Skandaldålig Skidtestarhelg!

Jeffa: Tror att du har helt missuppfattat mitt inlägg. Jag gnäller inte överhuvudtaget. Försöker få folk att inse att det kostar en massa med testskidor och att det ibland inte är försvarbart med alla skidor i alla längder.. Tror du att testskidor är gratis så tror du fel tyvärr. Och som jag skriver:
Men det är mer viktigt att komma ut och möta kunden och eventuella köpare så vi får ta den smällen tyvärr!

Hasse_Lindborg sa:
Jeffa: Tror att du har helt missuppfattat mitt inlägg. Jag gnäller inte överhuvudtaget. Försöker få folk att inse att det kostar en massa med testskidor och att det ibland inte är försvarbart med alla skidor i alla längder.. Tror du att testskidor är gratis så tror du fel tyvärr. Och som jag skriver:
Men det är mer viktigt att komma ut och möta kunden och eventuella köpare så vi får ta den smällen tyvärr!
:cool::cool::cool:

Fast för märken som omsätter åtskilliga miljoner kan ju knappast skidkostnaden vara den stora boven i dramat eller?

Att inte Elan var på plats han ju ha att göra med att Wänerstedt tar över agenturen från nästa år
Wånerstedt mister agenturen på Dalbello och Blizzard
Sportmanship tar över agenturen på Dalbello
Nordica tar över Blizzad
Sportmanship släpper agenturen på Tecnica
JO sport tar hand om Rossignol
Det rör på sig i branschen

burgars sa:
JL76 sa:
En skida som jag trodde skulle vara på testet var Atomics Access som är helt ny och mer vänder sig till "gemene man" iom att den är 100mm i midjan och billig, frågade varför den inte var med och de sa att hade haft leveransproblem, men jag har sett tester från förra säsongen på dem och conrad har den och i princip alla andra onlinesäljare. Hur kan alla andra än Atomic Sverige ha denna modell? Klart folk köper från conrad om distributören inte ens kan skaffa skidor till sig själv....
Saxat från annan tråd:
"Tack för ett ypperligt svar (som alltid)! Den längre skidan får jag bestämma mig för, men måste nog sova lite på om jag ska ha Katanan eller ej. Det lutar åt den, men är bara lite lite rädd för att den ska bli lite tåg-liknande. Va egentligen inne på Katanan innan skidtestarhelgen, men då dom inte hade med sig den och SideStash fanns så blev jag lite intresserad av den, lättpåverkad som man är!"

Där tappade Völkl en köpare... men han kanske ändå skulle ha köpt dem hos tysken? För alla skidor är slut i Sverige. Eller står de bara ute i butikerna? Och hur många butiker i landet har Katana i hyllorna? 10-15 st?

Förra året var jag jättesugen på att testa Elan Boomerang efter att ha läst nästan enbart bra om den. Elan hade inte med någon med motiveringen att de var slut, på fabriken också. Jag uttryckte min besvikelse och fick istället prova det mest relevanta de hade med, 999 i 177. Det vill säga inte relevant alls.

Efter att ha letat runt på nätet köpte jag Boomerang på utförsäljning i slutet av mars från staterna. Vad ska man göra?
En av dom stora anledningarna jag åkte upp till skidtestarhelgen va just för att testa på Katanan, nu när den inte fanns så fick man ju testa de flesta andra skidorna i liknande storlek. Nu kommer jag antagligen ta Katanan ändå, men hade jag fått pröva den innan hade jag ju varit säker på vad jag får!

För övrigt va Kuron inte med, kom inte ihåg om dom sa något ifall den skulle med till Åre.

Och lite tillägg, minns inte om det fanns telemark förra året eller året innan dess, men riktigt kul att se telemark-lagg i bla. völkl! (eller telemark-bindningar på skidor kanske är mer rätt)

Så den gode Hasse lyckades inte släpa sig ur sängen på söndagen? Intressant, och sjukt oväntat... Nästa helg blir det boot camp i Åre herr Lindborg.

Annars tror jag Vannish slagit huvudet på spiken varför många leverantörer inte har med bredare modeller på testhelgerna: bristande intresse och brist på passande åkning. Dom flesta leverantörer har dom breda modellerna kvar från vinterns tester och införsäljningar, så att det skulle handla om kostnad tror jag knappast. I alla fall inte för stora märken som Salomon, Völkl osv.

99% av alla som dyker upp på skidtesthelgen i Sälen är vanliga Svenne Banan som åker pist, vi offpistjökar som vill testa det bredaste och mest progressiva på marknaden utgör en sådan liten andel av skidmarknaden att vi närmast är ointressanta. Tyvärr. Att vi sedan hörs och låter mest är en helt annan sak...

