Skaljacka barn?

Pillard

Aktiv medlem
Skaljacka barn?
Jag har försökt hitta nån vettig skaljacka till dottern (8 år och 132cm) men utbudet är närmast obefintligt. Det finns lite kläder som benämns skal men det är oftast typ vindjackor eller regnjackor. Den enda modell som faktiskt liknar det vi vuxna använder som skaljackor i skidbacken är Bergans Sjoa. Finns det några andra märken/modeller som jag bara missar?

Skaljacka barn?
Bergans, Patagonia och haglöfs finns åtminstone. Kanske inte fullt lika högteknologiska som de vuxna topnotch jackorna men helt bra. Dock tror jag nog du får beställa på nätet, om du inte bor in nån storstad. Kolla in Haglöfs mila el Isbjörn Monsoune

Senast ändrad:
Skaljacka barn?
Skaljacka barn?
Isbjörn skulle jag kolla på. Våra barn har haft det och det är mycket bra kvalitet. Bra tänk med någon söm som går att släppa på så att ärmarna/byxbenen blir lite längre vartefter barnet växer.

Du kan t.o.m. få vuxenpriser i vissa fall 😄

Senast ändrad:
Skaljacka barn?
Isbjörn skulle jag kolla på. Våra barn har haft det och det är mycket bra kvalitet. Bra tänk med någon söm som går att släppa på så att ärmarna/byxbenen blir lite längre vartefter barnet växer.

Du kan t.o.m. få vuxenpriser i vissa fall 😄
Jäklar! Kollat en del på Isbjörn i barnvarianter. Den där hade jag dock inte sett. Det jobbiga är också att man ska få en 8-åring att köpa färgerna :)

Skaljacka barn?
Jo, jag kollade också att det märkligt hopp från 126 till 141.

Bara nyfiken. Varför vill du skaffa en skaljacka?
Hon behöver något när det är regnigt och eländigt, utöver vanliga galonjackan som är på fritids. Så då vill jag ju ha vatten- och vindtätt. Sen tränar hon alpint i vinter men det är ju inte alltid så kallt så fodrad jacka kan bli i varmaste laget. Så egentligen samma skäl som vi vuxna… Jag fann det mest intressant att det är ett så självklart plagg för oss men finns knappt alls för barn

Skaljacka barn?
Tipsar om Skogstad. Dottern har haft en jacka och byxa en par år och den har funkat fint. https://skogstadsport.no/produktkategori/barn-7-14/jakke-barn-7-14/skalljakke/
Den där såg ju faktiskt riktigt bra ut. Nu snubblade jag över en löjligt nedsatt Everest på lokala Stadium (halva reapriset, så 150 spänn) så jag tänker att vi får ge den ett försök. Jag hade nog egentligen tänkt mig något betydligt rejälare men för den pengen är det ju värt att prova... https://www.stadium.se/barn/barnkla...K5Tl70ITyfI2wt-gvZhoCUbsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Skaljacka barn?
Den där såg ju faktiskt riktigt bra ut. Nu snubblade jag över en löjligt nedsatt Everest på lokala Stadium (halva reapriset, så 150 spänn) så jag tänker att vi får ge den ett försök. Jag hade nog egentligen tänkt mig något betydligt rejälare men för den pengen är det ju värt att prova... https://www.stadium.se/barn/barnkla...K5Tl70ITyfI2wt-gvZhoCUbsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vi har haft Stadiums skaljackor och kan tyvärr inte rekommendera dem alls. Står inte emot väta och slits fort:(

Skaljacka barn?
Jag har försökt hitta nån vettig skaljacka till dottern (8 år och 132cm) men utbudet är närmast obefintligt. Det finns lite kläder som benämns skal men det är oftast typ vindjackor eller regnjackor. Den enda modell som faktiskt liknar det vi vuxna använder som skaljackor i skidbacken är Bergans Sjoa. Finns det några andra märken/modeller som jag bara missar?
Norröna

Skaljacka barn?
Har i många år kört Marmot Precip till båda barnen. Har alltid funkat utmärkt oavsett fjäll eller alper, sol eller snö, varmt eller kallt. Billiga är dem också, kan hittas för en femhunka ibland.
Nu är det visserligen ingen renodlad skidjacka, utan mer en regnjacka, men har funkat suveränt för våra barn.
Nackdel då, kanske inte de allra hetaste färgerna och funktionerna - men smaken är som baken. (y)

Snödjup

Tillbaka
Topp