Skid val

• Trådstartare Trådstartare janso
  • Start datum Start datum
J

janso

Guest
Skid val
Tjena!
Ska i vinter göra en säsong i val disere och tänkte då införskaffa ett par nya puder skidor men som även ska fungera i skogen. Är mer för lekfull åkning med drops osv, u got it!
Står just nu mellan BLACK CROWS ATRIS, Salomon QST 106 eller rossignol soul 7!

Är en erfaren åkare över lag, inte åkt allt för mycket puder innan men ändå en heldel. Är 178 lång och väger ca 65kg.

Är det någon som har erfarenhet utav några av dessa skidor eller andra råd, tar jag gärna emot alla tips! :))

Skid val
Tråksvar men köp på plats istället. Då har du ju bra möjligheter att faktiskt testa i puder, vilket inte alltid är så lätt i Sverige.
Annars finns det väl lekfullare skidor (beroende på vad du menar) t ex Armada

Skid val
Tror alla de tre skulle funka bra. Köp den billigaste/snyggaste av dem. Själv tycker jag nog black crowsen är coolast, men salomonen vore intressantast att testa.

Skid val
Tycker att dem skidorna du kollat på verkar lite för smala och gjorda för andra ändamål; om man nu är ute efter puder i alperna. Skulle kollat in något run 110-120 midja. På rak arm kommer jag på Rocker 108 i 190cm versionen (111 midja och längden gör dem lite mer stabila.)
Men det beror lite på vad du har för andra skidor, om några. Ska det vara ditt enda par skulle nog något runt 108 i midja funka toppen också (finns en hel del i den kategorin.)
Line supernatural och Blizzard Cochise är båda stabila men lite 'lekfullare'
Frågan är om du vill ha en skida som du kan bränna på med men ändå vara kreativ med eller om du vill ha en mjukare skida och slänga en hel del tricks.

Skid val
Kollat på DPS nåt? Wailer 112RP2 har bra flyt i puder och lätt att komma runt med så lär funka bra i skogen. Skulle säga att det är en riktigt bra skida att utveckla sin puderåkning med, gjort det själv. :D Enda nackdelen med den är väl att de är lite för mjuka när det börjar bli uppkört.

Tillbaka
Topp