Sen om man ska vara ärlig, vilket man ska, så lämpar sig inte direkt underlaget i Tandådalen i november för ett par skidor med full rocker och 138 i midjan hur gärna vi än vill att det ska göra det. Men ska man ju inte underskatta värdet av ett par tokfeta skidor som står i tältet som folk kan klämma på och tappa hakan inför. Sen kan man ju också argumentara för att leverantörerna knappast säljer fler breda skidor inom landet genom att INTE visa upp dom, prisskillnaden mot Conrad blir ju bara mindre för varje år. Mer fett åt folket!

Glisseur sa:
Så den gode Hasse lyckades inte släpa sig ur sängen på söndagen? Intressant, och sjukt oväntat... Nästa helg blir det boot camp i Åre herr Lindborg.
Demeti!!! Jag var på plats kl 8,20 alla dagarna. Kl.09 var allt klart. Sen att jag kanske inte var pigg är en annans sak!
Bootcamp? Ajajaj.. Tur att man skall på träningsläger med Norberg imorgon och på fredag då!

Ja du Jeffa, jag skulle vilja se dig driva ett företag utan att räkna på kostnader mot inkomster. Du skulle inte bli så långvarig.

Och ja, Cloetta räknar garanterat på hur mycket de måste sälja för att tjäna på att sponsra alpina landslaget. Det är så ett företag fungerar, och det är så sponsring fungerar.

Utter sa:
Ja du Jeffa, jag skulle vilja se dig driva ett företag utan att räkna på kostnader mot inkomster. Du skulle inte bli så långvarig.

Och ja, Cloetta räknar garanterat på hur mycket de måste sälja för att tjäna på att sponsra alpina landslaget. Det är så ett företag fungerar, och det är så sponsring fungerar.
Problemet är ju att det är i princip omöjligt att sätta direkta samband mellan marknadsföring och försäljning, vilka kanaler som ger bäst utfall och hur mycket vi skulle / inte skulle sålt om marknadsföringen inte genomförts.

Men givetvis görs kalkyler på det monetära värdet i sponsring.

Utter sa:

Har drivit ett företag i snart fyra år och det funkar skitbra...

Hasse_Lindborg sa:
Sorry men jag tror ingen som har klagat här inser hur mycket jobb det är att vara på Skidtest och skruva skidor. Plus hur mycket pengar det kostar att ha testskidor. Min uppsättning som är långt ifrån komplett kostar 6-siffriga belopp. Och att ha alla skidor med sig för Atomic, K2, Salomon med flera skulle säkert kosta de närmare 500000 kr. Och med det slitaget som skidorna slits så vet jag inte om det är värt dessa pengar. Har lagat mina skidor i två dagar nu.

För oss mindre är det en ren förlust att stå på skidtestarhelgen om man ser hur mycket man måste sälja för att täcka upp för testskidorna vi har monterat upp.

//Hasse

Edit: Alltid kul att få ett ansikte till Nickname här på freeride.
Och tack för alla trevliga omdömen om skidorna. Men vart tog du vägen MnO?
Bra med åsikter angående skidtesterna. Detta utvecklar konceptet.

Katana kommer att finnas på plats i 190 cm under kommande test i Lindvallen, Åre, Vemdalen. Besök gärna Völkls tält.

Till denna säsong är det bra förhållanden under skidtestarhelgerna, dock finns det i Sälen inte tillräckligt med snö för att testa typ katana och framförallt Kuro i rättvisa förhållanden. Det har mer än en gång hänt att leverantörer fått sina fet lagg sönderkörda av människor som i sin iver att testa dessa hittat "puder" i typ liftgatan. Att få ett par 130 mm skidor sönderkörda i Lindvallen eller Tandådalen rättfärdigar alltså inte alltid PR värdet för att ha med dessa på testen.

Dock mkt konstruktiv kritik i denna tråd. Tack för det. Vi finns på plats i Lindvallen med Völkl, välkommen!

//Völkl Sverige

VMD sa:
Bra med åsikter angående skidtesterna. Detta utvecklar konceptet.

Katana kommer att finnas på plats i 190 cm under kommande test i Lindvallen, Åre, Vemdalen. Besök gärna Völkls tält.

Till denna säsong är det bra förhållanden under skidtestarhelgerna, dock finns det i Sälen inte tillräckligt med snö för att testa typ katana och framförallt Kuro i rättvisa förhållanden. Det har mer än en gång hänt att leverantörer fått sina fet lagg sönderkörda av människor som i sin iver att testa dessa hittat "puder" i typ liftgatan. Att få ett par 130 mm skidor sönderkörda i Lindvallen eller Tandådalen rättfärdigar alltså inte alltid PR värdet för att ha med dessa på testen.

