märker varenda ord jag säger?
Om ni verkligen läser igenom vad jag skrivit så tror jag ni förstår mer.. Men för er som läser detta och kanske inte har plöjt igenom varenda inlägg dessa 3 sidorna, så tänkte jag sammanfatta lite kort vad det är jag påstått...

Jag anser att det är farligare att åka av ett fordon på vattnet än vad det är att ramla med en motorcykel OM det inte finns hinder på vägen för motorcykeln. Jag pratar alltså endast om man skulle gå omkull på en asfaltsraka utan dike,andra bilar & räcken som du kan åka in i... För ska vi börja prata om det så kan vi ju låtsas att vi åker skoter i 60knop under PWC Endruance och se vad som händer när du blir påkörd av en 500kg tung skoter i samma hastighet?

Asfalt ÄR och det kommer alltid vara HÅRDARE än vatten.
Men vid riktigt höga hastigheter så blir ytspänningen så hård att du hinner göra både 4,5,6 & 7 volter på vattnet innan du går igenom ytan.
Om du däremot lägger dig med en motorcykel MED ett skinställ så glider du på vägen, när man saktar ner så börjar du rulla/flyga runt på asfalten istället. Men du for inte runt som en vante som du gör om du åker på sjön.

Ni som ramlat i vattnet i 40(gpsmätta) knop, vet mycket väl att man får en sjuhelvetes smäll. Och man ska vara glad om man inte skadar sig. Det är inte alls ovanligt med folk som kommer in med brutna lårben vid vattensportsolyckor.
Så ni som påstår att det bara svider till lite har jag inget mer att säga..

Ursäkta särskrivningen :)

Nu far du med osanning, snittåldern är inte 15-19 i denna tråd. Tror du på allvar att Felix är 15? :D

Det står att han är 15, han använder ord som adhd ryck och mongo?
Jag är inte någon som brukar säga så om folk allmänt men.. Är han allvarligt äldre än 15 16?

Du får tro vad du vill men han har varit 15 på freeride.se så länge jag minns.
Du får väl dra ett PM.

För att återgå till diskussionen:
Kan du visa oss hur man ska hinna klyva en vattenmolekyl?
Kan du visa oss hur man komprimerar vatten?
Är du medveten om att vattenskotrars verkningsgrad är mycket lägre än en propellerdriven båt?
Är du medveten om att det inte är jobbigt att köra rundbana med sittskoter?
Är du medveten om att den allmänna uppfattningen om skoternissar på sjön är allmänt dålig?
Är du medveten om att vattenskoteråkandet är farligt för både växthuseffekten och vattenväxtligheten under vattnet, och i så fall varför?

Rmojo sa:
Ni som ramlat i vattnet i 40(gpsmätta) knop, vet mycket väl att man får en sjuhelvetes smäll. Och man ska vara glad om man inte skadar sig. Det är inte alls ovanligt med folk som kommer in med brutna lårben vid vattensportsolyckor.

Ehh, vilken fart tror du man åker ring i? 5knop eller? Det är ju mellan 20-50 knop man åker ring i och där ramlar man ju hur lätt som helst! Har ingen kompis som skadad sig på att åka ring...

ja man gör några volter ibland men det kan bli mer obehagligt än farligt...

Sveda_och_verk sa:
Du får tro vad du vill men han har varit 15 på freeride.se så länge jag minns.
Du får väl dra ett PM.

För att återgå till diskussionen:
Kan du visa oss hur man ska hinna klyva en vattenmolekyl?
Kan du visa oss hur man komprimerar vatten?
Är du medveten om att vattenskotrars verkningsgrad är mycket lägre än en propellerdriven båt?
Är du medveten om att det inte är jobbigt att köra rundbana med sittskoter?
Är du medveten om att den allmänna uppfattningen om skoternissar på sjön är allmänt dålig?
Är du medveten om att vattenskoteråkandet är farligt för både växthuseffekten och vattenväxtligheten under vattnet, och i så fall varför?
Återigen, kommer bara svara på inlägg där du inte bara försöker vara dryg.
Nej jag visste inte att propellerdrivna båtar hade högre verkningsgrad än jet. Men det finns så mycket annat som väger in såsom vikt, motoreffekt & bränsle.

Den som påstår att det inte är jobbigt att köra rundbana med sittskoter är bara naiv. Jag har kört ståskoter och cross som sagt, ståskoter är jobbigare. Ingen tvekan om det.
ÄR DU medveten om att dom tvingas lyfta av några av världens bästa sittskoterförare efter ett heat? för dom är så slutpumpade i benen att dom inte kan gå av skotern självmant. Tror du mig inte så använd google :)

Jag är mycket väl medveten om uppfattningen dom flesta har om oss skoterförare, även om jag tycker det blir bättre och bättre.
Vad det beror på finns det delade åsikter om. Om du undrar över min personliga åsikt så tror jag det beror på en blandning av folk som "lekt" med dom för mycket nära båtar,fåglar,badstränder. Kombinerat med att förr så körde folk 2taktare som brötade mycket mer. Och sist men inte minst avundsjuka.
Många som kör skoter kör respektlöst och är farliga för andra än sig själva, och det är inte acceptabelt.
Dom olika anledningarna tror jag varierar beroende på ålder på dom som klagar dessutom...
Jag har t.o.m en plastficka med 2 separata buntar med pappar ifrån Åklagarmyndigheten angående vattenskoterförordningen.
Många trotsar fortfarande på att det är olagligt & menar på att det finns lokala föreskrifter som ger dom rätt att förbjuda oss ifrån att åka. Detta är rent bullshit :) och om någon vill diskutera detta så är jag gärna på!

Det som kan begränsas är hastigheten, totalt körförbjud för all motortrafik & förbjud i privatägda sjöar.
Kommunala / statliga sjöar har ingen rätt att neka vattenskoteråkning då de klassas som motorbåt i dagsläget.

Växthuseffekten påverkas av en massa olika faktorer t.e.x partiklar, ((koldioxidutsläpp)) osvosv. Vad hör detta med saken att göra?

Primary sa:
Rmojo sa:

Ehh, vilken fart tror du man åker ring i? 5knop eller? Det är ju mellan 20-50 knop man åker ring i och där ramlar man ju hur lätt som helst! Har ingen kompis som skadad sig på att åka ring...

Primary sa:
Rmojo sa:

:lol::lol: Ingen kommentar gubben lilla :)

Jag börjar med att bjuda på ett skratt!

meanwhile-at-op-s-house-meme-generator-meanwhile-at-op-s-house-2af9c4.jpg

Sen till själva tråden:

Din video är ganska tråkig av dess enformighet.

Asså Rmojo du kan ju verkligen ingenting om vattenskotrar.
Du verkar ju inte ha någon koll på ytspänningar heller.

Hahaha va???
Vem är du? och vad i hela friden pratar du om? Vi har ju inte ens diskuterat vattenskotrar :p FAIL hahaha
godnatt :p

Den stora frågan är om man kan göra en barrel roll med en vattenskoter och om man nu klarar detta och lyckas fånga det på film, får man då vip-kort på dippan efterkommande säsong?

Senast ändrad:
hahah, jag förstår verkligen inte hur folk orkar!

Kanske inte världens roligaste film.. men än sen?

Det är säkert jobbigt att åka vattenskoter!

End of discussion!

<3

Tillbaka
Topp