Dock mkt konstruktiv kritik i denna tråd. Tack för det. Vi finns på plats i Lindvallen med Völkl, välkommen!

//Völkl Sverige
Trevligt att höra från er. Just Völkl är en av de märken som har varit mest lyhörda när det gäller åsikter. En del minns väl debatten angående det kassa fabrikstrimmet på Mantra och Völkls val att bara ta med korta skidor nåt år. I båda fallen kommenterades det hela av representanter från Völkl i Sverige. Så även denna gång alltså. Eloge till er!

När det gäller olika modellers lämplighet på skidtester, så är det självklart att riktiga puderskidor i Kuros breddklass inte går att testa när det gäller puderegenskaper. Däremot får man även i fallet Kuro en bra bild av hur skidan kommer att bete sig i lite blandade förhållanden. Och det är väl i dagens läge ingen som köper en Kuro för att ha enbart som puderskida. Man förväntar sig att den ska prestera ok även i pist och i varierande snö, och det kan man testa. Som rena puderskidor klassar jag idag bara full reverse-reverse, och den typen av skidor är ingen idé att leverantörerna tar med sig. Däremot är det väldigt många 110-125mm-skidor som går så pass bra i pisten numera att man åker en Sälenpist med i princip full behållning. De skidorna är de mest intressanta för min del.

Vad som många verkar glömma i den här debatten är att det också är mycket intressant att testa skidorna ÄVEN om dom går dåligt i pist. Då får man en bild av vad det egentligen innebär att gå upp på 132mm i midjan. Man vet hur den kommer att kännas när du ska ta dig ner till byn och ska prestigeköra ikapp med en skidlärare efter en heldag. Leverantörer och kommentatorer på den här sidan verkar ofta att man åker på ett skidtest för att hitta en skida som går bäst i rådande förhållanden. Så är det verkligen inte. Då hade man kunnat stega fram och plocka en top of the line 85-95mm midfat med 19-22 meters skärning från godtycklig tillverkare och bara konstatera att det är ett suveränt verktyg. Men vad ska jag göra det för, när jag ändå inte åker på den typen av skidor resten av säsongen? Jag åker på skidtestarhelger för att få en bild av årets utveckling på bredlaggsidan i första hand. Skidorna kan gå som skit i en försäsongspist, men det spelar ingen roll. Man får ändå en bild av modellen i sig och marknaden i stort och hittar man en skida som presterar ok, eller tom kan klassas som underhållande, så är det ett mycket bra betyg. Det finns många sådana skidor idag som sagt. Det enda man egentligen inte kan testa är planande puderåkning, men det är en utopi att tro att man ska kunna få testa mer än ett fåtal skidor i den typen av förhållanden. Har man ett jäkla flyt och prickar in ett dump som sammanfaller med ett skidtest så kan det bli så, men det är sannerligen inte ofta det inträffar, vare sig i Sverige eller i alperna.

Senast ändrad:
Jag pratade med en Atomicsäljare idag (helt apropå, mycket oklart...) och det var ett jävla tjat om race och GSxx hit och dit... Jag försökte styra in ämnet mot lite roligare grejer och sa att Atomic har ryckt upp sig när det gäller freerideskidorna och att modellfloran ser ganska kul ut. Den gode försäljaren börjar då snacka om hur trevlig en 93mm's skida vid namn Savage är (metallager, platta)... Jag syftade till Atlas, BC, Blogg och Century, inte någon jäkla breddad pistskida!

Det jag vill visa med detta är det faktum att de flesta av säljarna inte är "som oss". De åker in sig på det som säljs mest, inte det som faktiskt är roligast (powpow)... Branschen behöver föryngras lite!

Carled sa:
Det jag vill visa med detta är det faktum att de flesta av säljarna inte är "som oss". De åker in sig på det som säljs mest, inte det som faktiskt är roligast (powpow)... Branschen behöver föryngras lite!
Motivera detta?

90% av alla skidor köps förmodligen av folk som inte kör på skidor med 110 mm i midjan. Med andra ord så skall en säljare vara mest inkörd på de skidorna som säljs. Om du jobbade och kom och skulle sälja in skidor i butiken skulle du sälja in Blog då till butiken som säljer skidor i 4000-5500 kr i paket mest? I så fall lycka till.

Jag tycker en säljare /rep ska vara inkörd på HELA sortimentet,
sen känns det för mig som att det gråa mellansegmentet säljer sig självt, men jag kan vara helt ute och cyklar.

För min del är syftet med testhelgen att provåka runt lite bland de intressanta nyheterna och få snacka lite med utställarna. Syftet har aldrig varit att testa olika för att hitta vilka skidor jag ska köpa! När testhelgen kommer så har jag redan skaffat skidor sedan drygt en månad.
Det är ju bara och kolla på:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60513
Ingen som testat dom skidorna på en testhelg eller ens sett dom live! Ändå verkar dom gå att sälja.... Vad beror det på? Ska tillverkarna satsa på internetmarknadsföring istället för tester??

Det absolut bästa alternativet vore om skidleverantörerna hade permanenta testcenter på några strategiskt utvalda platser som till exempel Åre och Tandådalen.

Tänk er ett testcenter strategiskt utplacerat i backen med "alla" modeller från "alla" leverantörer tillgängliga under hela säsongen. :-) För de som kommer att sakna "skidtesterhelgerna" arrangerar man varje höst en "kickoff" med presentation av årets nya modeller. ett antal "pro" på plats som förgyller tillvaron för oss vanliga dödliga ...

Bra idé tänker ni ... men, men hur ska det finansieras och hur kommer skiduthyrarna att se på konkurrensen? Ni vet väl att det inte är skidförsäljningen som är den stora businessen i fjällen utan det är skiduthyrningen!

Yo, en lösning skulle kunna vara att man får betala en "testpeng" på tex: 250 kr för att testa valfritt antal skidor under en dag. Då får man samtidigt ett presentkort på 500 kr (!) som kan lösas in i valfri skidbutik på orten vid köp av ett par premiumskidor. (Då blir tysken mindre intressant ...) På skidtestarhelgerna ska det naturligtvis det inte kosta något att testa!

Ja, ja säger ni ... men det finns ju redan skidbutiker som har testskidor! Jovisst, finns det, men sortimentet är oftast väldigt begränsat, bättre då att butikerna går samman i ett gemensamt testcenter som man driver tillsammans med leverantörerna, kanske tom. Skistar kan se ett mervärde ...

/MM

Senast ändrad:
jeffa sa:
Utter sa:

Ok, upp till bevis. Vad heter företaget?

Men då borde du veta att kostnader som överstiger inkomsterna knappast skapar ett hållbart företag.

Mountain_Man sa:
Det absolut bästa alternativet vore om skidleverantörerna hade permanenta testcenter på några strategiskt utvalda platser som till exempel Åre och Tandådalen.
Som Head har på Olympiaplatån i Åre. Kanon och bara oplanerat åka förbi och gå in och rycka ett par lagg.
Problemet på testhelgerna är när det kommer till försäljning så vet dom knappt vilken butik i byn som säljer deras märke. Sedan så ska ju butiken ha rätt modell och längd. Blir ganska komplicerat...
I Östersund så kör dom en alpinmässa varje år före säsong med leverantörer. Man får torrklämma och beställa och köpa prylarna med typ 20% mässrabatt.
Kunna testa men inte kunna handla eller inte testa men beställa till bra pris. Vad föredras?

Dustbin_Dan sa:
För min del är syftet med testhelgen att provåka runt lite bland de intressanta nyheterna och få snacka lite med utställarna. Syftet har aldrig varit att testa olika för att hitta vilka skidor jag ska köpa! När testhelgen kommer så har jag redan skaffat skidor sedan drygt en månad.
Det är ju bara och kolla på:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60513
Ingen som testat dom skidorna på en testhelg eller ens sett dom live! Ändå verkar dom gå att sälja.... Vad beror det på? Ska tillverkarna satsa på internetmarknadsföring istället för tester??
Lite OT: Beställde och avbeställde de mytomspunna DPS Wailer 112RP :/ pga leveransproblem. Jag beställde dock med den klara insikten att det i DPS fall delvis rör sig om skicklig riktad marknadsföring till en nichead köpare, kanske lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing

Lite av samma sak får väl sägas gälla andra smala märken med lite tunn marknadsföringsbudget.

Eftersom jag blev utan nya skidor kommer skidtesten definitivt att influera mitt köp, och har gjort det vid några tidigare inköp också.

Utter sa:
jeffa sa:
Utter sa:

Ok, upp till bevis. Vad heter företaget?

Men då borde du veta att kostnader som överstiger inkomsterna knappast skapar ett hållbart företag.
Om du är så nyfiken så får du ägna dig åt lite gammal hederlig gerillaresearch. Allabolag är ett bra ställe att börja på.

"kotnader som överstiger inkomsterna knappast skapar ett hållbart företag"...

Kom igen, är du seriös???

Det måste gå jättebra för ditt företag Jeffa, eftersom du skäms till och med för att tala om vad heter...

jeffa sa:
Vadå 170 lax för att få med sig skidorna. Hur har du räknat då? Utpris i butik per skida eller?

Skidtest är ju marknadsföring. Tycker det låter ruggigt oseriöst och gnälla om att det inte skulle gå ihop ekonomiskt att synas på skidtesterna. Vet inte vilken deal du har med moment men om dom vill synas på testerna får dom väl dega dig med pengar för dina utgifter från deras marknadsavdelning och skicka de skidor dom vill fronta.

Handlar ju om ren och skär marknadsföring/varumärkeshype och inget "vi måste sälja så många skidor för att ha råd att åka fram och tillbaka till tandis om vi tar med fem par av bla bla bla bla".

Tror du att Cloetta räknar ut hur många kexchoklad dom måste sälja för att ha råd att trycka in Anja i deras kroppskondom? Det är ju en hel del andra parametrar som spelar in...

Edit: Vill förtydliga att jag tycker det är skitkul att de mindre tillverkarna kommer på testerna och att det är högst förståligt att t.e.x du Hasse inte kan få med dig alla modeller i alla storlekar men att börja räkna på hur många skidor man måste sälja för att få det att gå ihop är fel.
Ja jag är seriös Jeffa, du verkar tro att man inte ska räkna på vad marknadsföring kostar gentemot vad det genererar.

Om du inte vill säga vilket företag det är så gör det inget, helt upp till dig.

Får ta det via PM om någon blir för nyfiken. Felix har forskat hårt i ämnet men inte lyckats ännu.

Mno: Nä, inte frukt.

Edit: Jag skäms inte alls Tompan men om du tänker till lite så inser du kanske hur oseriöst det skulle vara att outa sin näringverksamhet för ett gäng fjuniga tonåringar på ett skidforum för att vinna nån sorts credd...

Senast ändrad:
Jeffa, i min bok är det inte de som inte öppet vågar stå för vilka företag de driver eller hur ägandeförhållanden ser ut som klassas som seriösa.
Hävdar du att det är onödigt att beräkna nyttan kontra kostnaden med marknadsföring och sedan använder ditt eget företag för att försöka ge lite kredibilitet till ditt resonemang är det väl inte oseriöst att också tala om vilket företag det är.
Men det är klart, driver man ett företag utan att bry sig om att räkna på utgifter/intäkter så kanske man inte öppet vill stå för det heller...

Ps. Fjunig tonåring, det har jag inte blivit kallad på år och dagar, tar det som en komplimang :D

Och nu har även Tompan14 fastnat i Freerides kära semantikträsk... Tur att han inte är ensam!

jeffa sa:
Och nu har även Tompan14 fastnat i Freerides kära semantikträsk... Tur att han inte är ensam!
Kanske dags att flytta över den här diskussionen till "semantik-tråden"... Jag blir varje gång bara så nyfiken på resonemangen som förs här. Med väldigt stor säkerhet så vågar jag påstå att Hasse i andra trådar har hävdat att vi alla ska handla våra skidor av butiker i Sverige, eftersom det kostar dem så mycket att ha skidtestarhelger och annat. Logiken bakom detta börjar ju nu bli ganska svår att förstå. Om jag är intresserad av exempelvis Kuro, och åker på skidtestarhelg för att prova den så visar det sig att Völkl bara har med dussinskidorna för de ger mest klirr i kassan. Detta borde ju innebära att jag med gott samvete kan handla mina Kuros hos Conrad, eller varför skulle jag betala massa extra för att den grå massa ska få bättre service när jag själv inte får nån service?

Och ni som hackar på Jeffa, det finns kanske även lite andra teorier kring att driva ett lyckosamt företag. Man måste satsa för att ha chansen att vinna nåt, men kan liksom inte basera sin marknadsföringsbudget på vad man garanterat kommer kunna sälja direkt. Kika på Red Bull, de gick inte med vinst på åtminstone de första 20 åren...

jeffa sa:
Utter sa:

BOOM!

(tyckte inte det räckte med tre punkter där)

Funderar på hur barn/ungdoms segmentet ser ut på dessa skidtestarhelger. Har själv aldrig vart på någon, och är nöjd med det jag idag åker på. Men jag tänker närmast på mina barn som båda är runt tio år. Kan de komma å testa, eller? Självklart skulle ja ju oxå passa på, men det skulle i huvudsak vara för deras skull.

Kolla med valfri DPS, Moment eller Ski Logic representant. De har alltid den rätta skidan för alla åldrar och åkstilar ;-)

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp